..: Část brzdové zdrže poškodila tři kupé v rychlíku :..

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Přerov — Ve čtvrtek 11. března v 9.25 došlo u jedoucího rychlíku R 804 z Olomouce do Brna přes Břeclav k uvolnění části zdrže (součást brzdy), která prorazila sklo okna a vlétla do oddílu pro cestující. Poškozeny byly celkem tři kupé, kdy letící zdrží byla proražena jedna stěna a druhá poškozena. K nehodě došlo mezi stanicemi Brodek u Přerova a Přerov při rychlosti přibližně 120 km/h. Shodou okolností byl ve vlaku inspektor Drážní inspekce, který začal nehodu ihned vyšetřovat. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, poškozený vůz byl ve stanici Přerov ze soupravy odstaven.

Nákres letu zdrže, foto: Jiří Randa, JRtrain Podle dostupných informací se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah. S největší pravděpodobností se část zdrže odrazila od štěrku, kolejnice nebo také od sloupu. Jak je patrné z fotografií a na náčrtku, ta prorazila okno šestého kupé, kde prolétla stěnou do vedlejšího, sedmého kupé. Zde narazila do další stěny, kdy byl náraz natolik silný, že došlo k poškození stěny i v osmém kupé.

Část zdrže, litinový brzdový špalík o hmotnosti přibližně 10 kg, který se uvolnil z prvního podvozku, proletěl přímo nad hlavou mladé ženy. Jak sdělil iDnes.cz Jan Kučera z Drážní inspekce, „Kdyby to bylo jen o trochu níž, následky by zřejmě byly velmi vážné, stejně jako pokud by na jejím místě seděl někdo vyšší postavy“. Inspektor DI, který shodou okolností prováděl ve vlaku dozor, po ujištění, že již další nebezpečí nehrozí, nechal vlak dojet do Přerova, kde byl poškozený vůz odstaven. Rychlík pokračoval v jízdě z Přerova se zpožděním 22 minut.

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce

Podobná událost se stala 30. dubna v roce 2007, kdy v Ostrožské Nové Vsi za jízdy odlétla z druhého vozu spěšného vlaku jedoucího z Bylnice do Brna brzdová zdrž a proletěla oknem stavědla. Při nehodě došlo ke zranění signalistky, která byla 14 dní v pracovní neschopnosti. Příčinou byla špatně uchycená brzdová zdrž. Tehdy České dráhy po dohodě s Drážní inspekcí slíbily, že prověří upevnění všech zdrží.

Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz


JRtrain Poslat mail autorovi | 12.3.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel KLF  mail  
13.03.2010 (8:47)  
Fajn,co ted,prevence?Kolotuky?.-)nebo že by management a vrchní velení šlo tukat.vagony se nám nak rozpadají:-)ale odměny nahoře fungují což:?.-))
13.03.2010 (8:25)  
Podle fotek na stránkách drážní inspekce to vypadá, že zdrž prorazila dvě stěny a zastavila se až o třetí. Taky se mi zdá, že ten uvolněný špalek je slabší (více obroušený) než ten, který na podvozku zůstal. Ale to je možná dáno jen úhlem záběru.


Edituji, zmínku o dvou proražených stěnách beru zpět. To co jsem považoval za dvě různá poškozená místa je pravděpodobně totéž místo focené ze dvou stran.
13.03.2010 (7:22)  
Díky Bohu se nikomu nic nestalo...
P.S.: Energie je kinetická, nikoli kynetická.
registrovaný uživatel Maxík 
13.03.2010 (6:39)  
"...se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah..."

Hmm, tady v Přerově až na vzácné výjimky novější rychlíkové vozy nezastavují. Ať už je to směr Praha, Brno, Bohumín či Břeclav. U nás se čas zastavil...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
13.03.2010 (1:06)  
babilon: Narážíš na Eschede? Tam to bylo trochu jinak, ale princip by byl podobný. Osobně si myslím, že je o dost nepravděpodobné a nejspíš by se zastavila o některou z překážek na posvozku, nebo rámu. Ale patnáctikilový kus litiny, uvolněný při 120 km/h, má dost kynetické energie na to, aby se po odrazu od čehokoli choval velmi nepředvídatelně - přesně jako v tomto případě. Pokud by na žádnou překážku nenarazil, což by se dle Murphyho zákonitostí stalo, neměl by sebemenší problém proletět prohnilou podlahou kteréhokoli z ryhclíkových vozů u ČD.
13.03.2010 (0:36)  
Je docela neuvěřitelné, že věc, která se veze pod vlakem, se po utrhnutí dostane dovnitř oknem. Dokázala by ta zdrž prorazit podlahu vlaku?
registrovaný uživatel bazala68  mail  
12.03.2010 (23:46)  
To, že k této provozní závadě došlo, je samozřejmě průšvih, ale nemyslím si, že uvolnění a odpadnutí zdrže by byl jev ojedinělý. Zde však souhrou okolností byla zdrž vymrštěna od podvozku a následky byly takové. Ovšem i přesto, že vozy třídy AB350 vyráběné v Bautzenu v letech 1964-1973 jsou morálně opravdu zastaralé, je konstrukce upevnění zdrží ve třmenu u vozů tohoto výrobce neměnná i u modernějších vozů. A to až do devadesátých let, kdy byly již používány podvozky typu GP 200 s kotoučovými brzdami, kde se toto již samozřejmě stát nemůže. Ale provozní závada tohoto typu se stát může. Při těch stotisících kilometrech proběhů vozů, je šance poměrně malá. A že může dojít k poruše podvozku s katastrofálními následky, to se nevyhne ani velmi moderním vozům. Vzpomeňme na Eschede, kde u soupravy ICE došlo k uvolnění obruče kola, která byla v té době pokusně dilatována od monobloku kola pryžovou výplní za účelem zvýšení komfortu běhu nápravy. Výsledek stovky mrtvých asi všichni dobře známe. Tedy ne vše moderní je dokonalé. A je dobře, že zde kromě materiálních škod nedošlo k újmě na zdraví. Zdrž katapultovaná v rychlosti 120 km/h je zabiják, k čemuž zaplať bůh nedošlo.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko