..: Začíná masová modernizace osobních vozů Českých drah :..

Apee reko Movo, foto: Vilém Bodlák Česká republika — Dlouhá léta České dráhy investovaly do obnovy vozového parku nepříliš vysoké částky. Tento stav zdůvodňovaly zejména nevyřešenou koncepcí financování železniční dopravy a nemožností dosáhnutí na komerční úvěry bez dlouhodobých smluv s objednavateli. Dlouhodobé kontrakty, ač podle mnoha vyjádření vzniklé za značně kontroverzních okolností a v rekordně krátkém čase, se však nakonec podařilo podepsat loni, 3. prosince 2009. Již předtím se navíc ministerstvo dopravy dohodlo na částečné finanční pomoci s kraji pro financování regionální dopravy, včetně rozpočtu na nákup vozidel. Českým drahám ovšem nová objednávka od státu na příštích minimálně 10 let otevřela nové finanční možnosti a tak mohou nyní rozšířit aktivity v oblasti obnovy vozového parku z regionální i na dálkovou dopravu.

Kromě záměru na nákup nových ucelených jednotek nebo nedávného kontraktu na dalších 15 jednotek řady 471 (CityElefant) pro regionální dopravu mají dráhy nyní možnost investovat i do flotily několika tisíc čtyřnápravových osobních vozů klasické stavby, které lze za menší nebo větší peníze zmodernizovat, a za zlomek ceny nových vozů tak výrazně zlepšit kulturu cestování na našich tratích. A právě záměr zrekonstruovat více než tisíc těchto vozů dráhy prezentovaly v uplynulých dnech.

Více než tisícovka osobních vozů, které by měly projít v příštích 3 až 4 letech modernizacemi či renovacemi, se podrobí různým stupňům úprav – od pouhé obnovy interiéru se zachováním klíčových technických parametrů vozu až po kompletní modernizace, počítající se zásadními technickými změnami. Následující přehled představuje plán modernizací pro nejbližší období, kdy výběrová řízení již byla vypsána, nebo budou vyhlášena do jara letošního roku.

Stupeň nejnižší - revitalizace

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czTento nejnižší stupeň, dráhami dříve nazývaný "humanizace", se bude týkat pouze celkové renovace interiéru. Koženkové sedačky budou přečalouněny plyší, opraveny budou buňky vlakových WC. Navíc budou nově natřeny vnitřní stěny, opravena okna a vyměněny podlahy, popřípadě vůz dostane i nový lak.

Naopak zlepšení technických parametrů, jako zvýšení povolené rychlosti, instalace vakuových WC či dosazení klimatizace, se tyto vozy z finančních důvodů nedočkají. Revitalizace se bude týkat zhruba stovky vozů řady B, přičemž 22 vozů A a několik kusů řady B již tímto typem opravy prošlo v minulém roce v režii firmy Janoza CZ. Tyto vozy jsou totiž technicky i morálně zastaralé natolik, že jakoukoli větší částku se do nich již nevyplatí investovat. Naopak revitalizace je rychlou a zejména levnou cestou (od několika stovek tisíc Kč za vůz), jak zvýšit kulturu cestování v těchto vozech. Vzhledem k jejich počtu lze tento krok drah chápat jako snahu o rychlé zvýšení kultury cestování, než se v dostatečném počtu objeví na našich kolejích vozy nové, ať již v podobě vozů klasické stavby nebo ucelených jednotek. Vzhledem k jejich plánované životnosti se ani nevyplatí větší částky investovat, protože při snaze z nich udělat moderní vozy (nové podvozky, klimatizace, CZE…) by se cena velice rychle přiblížila ceně nových vozů.

Stupeň druhý - modernizace, zejména motorových vozů

Interiér vozu Bdtn756, foto: Filip Španihel, Vagonweb.czDruhým stupněm modernizací, na které bylo vyhlášeno výběrové řízení, by měla být modernizace 66 vozů řady Btn. Interiér v tomto případě neprojde kompletní opravou, ale dostane pouze nová sedadla, obklady stěn apod.; na rozdíl od "béček" se zde však plánuje zlepšení technických parametrů vagonů. Budou dosazeny nové buňky WC s uzavřeným systémem, předsuvné dveře s ovládáním tlačítky, a také nový audiovizuální informační systém.

Stejně jako u posledních kusů řídicích vozů řady 954.2/ABfbrdtn795 by se v oddílech pro cestující mohly navíc objevit i zásuvky 230 V. Jejich přítomnost ale nebyla drahami nijak potvrzena, byť by pro cestující byla velkým přínosem. Několik desítek takto přestavěných vozů již díky dřívějším projektům po českých kolejích jezdí a po dokončení nejnovějšího kontraktu by již České dráhy neměly vlastnit žádný nerekonstruovaný čtyřnápravový přípojný vůz pro motorovou trakci.

Stupeň třetí - kompletní modernizace, nejen s klimatizací

Interiér rekonstruovaného vozu Bee 20-70 508, foto: Lukáš VeselýJeště více by se měly zlepšit technické parametry 58 vozů pro spoje InterCity a EuroCity. Podle uváděného počtu lze usuzovat, že dráhy plánují zmodernizovat i zbytek vozů Aee/Apee/Bee/Bpee, které se nevešly do první modernizační etapy z předminulého roku. Původně bylo rekonstruovaných vozů z dílny MOVO Plzeň pro rychlost 160 km/h celkem 100, ale kvůli nehodám již byly některé zrušeny.

Vozy kromě klimatizace a uzavřeného systému WC dostanou také nový audiovizuální informační systém pro cestující. Otázkou zůstává, zda-li se cestující dočkají také zásuvek pro 230 V, jejichž absence byla při první sérii značně kritizována. Stejně tak zůstává otázkou přítomnost elektronického rezervačního systému, jakým disponují např. rekonstruované bistrovozy řady ARmpee. Cena těchto rekonstrukcí by se měla pohybovat v rozmezí 3 až 15 milionů korun. Tento vysoký rozdíl může být způsobený například tím, že některé vozy dostaly klimatizaci již dříve, mimo 40kusovou sérii modernizací v roce 2008.

Stupeň čtvrtý - budoucnost

Interiér vozu ARmpee61, foto: pd, Vagonweb.czPrvní tři stupně rekonstrukcí představují plánované projekty, které by se měly rozběhnout již letos a zasáhnout přibližně 150 vozů. Plány Českých drah jdou ale dál. Připravují se také modernizace, u kterých nepůjde jen o dosazení klimatizace či nových dveří, ale dojde také k úpravě podvozků a zásahu do vozové skříně (jako tomu bylo u vozů ARmpee). U těchto vozů bude samozřejmostí nejen klimatizace, ale i audiovizuální informační systém a další vybavení hodné vozu 21. století. V nedávném rozhovoru pro magazín ŽelPage se náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek v této souvislosti zmiňoval například o možnostech rekonstrukce vozů řady WRm. Stejně tak úpravou podvozků pro 160 km/h projdou vozy Bdt279, které projdou proměnou v řídicí vozy, dříve označované řadou 961.

K těmto vozům by zcela logicky mohly vzniknout z vozů Bdt i vozy přípojné, ne nepodobné těm, které slovenské železnice provozují pod označením Bdteer, s tím rozdílem, že slovenské rekonstrukce z provenience ŽOS Trnava jsou určeny pro rychlost 120 km/h. Další vozy vhodné, a přímo se nabízející, k rekonstrukci jsou vozy řady Bmee, popřípadě Bp, jež disponují dobrým technickým základem, ale morální zastarání vozů (zejména u vozů nasazovaných na vlaky vyšší kvality) je již značné. U všech těchto vozů se počítá s částkami až 15 milionů na jeden vagon, přičemž ale i takto vysoká částka je jen zlomkem ceny vozu nového.

Stupeň pátý? Shrnutí…

Na závěr je nutné se zmínit i o posledních dvou, docela často diskutovaných problémech. Prvním je nákup 100 ojetých vozů ze zahraničí. Ačkoliv termín výběrového řízení proběhl již před více než měsícem, konečné rozhodnutí drah dosud nepadlo. Tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský potvrdil, že dráhy obdržely celkem 2 nabídky, které dosud nebyly vyhodnoceny. Tyto ojetiny mohou částečně řešit další z problémů drah – dlouhodobý nedostatek osobních vozů, a to i přes pokles jejich turnusové potřeby o cca 70 kusů v aktuálním GVD. Pokud budou některé vozy odeslány na modernizaci, hrozí, že je nebude čím nahradit. Toho jsme byli naposledy svědky při předloňské modernizaci 40 vozů pro vlaky vyšší kvality, kdy se najednou začaly na těchto vlacích objevovat nejen staré koženkové vozy, ale dokonce vozy lehátkové. V případě nepřítomnosti dalších ojetých vozů se může situace lehce opakovat.

U vlaků nižších kategorií, kde se soupravy od sebe téměř neliší, bude takový výpadek z pohledu cestujícího téměř neznatelný; problém ovšem může nastat právě u vlaků vyšší kvality, kdy další (byť dočasné) snížení jejich počtu znamená nasazení nekvalitních vozů na vlaky IC a EC, což cestující odrazuje.

Druhou věcí je nákup zcela nových vozů klasické stavby. Nově vyrobené samostatné vozy pro osobní denní dálkovou dopravu si v poslední době pořizuje z evropských dopravců snad jen slovenská ZSSK, která z ŽOS Vrútky obdržela již 5 vozů řady Ampeer a ve výrobě je již druhá, vylepšená generace vozů Bmpeer. Většina západoevropských dopravců nyní nakupuje především ucelené jednotky – railjet, Velaro, AGV. Jak nám prozradil náměstek Blažek, vzhledem k trendu používání ucelených jednotek se v nejbližší době s nákupem nových vozů klasické stavby nepočítá. Dráhy v tomto ohledu půjdou zejména cestou rekonstrukcí starších vozů, kterých mají dostatek (i vzhledem k tomu, že spousta vozů bude nepotřebných po dodání nových ucelených jednotek pro regionální a příměstskou dopravu) a nové vozy by připadaly v úvahu jen jako ucelené netrakční jednotky, podobné rakouskému railjetu, které by jezdily ve spojení s lokomotivami řady 380.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 10.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
10.01.2010 (13:20)  
No, dle mé=ho názoru není dobrý nápad rekonstruovat již jednou rekonstruované vozy Apee/Bpee/Aee/Bee. Dle mého názoru by tyto vozy dobře posloužily na Expresech a Rychlíkách případně jako nouzovka na
EC/IC. Místo 40 zrekonstruovaných vozů bych já koupil vozy nové. Umím totiž počítat > Tím že zrekonstuuji dobré vozy získám sice o zlomek lepší, ale jejich počet se mi nezvětší, to je hlavní problém u těchto zreknstuovaných vozů. Rekonstrukce těchto vozů není příliš rozumná, aspoň z mého pohledu.
10.01.2010 (13:08)  
junkrs : mezi klopidlem a neklopidlem je dost značný cenový rozdíl. Za 7 potěmknů zaplatily ČD cca 4,2 miliardy (někdo stále tvrdí, je nutno připočítat to, co dostalo někdejší ČKD ...). Za tuto sumu se obdrželo 49 vozidel, jedno za průměrnou cemu 85,72 milinu korun. Jeden Potěmkin má kapacitu 331 míst k sezení.
Za stejných 4,2 miliardy byste pořídil 18 hliníků, každý s kapacitou 310 míst k sezení. Současná nejvyšší dovolená rychlost hliníků je 140 km/h, na kolik by cenově přišlo "zvýšení" rychlosti na 160 km/h těžko odhadnout. I bez přesného trakčního výpočtu jízdních dob mezi rychlostí 140 a 160 na dané trase by například mezi Prahou a Ostravou zase nebyl ten rozdíl na cestovní době tak zásadní. Míst, kde by se dalo naklápět není tolik a časový zisk z naklápěcího efektu ve vztahu k pořizovací ceně je malý. Narovnávání oblouků až na rychlost 160 km/h eliminuje smysl a efekt naklápěcí skříně.
Při letmém projetí vzdálenosti 350 km trvalou rychlostí 160 km/h ujedete tuto trasu za 2.11 hodiny, při rychlosti jen 140 km/h pojedete jen o 19 minut déle. Protože v řadě míst jedou oba vlaky rychlostí nižší než 140 km/h, dokonce jen 40 km/h, lze předpokládat, že skutečný rozdíl by byl mezi 5 - 10 minutami.
Kolik by stál nový vůz, těžko říci. Při odhadu ceny vozu vyrobeného v tuzemsku za nějakých 40 milionů byste za cenu 7 Potěmkinů měl 105 vozů klasické stavby. Kolik by stála lokomotiva, to se zase dá těžko odhadovat. "Poslední" (mně známá) cena od ŠKODA WERKE Pilsen byla za lok pro Ukrajinu za cca 100 milionů za kus. Cena lok řady 380 (vícesystémová) je s touto cenou nesrovnatelná.
Celé takové posuzování je více méně "vaření" z vody. Před cca 12 lety, kdy se řešilo, co s "Potěmkiny" po krachu ČKD by zjevně rozhodnutí o nákupu klasických vozidel a řekněme dvoustémových lokomotiv 362 mělo pro cestující v podobě moderních vozidel větší efekt.

Jirka Kraťas : těch Desir se na "píseckých" rychlících nedočkáte nikdy. Tento "projekt" byl pro finanční nevýhodnost zastaven.
registrovaný uživatel aron 
10.01.2010 (13:05)  
Humanizace vozů A je podle mě naprostá hovadina a výsměch cestujícím, kteří si připlatí za "luxus". Vozy 1.třídy by měli být výkladní skříní každého vlaku a ne nějaké natřené provizorium. Klimatizace a zásuvky by měli být nezbytné minimum, takže když šetřit, tak ne na vozevh 1.třídy.
10.01.2010 (13:01)  
Mě by docela zajímalo, jak dlouho ještě na rychlících Praha - Příbram - České Budějovice budou jezdit "náhradní" soupravy 749+BDs+B. Měla zde jezdit desira, ale těch se asi jen tak brzy nedočkáme. Zatímco na jiných tratích byly klasické soupravy nahrazeny motorovými, zde došlo k pravému opaku.
10.01.2010 (12:02)  
tak stále dookola opakujúca chyba ŽSSK neexistuje. Na Slovensku je ZSSK.
Nově vyrobené samostané vozby pro osobní dopravu si v poslední době pořizuje z evropských dopravců snad jen slovenská ŽSSK keď už všetky ostatné krajiny majú kúpené nové vozne tak je to jasné. Aj tie rekonštruckie raz budú musieť odísť a to bude určite skôr než sa skončí životnosť nového vozňa.
Tak isto ucelené jednotky nie sú vhodné všade. treba myslieť aj na posilové vozne. Nie všade to ide a opaltí sa zaviesť posilový vlak...

Inak tá humanizácia je podľa mňa výsmech voči cestujúcim. Tie vozne malo humanizované jazdiť pred 10 rokmi a nie teraz ešte len sa ide na nich robiť. Ale keď sa to predsalen ide robiť vymenil by som sedadlá tak ako to spravila ZSSK v Bee (ex Bc). Tlačenica 8 ľudí v kupé nie je bohviečo....

Dúfam, že ČD konečne prestanú len rečniť a rušiť verejné obstarávania a príde aj na činy...
10.01.2010 (11:54)  
Zahlédl jsem menší chybičku v článku. Nejenom Slováci kupují bové vozy, ale i Poláci kupují nové vozy ( konkrétně Amnopuz, Bmnopuz ). A že ten Amnopuz vypadá z venku i ze vnitřku vypadá hezky, o tom nemůžu pochybovat.

Dusanh : S těma ,,Béčkama´´ máš asi pravdu, ale s těma ´´emzetama´´ je asi trochu brzo. Navíc Ampz 1.série se docela hezky rekonstují a Bmz jsou taky hodně hezký vozy. Chybí jim zásuvky, ale to je vše. ,,Desetiletý vůz´´ snad není u konce své životnosti, podívej se na MÁV Bmz. Až na to, že chybí zásuvky, chválím tento vůz. Interiér mnohem hezčí než u našich vozů.

Jirka Panther : Já nevím, ale mám takový pocit, že na 200 kmˇh je pozdě. Já už bych jim dal podvozky s maximální rychlostí 230km/h. Budete mě označovat za blázna, ale myslím, že s tím třeba DB velmi brzo příjdou. To nebude mít efekt...


Co se týče mojeho osobního pohledu na rekonstrukce, tak si myslím:

1.stupeň - možná že je to zbytečně trochu. Tady bych raději šetřil na francouzské ojetiny. Ty jsou ve výborném stavu.
Tuším, že VŘ nebude mít vítěze:-(.

2.stupeň - hlavně rekonstrukci pro Bdt přenechat nějaké lepší firmě, který rozhodně neudělá tak nehezký potahy sedaček, jako jsou na obrázku. To bych se přál nejmíň. Jestli budou tyto potahy, tyto peníze bych ušetřil na menší nákup nových vozů.

3.stupeň - ten naopak chválím. Na něm není co šetřit. Tady bychom se měli dívat na západ nebo na NEWAG. Jestli výrobce zvýší rychlost na 200km/h, byl bych překvapen a rád.

4.stupeň - taky hodně chválím. Nic co připomenout.
10.01.2010 (11:48)  
Já jen ke stupni číslo tři, "...některé vozy byly zrušeny po nehodách..." pokud vím, z těchto vozů snad bylo zrušeno jen jedno Bpee předloni ve Studénce, nic jiného snad nebylo zrušeno, ne?
10.01.2010 (11:39)  
Jaké jsou výhody těch ucelených souprav oproti klasické soupravě s řídícím vozem? Mě přijde, že to má smysl až při rychlostech 200 a výše.
10.01.2010 (11:22)  
Hmm, to Bdtn vypadá luxusně, už se těším, až budou jezdit všude!
10.01.2010 (11:16)  
Právě nyní se rozprodává v aukci kompletní strojní vybavení fabriky na Zličíně,kterou Siemens po dohodě se Škodou opustil. Za rok by se tam hravě zvládla rekonstrukce stovek vozů, je to ohraničeno pouze kapacitou
lakovacích boxů. Vozy pro ČD se tam vyráběly. Ale...dáme to nějakému příštipkáři, že...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko