Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.
Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.
Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.
Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.
Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.
Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje
Zdroj: České dráhy, foto: kubam
Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.
tak zase pokud jsou s busem spatne zkusenosti (zacpy, a spol... preplnenost bych ted neresil) tak by opravdu stalo za zvazeni nejaky ten Sp udelat, ale otazkou je, zda by slo stahnouzt jizdni dobu aspon na 1,5 h, pak by se dalo uvazovat nejen o dvou Sp.
ad Lubomír Benak: pokud slo nabidnout adekvatni jizdni dobu+moderni vozidla (vim ze ted to ma hacek), pak by bylo na miste udelat trasu brno-znojmo jako hlavni vlakem, pac znojmo si to rozhodne zaslouzi, ale je tu ten hacek
k preplnenosti, tu lze hrave vyresit posilovymi spoji (otazka zni zda to kraj chce), treba u obvzlast exponovaniych spoju by jel 5 minut pred normalnim spojem spoj, ktery by jel bez zatavky az do znojma
takze poposim o nazor nekoho znalejsiho, je realne stahnout cas Sp na 1,5 h nebo mene?
S racionalizací tratě Břeclav - Znojmo se uvažovalo, ale momentálně je u ledu. Navíc by se jednalo o racionalizaci regionální tratě, takže by bylo zvyšování traťové rychlosti minimální (mimo ŽST kvůli zabezpečení výhybek).
Navíc kdyby někdo uvažoval až tak rozumně, že by se trať Znojmo - Břeclav zmodernizovala (v na 120 není problém), byl by čas ještě nižší než 95 minut. Tady se ale záměrně natahuje jízdní doba na dvě hodiny a více, dělají se různé rozlamování vozebních ramen a pak není divu, že tím nikdo nejezdí.
Add Břeclav: Tam skutečně nic není, 4 roky jsem tam studoval. Lednicko-Valtický areál je naopak moc pěkný.
ale uvidime jaka bude definitivni podoba to na webu je z 06/2009 cili ted uz skoro pul roku stare,
ale jsem rad ze kordis uz ustoupil od strategie "vlakem za kazdou cenu"
Na trati č. 244 nově dojde k rozlomení vozebního ramene v žst. Miroslav.
Více zde: http://www.idsjmk.cz/rozsirovani.aspx
v GVD 88/89 jezdil jeden takovy Sp a jel celou cestu 1 h 40 min, dnes bus jezdi 1 h 10 min.
ale nepracuje se uz na kordisu na integraci znojemska?? (http://www.kordis.cz/rozsirovani.aspx) bude zajimave, jak to budou resit
Jirka Panther - spojit "ve pri" je celkem vtipny preklep:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.