..: Začíná masová modernizace osobních vozů Českých drah :..

Apee reko Movo, foto: Vilém Bodlák Česká republika — Dlouhá léta České dráhy investovaly do obnovy vozového parku nepříliš vysoké částky. Tento stav zdůvodňovaly zejména nevyřešenou koncepcí financování železniční dopravy a nemožností dosáhnutí na komerční úvěry bez dlouhodobých smluv s objednavateli. Dlouhodobé kontrakty, ač podle mnoha vyjádření vzniklé za značně kontroverzních okolností a v rekordně krátkém čase, se však nakonec podařilo podepsat loni, 3. prosince 2009. Již předtím se navíc ministerstvo dopravy dohodlo na částečné finanční pomoci s kraji pro financování regionální dopravy, včetně rozpočtu na nákup vozidel. Českým drahám ovšem nová objednávka od státu na příštích minimálně 10 let otevřela nové finanční možnosti a tak mohou nyní rozšířit aktivity v oblasti obnovy vozového parku z regionální i na dálkovou dopravu.

Kromě záměru na nákup nových ucelených jednotek nebo nedávného kontraktu na dalších 15 jednotek řady 471 (CityElefant) pro regionální dopravu mají dráhy nyní možnost investovat i do flotily několika tisíc čtyřnápravových osobních vozů klasické stavby, které lze za menší nebo větší peníze zmodernizovat, a za zlomek ceny nových vozů tak výrazně zlepšit kulturu cestování na našich tratích. A právě záměr zrekonstruovat více než tisíc těchto vozů dráhy prezentovaly v uplynulých dnech.

Více než tisícovka osobních vozů, které by měly projít v příštích 3 až 4 letech modernizacemi či renovacemi, se podrobí různým stupňům úprav – od pouhé obnovy interiéru se zachováním klíčových technických parametrů vozu až po kompletní modernizace, počítající se zásadními technickými změnami. Následující přehled představuje plán modernizací pro nejbližší období, kdy výběrová řízení již byla vypsána, nebo budou vyhlášena do jara letošního roku.

Stupeň nejnižší - revitalizace

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czTento nejnižší stupeň, dráhami dříve nazývaný "humanizace", se bude týkat pouze celkové renovace interiéru. Koženkové sedačky budou přečalouněny plyší, opraveny budou buňky vlakových WC. Navíc budou nově natřeny vnitřní stěny, opravena okna a vyměněny podlahy, popřípadě vůz dostane i nový lak.

Naopak zlepšení technických parametrů, jako zvýšení povolené rychlosti, instalace vakuových WC či dosazení klimatizace, se tyto vozy z finančních důvodů nedočkají. Revitalizace se bude týkat zhruba stovky vozů řady B, přičemž 22 vozů A a několik kusů řady B již tímto typem opravy prošlo v minulém roce v režii firmy Janoza CZ. Tyto vozy jsou totiž technicky i morálně zastaralé natolik, že jakoukoli větší částku se do nich již nevyplatí investovat. Naopak revitalizace je rychlou a zejména levnou cestou (od několika stovek tisíc Kč za vůz), jak zvýšit kulturu cestování v těchto vozech. Vzhledem k jejich počtu lze tento krok drah chápat jako snahu o rychlé zvýšení kultury cestování, než se v dostatečném počtu objeví na našich kolejích vozy nové, ať již v podobě vozů klasické stavby nebo ucelených jednotek. Vzhledem k jejich plánované životnosti se ani nevyplatí větší částky investovat, protože při snaze z nich udělat moderní vozy (nové podvozky, klimatizace, CZE…) by se cena velice rychle přiblížila ceně nových vozů.

Stupeň druhý - modernizace, zejména motorových vozů

Interiér vozu Bdtn756, foto: Filip Španihel, Vagonweb.czDruhým stupněm modernizací, na které bylo vyhlášeno výběrové řízení, by měla být modernizace 66 vozů řady Btn. Interiér v tomto případě neprojde kompletní opravou, ale dostane pouze nová sedadla, obklady stěn apod.; na rozdíl od "béček" se zde však plánuje zlepšení technických parametrů vagonů. Budou dosazeny nové buňky WC s uzavřeným systémem, předsuvné dveře s ovládáním tlačítky, a také nový audiovizuální informační systém.

Stejně jako u posledních kusů řídicích vozů řady 954.2/ABfbrdtn795 by se v oddílech pro cestující mohly navíc objevit i zásuvky 230 V. Jejich přítomnost ale nebyla drahami nijak potvrzena, byť by pro cestující byla velkým přínosem. Několik desítek takto přestavěných vozů již díky dřívějším projektům po českých kolejích jezdí a po dokončení nejnovějšího kontraktu by již České dráhy neměly vlastnit žádný nerekonstruovaný čtyřnápravový přípojný vůz pro motorovou trakci.

Stupeň třetí - kompletní modernizace, nejen s klimatizací

Interiér rekonstruovaného vozu Bee 20-70 508, foto: Lukáš VeselýJeště více by se měly zlepšit technické parametry 58 vozů pro spoje InterCity a EuroCity. Podle uváděného počtu lze usuzovat, že dráhy plánují zmodernizovat i zbytek vozů Aee/Apee/Bee/Bpee, které se nevešly do první modernizační etapy z předminulého roku. Původně bylo rekonstruovaných vozů z dílny MOVO Plzeň pro rychlost 160 km/h celkem 100, ale kvůli nehodám již byly některé zrušeny.

Vozy kromě klimatizace a uzavřeného systému WC dostanou také nový audiovizuální informační systém pro cestující. Otázkou zůstává, zda-li se cestující dočkají také zásuvek pro 230 V, jejichž absence byla při první sérii značně kritizována. Stejně tak zůstává otázkou přítomnost elektronického rezervačního systému, jakým disponují např. rekonstruované bistrovozy řady ARmpee. Cena těchto rekonstrukcí by se měla pohybovat v rozmezí 3 až 15 milionů korun. Tento vysoký rozdíl může být způsobený například tím, že některé vozy dostaly klimatizaci již dříve, mimo 40kusovou sérii modernizací v roce 2008.

Stupeň čtvrtý - budoucnost

Interiér vozu ARmpee61, foto: pd, Vagonweb.czPrvní tři stupně rekonstrukcí představují plánované projekty, které by se měly rozběhnout již letos a zasáhnout přibližně 150 vozů. Plány Českých drah jdou ale dál. Připravují se také modernizace, u kterých nepůjde jen o dosazení klimatizace či nových dveří, ale dojde také k úpravě podvozků a zásahu do vozové skříně (jako tomu bylo u vozů ARmpee). U těchto vozů bude samozřejmostí nejen klimatizace, ale i audiovizuální informační systém a další vybavení hodné vozu 21. století. V nedávném rozhovoru pro magazín ŽelPage se náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek v této souvislosti zmiňoval například o možnostech rekonstrukce vozů řady WRm. Stejně tak úpravou podvozků pro 160 km/h projdou vozy Bdt279, které projdou proměnou v řídicí vozy, dříve označované řadou 961.

K těmto vozům by zcela logicky mohly vzniknout z vozů Bdt i vozy přípojné, ne nepodobné těm, které slovenské železnice provozují pod označením Bdteer, s tím rozdílem, že slovenské rekonstrukce z provenience ŽOS Trnava jsou určeny pro rychlost 120 km/h. Další vozy vhodné, a přímo se nabízející, k rekonstrukci jsou vozy řady Bmee, popřípadě Bp, jež disponují dobrým technickým základem, ale morální zastarání vozů (zejména u vozů nasazovaných na vlaky vyšší kvality) je již značné. U všech těchto vozů se počítá s částkami až 15 milionů na jeden vagon, přičemž ale i takto vysoká částka je jen zlomkem ceny vozu nového.

Stupeň pátý? Shrnutí…

Na závěr je nutné se zmínit i o posledních dvou, docela často diskutovaných problémech. Prvním je nákup 100 ojetých vozů ze zahraničí. Ačkoliv termín výběrového řízení proběhl již před více než měsícem, konečné rozhodnutí drah dosud nepadlo. Tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský potvrdil, že dráhy obdržely celkem 2 nabídky, které dosud nebyly vyhodnoceny. Tyto ojetiny mohou částečně řešit další z problémů drah – dlouhodobý nedostatek osobních vozů, a to i přes pokles jejich turnusové potřeby o cca 70 kusů v aktuálním GVD. Pokud budou některé vozy odeslány na modernizaci, hrozí, že je nebude čím nahradit. Toho jsme byli naposledy svědky při předloňské modernizaci 40 vozů pro vlaky vyšší kvality, kdy se najednou začaly na těchto vlacích objevovat nejen staré koženkové vozy, ale dokonce vozy lehátkové. V případě nepřítomnosti dalších ojetých vozů se může situace lehce opakovat.

U vlaků nižších kategorií, kde se soupravy od sebe téměř neliší, bude takový výpadek z pohledu cestujícího téměř neznatelný; problém ovšem může nastat právě u vlaků vyšší kvality, kdy další (byť dočasné) snížení jejich počtu znamená nasazení nekvalitních vozů na vlaky IC a EC, což cestující odrazuje.

Druhou věcí je nákup zcela nových vozů klasické stavby. Nově vyrobené samostatné vozy pro osobní denní dálkovou dopravu si v poslední době pořizuje z evropských dopravců snad jen slovenská ZSSK, která z ŽOS Vrútky obdržela již 5 vozů řady Ampeer a ve výrobě je již druhá, vylepšená generace vozů Bmpeer. Většina západoevropských dopravců nyní nakupuje především ucelené jednotky – railjet, Velaro, AGV. Jak nám prozradil náměstek Blažek, vzhledem k trendu používání ucelených jednotek se v nejbližší době s nákupem nových vozů klasické stavby nepočítá. Dráhy v tomto ohledu půjdou zejména cestou rekonstrukcí starších vozů, kterých mají dostatek (i vzhledem k tomu, že spousta vozů bude nepotřebných po dodání nových ucelených jednotek pro regionální a příměstskou dopravu) a nové vozy by připadaly v úvahu jen jako ucelené netrakční jednotky, podobné rakouskému railjetu, které by jezdily ve spojení s lokomotivami řady 380.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 10.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
10.01.2010 (11:11)  
Jinak info ohledně modernizace vozů mě velice potěšila.
Sice se opět dostaneme na úrověň kolem r. 1990, protože v současnosti "frčí" elektrické jednotky a ucelené soupravy typu RailJet pro dálkovou dopravu a Talenty pro regionální/meziregionální.

Klasická souprava na dálkové tratě (Praha - Košice...) OK .
Ale nějaké R/IC Břeclav - Ostrava by už mohla být souprava typu RailJet.

Na nějakých 1,5 hod. (Praha - Budějovice, popř. - Linz) bych si dovedl představit Pendolino v 2 hodinovém taktu, jinak budou po dostavění dálnice autobusy opět v patách..

(Nasazením pendolin se nejen zkrátí cestovní doba, využije potenciál nový tratích, rovněž odpadne čas potřebný na přepřahy loko a zárověň zatraktivní cestování vůbec.)
registrovaný uživatel EC 174  mail  
10.01.2010 (11:07)  
Je hezké vidět snahu o zlepšení kultury cestování ze strany drah. I když si nejsem jistý, zda zrovna u starých vozů A a B dojde "humanizací" k nějakému zvýšení úrovně... Já osobně jsem tedy radši, když mi přijede Áčko v původním interiéru než v tom inovovaném najbrtím, které má méně pohodlná sedadla a je bez koberce...

U motorových vozů se kvalita zvyšuje, stejně tak vozy Apee, Aee, Bpee, Bee, za což ČD chválím.
registrovaný uživatel junkrs 
10.01.2010 (11:02)  
Jinak co se týká "humanizace", tak před měsícem jsem jel jedním humanizovaným Najbrtem z Chebu přes Ústí do Prahy a kromě dost ztuha stahovatelných a vytahovatelných oken si nemůžu stěžovat. Teplo bylo, čisto také, rovněž čisté WC s tekoucí vodou, mýdlem, ubrousky... Takový slušný standart. I přistoupivší cestující to komentovali slovy:"Ty jo, dnes je to nějaký nový.....". Ale zřejmě byli zvyklí pouze na koženku ;-)
registrovaný uživatel junkrs 
10.01.2010 (10:54)  
Také si myslím, že by se několik klopidel na 3. a 4. koridor pro vnitro uživilo místo klasických souprav. A ani by ty klopidla nemusela být na nějakou závratnou rychlost. Stačilo by dvousystémovky na 160.... Netuší někdo, jaký by byl cca cenový rozdíl v pořízení takové soupravy oproti vlaku z klasických vozů + loko?
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
10.01.2010 (10:46)  
Jen se zeptám, zda někdo neví, jestli ČD neuvažují o nákupu dalších jednotek s naklápěcí skříní.
Mít optimalizované až modernizované koridory, přičemž 3. a 4. s drahými přeložkami a nevyužít potenciál zvýšení rychlosti těmito soupravami, mi příjde zvláštní.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
10.01.2010 (10:35)  
...by již České dráhy neměly vlastnit žádný nerekonstruovaný čtyřnápravový vůz pro motorové vlaky.

Kolega ovsem pozapomnel na "flotilu" vozu Bmx a Btx.
registrovaný uživatel Dusanh 
10.01.2010 (9:38)  
Ad tunel do Berouna: podle (již od roku 1991) připravované euronormy na požární odolnost kolejových vozidel bude stanovena odolnost podle max. délky tunelu, jaký tato vozidla projíždějí. Nejvyšší nároky budou na vozidla projíždějící tunely nad 5km - a jsou to takové nároky, že je nesplňuje ani pendolino. Takže berounským tunelem neprojede z dnešního vozového parku tak jako tak ani kolo, rekonstrukce nerekonstrukce...
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
10.01.2010 (9:19)  
A proč zrovna Vrútky? Pokud vím tak máme také podniky na modernizace vagonů.
10.01.2010 (9:06)  
Doufám, že když už to nebudou v první řadě Bmee, ale Bpee a Bee a Aee, tak že to budou alespoň rekonstruovat Vrútky.
10.01.2010 (8:57)  
Jak se tak dívám na ty stupně, pro relaci Praha-Cheb po dokončení staveb 3. koridoru bude i nadále zcela vyhovovat stupeň 1 s loko řady 363 - tedy pro max rychlost 120km/h a socku, protože kdo má jakékoliv auto pojede autem.

Ovšem později to bude muset být stupeň šestý když bude tunel do Berouna a to by byla zase škoda tahat drahé vozy do Chebu. Tam by se mohla protáhnout větev z Českých Budějovic (obdobná frekvence cestujících) s vozy stupně 1 (ovšem pro 160, protože na trati č.190 Protivín-Strakonice se pár hrábnutím podbíječky a výměnou 4 rychlostníků dá jezdit 160 a pro stabilitu GVD by to chtělo již včera).

Konec blábolení - stejně se budou muset u všech vozů dálkové dopravy vyměnit podvozky na 200 jako to udělali Němci. Viz 50-60let staré kastle na R35X.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko