Plzeň — Prozatím bez dalších komentářů zrušila Krajská rada Plzeňského kraje veřejnou soutěž na provozování regionální osobní dopravy na třech neelektrizovaných tratích. Navzdory prohlášením o přínosu výběrového řízení pro kraj i cestující, a plánům na další soutěže v příštích letech, chce kraj nyní prodloužit smlouvu s Českými drahami o dalších 10 let. Kromě ČD podaly do soutěže nabídky společnosti Viamont, RegioJet a ČSAD Jablonec. Aktualizace 8.11.2009: RegioJet přepracoval a znovu odeslal svou nabídku.
K tomuto kroku se okamžitě vyjádřil i Radim Jančura, majitel Student Agency, mateřské společnosti firmy RegioJet: "ČD na Plzeňský kraj tlačily, aby byl tendr zrušen. My jsme dali nižší cenu a nové moderní soupravy, které na české železnici nikdy nejezdily." RegioJet byl navíc Plzeňským krajem přímo osloven, aby se soutěže zúčastnil, a zadávací dokumentaci obdržel (společně s ČD) zdarma, a nyní se dozvídá, že práce s přípravou nabídky přišla vniveč. Bude–li smlouva s ČD uzavřena, hodlá se Jančura obrátit na Evropskou komisi, protože podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kraj nemůže předmětnou zakázku udělit přímo.
Vedoucí krajského odboru dopravy, Jaroslav Vejprava, prohlásil, že "rozhodnutí koresponduje s usnesením vlády 1132/2009 a memorandem mezi kraji a ministerstvy financí a dopravy". Podle všeho lze za zrušením soutěže skutečně hledat tlak ČD a odborů, které se obvykle ke všem reformám staví silně odmítavě. Naproti tomu ČD prohlašovaly, že výběrové řízení vyhrají, tudíž odbory si zřejmě nepřejí, aby se zaměstnanci ČD dostali k novým vozidlům, zvýšili si kvalifikaci a zlepšili si pracovní podmínky. Jestliže ČD nebudou tlačeny do modernizace vozového parku, mají k radosti cestujících zdejší nekomfortní vozy řad Bt a Btx svá nejlepší léta zřejmě pořád před sebou.
Aktualizace: RegioJet se nevzdává
Dopravce RegioJet na zrušení soutěže okamžitě zareagoval tím, že svou nabídku přepracoval do podoby mimo výběrové řízení a odeslal znovu na Krajský úřad v Plzni. Jan Paroubek, provozní ředitel RegioJet, oznámil: "Naše nabídka je zpět na Krajském úřadě v Plzni. Současně jsme vyzvali paní hejtmanku k zahájení společných jednání". Nakolik realistické je následující očekávání Jiřího Schmidta, obchodního ředitele RegioJetu, je otázkou: "Očekáváme, že kraj nyní bude postupovat cestou otevřeného dialogu s dopravci tak, aby ověřil, kdo nabízí nejlepší podmínky. Rozhodně se nemíníme vzdát, jsme přesvědčeni, naše nabídka je pro kraj a jeho obyvatele nejvýhodnější." Každopádně soukromý dopravce se opírá o to, že kraj kvůli možným postihům ze strany EU nepodepíše automaticky smlouvu s ČD, bude-li mít na stole výhodnější konkurenční nabídku.
Zdroj: ČT 24, Student Agency
Pokud jde o dráhy, tak hlavní problém je sebelikvidační obchodní politika ČD "Regio". 20 let se programově žilo z podstaty a díky tomu úhrada prokazatelné ztráty je nižší, než by měla být. Za těch max. 60 Kč/km se dá celkem solidně jezdit (o excesech typu 18 Kč/km na rychlících Plzeň- Chomutov raději pomlčet), ale rozhodně v tom není žádný prostor pro obnovu vozového parku. Vše by bylo navíc mnohem veselejší, kdyby se psal řekněme rok 1995 a skladba vozového parku ještě nebyla tak beznadějná. Dnes je potřeba obnovit drtivou většinu vozového parku a na to prostě nejsou peníze. Veselé ale je, že ani soukromí dopravci vozidla nemají, takže do nákladů by se musel promítnout nákup VŠECH POTŘEBNÝCH VOZIDEL a to je šílená pálka, kterou nikdo nedá.
Ale když budeme porovnávat země Visegrádu, tak je tu ještě 1 podstatný rozdíl: u nás vlaky jezdí moc! V Polsku, na SLovensku i v Maďarsku železniční síť osekali, takže není problém se postarat kvalitně o zbytek. Problém ale je, že tato cesta nás nevyhnutelně čeká taky: současný rozsah může fungovat jen do definitivního rozpadu stávajících vozidel a je bezperspektivní. Až dráhy natáhnou ruku a sdělí krajům, že pro další provoz potřebují cca. 120-150 Kč/km, tak česká železniční síť roztaje jak sníh na jaře, bohužel.
Takže pro toho, kdo si pochvaluje, jak to u nás skvěle jezdí, je tento článek vlastně dobrou zprávou: dalších 10 let agonie se stávajícími vozidly a se stávající (ne)údržbou, ale i rozsahem je zajištěno...
Samozrejme, neni to jen chyba tech zakazniku - pokud na to drazsi zbozi proste nemam, tak nemam jine volby.
Rekneme, ze se budu snazit vzit do neuplatneho a schopneho krajskeho urednika - pokud budu chtit koupit nove soupravy, tak nekde musim vzit. A nevim jiste, jestli budu mit kde vzit:-(
PS: Ze s tim prilis nestimuje to tebou popisovane zahranici, tak to pripoustim, nicmene ja se v tom vychodnim zahranici az tak dalece neorientuji. nevim, jake kde maji site, jak moc se tam obmenuje vozovy park. Fotky ze zahranici jsou docela casto z Ukrajiny a tam to teda uplne esopeso neni. Ale ano, o Madarsku a Rumunsku jsem slysel, ale taky vim, ze Madari porad stavkuji a ze jim dosly penize celkove. Slovensko na tom lepe nez Cesko, podle mne, neni. Jugoslavie pry take neni zadny med, prinejmensim soude podle rychlostnich prumeru, jakych tam vlaky dosahuji. Opet vesmes jen z druhe ruky. Ale z tech druhych ruk nemam pocit, ze my bysme tady nejak ustrnuly a vsude jinde zeleznice vzkvetala (nemluve o tom, ze nikde jinde neni tak moc husta sit, coz povazuji za zasadni)
PPS: Co je jeste druha vec - MOZNA nove soupravy nejsou drazsi nez provoz starych. V systemu nepruhlednych cen se to ale nemame sanci zjistit. A je uplne jedno, kdo ty souteze vyhraje, klidne at to jsou CD.
Jenze firma, ktera nema prehled o nakladech (tim myslim stat, ne CD), nemuze delat dobra rozhodnuti. A to i kdyby chteli...
A jak to v Libereckém kraji bylo ve skutečnosti? Skutečnost byla poněkud jiná než uvádí Jančura. On totiž jeho RegioJet v té době neměl vůbec žádnou licenci k provozování drážní dopravy a Keolis samotný o toto výběrové řízení neprojevil zájem. Jančura kroky s Keolisem prezentoval jako hotovou věc. Keolis přitom pouze uvažoval o vstupu na CZ trh spolu s RegioJetem, o Jančurových krocích, tiskových zprávách apod. tato společnost vůbec nevěděla. Jančura se tedy do VŘ v Libereckém kraji přihlásil jen pro své zviditelnění, protože už když se do něj hlásil musel vědět, že bude muset odstoupit. Dobře si pamatuji, kdy po "odstoupení" vydal TZ o tom, že se s Keolisem dohodli na odstoupení z VŘ, druhý den vydal "tiskové prohlášení Keolisu", který o týden později vydal TZ, že společnost nemá o ničem tušení a postup RegioJetu nechápe. Krátce nato odkaz s nadpisem "Vyjádření společnosti Keolis SA k výběrovému řízení "Provozovatel Jizerskohorské železnice" začal odkazovat na následující stránku http://regiojet.cz/index.php/component/content/article/34-student-agency/48-tz-keoli
Ale sám vidíš, že když se zamyslím nad "výplody" p. Jančury a jeho chováním, uvedu fakta (ty v tomto případě i snímky) a požaduji vyjádření někoho jiného než SA-RJ jsem fanatickými přívrženci SA označen za fanatika do ČD, modrou gumu, blba a odkázán do patřičných mezí. A vzápětí se začnu dozvídat, jak to funguje u železničního dopravce RegioJet v tom, tom a tom ve vztahu k cestujícím. Z toho jsem nabyl dojmu, že toto skutečně nemá smysl a každý neoddiskutovatelný fakt je označen za výplod.
Ad. all: S tím, že by tiskové prohlášení SA-RJ bylo méněcenné. Těch TZ už bylo. Navíc když se nad nimi člověk zamyslí a ne jim pouze slepě věří, logicky požaduje vyjádření dalšího subjektu. Ono si stačí pročíst "oficiální" stránky RegioJetu. Tam se člověk "dozví" věcí.
Karel Kovářík: Tady přece nejde o svobodu projevu, SzKT akorát vysvětlil že stevard je stejně normální slovo jako průvodčí, nikdo Vám nebrání to slovo nepoužívat.
SzKT: Se tvým zdůvodněním, proč to s regionální dopravou a výběrovými řízeními u nás vypadá tak jak vypadá, nemůžu v žádném bodě nesouhlasit. Ale zajímalo by mě, proč v dalších postkomunistických zemích přece jenom k nějakým nákupům nových vozidel dochází? Mají k tomu tak odlišné předpoklady než my, nebo tam jenom nenechali zajít státní dráhy tak daleko? A další věc - oproti těmto zemím máme zase docela dobrý vozový park autobusů - sedmistovkové Karosy hodně mizí, Ikarusů už dávno jezdí posledních pár kusů (přitom po revoluci vlastně nic jiného u nás nejezdilo), a dnes i na celkem regionálních linkách už potkáváme dost Crosswayů, nízkopodlažních SORů atd. Sice jde o trochu jiné prostředí, ale proč jsou u nás nákupy nových autobusů "v pohodě" možné, a vlaků ne? Není to přece jen v tom, že na všechny podniky netlačí Škodovka, ať počkají než za 5 let vyvine svůj nízkopodlažní autobus, ne?
Ted jsem si dokonce uvedomil, ze se da poslat SMS na SA s dotazem na volne misto v autobuse a odpoved prijde zdarma zpet. Pritom to nijak primo neimplikuje ani predchozi, ani budouci prijem od toho zakaznika...
No ale jinak mas recht - neni to mozne, bylo by to drahe a blabala:-) Je pekne, ze se o SA negativne vyjadruje nekdo, kdo o nich tolik vi:-))
3) - telefonni cislo je osobni udaj? Je problem u zadavani telefonu uvest, ze se tim dava souhlas s...**
** Ja se spis zarazil u toho, proc by to nemelo jit; nesnazil jsem se dychtive potvrdit, ze to SA dela (nemam tuseni). Technicky, ekonomicky i pravne to neni zadny problem. Jiste, duvodu, proc by to nemohlo jit je miliarda
1) Pokud sem četl správně, bylo psáno "svým stálým zákazníkům", nevím proč by nemohl mít telefonní čísla zákazníků, kteří od něj mají předplacenku a chtějí být informování.
2) Předpokládám, že i ve vlaku by podporoval systém místenek, který by u tohohle pomohl. Nebo si třeba necháte hlídat specielně nějaké vlaky (vs ČD, které bojovali i proti babitronu)
3) Mobilní čísla shromažďuje každej druhej tydýt, stačí když s tím budete souhlasit.
4) Náklady? Já mám u mikroprojektu cenu jedné sms přes zprostředkovatele 1 Kč. Jaké může mít asi profesionální projekt ve velkém?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.