..: Modernizace železniční infrastruktury v roce 2009 :..

Fond soudržnosti Česká republika — Konec roku je za dveřmi, a tak nastala vhodná příležitost zrekapitulovat si, co uplynulých 12 měsíců přineslo v oblasti obnovy a rozvoje železniční infrastruktury v České republice. Pojďme se tedy podívat podrobněji na letos dokončené a pro příští rok plánované stavby, které mají za cíl urychlit a zkomfortnit cestování na síti Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC), jež je zadavatelem těchto projektů. Ta je hlavním investorem všech projektů, na jejichž financování se až z 85 % podílí Operační program Doprava (OPD), který České republice v letech 2007-2013 umožňuje čerpat na modernizaci železniční sítě až 2,58 miliardy eur (67 miliard korun) ze strukturálních fondů Evropské unie.

Vizualizace modernizace, foto: SŽDCJako první zmiňme asi nejvíce sledované práce na českých železničních koridorech. Na III. tranzitním koridoru Mosty u Jablunkova – Praha – Plzeň – Cheb proběhly v roce 2009 stavby v úseku Beroun – Zbiroh a Zbiroh – Rokycany. Neopomeňme ani projekt „Optimalizace trati Stříbro – Planá u Mariánských Lázní“ a na východní části III. koridoru „Optimalizaci trati Bystřice nad Olší – Český Těšín“. Na IV. tranzitním koridoru Děčín – Praha – Horní Dvořiště zmiňme stavbu v úseku Doubí u Tábora – Tábor, „Modernizaci trati Votice – Benešov“ a „Optimalizaci trati Benešov (včetně) – Strančice“. Cílem všech těchto prací na českých koridorech je zejména zvýšení traťové rychlosti, dopravní kapacity a přípustné zatíženosti, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a také již zmíněné zvýšení komfortu pro cestující.

POPIS OBRAZKU, foto: AUTOR OBRAZKU Díky OPD může být také realizován projekt „Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba“, o kterém jsme zde na ŽelPage podrobně informovali. Náklady na jeho stavbu by měly činit 4 888 643 760 Kč. Zvýšení bezpečnosti a přístupnosti pro cestující by mělo být docíleno novým uspořádáním stanice, vznikem nového podchodu a mimo jiné také novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. Pro dopravu bude klíčovým prvkem vybudování průjezdných kolejí mimo nástupní hrany, čímž bude umožněn hladký průjezd tranzitních nákladních i osobních vlaků zvýšenou rychlostí bez vlivu na čekající cestující. Stanice Přerov by se tak měla přiblížit standardům 21. století.

Poněkud menšími, ne však méně podstatnými, projekty jsou i následující dílčí stavby: „Elektrizace trati Zábřeh – Šumperk“, jež prodloužila elektrifikovaný úsek o 13 kilometrů a zvedla traťovou rychlost na 100 km/h. Úprav se dočkaly i zastávky, jejichž nástupištní hrana byla upravena do výšky 550 mm nad temenem kolejnice tak, aby byl cestujícím umožněn snadnější výstup a nástup. Celková náklady této stavby činí 1 574 977 299 Kč. Navíc byly ve stanici Postřelmov v rámci testovacího provozu poprvé na síti SŽDC nasazeny návěstní svítidla na bázi LED.

Zábřeh n/M zastávka - Postřelmov, foto: Wosicz Bludov 4.6.2009, foto: Wosicz Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540

Na stavbu „Rekonstrukce žst. Nesovice, I. část“ navázala v letošním roce stavba „Rekonstrukce žst. Nesovice, II. část“. Účelem druhé etapy je odstranění nevyhovujícího stavu staničních kolejí, výhybek a zabezpečovacího zařízení na nemotickém zhlaví. Rekonstrukce svršku bude zahrnovat zvýšení traťové rychlosti na 90 km/h, úpravu železničního přejezdu v přilehlém mezistaničním úseku, který bude vybaven novým zabezpečovacím zařízením, a vybudování nových nástupišť v již standardní výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Druhá část této stavby by měla vyjít na 204 319 430, přičemž 85 % nákladů by mělo být hrazeno z OPD.

Zůstaňme ještě na Jižní Moravě a podívejme se na „Rekonstrukci žst. Bojkovice vč. rekonstrukce zabezpečovacího zařízení“, která byla zahájena v letošním roce. Součástí této stavby je, podobně jako u „Rekonstrukce žst. Nesovice“, rekonstrukce železničního svršku i spodku, úprava nástupišť, a to i pro bezbariérový přístup, a rekonstrukce zabezpečovacího zařízení včetně zabezpečení přilehlých traťových úseků a přejezdů. Tato rekonstrukce by měla stát 290 302 880 Kč.

Významnou rekonstrukcí prochází i traťový úsek z Horní Lidče po státní hranici se Slovenskou republikou. Probíhá zde stavba „Rekonstrukce Střelenského tunelu vč. kol. č. 1 a 2 km 22,48 – 23,61 a kol. č. 1 v km. 21,11 – 27,261 trati Horní Lideč – St. hr. SR“, jejíž součástí je kromě opravy 1. a 2. traťové koleje zmiňovaného tunelu také rekonstrukce zastávky Střelná, mostů, propustků, zárubních zdí, trakčního vedení a úpravy zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Po rekonstrukci tak bude tento úsek připraven na následnou implementaci systémů GSM–R a ETCS Level 2. Cena stavby dosáhne 796 139 750 Kč.

Ústí nad Orlicí, foto: JakuzaV roce 2010 nás čeká, kromě staveb zatím nedokončených zmiňovaných projektů, i zahájení budování systému GSM–R na trati 250 v úseku Brno – Havlíčkův Brod a rekonstrukce trati ze Studénky do Mošnova. Pokračovat budou i přípravy projektu stavby „Železniční uzel Brno – modernizace průjezdu a 1. části osobního nádraží“. V rámci rekonstrukce brněnského železničního uzlu se také chystá v roce 2010 dokončení první etapy stavby odstavného nádraží. Na základě podnětů hnutí Nádraží nedáme bude přepracován již připravený projekt „Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí“.

Do roku 2013 je v této chvíli na síti SŽDC připraveno 23 modernizačních projektů, od průzkumných a projekčních prací až po konkrétní stavby různého rozsahu. Rok 2010 má přitom být, co do výše investic, jeden z nejvelkorysejších, jak naznačuje návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho razantní snížení o 5,1 mld. Kč ve prospěch sociálních služeb a platů státních zaměstnanců se nakonec na půdě Poslanecké sněmovny podařilo částečně vyrovnat přesměrováním příjmů z jiných kapitol státního rozpočtu, díky čemuž není pro příští rok ohrožen žádný z velkých stavebních projektů. Nezbývá tedy než doufat, že aktuální tempo technologické obnovy železniční sitě zůstane i nadále jednou z priorit, v souladu s dlouhodobou strategií rozvoje transevropských dopravních sítí.

Zdroj: Správa železniční dopravníc cesty, Operační program Doprava, Státní fond dopravní infrastruktury, Poslanecká sněmovna Parl. ČR [1], [2]


Walker Poslat mail autorovi | 29.12.2009 (9:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer ceskolipak  mail  
29.12.2009 (13:36)  
Ad strejcekms
Modernizace trati Plzeň - Cheb?
Bude rok 2010, slovo modernizace bych použil, kdyby byla trať zprovozněna na rychlost 160 km/h a více. Ne plánovaných cca 110. Rovnež bude z části jednokolejná...
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
29.12.2009 (13:25)  
No tak vozový park je na to také důležitý, ale infrastruktura také. Nevím třeba proč se modernizoval a ještě modernizuje úsek z Plzně do Chebu. Je pravda že se po tom úseku měli prohánět mezinárodní rychlíky, jenže ty jezdí a stejně budou jezdit přes Domažlice, protože je to do Mnichova a Norimberku přes domažky kratší. Třeba se mělo nejdříve začít s úsekem Plzeň-Praha- Plzeň by teď měla kvalitní spojení s Prahou a né s Chebem. No SŽDC a čd asi neví co je prioritní…
Registrierter Benutzer ceskolipak  mail  
29.12.2009 (12:53)  
Docela zajímavé zjištění je, že po asi 15 letech modernizace za desítky miliard je jízdní doba dnešních vlaků EC v úseku Kolín-Brno asi o 15 minut kratší než byla kdysi přes Havlíčkův Brod, kde rychlost trati v podstatě nepřesahuje ani 100 km/h.
Tím nechci nijak ospravedlňovat trať 230/250, ale jen pro zajímavost uvádím, kam za těch mnoho let modernizace (včetně krátké přeložky u Třebové) úroveň cestování po trati 010/260 dospěla.

GVD kolem r. 2000
Kolín - HB (59 min)
HB - BRNO (78 min)
GVD 2009/2010
Kolín - Pardubice (20 min)
Pardubice - Brno (101 min)


Co však cestující veřejnost jako největší pokrok vnímá snad ani není zkrácení jízdní doby na delším úseku o 15 minut, ale především úroveň cestování, tj. spolehlivost a kvalita vozového parku (klimatizace, kotoučové brzdy, moderní sedadla), což stále chybí nejen u většiny rychlíků, ale také některých vlaků "vyšší kvality".
29.12.2009 (12:17)  
V článku je opomenuta elektrifikace Lysá n.L - Milovice.
29.12.2009 (12:13)  
Paradoxně více než zvýšení rychlosti pomáhá výrazné zkrácení trati a zvýšení plynulosti provozu. Třeba nové tunely před Zábřehem výrazně snížily jízdní dobu nejen pendolín, ale i osobáků a to jen díky kratší vzdálenosti.
29.12.2009 (11:46)  
Nejprve je nutné dostavit dálniční síť, zlepšit silnice, postavit další parkoviště, a také různé sportovní haly, menší města chtějí také, proč má být Sazka Aréna jenom v Praze. Hromadná a hlavně kolejová doprava nic nepotřebuje, ta zanikne sama.
Registrierter Benutzer M 
29.12.2009 (11:25)  
Presne tak... A to plati i na koridorech (jinde mozna jeste vic, ale 160 nebo 200 je otazkou prave tech koridoru).
Praha-Brno je 255 kilometru a trva to 2:45. Prumerna rychlost je tedy neco nad 90 kmh. Kdyz se na par kilometrech zvedne rychlost z 160 na 180, tak to s celkovym casem a rychlosti neudela v podstate nic...
Registrierter Benutzer Luxian  mail  
29.12.2009 (11:14)  
Zvýšení rychlosti ze 160 na 180-200 je to poslední, co českou železnici trápí.
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
29.12.2009 (9:23)  
Tak zvýšení komfortu to tedy ano, jen jestli na to zvýšení traťové rychlosti a komfortu budou vagony a lokomotivy-hm uvidíme…Jo a kde že je to slibované zvýšení rychlosti ze 160 na 180-200 jen blbé plky SŽDC
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko