Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.
Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.
Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.
Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.
Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.
Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje
Zdroj: České dráhy, foto: kubam
Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.
Jediná šance je VRTrať přes Vysočinu, kdy se počítá i se Znojmem - modernizace Jihlava-Třebíč-Znojmo kam by zajížděly Pendolina (konečně by jezdily 230km/h na nové trati, na staré trati by naklápěly a jezdily po třech systémech). Jenže to je dost vzdálená hudba budoucnosti a mezitím půjdou do kopřiv. Takže až někdy pojedu do Znojma, tak to je na více dní jako důchodce.
Samotne Znojmo je sice vetsi nez Breclav, ale v okoli 10 kilometru jsou pouze vesnice a Dobšice.
Ses patriot dobry, ale kdyz se zeptam Videnaku co je Znojmo nebo Breclav, tak mozna budou vedet, co to je (pricemz oboji zvalcuje Mikulov), ale vedet co je Buenos Aires a chystat se tam je preci jen rozdil:-) Jestli funguje neco jako rivalita Breclav-Znojmo, tak sorry, ale oboji jsou mesta na hranici a tot vse. Plne srovnatelne. A jestli mne naseres, tak vemu auto, abych si ten vlak do Retzu prohlidl:-))
PS: Pekny centrum ma taky Telc - bude se tam elektrifikovat? Obavam se, ze turistika neni zrovna tim, kvuli cemu by se kdekoliv elektrifikovalo (teda pokud jde o mesta podobna Znojmu, ktera jsou mozna pekna, ale zase to neni nejaka top class typu Krumlova). Za duvod D, proc se elektrifikovalo povazuju to, co napsal Kocurek a o vlacich ze Znojma jsem presvedceny, ze budou vozit totez, co vlaky z Breclavi (pricemz ty posledni dobou vypadaly celkem "plne", protoze ti ctyri lidi v jedinem vagone pusobili dobre. Kdyz zacne/zacala jezdit zase souprava, tak to dojem zhorsi...)
No a lednicko valticky areal je v poradku, tahoun, stejne tak - jestli to nevis - je Znojmo jedním z nejatraktivnejsich historickych mestskych center u nas plus Narodni park Podyji na okraji mesta a 20 km na zapad vranovska prehrada... Navic zeptej se Rakusana ci Videnaka, co mu zni lip, jestli Znaim nebo Breclav... Jedinym konkurentem Znojma na jižní hranici Moravy je Mikulov. Ale i to je otazka času. Přijed se do Znojma podivat, prokouklo to tu.
Ale vecneji: Hodonin je od Breclavi pouhych 20 km a Hodonin+Breclav maji zhruba dvojnasobek obyvatel jako Znojmo. A dedinky jsou jak u Znojma, tak u Breclavi. Je sice pravda, ze kolem Znojma je jich vic, ale zase zadna z nich nema velikost treba Podivina, o zminenem Hodonine ani nemluve...
http://www.uur.cz/default.asp?ID=111 vs http://www.uur.cz/default.asp?ID=180
Pripadne:
http://www.czso.cz/xb/redakce.nsf/i/charakteristika_okresu_breclav vs http://www.czso.cz/xb/redakce.nsf/i/charakteristika_okresu_znojmo
V okerese BV je 9 mest, z toho 4+1 do 10 km od centra. V okrese ZN je mest 5, nicmene do 10 km Znojma zadne dalsi.
Jedine, v cem se shodneme je, ze Znojemsko je Znojmo a pak dlouho nic, zatimco na Breclavsku je ten rozdil mensi
Proto se omlouvam, ze Znojmo povazuju za s Breclavi zcela srovnatelne...
PS: Ve Znojme je vinobrani jednou rocne, v "Breclavi" je lednickovalticky areal celorocne
EDIT: Jeste tam pisou, ze spravni obvod Breclav (cili ta cast okresu, ktera je u Breclavi, zadny Nemcice apod. a ani Mikulovsko) ma 59K obyvatel - tak nevim, kde jsi vzal tech aglomeracnich 24K, kdyz i samotna Breclav ma vice lidi.
Pozn.: Ano, spravny obvodZnojmo ma 90K obyvatel, ale rozlohou je 3x vetsi, tudiz zjevne nejde o "nejblizsi" okoli...
SzKT: Názor, že z Jihlavy je to do Vídně bližší přes Brno je hodně mimo. Spěšný vlak Jihlava-Znojmo (pokud bude od prosince 2010 zaveden), jediný přestup přes hranu nástupiště ve Znojmě a šup do centra Vídně. Je to spočtené na 200 minut. Přes Brno je to cenově i časově delší...
Happy: osobně věřím v potenciál někdejší Severozápadní dráhy jako alternativu pro veřejnou dopravu i nákladní. Trať je solidně trasovaná (škoda, že vynechává čtyřicetitisícovou Třebíč): Vídeň-Znojmo-Jihlava-Kolín-Nymburk-Děčín-Berlín, jako za císaře pána :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.