..: Začíná masová modernizace osobních vozů Českých drah :..

Apee reko Movo, foto: Vilém Bodlák Česká republika — Dlouhá léta České dráhy investovaly do obnovy vozového parku nepříliš vysoké částky. Tento stav zdůvodňovaly zejména nevyřešenou koncepcí financování železniční dopravy a nemožností dosáhnutí na komerční úvěry bez dlouhodobých smluv s objednavateli. Dlouhodobé kontrakty, ač podle mnoha vyjádření vzniklé za značně kontroverzních okolností a v rekordně krátkém čase, se však nakonec podařilo podepsat loni, 3. prosince 2009. Již předtím se navíc ministerstvo dopravy dohodlo na částečné finanční pomoci s kraji pro financování regionální dopravy, včetně rozpočtu na nákup vozidel. Českým drahám ovšem nová objednávka od státu na příštích minimálně 10 let otevřela nové finanční možnosti a tak mohou nyní rozšířit aktivity v oblasti obnovy vozového parku z regionální i na dálkovou dopravu.

Kromě záměru na nákup nových ucelených jednotek nebo nedávného kontraktu na dalších 15 jednotek řady 471 (CityElefant) pro regionální dopravu mají dráhy nyní možnost investovat i do flotily několika tisíc čtyřnápravových osobních vozů klasické stavby, které lze za menší nebo větší peníze zmodernizovat, a za zlomek ceny nových vozů tak výrazně zlepšit kulturu cestování na našich tratích. A právě záměr zrekonstruovat více než tisíc těchto vozů dráhy prezentovaly v uplynulých dnech.

Více než tisícovka osobních vozů, které by měly projít v příštích 3 až 4 letech modernizacemi či renovacemi, se podrobí různým stupňům úprav – od pouhé obnovy interiéru se zachováním klíčových technických parametrů vozu až po kompletní modernizace, počítající se zásadními technickými změnami. Následující přehled představuje plán modernizací pro nejbližší období, kdy výběrová řízení již byla vypsána, nebo budou vyhlášena do jara letošního roku.

Stupeň nejnižší - revitalizace

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czTento nejnižší stupeň, dráhami dříve nazývaný "humanizace", se bude týkat pouze celkové renovace interiéru. Koženkové sedačky budou přečalouněny plyší, opraveny budou buňky vlakových WC. Navíc budou nově natřeny vnitřní stěny, opravena okna a vyměněny podlahy, popřípadě vůz dostane i nový lak.

Naopak zlepšení technických parametrů, jako zvýšení povolené rychlosti, instalace vakuových WC či dosazení klimatizace, se tyto vozy z finančních důvodů nedočkají. Revitalizace se bude týkat zhruba stovky vozů řady B, přičemž 22 vozů A a několik kusů řady B již tímto typem opravy prošlo v minulém roce v režii firmy Janoza CZ. Tyto vozy jsou totiž technicky i morálně zastaralé natolik, že jakoukoli větší částku se do nich již nevyplatí investovat. Naopak revitalizace je rychlou a zejména levnou cestou (od několika stovek tisíc Kč za vůz), jak zvýšit kulturu cestování v těchto vozech. Vzhledem k jejich počtu lze tento krok drah chápat jako snahu o rychlé zvýšení kultury cestování, než se v dostatečném počtu objeví na našich kolejích vozy nové, ať již v podobě vozů klasické stavby nebo ucelených jednotek. Vzhledem k jejich plánované životnosti se ani nevyplatí větší částky investovat, protože při snaze z nich udělat moderní vozy (nové podvozky, klimatizace, CZE…) by se cena velice rychle přiblížila ceně nových vozů.

Stupeň druhý - modernizace, zejména motorových vozů

Interiér vozu Bdtn756, foto: Filip Španihel, Vagonweb.czDruhým stupněm modernizací, na které bylo vyhlášeno výběrové řízení, by měla být modernizace 66 vozů řady Btn. Interiér v tomto případě neprojde kompletní opravou, ale dostane pouze nová sedadla, obklady stěn apod.; na rozdíl od "béček" se zde však plánuje zlepšení technických parametrů vagonů. Budou dosazeny nové buňky WC s uzavřeným systémem, předsuvné dveře s ovládáním tlačítky, a také nový audiovizuální informační systém.

Stejně jako u posledních kusů řídicích vozů řady 954.2/ABfbrdtn795 by se v oddílech pro cestující mohly navíc objevit i zásuvky 230 V. Jejich přítomnost ale nebyla drahami nijak potvrzena, byť by pro cestující byla velkým přínosem. Několik desítek takto přestavěných vozů již díky dřívějším projektům po českých kolejích jezdí a po dokončení nejnovějšího kontraktu by již České dráhy neměly vlastnit žádný nerekonstruovaný čtyřnápravový přípojný vůz pro motorovou trakci.

Stupeň třetí - kompletní modernizace, nejen s klimatizací

Interiér rekonstruovaného vozu Bee 20-70 508, foto: Lukáš VeselýJeště více by se měly zlepšit technické parametry 58 vozů pro spoje InterCity a EuroCity. Podle uváděného počtu lze usuzovat, že dráhy plánují zmodernizovat i zbytek vozů Aee/Apee/Bee/Bpee, které se nevešly do první modernizační etapy z předminulého roku. Původně bylo rekonstruovaných vozů z dílny MOVO Plzeň pro rychlost 160 km/h celkem 100, ale kvůli nehodám již byly některé zrušeny.

Vozy kromě klimatizace a uzavřeného systému WC dostanou také nový audiovizuální informační systém pro cestující. Otázkou zůstává, zda-li se cestující dočkají také zásuvek pro 230 V, jejichž absence byla při první sérii značně kritizována. Stejně tak zůstává otázkou přítomnost elektronického rezervačního systému, jakým disponují např. rekonstruované bistrovozy řady ARmpee. Cena těchto rekonstrukcí by se měla pohybovat v rozmezí 3 až 15 milionů korun. Tento vysoký rozdíl může být způsobený například tím, že některé vozy dostaly klimatizaci již dříve, mimo 40kusovou sérii modernizací v roce 2008.

Stupeň čtvrtý - budoucnost

Interiér vozu ARmpee61, foto: pd, Vagonweb.czPrvní tři stupně rekonstrukcí představují plánované projekty, které by se měly rozběhnout již letos a zasáhnout přibližně 150 vozů. Plány Českých drah jdou ale dál. Připravují se také modernizace, u kterých nepůjde jen o dosazení klimatizace či nových dveří, ale dojde také k úpravě podvozků a zásahu do vozové skříně (jako tomu bylo u vozů ARmpee). U těchto vozů bude samozřejmostí nejen klimatizace, ale i audiovizuální informační systém a další vybavení hodné vozu 21. století. V nedávném rozhovoru pro magazín ŽelPage se náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek v této souvislosti zmiňoval například o možnostech rekonstrukce vozů řady WRm. Stejně tak úpravou podvozků pro 160 km/h projdou vozy Bdt279, které projdou proměnou v řídicí vozy, dříve označované řadou 961.

K těmto vozům by zcela logicky mohly vzniknout z vozů Bdt i vozy přípojné, ne nepodobné těm, které slovenské železnice provozují pod označením Bdteer, s tím rozdílem, že slovenské rekonstrukce z provenience ŽOS Trnava jsou určeny pro rychlost 120 km/h. Další vozy vhodné, a přímo se nabízející, k rekonstrukci jsou vozy řady Bmee, popřípadě Bp, jež disponují dobrým technickým základem, ale morální zastarání vozů (zejména u vozů nasazovaných na vlaky vyšší kvality) je již značné. U všech těchto vozů se počítá s částkami až 15 milionů na jeden vagon, přičemž ale i takto vysoká částka je jen zlomkem ceny vozu nového.

Stupeň pátý? Shrnutí…

Na závěr je nutné se zmínit i o posledních dvou, docela často diskutovaných problémech. Prvním je nákup 100 ojetých vozů ze zahraničí. Ačkoliv termín výběrového řízení proběhl již před více než měsícem, konečné rozhodnutí drah dosud nepadlo. Tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský potvrdil, že dráhy obdržely celkem 2 nabídky, které dosud nebyly vyhodnoceny. Tyto ojetiny mohou částečně řešit další z problémů drah – dlouhodobý nedostatek osobních vozů, a to i přes pokles jejich turnusové potřeby o cca 70 kusů v aktuálním GVD. Pokud budou některé vozy odeslány na modernizaci, hrozí, že je nebude čím nahradit. Toho jsme byli naposledy svědky při předloňské modernizaci 40 vozů pro vlaky vyšší kvality, kdy se najednou začaly na těchto vlacích objevovat nejen staré koženkové vozy, ale dokonce vozy lehátkové. V případě nepřítomnosti dalších ojetých vozů se může situace lehce opakovat.

U vlaků nižších kategorií, kde se soupravy od sebe téměř neliší, bude takový výpadek z pohledu cestujícího téměř neznatelný; problém ovšem může nastat právě u vlaků vyšší kvality, kdy další (byť dočasné) snížení jejich počtu znamená nasazení nekvalitních vozů na vlaky IC a EC, což cestující odrazuje.

Druhou věcí je nákup zcela nových vozů klasické stavby. Nově vyrobené samostatné vozy pro osobní denní dálkovou dopravu si v poslední době pořizuje z evropských dopravců snad jen slovenská ZSSK, která z ŽOS Vrútky obdržela již 5 vozů řady Ampeer a ve výrobě je již druhá, vylepšená generace vozů Bmpeer. Většina západoevropských dopravců nyní nakupuje především ucelené jednotky – railjet, Velaro, AGV. Jak nám prozradil náměstek Blažek, vzhledem k trendu používání ucelených jednotek se v nejbližší době s nákupem nových vozů klasické stavby nepočítá. Dráhy v tomto ohledu půjdou zejména cestou rekonstrukcí starších vozů, kterých mají dostatek (i vzhledem k tomu, že spousta vozů bude nepotřebných po dodání nových ucelených jednotek pro regionální a příměstskou dopravu) a nové vozy by připadaly v úvahu jen jako ucelené netrakční jednotky, podobné rakouskému railjetu, které by jezdily ve spojení s lokomotivami řady 380.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 10.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
11.01.2010 (19:02)  
Josef Petrák: To není ono. Ty nové vozy jsou zmíněné třeba tady, když ses tam nepodíval: http://www.vagonweb.cz/popisy/PKP-IC_osobni_vozy.php#C09
Jinak ten nový Amnopuz byl vystavený na TRAKO 2009, lepší foto než na tomto videu jsem nenašel (je zhruba v čase 0:53): http://www.youtube.com/watch?v=XouP3Sc-AjE
registrovaný uživatel ufo 
11.01.2010 (17:40)  
K novým vozom - DB alebo ÖBB má čo rekonštruovať (pribudajúce jednotky uvoľňujú klasické vozy na kvalitných podvozkoch), ale ČD, ZSSK s armádou ypsilonových vozov na zastaralých podvozkoch už toho veľa neponúkne ani po modernizácii.

Railjet sú klasické vozne - je to len otázka spriahadla, vyhodiť sa vozy dajú :D a Schliereny sa ako posila tiež dajú za to hocikedy zavesiť, otázne je, kedy to bude pri ÖBB realitou.
11.01.2010 (17:37)  
Josef Petrák : Jo, PKP IC opravdu kupují Amnopuz-y a Bmnopuz-y. napříklas se stačí podívat na VagonWeb, ale už je jeden Amnopuz vyrobený.
registrovaný uživatel SYN 
11.01.2010 (15:03)  
Rád bych připodotkl že když se tu mluví o nižší ceně rekonstrukcí (jakžtakž schopných vozů, šroty rekonstruovat obvykle nelze nebo by to nedávalo smysl) tak se někdy trochu zapomíná na to že pokud se taková reko neudělá rovnou na max. (všechny nebo skoro všechny body ve kterých si moderní vůz rekonstrukci zasluhuje, aby z něj nebyla plečka v pozlátku) tak to vede k několikanásobným rekonstrukcím každá tak po 5-10 letech, které v součtu můžou být prakticky stejně drahé jako nový vůz. Takže nezapomínat na to.
Kromě toho je sice moc hezké že ČD díky dlouhodobému kontraktu teď "dosáhnou" na větší úvěry ale to nemusí být pouze jednoznačně pozitivní, jelikož ten úvěr stejně někdo na závěr bude muset zaplatit i s úroky, takže je dost otázka jak dobré je v čase krize zvýšit zadlužení... mnohem víc bych ocenil kdyby se hodně pečlivě hlídala smysluplnost a efektivita vydávání peněz, tam jsou ještě rezervy. Aby se to (relativně) málo co si můžeme dovolit vydat používalo bez vedlejších ztrát!
11.01.2010 (13:56)  
To, že se jinde dnes moc nenakupují osobní vozy pro dálkovou dopravu, není žádný důvod pro to, abychom je nekupovali taky. Třeba taková DB má kvalitních vozů pro dálkovou dopravu dostatek a další prostě asi nepotřebuje (a má v plánu masový nákup ICE X). To ale ani zdaleka neplatí u nás, kde máme skutečně kvalitních vozů jen několik desítek. Dálkové vozy vhodné pro modernizaci, aby z nich vznikl po všech stránkách slušný vůz, za který bychom se nemuseli ve 21. století stydět, jsou dnes prakticky už jen Bmee a BDm(r)see, případně ještě WRm(ee). Hlavní směr by měl představovat nákup nových vozů, ne modernizace už jednou modernizovaných vozů, nákup ojetin apod. Oba způsoby pořizování nových vozů, tj. netrakční jednotky i samostatné vozy pro rychlost 200-230 km/h, bych považoval v našich podmínkách za vhodné. Pro méně vytížené dálkové vlaky by potom byly vhodnější elektrické/motorové jednotky.
Jinak pro modernizaci jsou ještě velmi vhodné Bdmtee, z nichž by se část vozů dala upravit na řídicí. Tyto soupravy by potom byly využitelné třeba pro kapacitní spěšné vlaky.
registrovaný uživatel Raquac 
11.01.2010 (12:51)  
Josef Petrak: G.C. nepsal explicitne o vozech pro dalkovou dopravu. V tom pripade se ten seznam samozrejme silne redukuje, prakticky na PKP IC a SNCB (pokud nebudeme uvazovat RZD jako evropskeho dopravce).

Mimochodem, DB jiz zadne ICE3 nekoupi, to je definitivne passe. Nakupovat bude Velaro D, coz je vozidle jen vzdalene podobne ICE3. DB si hlavne hodla poridit tzv. ICE X, kterymi by casem rada nahradila klasicke soupravy v dalkove doprave.
registrovaný uživatel mbican 
11.01.2010 (12:47)  
zbytočne dlhý článok, ktorý nepriniesol žiadnu novú informáciu.

diskusia na tému nové jednotky a nové vozne... áno, zahraničné železničné správy objednávajú nové jednotky aj pre diaľkové vlaky, ale tie primárne jazdia na VRT - SNCF, DB, RENFE atď. a tu sa z ekonomického a ani technického hľadiska osobné vozne klasickej stavby nikdy neosvedčia, takže ich nie je treba. OBB a ich RAILJET je tak trochu "mačkopes" ("kočkopes"), ktorý neposkytuje hlavné výhody ucelených jednotiek, ale len tie vedľajšie - upravené podvozky, nové riešenie prechodov medzi vozňami a riadiaci vozeň. inak je to súprava obyčajných vozňov 21. storočia.
registrovaný uživatel Raquac 
11.01.2010 (12:23)  
Nově vyrobené samostatné vozy pro osobní dopravu si v poslední době pořizuje z evropských dopravců snad jen slovenská ZSSK... Porizuje si je napriklad i PKP IC, SBB, SNCB, ÖBB, DB...
registrovaný uživatel MOL  mail  
10.01.2010 (22:48)  
ufo: V článku zaznělo že se u Railjetu jedná o netrakční jednotku. Tedy pro příklad řídící vůz 913 ZSSK, má pevné spřáhlo, tudíž je součástí jednotky a nemůže jezdit jak se mu zlíbí...
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
10.01.2010 (22:34)  
Já humanizaci fandím, předvčírem sem byl 2krát nucen použít originál Bčko: ráno to sice topilo, ale okno se při svislém houpání na vyhybkách otvíralo a následně vlivem fyzikálních sil mlátilo do rámu, dveře od kupé se zasekávaly a přes gumové těsnění okna na mě pršel tající sníh; večer v něm byla zima větší jak venku, přepínač osvětlení si hrál na vlakový rozlas (dle šumění a praskání asi nic nevysílali) a jinak to samé jak ráno
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko