Česká republika — Konec roku je za dveřmi, a tak nastala vhodná příležitost zrekapitulovat si, co uplynulých 12 měsíců přineslo v oblasti obnovy a rozvoje železniční infrastruktury v České republice. Pojďme se tedy podívat podrobněji na letos dokončené a pro příští rok plánované stavby, které mají za cíl urychlit a zkomfortnit cestování na síti Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC), jež je zadavatelem těchto projektů. Ta je hlavním investorem všech projektů, na jejichž financování se až z 85 % podílí Operační program Doprava (OPD), který České republice v letech 2007-2013 umožňuje čerpat na modernizaci železniční sítě až 2,58 miliardy eur (67 miliard korun) ze strukturálních fondů Evropské unie.
Jako první zmiňme asi nejvíce sledované práce na českých železničních koridorech. Na III. tranzitním koridoru Mosty u Jablunkova – Praha – Plzeň – Cheb proběhly v roce 2009 stavby v úseku Beroun – Zbiroh a Zbiroh – Rokycany. Neopomeňme ani projekt „Optimalizace trati Stříbro – Planá u Mariánských Lázní“ a na východní části III. koridoru „Optimalizaci trati Bystřice nad Olší – Český Těšín“. Na IV. tranzitním koridoru Děčín – Praha – Horní Dvořiště zmiňme stavbu v úseku Doubí u Tábora – Tábor, „Modernizaci trati Votice – Benešov“ a „Optimalizaci trati Benešov (včetně) – Strančice“. Cílem všech těchto prací na českých koridorech je zejména zvýšení traťové rychlosti, dopravní kapacity a přípustné zatíženosti, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a také již zmíněné zvýšení komfortu pro cestující.
Díky OPD může být také realizován projekt „Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba“, o kterém jsme zde na ŽelPage podrobně informovali. Náklady na jeho stavbu by měly činit 4 888 643 760 Kč. Zvýšení bezpečnosti a přístupnosti pro cestující by mělo být docíleno novým uspořádáním stanice, vznikem nového podchodu a mimo jiné také novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. Pro dopravu bude klíčovým prvkem vybudování průjezdných kolejí mimo nástupní hrany, čímž bude umožněn hladký průjezd tranzitních nákladních i osobních vlaků zvýšenou rychlostí bez vlivu na čekající cestující. Stanice Přerov by se tak měla přiblížit standardům 21. století.
Poněkud menšími, ne však méně podstatnými, projekty jsou i následující dílčí stavby: „Elektrizace trati Zábřeh – Šumperk“, jež prodloužila elektrifikovaný úsek o 13 kilometrů a zvedla traťovou rychlost na 100 km/h. Úprav se dočkaly i zastávky, jejichž nástupištní hrana byla upravena do výšky 550 mm nad temenem kolejnice tak, aby byl cestujícím umožněn snadnější výstup a nástup. Celková náklady této stavby činí 1 574 977 299 Kč. Navíc byly ve stanici Postřelmov v rámci testovacího provozu poprvé na síti SŽDC nasazeny návěstní svítidla na bázi LED.
Na stavbu „Rekonstrukce žst. Nesovice, I. část“ navázala v letošním roce stavba „Rekonstrukce žst. Nesovice, II. část“. Účelem druhé etapy je odstranění nevyhovujícího stavu staničních kolejí, výhybek a zabezpečovacího zařízení na nemotickém zhlaví. Rekonstrukce svršku bude zahrnovat zvýšení traťové rychlosti na 90 km/h, úpravu železničního přejezdu v přilehlém mezistaničním úseku, který bude vybaven novým zabezpečovacím zařízením, a vybudování nových nástupišť v již standardní výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Druhá část této stavby by měla vyjít na 204 319 430, přičemž 85 % nákladů by mělo být hrazeno z OPD.
Zůstaňme ještě na Jižní Moravě a podívejme se na „Rekonstrukci žst. Bojkovice vč. rekonstrukce zabezpečovacího zařízení“, která byla zahájena v letošním roce. Součástí této stavby je, podobně jako u „Rekonstrukce žst. Nesovice“, rekonstrukce železničního svršku i spodku, úprava nástupišť, a to i pro bezbariérový přístup, a rekonstrukce zabezpečovacího zařízení včetně zabezpečení přilehlých traťových úseků a přejezdů. Tato rekonstrukce by měla stát 290 302 880 Kč.
Významnou rekonstrukcí prochází i traťový úsek z Horní Lidče po státní hranici se Slovenskou republikou. Probíhá zde stavba „Rekonstrukce Střelenského tunelu vč. kol. č. 1 a 2 km 22,48 – 23,61 a kol. č. 1 v km. 21,11 – 27,261 trati Horní Lideč – St. hr. SR“, jejíž součástí je kromě opravy 1. a 2. traťové koleje zmiňovaného tunelu také rekonstrukce zastávky Střelná, mostů, propustků, zárubních zdí, trakčního vedení a úpravy zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Po rekonstrukci tak bude tento úsek připraven na následnou implementaci systémů GSM–R a ETCS Level 2. Cena stavby dosáhne 796 139 750 Kč.
V roce 2010 nás čeká, kromě staveb zatím nedokončených zmiňovaných projektů, i zahájení budování systému GSM–R na trati 250 v úseku Brno – Havlíčkův Brod a rekonstrukce trati ze Studénky do Mošnova. Pokračovat budou i přípravy projektu stavby „Železniční uzel Brno – modernizace průjezdu a 1. části osobního nádraží“. V rámci rekonstrukce brněnského železničního uzlu se také chystá v roce 2010 dokončení první etapy stavby odstavného nádraží. Na základě podnětů hnutí Nádraží nedáme bude přepracován již připravený projekt „Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí“.
Do roku 2013 je v této chvíli na síti SŽDC připraveno 23 modernizačních projektů, od průzkumných a projekčních prací až po konkrétní stavby různého rozsahu. Rok 2010 má přitom být, co do výše investic, jeden z nejvelkorysejších, jak naznačuje návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho razantní snížení o 5,1 mld. Kč ve prospěch sociálních služeb a platů státních zaměstnanců se nakonec na půdě Poslanecké sněmovny podařilo částečně vyrovnat přesměrováním příjmů z jiných kapitol státního rozpočtu, díky čemuž není pro příští rok ohrožen žádný z velkých stavebních projektů. Nezbývá tedy než doufat, že aktuální tempo technologické obnovy železniční sitě zůstane i nadále jednou z priorit, v souladu s dlouhodobou strategií rozvoje transevropských dopravních sítí.
Zdroj: Správa železniční dopravníc cesty, Operační program Doprava, Státní fond dopravní infrastruktury, Poslanecká sněmovna Parl. ČR [1], [2]
| 29.12.2009 (9:00)
Neboli bude-li tento stát chtít opravdu podporovat železnici na úkor silniční dopravy, novou trať mezi Prahou - Brnem bude muset v budoucnu postavit a pak je asi zřejmé, že míň, než na 200 km/h to nebude.
(Otázka ovšem je, jak daleké budoucno to bude a z toho vyplývá, zda v něm bude stále přetrvávat důvod pro upřednostňování železniční dopravy).
Pro rejpaly: Nijak tím neříkám, že podporuji VRT v ČR. Jen uvažuji nad stavem věcí. Samozřejmě, že primární je, aby v ČR byly všechny relevantní tratě v takovém stavu, který dovoluje přijatelné cestování na úrovni 21. stol, což v žádném případě nejsou.
V Mladé Boleslavi je železnice celkem dost out díky špatnému umístění hlavního nádraží a dálničnímu spojení na Prahu i Liberec. Aby bylo železniční spojení konkurenceschopné silničnímu , je třeba nejen totálně opravit trať , ale zároveň všechny vlaky vést co nejkratším způsobem do žst. Mladá Boleslav město.
Představa , že pojede z centra MB do centra Prahy rychlík za 45 minut je perfektní a bylo by možné počítat s koncem autobusového a částečně i individuálního dojíždění -ale pokud ten rychlík pojede z hl.n. ,cesta se nám protáhne a už se nemusíme bavit dále o rekonstrukci tratě.
Nevím , jak za současné situace je reálné totální překopání MB-město a stavba nové tratě z MB město někam do mez. úseku MB-Dobrovice. Jenom škoda , že se s touto eventualitou nepočítalo o něco dříve.
První, kdo sem zatáhl do debaty VRT v Číně, jsi byl Ty. Na což jsem Ti odpověděl: Jednak jsem vůbec nemluvil o té nově otevřené VRT a druhak jsem myslel boom celkově. Ale když už mluvíte o VRT. atd. Neboli mi tu nepodsouvej něco ve stylu "Jé oni mají v Číně VRT a my nic". Je to jen výplod Tvé fantazie.
Mimochodem nevím o tom, že by Turecko tak masivně investovalo do železniční infrastruktury (a vynechejme z toho VRT) stejně tak, jak to dělá Čína.
Co má smysl motat do diskuze a co ne je zcela subjektivní. Nech to laskavě na uvážení každého. Navíc jsem udělal jen malou poznámku. Kdosi jiný to rozmázl do přebujelých rozměrů.
PS. Početem obyvatelstva je dokonce 130× větší.
Ano, zde by vlastně mohlo dojít k prodloužení stávajících příměstských vlaků Praha - Milovice do M. Boleslavi město.
(Kolem Milovic se očekává rozrůstání výstavby a lidé by mohli také cestovat za prací do Boleslavi.)
Něco jako zvažované spěšné příměstské vlaky Praha - Kolín -Kutná Hora město. Zde bohužel vázně vybudování Kutnohorského oblouku a elektrizace 2km trati, což je investiční záležitost v porovnání zcela banální.
Modernizece spojení Praha - Lysá - M. Boleslav by nejen zkrátila docela slušně cestovní dobu a byla konkurenceschopná proti autobusům a konečně by mohla být alternativou pro cestující z aglomerace (Rumburk-) Nový Bor - Česká Lípa, kde železniční spojení je v současné době dost pomalé.
Přínosy: zlepšení příměstské dopravy kolem Prahy, rychlé spojení poměrně velkých měst s Prahou, zkrácení jízdích dob mezi Prahou a městy v Libereckém a v menší míře i Královéhradeckém kraji.
O VRT jsi nepsal nic, ale prispevek 29/12 19:47 snad tvuj je, ne? Neni to flame, je to vesmes vecna (byt Railpic trosku durazneji:) debata o tom, ze Cinu sem nema absolutne cenu motat a je to podobne tema jako "jeee, Turecko ma VRT a my zase nic"...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.













