..: Výběrové řízení Plzeňského kraje bylo zrušeno - aktualizace :..

Současnost a asi i budoucnost na trati 180, foto: Petr LuxPlzeň — Prozatím bez dalších komentářů zrušila Krajská rada Plzeňského kraje veřejnou soutěž na provozování regionální osobní dopravy na třech neelektrizovaných tratích. Navzdory prohlášením o přínosu výběrového řízení pro kraj i cestující, a plánům na další soutěže v příštích letech, chce kraj nyní prodloužit smlouvu s Českými drahami o dalších 10 let. Kromě ČD podaly do soutěže nabídky společnosti Viamont, RegioJet a ČSAD Jablonec. Aktualizace 8.11.2009: RegioJet přepracoval a znovu odeslal svou nabídku.

K tomuto kroku se okamžitě vyjádřil i Radim Jančura, majitel Student Agency, mateřské společnosti firmy RegioJet: "ČD na Plzeňský kraj tlačily, aby byl tendr zrušen. My jsme dali nižší cenu a nové moderní soupravy, které na české železnici nikdy nejezdily." RegioJet byl navíc Plzeňským krajem přímo osloven, aby se soutěže zúčastnil, a zadávací dokumentaci obdržel (společně s ČD) zdarma, a nyní se dozvídá, že práce s přípravou nabídky přišla vniveč. Bude–li smlouva s ČD uzavřena, hodlá se Jančura obrátit na Evropskou komisi, protože podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kraj nemůže předmětnou zakázku udělit přímo.

Vedoucí krajského odboru dopravy, Jaroslav Vejprava, prohlásil, že "rozhodnutí koresponduje s usnesením vlády 1132/2009 a memorandem mezi kraji a ministerstvy financí a dopravy". Podle všeho lze za zrušením soutěže skutečně hledat tlak ČD a odborů, které se obvykle ke všem reformám staví silně odmítavě. Naproti tomu ČD prohlašovaly, že výběrové řízení vyhrají, tudíž odbory si zřejmě nepřejí, aby se zaměstnanci ČD dostali k novým vozidlům, zvýšili si kvalifikaci a zlepšili si pracovní podmínky. Jestliže ČD nebudou tlačeny do modernizace vozového parku, mají k radosti cestujících zdejší nekomfortní vozy řad Bt a Btx svá nejlepší léta zřejmě pořád před sebou.

Aktualizace: RegioJet se nevzdává

Dopravce RegioJet na zrušení soutěže okamžitě zareagoval tím, že svou nabídku přepracoval do podoby mimo výběrové řízení a odeslal znovu na Krajský úřad v Plzni. Jan Paroubek, provozní ředitel RegioJet, oznámil: "Naše nabídka je zpět na Krajském úřadě v Plzni. Současně jsme vyzvali paní hejtmanku k zahájení společných jednání". Nakolik realistické je následující očekávání Jiřího Schmidta, obchodního ředitele RegioJetu, je otázkou: "Očekáváme, že kraj nyní bude postupovat cestou otevřeného dialogu s dopravci tak, aby ověřil, kdo nabízí nejlepší podmínky. Rozhodně se nemíníme vzdát, jsme přesvědčeni, naše nabídka je pro kraj a jeho obyvatele nejvýhodnější." Každopádně soukromý dopravce se opírá o to, že kraj kvůli možným postihům ze strany EU nepodepíše automaticky smlouvu s ČD, bude-li mít na stole výhodnější konkurenční nabídku.

Zdroj: ČT 24, Student Agency


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 6.11.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel happy 
06.11.2009 (18:08)  
Budou si ještě kraje dlouho dělat z lidí a dopravců dobrý den?

Skutečně by mne zajímal názor Viamontu nebo ČSAD.
Je takovej problém se dotázat písemně na tiskové mluvčí těchto firem? Troška samostatnosti...

A že se Jančura obrátí na Evropskou komisi, že kraj nemůže zadat zakázku přímo? Ale může ...
Rozhazovat státní prachy bez výběrových řízení je možné jen tady v banánistánu. A pochybuji, že EU to bude tolerovat. Tak aby se Vám potom nezatočila očka, až se bude platit v arbitráži nějaká ta miliarda...
06.11.2009 (18:01)  
SzKT: Docela by mě zajímalo, co se právě vyjmenovaným krajům povedlo tak úžasného ve věci zlepšení veřejné dopravy, že tím zasluhují pochvalu narozdíl od ostatních. Došlo tam snad k takovému přiblížení železničních zastávek cestujícím a takovému navázání doplňující autobusové dopravy na vlaky, k jakému v jiných krajích nedošlo? Čím jsou tyto kraje tak výjimečné?

Jiří Průša: Pouze na základě vyčíslení nákladů na obsluhu a údržbu tratí obhajovat jejich zrušení? Pokud bychom měli analogicky postupovat na silnici, myslíte, že bude cena oprav, zimního solení (včetně ekologických škod), řízení provozu a odstraňování následků nehod nižší? Nemluvím už o nákladech na výstavbu, jde mi o existující cesty. Využití pak závisí na mnoha faktorech...
06.11.2009 (16:34)  
A co komu vadí na Bt a B,jsou to nejlepší vozy co jsou,lepší než ty klimatizovaný bedny.
Beztak si zase někdo máznul kapsu.No,co by jsme mohli čekat,vždyť přeci žijeme v Czech Republic. ):
A Czech Railways zase velký a silný monopol,který všechnu konkurenceschopnou verbeš vytlačí.A to jakoukoliv formou.
06.11.2009 (16:31)  
Proč jsem to tiše předpokládal.(resp u aktulity o vypsání řízení jsem převídal tento výsledek). Zásadní problém bude v ceně ČD za současného stavu jezdí relativně levně,když kraj dá ve VŘ požadavek na nová a kvalitní vozidla cena za kilometr bohužel výrazně roste. I cena za Regionovu je vyšší než za starou a již odepsanou "osumsetdesítku".Kraje jsou ve stavu kdy prostě na drahou srandu nová vozidla prostě nemají.
Další problém současného stavu je fyzické neoddělení dopravce od operátora dráhy.Současný stav kdy dopravce současně provozuje dráhu,umožňuje finanční toky,které nemusí být úplně standartní(důkazy nemám proto umožňuje nikoliv že se tak děje).Teprve fyzické odělení dopravce od provozu dokáže určit skutečnou cenu za infrastrukturu a její použití i s rizikem že stát(jako vlastník) bude muset politicky obhájit zrušení některých tratí.
06.11.2009 (16:25)  
Jak tak čtu ty komentáře, tak mě fascinuje, že většina už na začátku vidí negativní výsledek. Já osobně si počkám, jak se situace bude dále vyvíjet a hodnotit ji budu až pak.
Jedno je nutné si uvědomit - pokud ČD neprojeví snahu investovat do vozidlového parku, tak může krajům dojít trpělivost a smlouvy vypovědět (pokud to půjde za přijatelných podmínek) či neprodloužit.
A Jančuru bych bral s rezervou, protože ten už toho nakecal...
registrovaný uživatel M 
06.11.2009 (15:53)  
Karel Kovarik - proc sem nema tahat politiku. Tohle rozhodnuti je ciste politicke

SzKT to castecne popsal take. Je to tak se vsim. "Vsichni" nadavaji, ze supermakrety prodavaji hnusnou zeleninu, olezly salamy ze sojy, jogurty co nevidely mliko a tak. Jenze pak prijde na lamani chleba a o salamy z masa zajem neni. U vlaku je to podobny - radsi at to stoji za prd (a muzeme nadavat), nez aby to bylo o neco drazsi. Typickou ukazkou jsou mistenky - radsi lidi budou nadavat, ze museli stat a mackat se, nez aby dali 30 korun za mistenku. V dusledku to znamena, ze hlavne at je to levny, kvalitu cert vem. Svym zpusobem je pak rozhodnuti kraje plne v souladu v "vuli" lidu.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
06.11.2009 (15:37)  
Jiří Hovorka: Největší problém je, že ono to tak každému vyhovuje. Kraje smlouvami s ČD dost ušetří, protože staré šroty jsou zadarmo a navíc kalkulace vzorce do smlouvy o závazku veřejné služby je u ČD krajně neprůhledná, takže se dají nabízet dumpingové ceny: ztrátu stát nějak doplatí. Stesky nad kvalitou železniční dopravy z krajů stejně zaznívají jen tehdy, když dráhy "přestřelí" a začnou po krajích požadovat ceny, blížící se reálným. Že po 20-ti letech sebevražedného hospodaření "po nás potopa" se spravedlivá cena služeb ČD (v poměru ke kvalitě) limitně blíží nule je věc zcela jiná a pro kraje celkem nezajímavá.
Naproti tomu ČD mají na 10 let klid, něco málo z dotací na obnovu vozového parku asi trhnou a i kdyby ne, mají jistotu, že evropské dotace nedostane ani nikdo jiný. Za účelem marketingu stačí bastlit Regionovy a malosériová výroba ešusů a víc vlastně není potřeba.
Stejně tak většině klientely, která ČD zůstala, daný stav buď nevadí (pendlující dělníci a studenti preferují spíš cenu a časovou polohu spojů, než nějakou kvalitu) nebo dokonce vyhovuje (výletníci žádají romantiku a tu jim žádné Desiro neposkytne). Že by v ČR vlakem jezdili ve větší míře manažeři, podnikatelé, zaměstnanci na služební cesty apod., jak je zvykem v civilizované Evropě, je zcela mimo realitu, takže nějaké zvyšování kvality vlastně netřeba.
Resumé: Dokud nebude v této zemi povědomí o tom, že železnice by měla představovat účinnou alternativu k individuálnímu motorizmu, nic se nezmění. Kraje dál budou lakotně obracet každou korunu do veřejné dopravy, i nadále se budou ve vztahu krajů, drah a výrobců preferovat neprůhledné soukromé zájmy mocných (oranžových jako modrých) a lidé budou i nadále většinu cest realizovat auty.
Farkač Karel: Moc pěkné, ale takhle to v politice nefunguje. Politika (zvláště pak ta nižší) je součet osobních zájmů politiků a ten se nějakými idejemi neřídí. Byl jsem u toho, když o regionální veřejné dopravě rozhodovala ODS a též to nebyla žádná výhra. Byť se musí připustit, že některé pozitivní kroky se "modrým" povedly: hlavně v Ústeckém kraji, ale částečně i na Královéhradecku a na Jižní Moravě. Nicméně ve všech případech to byl v podstatě vedlejší produkt jiných zájmů- hlavně snaha šetřit peníze na "jiné věci". A to mají rovněž všichni politici společné bez ohledu na stranickou příslušnost, takže nemá absolutně cenu to řešit- zejména ne tady.
registrovaný uživatel Kakov 
06.11.2009 (15:11)  
Farkač Karel: politiku sem prosim netahejte, dekuji
registrovaný uživatel redbird  mail  
06.11.2009 (15:00)  
Farkač Karel: Přesné pojmenování problému.
06.11.2009 (14:49)  
V Plzeňském kraji, tak i v ostatních je ve vedoucí pozici člen ČSSD, protože tato strana vyhrála volby. Pro tuto stranu je jakýkoliv jiný subjekt než státní, velmi těžko přijatelný. České dráhy jsou sice akciovou společností, ale 100% vlastněná státem. To už něco napovídá. Jde o to, že nový dopravce na určité trati bude ale potřebovat třeba jen 2/3 původních zaměstnanců, protože dokáže efektivněji pracovat než státní podnik. A to by se samozřejmě ČSSD nelíbilo. Tato strana chce sociální stát,prosperita není na prvním místě. Takže čéesesďácké vedení kraje raději po získání různých informací o ostatních dopravcích zruší výběrové řízení a smíří se s tím, že sice soupravy pro přepravu osob nebudou v takové kvalitě jako je evropská úroveň, ale bude hlavně spokojeno, že nebudou ubývat pracovní místa. A to jim České dráhy mohou téměř zaručit, protože stará vozidla vyžadují podstatně větší péči než moderní a navíc už tady vlastně od plného zestátnění drah jezdí, tak proč by si měli zástupci kraje lámat hlavu s nějakou změnou, která by patrně přinesla něco nového, ale za cenu z pohledu ČSSD nechtěného. FRK
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko