..: Část brzdové zdrže poškodila tři kupé v rychlíku :..

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Přerov — Ve čtvrtek 11. března v 9.25 došlo u jedoucího rychlíku R 804 z Olomouce do Brna přes Břeclav k uvolnění části zdrže (součást brzdy), která prorazila sklo okna a vlétla do oddílu pro cestující. Poškozeny byly celkem tři kupé, kdy letící zdrží byla proražena jedna stěna a druhá poškozena. K nehodě došlo mezi stanicemi Brodek u Přerova a Přerov při rychlosti přibližně 120 km/h. Shodou okolností byl ve vlaku inspektor Drážní inspekce, který začal nehodu ihned vyšetřovat. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, poškozený vůz byl ve stanici Přerov ze soupravy odstaven.

Nákres letu zdrže, foto: Jiří Randa, JRtrain Podle dostupných informací se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah. S největší pravděpodobností se část zdrže odrazila od štěrku, kolejnice nebo také od sloupu. Jak je patrné z fotografií a na náčrtku, ta prorazila okno šestého kupé, kde prolétla stěnou do vedlejšího, sedmého kupé. Zde narazila do další stěny, kdy byl náraz natolik silný, že došlo k poškození stěny i v osmém kupé.

Část zdrže, litinový brzdový špalík o hmotnosti přibližně 10 kg, který se uvolnil z prvního podvozku, proletěl přímo nad hlavou mladé ženy. Jak sdělil iDnes.cz Jan Kučera z Drážní inspekce, „Kdyby to bylo jen o trochu níž, následky by zřejmě byly velmi vážné, stejně jako pokud by na jejím místě seděl někdo vyšší postavy“. Inspektor DI, který shodou okolností prováděl ve vlaku dozor, po ujištění, že již další nebezpečí nehrozí, nechal vlak dojet do Přerova, kde byl poškozený vůz odstaven. Rychlík pokračoval v jízdě z Přerova se zpožděním 22 minut.

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce

Podobná událost se stala 30. dubna v roce 2007, kdy v Ostrožské Nové Vsi za jízdy odlétla z druhého vozu spěšného vlaku jedoucího z Bylnice do Brna brzdová zdrž a proletěla oknem stavědla. Při nehodě došlo ke zranění signalistky, která byla 14 dní v pracovní neschopnosti. Příčinou byla špatně uchycená brzdová zdrž. Tehdy České dráhy po dohodě s Drážní inspekcí slíbily, že prověří upevnění všech zdrží.

Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz


JRtrain Poslat mail autorovi | 12.3.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
15.03.2010 (10:02)  
Na E 469.3030 (Ex 124.601) je na čele ošklivá mříž, nicméně poskytuje to ochranu fírovi. Bývala i na maďarských V43. Výhodou lepeného skla je, že rozfláklé sklo zůstane celé a střepy nezraní fíru - střep, který by prosekl krční tepnu by znamenal jistou smrt vykrvázením ....
registrovaný uživatel Indi  mail  
15.03.2010 (8:59)  
Čekal bych, že se najde stopa po odrazu na sloupu... Těžko si lze představit, že by se zdrž odrazila od čehokoli na čem by nezanechala stopu.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
14.03.2010 (23:28)  
Add lepená bezpečnostní skla: Osobně si myslím, že by bezpečnostní sklo toto vydrželo, lépe řečeno, zabránilo by vniknutí brzdového špalku dovnitř vagónu. Čelní skla na lokomotivy se zkouší výstřelem tuším kilového projektilu rychlostí 300 km/h a sklo musí zůstat v rámu a nesmí propustit projektil. Problém je, že takovéto sklo je kurevsky drahé a dále bych jeho význam viděl max. u tlakotěsných vozů s klimatizací. Ono co je platné, když je bezpečnostní sklo, ale okno je otevřené a tudy může cizí těleso vniknout do vozu. Osobně si myslím, že dávat bezpečnostní lepená skla na boční okna vagónů je trošku zbytečný luxus. Kolik takových nehod se stane ? Teď bych počkal až co přinese vyšetřování DI ...
14.03.2010 (20:44)  
Tak jsem si ten obrázek zvětšil, jsou tam opravdu obě skla. Lepené sklo bylo v době výroby vozů mnohonásobně dražší než kalené, podle tehdejších předpisů stačilo kalené.
14.03.2010 (20:42)  
Šavle na rozdíl od zdrže může být na voze od výroby, není tam žádný termín výměny, dokud je celá, dává se zpátky. Nevím jaký vliv na morální zastaralost může mít dynamo nebo alternátor. Vozy byly dodávané z NDR 1964-1973 s dynamem, 1974-1984 s alternátoram. Vycházelo se z tehdejších potřeb, parní nabo motorové lokomotivy s parním topením na převážné části vlaků přepravujícich osoby. Elekrtricky se předtápělo a pro těch několik tratí kde se mohlo elektricky i jezdit nedávalo smysl k nějakým konstrukcím CZE. Navíc v tehdejší době by se muselo dovézt za valuty a elektronika byla všeobecně drahá a z vozů mizela. No a dnešní ČD ty vozy podědily. To dynamo bylo na zlost, to je pravda, ale alternátor byl ještě poruchovější. Navíc občas zmizely diody, zejména když někdo zatoužil postavit si stejnosměrnou svářečku.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
14.03.2010 (20:35)  
Miroslav Zikmund: jaké bezpečnostní parametry má čelní sklo na lokomotivě? A jaké by asi byly požadované parametry na boční okna na vagonech?

Prázdná pivní flanděra má asi 350g, při rychlosti 220km/h je to přibližně 1300J. Pětikilová zdrž při rychlosti 100km má asi 3850J, tj. zhruba 3x tolik.

Tak mě napadlo, že možná lepší, že tam to lepený sklo nebylo. Třeba by se nevysypalo, ale ten kus litiny by ho tou obrovskou energií vyrval jako celek, který by šel dovnitř do kupé. Ta osoba, které to proletělo nad hlavou, seděla v tom kupé kudy to vešlo do vozu, nebo v tom druhém, kam to prošlo krz stěnu? V prvním případě by asi dostala zmuchlanou tabulí cca 100x50cm slepeného skla do tváře. Asi bych to nechtěl vidět naživo.
14.03.2010 (20:12)  
jonáš ; kdyby to lepené sklo nevydrželo, tak by se asi nedávalo na lokomotivu... Ona taková, byť prázdná, pivní flanděra vyhozená z vlaku jedoucího 120 km/h, která narazí do čelního okna vlaku jedoucího taky 120 km/h ( nárazová rychlost 240 km/h (v praxi možná o drobet míň) dělá pěknou paseku a lepené okno se alespoň nerozlétne...
14.03.2010 (18:21)  
Ǧhuřfâh: Nijak nezlehčuji neutěšený stav drážních vozidel provozovaných ČD ani chování ČD jako podniku. Ale bohužel si nemyslím, že by soukromý subjekt znamenal automaticky zlepšení kvality údržby. K tomu je potřeba prozíravá strategie práce podniku - a je prakticky jedno, zda státního nebo soukromého.
Jmenujme příklady (detaily jsou k dohledání):

v Anglii došlo toho času k privatizaci infrastruktury. Z důvodů snahy o dosažení co nejvyšších zisků (co nejmenších ztrát) byly omezeny defektoskopické kontroly kolejnic. Výsledek: lomy kolejnic, mimořádné události, maléry.

V Berlíně v nedávné minulosti došlo k otřesu na S-Bahnu. Tato aféra se zde na ŽP zhusta probírala.
Příčina: omezení technických kontrol vozidlového parku za účelem vyšší "efektivity" hospodaření provozovatele. Důsledek: zjištění výrazných chyb na brzdovém zařízení u velkého množství vozidel jedné typové řady.

Shrnutí: u státních firem může za neutěšenou situaci všeobecný šlendryán, tj kvalita je mnoha lidem ukradená, u soukromých subjektů hrozí riziko přehnaných snah o úspory na úkor kvality kontrol. Nevím, co je horší.
14.03.2010 (18:10)  
Tak ta okna jsou po x letech provozu už trochu křehčí, ale takový vůz, kerý má ještě staré dynamo na koleje 21 století už opravdu nepatří.
14.03.2010 (16:01)  
No nemyslim si, že by tohle mohlo lepený sklo zachránit .. energie několika kil při rychlosti 120 km/h(a nikdo netuší, kolik byla skutečná rozdílová rychlost) nejspíš prostřelí i fošnu.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko