..: Dokončení elektrizace Šatov - Znojmo :..

CityShuttle ÖBB Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.

žst. Šatov Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.

Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.

Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.

znojemské nádraží, foto: kubam Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.

Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje

Zdroj: České dráhy, foto: kubam

Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.

 

Walker Poslat mail autorovi | 11.11.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6 ... 11      Zpráv na stránku:   
14.11.2009 (16:54)  
Když jste už vepři Znojmo-Břeclav, tak se hodlám ze západního města na soutoku čtyř potoků podívat jak jdou železniční stavby v obou městech. Z hlediska dopravního je Břeclav zajímavá tím, že tam mi jede vlak každou hodinu sice za necelých 6 hodin, což je tak v létě na otočku. Ovšem Znojmo to je dopravní katastrofa. Dvě spojení za dopoledne a ještě o hodinu déle než do Břeclavi. Přitom by si Znojmo zasloužilo mnohem více času pro spoustu zajímavostí.

Jediná šance je VRTrať přes Vysočinu, kdy se počítá i se Znojmem - modernizace Jihlava-Třebíč-Znojmo kam by zajížděly Pendolina (konečně by jezdily 230km/h na nové trati, na staré trati by naklápěly a jezdily po třech systémech). Jenže to je dost vzdálená hudba budoucnosti a mezitím půjdou do kopřiv. Takže až někdy pojedu do Znojma, tak to je na více dní jako důchodce.
registrovaný uživatel tulip 
14.11.2009 (11:28)  
M: Opět jsi mi nevyvrátil, proč by lidé z Břeclavi měli jezdit do liduprázdného Moravského pole jižně od Hohenau. V Retzu a Hollabrunnu studuje a pracuje spousta Znojmaku. A opravdu platí, že Znojmo je nákupní centrum a velké turistické lákadlo hned na hranici (na rozdíl od 70 km vzdálené Telče, po železnici kvůli zátce Slavonice-Fratres téměř nedostupné). Břeclav je pár paneláků a zchátralý zámek. To se opravdu se Znojmem nedá srovnávat. A jet do Lednice či do Valtic znamená kodrcat se z Břeclavi v osobáčku nevalné úrovně...
14.11.2009 (7:27)  
Tak já bych teda řekl, že samotná Břeclav je docela nic oproti Znojmu. Znojmo má daleko větší prosperitu než Břeclav. Co je v Břeclavi k vidění? To ale nechci řešit. Chci napsat, že vlaky od Vídně do Břeclavi jezdí vlastně spíše kvůli provozu. Už se to tu kdysi řešilo, že ty vlaky se vlastně na poslední zastávce na rakouském území musely otočit a zajet zpět do nějaké stanice, aby uvolnily trať, proto je provozně úspornější zajet do Břeclavi. A je to aj docela pochopitelné. A Znojmo mělo fakt hnusné nádraží, co si budem povídat, teď to tam musí být opravdu krása, nejsem s tama, ale jsem za Znojemáky vážně moc rád. Při nejbližší příležitosti se tam zajedu podívat. Zajdu někam posedět a pak co? Uvidím Znojmo dvojmo:-D:-D No ještě musím říct, že jakákoliv přeshraniční trať je hodná reko, je to krok k jednotné Evropě a to je hezké ne?
registrovaný uživatel M 
13.11.2009 (23:56)  
Ja ale PSAL o okoli deseti (mimochodem, prc zrovna deseti, proc ne dvaceti? Protoze by potom Znojmo uz nevyslo jako vitez? Podotykam, ze Hodonin ma s Breclavi skevele zeleznicni spojeni!) kilometru kolem nadrazi. Kolem Breclavi je Lanzhot, Podivin, Valtice, Bilovice plus samotna Breclav, ktera ma 24 tisic. Takze cela takhle "aglomerace" vcetne Lednice, Hrusek, Tvrdonic, Kostic... tezko muze mit 24 tak, jak jsi psal... Cili promin, ale uz jenom tenhle samotny fakt te hodne zneverohodnuje a neda se ti verit, ze pises objektivne.

Samotne Znojmo je sice vetsi nez Breclav, ale v okoli 10 kilometru jsou pouze vesnice a Dobšice.
Ses patriot dobry, ale kdyz se zeptam Videnaku co je Znojmo nebo Breclav, tak mozna budou vedet, co to je (pricemz oboji zvalcuje Mikulov), ale vedet co je Buenos Aires a chystat se tam je preci jen rozdil:-) Jestli funguje neco jako rivalita Breclav-Znojmo, tak sorry, ale oboji jsou mesta na hranici a tot vse. Plne srovnatelne. A jestli mne naseres, tak vemu auto, abych si ten vlak do Retzu prohlidl:-))

PS: Pekny centrum ma taky Telc - bude se tam elektrifikovat? Obavam se, ze turistika neni zrovna tim, kvuli cemu by se kdekoliv elektrifikovalo (teda pokud jde o mesta podobna Znojmu, ktera jsou mozna pekna, ale zase to neni nejaka top class typu Krumlova). Za duvod D, proc se elektrifikovalo povazuju to, co napsal Kocurek a o vlacich ze Znojma jsem presvedceny, ze budou vozit totez, co vlaky z Breclavi (pricemz ty posledni dobou vypadaly celkem "plne", protoze ti ctyri lidi v jedinem vagone pusobili dobre. Kdyz zacne/zacala jezdit zase souprava, tak to dojem zhorsi...)
registrovaný uživatel tulip 
13.11.2009 (23:12)  
M: Vubec si to nepochopil. Znojemska aglomerace je vetsi nez breclavska, nepocitam cely sirsi spadovy region, jde tu o okoli zeleznicni stanice Znojmo resp. Břeclav v okruhu 10 km. A sjed si od Breclavi na jih dolu do Rakouska - tam neni skoro nic. A proto neni duvod jezdit do Breclavi.
No a lednicko valticky areal je v poradku, tahoun, stejne tak - jestli to nevis - je Znojmo jedním z nejatraktivnejsich historickych mestskych center u nas plus Narodni park Podyji na okraji mesta a 20 km na zapad vranovska prehrada... Navic zeptej se Rakusana ci Videnaka, co mu zni lip, jestli Znaim nebo Breclav... Jedinym konkurentem Znojma na jižní hranici Moravy je Mikulov. Ale i to je otazka času. Přijed se do Znojma podivat, prokouklo to tu.
13.11.2009 (21:29)  
No spíš Kojetín- Zlín případně Valmez, to by se mohlo elektrifikovat. Vždyť už teď má Kroměříž přípravu na elektrifikaci, kterou dostala vrámci rekonstrukce.
registrovaný uživatel M 
13.11.2009 (18:11)  
Ze Stockerau je to na hranice kolem 50 km. Pokud to chceme "ucelove" pocitat takto, tak Breclav bude potreba zapocist vcetne uherskohradistske "aglomerace"...

Ale vecneji: Hodonin je od Breclavi pouhych 20 km a Hodonin+Breclav maji zhruba dvojnasobek obyvatel jako Znojmo. A dedinky jsou jak u Znojma, tak u Breclavi. Je sice pravda, ze kolem Znojma je jich vic, ale zase zadna z nich nema velikost treba Podivina, o zminenem Hodonine ani nemluve...

http://www.uur.cz/default.asp?ID=111 vs http://www.uur.cz/default.asp?ID=180
Pripadne:
http://www.czso.cz/xb/redakce.nsf/i/charakteristika_okresu_breclav vs http://www.czso.cz/xb/redakce.nsf/i/charakteristika_okresu_znojmo
V okerese BV je 9 mest, z toho 4+1 do 10 km od centra. V okrese ZN je mest 5, nicmene do 10 km Znojma zadne dalsi.
Jedine, v cem se shodneme je, ze Znojemsko je Znojmo a pak dlouho nic, zatimco na Breclavsku je ten rozdil mensi

Proto se omlouvam, ze Znojmo povazuju za s Breclavi zcela srovnatelne...

PS: Ve Znojme je vinobrani jednou rocne, v "Breclavi" je lednickovalticky areal celorocne

EDIT: Jeste tam pisou, ze spravni obvod Breclav (cili ta cast okresu, ktera je u Breclavi, zadny Nemcice apod. a ani Mikulovsko) ma 59K obyvatel - tak nevim, kde jsi vzal tech aglomeracnich 24K, kdyz i samotna Breclav ma vice lidi.
Pozn.: Ano, spravny obvodZnojmo ma 90K obyvatel, ale rozlohou je 3x vetsi, tudiz zjevne nejde o "nejblizsi" okoli...
registrovaný uživatel SzKT  mail  
13.11.2009 (15:56)  
tulip: Vycházím z osobních zkušeností: tenhle hraniční přechod je poslední v ČR, kde jsem nikdy nejel. Spěšný vlak je pěkná věc, ale otázkou jsou jeho časové polohy a použitelnost pro jednodenní cestu. Aktuálně nic takového není: první možnost, jak se dostat z Jihlavy do Znojma (aspoň trochu kulturně- šukafonem vyjíždět v 5 ráno a kodrcat se několik hodin do Znojma nepočítám) je autobus s příjezdem cca. v 11 hodin do Znojma a večer člověk musí být v Jihlavě taky dost brzo, v podstatě to znamená být v cca. 18. hodin ve Znojmě. A když se připočte, že lokálka přes Retz není nejrychlejší, vychází pobyt ve Vídni kolem 1-2 hodiny. Kdyby existovala nějaká síťová nabídka pro Nieder Österreich, tak není co řešit, takhle ale systém slev nutí jet obě cesty stejně, tudíž je v tomto případě pro kohokoliv jiného, než Znojmáky, nepoužitelný.
registrovaný uživatel tulip 
13.11.2009 (14:45)  
M: To, že osobáky mezi Břeclaví a Hohenau nejsou příliš zaplněné, je dáno tím, že celá oblast severovýchodního Dolního Rakouska nemá žádné větší město. A ani samotná Břeclav není žádná aglomerace (24 tisíc obyv.) V tom má Znojmo výhodu - jeho nejužší spádová oblast jobsahuje kolem 45 tisíc obyvatel a na Severozápadní dráze směrem do Rakouska je Retz (4500), Hollabrunn (12 000) a Štokrava (20000)... Proto ten potenciál je mnohem větší.

SzKT: Názor, že z Jihlavy je to do Vídně bližší přes Brno je hodně mimo. Spěšný vlak Jihlava-Znojmo (pokud bude od prosince 2010 zaveden), jediný přestup přes hranu nástupiště ve Znojmě a šup do centra Vídně. Je to spočtené na 200 minut. Přes Brno je to cenově i časově delší...

Happy: osobně věřím v potenciál někdejší Severozápadní dráhy jako alternativu pro veřejnou dopravu i nákladní. Trať je solidně trasovaná (škoda, že vynechává čtyřicetitisícovou Třebíč): Vídeň-Znojmo-Jihlava-Kolín-Nymburk-Děčín-Berlín, jako za císaře pána :-)
13.11.2009 (14:30)  
kdy se začne elektrifikovat trat ostrava-valašské meziříčí?
  1 2 3 4 5 6 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko