Česká republika — Konec roku je za dveřmi, a tak nastala vhodná příležitost zrekapitulovat si, co uplynulých 12 měsíců přineslo v oblasti obnovy a rozvoje železniční infrastruktury v České republice. Pojďme se tedy podívat podrobněji na letos dokončené a pro příští rok plánované stavby, které mají za cíl urychlit a zkomfortnit cestování na síti Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC), jež je zadavatelem těchto projektů. Ta je hlavním investorem všech projektů, na jejichž financování se až z 85 % podílí Operační program Doprava (OPD), který České republice v letech 2007-2013 umožňuje čerpat na modernizaci železniční sítě až 2,58 miliardy eur (67 miliard korun) ze strukturálních fondů Evropské unie.
Jako první zmiňme asi nejvíce sledované práce na českých železničních koridorech. Na III. tranzitním koridoru Mosty u Jablunkova – Praha – Plzeň – Cheb proběhly v roce 2009 stavby v úseku Beroun – Zbiroh a Zbiroh – Rokycany. Neopomeňme ani projekt „Optimalizace trati Stříbro – Planá u Mariánských Lázní“ a na východní části III. koridoru „Optimalizaci trati Bystřice nad Olší – Český Těšín“. Na IV. tranzitním koridoru Děčín – Praha – Horní Dvořiště zmiňme stavbu v úseku Doubí u Tábora – Tábor, „Modernizaci trati Votice – Benešov“ a „Optimalizaci trati Benešov (včetně) – Strančice“. Cílem všech těchto prací na českých koridorech je zejména zvýšení traťové rychlosti, dopravní kapacity a přípustné zatíženosti, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a také již zmíněné zvýšení komfortu pro cestující.
Díky OPD může být také realizován projekt „Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba“, o kterém jsme zde na ŽelPage podrobně informovali. Náklady na jeho stavbu by měly činit 4 888 643 760 Kč. Zvýšení bezpečnosti a přístupnosti pro cestující by mělo být docíleno novým uspořádáním stanice, vznikem nového podchodu a mimo jiné také novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. Pro dopravu bude klíčovým prvkem vybudování průjezdných kolejí mimo nástupní hrany, čímž bude umožněn hladký průjezd tranzitních nákladních i osobních vlaků zvýšenou rychlostí bez vlivu na čekající cestující. Stanice Přerov by se tak měla přiblížit standardům 21. století.
Poněkud menšími, ne však méně podstatnými, projekty jsou i následující dílčí stavby: „Elektrizace trati Zábřeh – Šumperk“, jež prodloužila elektrifikovaný úsek o 13 kilometrů a zvedla traťovou rychlost na 100 km/h. Úprav se dočkaly i zastávky, jejichž nástupištní hrana byla upravena do výšky 550 mm nad temenem kolejnice tak, aby byl cestujícím umožněn snadnější výstup a nástup. Celková náklady této stavby činí 1 574 977 299 Kč. Navíc byly ve stanici Postřelmov v rámci testovacího provozu poprvé na síti SŽDC nasazeny návěstní svítidla na bázi LED.
Na stavbu „Rekonstrukce žst. Nesovice, I. část“ navázala v letošním roce stavba „Rekonstrukce žst. Nesovice, II. část“. Účelem druhé etapy je odstranění nevyhovujícího stavu staničních kolejí, výhybek a zabezpečovacího zařízení na nemotickém zhlaví. Rekonstrukce svršku bude zahrnovat zvýšení traťové rychlosti na 90 km/h, úpravu železničního přejezdu v přilehlém mezistaničním úseku, který bude vybaven novým zabezpečovacím zařízením, a vybudování nových nástupišť v již standardní výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Druhá část této stavby by měla vyjít na 204 319 430, přičemž 85 % nákladů by mělo být hrazeno z OPD.
Zůstaňme ještě na Jižní Moravě a podívejme se na „Rekonstrukci žst. Bojkovice vč. rekonstrukce zabezpečovacího zařízení“, která byla zahájena v letošním roce. Součástí této stavby je, podobně jako u „Rekonstrukce žst. Nesovice“, rekonstrukce železničního svršku i spodku, úprava nástupišť, a to i pro bezbariérový přístup, a rekonstrukce zabezpečovacího zařízení včetně zabezpečení přilehlých traťových úseků a přejezdů. Tato rekonstrukce by měla stát 290 302 880 Kč.
Významnou rekonstrukcí prochází i traťový úsek z Horní Lidče po státní hranici se Slovenskou republikou. Probíhá zde stavba „Rekonstrukce Střelenského tunelu vč. kol. č. 1 a 2 km 22,48 – 23,61 a kol. č. 1 v km. 21,11 – 27,261 trati Horní Lideč – St. hr. SR“, jejíž součástí je kromě opravy 1. a 2. traťové koleje zmiňovaného tunelu také rekonstrukce zastávky Střelná, mostů, propustků, zárubních zdí, trakčního vedení a úpravy zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Po rekonstrukci tak bude tento úsek připraven na následnou implementaci systémů GSM–R a ETCS Level 2. Cena stavby dosáhne 796 139 750 Kč.
V roce 2010 nás čeká, kromě staveb zatím nedokončených zmiňovaných projektů, i zahájení budování systému GSM–R na trati 250 v úseku Brno – Havlíčkův Brod a rekonstrukce trati ze Studénky do Mošnova. Pokračovat budou i přípravy projektu stavby „Železniční uzel Brno – modernizace průjezdu a 1. části osobního nádraží“. V rámci rekonstrukce brněnského železničního uzlu se také chystá v roce 2010 dokončení první etapy stavby odstavného nádraží. Na základě podnětů hnutí Nádraží nedáme bude přepracován již připravený projekt „Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí“.
Do roku 2013 je v této chvíli na síti SŽDC připraveno 23 modernizačních projektů, od průzkumných a projekčních prací až po konkrétní stavby různého rozsahu. Rok 2010 má přitom být, co do výše investic, jeden z nejvelkorysejších, jak naznačuje návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho razantní snížení o 5,1 mld. Kč ve prospěch sociálních služeb a platů státních zaměstnanců se nakonec na půdě Poslanecké sněmovny podařilo částečně vyrovnat přesměrováním příjmů z jiných kapitol státního rozpočtu, díky čemuž není pro příští rok ohrožen žádný z velkých stavebních projektů. Nezbývá tedy než doufat, že aktuální tempo technologické obnovy železniční sitě zůstane i nadále jednou z priorit, v souladu s dlouhodobou strategií rozvoje transevropských dopravních sítí.
Zdroj: Správa železniční dopravníc cesty, Operační program Doprava, Státní fond dopravní infrastruktury, Poslanecká sněmovna Parl. ČR [1], [2]
| 29.12.2009 (9:00)
Celé jsem to psal jako reakci na prohlášení, že "Boom je v nekolika městech. Zbytek stoji za houby," což je prostě nesmysl.
Speciálně pro M: Čína je dokonce 123× větší ;-)
Ano, Cina mozna do roku 2020 planuje 25 Kkm VRT. Znamena fakt, ze Japonsko timto tempem VRT nestavi, ze Japonsko je snad zaostale? Cinsky boom nema s Ceskem absolutne nic spolecneho a neni zadny duvod "davat jej za vzor". Kdyz nic jineho, tak, ac neznaly cinskych pomeru, neverim, ze by tam meli snahu propojovat milionovou a pulmilionovou "vesnici"...
Nicmene ja ani v nejmensim nerozporuji, ze Cina prochazi nejakym boomem. To rozhodne ano. Jen si proste myslim, ze to nema takrka zadnou spojitost s Ceskem. Prijde mi to jako kdyby nekdo o Broumove (ca. 10 K obyv.) rekl, ze je "hrozne zaostaly", protoze v Praze (ca. 1 M obyv.) stavi metro, mrakodrapy, dalnice a jezdi tam EC. A jeste by to bylo vysperkovany tim, ze prumerny Broumovan ma mnohem lepsi zivotni podminky (mysleno uroven), nez prumerny Prazan
Railpic to napsal lehce tvrde a lecktera slabsi povaha by diteti pred timto neskutecnym hrubianem zakryla oci, ale zcela vystizne:-))
Celkove jak jsem uz napsal - nepotrebuji do Prahy letat na 50 kilometrech rychlosti 300 kmh a zbytek trasy "odficet" padesatkou. Stacit mi v pohode bude "trapnych, pravekych a predpotopnich" 150, ale po cele trase...
Je ale mozny, ze to neni ten pravej byznys a politici si tim muzou spatne pomerovat sulinky (a konkretne ti Cinani maji pocit, ze diky VRT a dalsim palacum je ten maji az pod kolena)... Dalnice jsou defacto totez. Ja nepotrebuju 50 metru sirokou dalnici a odstavnej (!) pruh rozsirenej na sirku dvou kamionu (skoro), staci mi, kdyz budeme mit ty "klikate a ubohe" dvouproude dalnice jako maji v Nemecku, coz by u nas mnohdy nebylo snad ani "eRko". Jenomze penize, za ktery my postavime 1 km superdalnice, maji v Nemecku 20 kilometru tech "spatnych"
Navrhoval bych udělat rychlá spojení z Turnova do HK a do Prahy to by nebylo tak drahý. Na Ústí je to složitější, tam by snad měla stačit menší modernizace a LB-Děčín-Ústí není zas tak konkurence neschopný oproti silnici.
jukrs: Souhlas, všichni řeší neustále koridory, ale ty ostatní tratě mají svůj potenciál taky. Koridory jsou mezi největšími městy a tudiž jsou v extrémní konkurenci se silniční alternativou v podobě dálnice obvikle. Ale trat nepotřebuje tolik místa aby byla rychlá narozdíl od silnice. Spousta tratí vede místy kudy se autem jede opravdu špatně, ale když průměrná rychlost vlaku je 30 a auta 50, tak to stejně dopadne pro auto a při tom stačí tak málo...
EDIT PS: Překvapuje mě kolik fanoušků železnice tu je z tohoto moderní železnicí zapomenutého kraje :-)
Postavit 7 km trať z Milovic - Vlkavy, kde je rovinatý prázdný vojenský prostor je mnohem jednodušší, než kdekoliv jinde v složitém terénu s pracnými vyvlasňovacími řízeními.
Vyřešila by tím také kupř. modernizace trati Praha - Lysá, což zase trochu zrychlí dopravu na Hradec Králové
Tak jako tak je nutná přestavba nádraží v M. Boleslavi.
Mohla by se modernizovat trať z Vlkavy do Nymburka (11 km), kterou by využívaly nákladní vlaky z Boleslavi a mohla by jezdit i příměstská doprava Kolín - Nymburk - M. Boleslav město.
(Do Boleslavi dojíždí lidé široko daleko).
Jestli dobře počítám, tak trať Turnov - Bakov - Boleslav - Nymburk - Kolín- Pardubice je stejně dlouhá (a navíc rychlejší) jako 040 Turnov - Jaroměř - Hradec - Pardubice.
Pořád se tu ale bavíme o koridorech a hlavních tratích, ale zapomíná se na ty vedlejší. Tam jsou největším problémem třeba časté rychlosti 10/20 kvůli nezabezpečeným přejezdům a 40 kvůli nezabezpečeným výhybkám. Odstraněním tohoto by určitě bylo cestování po venkově nebo z venkova do měst rychlejší a tím pádem i pro lidi atraktivnější.
Dále se pořád bavíme jenom o rekonstrukcích, ale nikdo zde nezmiňuje potřebu stavby nových tratí. A nemusíme mít hned na mysly VRT:-) Úplně ideálním příkladem by mohlo být propojení Vizovic - Horní Lideč. Ve spojení s rekonstrukcí Vizovice - Otrokovice by se sem určitě převedla část dálkové dopravy Praha-Slovensko. Nebo dostavba úseku Bečov-Bezdružice a reko stávajících úseků až do Varů a do Pňovan. Opět by došlo ke zrychlení spojení krajských měst K.V.-Plzeň na cca 1h a K.V.-Praha na cca 2h.
Pěkně je to popsano na
http://os-metropolis.info/doprava/zeleznicni/240/modernizace_240.htm
Hezky se na to kouká, i na ty přeložky.
Jde však o vizi, která se však nemusí kompletně realizovat.
Do r. 2012 jsou SNAD schváleny prostředky na elektrizace Brno-Střelice.
Nekdo tu zminuje, ze si mame uvedomit, kdo to plati. Souhlasim. Ale proc tedy platime i takove dulezitosti, jako je kompletni rekonstrukce zastavky Sulislav, ci protihlukovky v lesich? Jsem tak rad, ze to vsechno mame...!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.













