Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.
Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.
Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.
Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.
Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.
Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje
Zdroj: České dráhy, foto: kubam
Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.
Kdo chce vyhrát, musí bojovat. Úspěch bude v případě, že spojení bude časté, budou na něj nasazena vozidla odpovídající 21.století, v neposlední řadě bude sestaven vhodný jízdní řád, který bude spolehlivě vyjezditelný (s úsekem Ji-Okř a spoji 66x je to sci-fi). Jízdní doby musí být alespoň částečně konkurenceschopné k IAD a busu. A neškodila by i návaznost na regionální autobusy s garantovaným přestupem. Polovičaté řešení to může zcela zazdít.
nevite prosim nekdo kdy nposledy jezdily ty Sp (myslim rok) dekuji
Dotaz: psalo se tu o Sp vlacích ze Znojma směrem na Jihlavu. Nevíte někdo prosím, zda se s nimi od nového grafikonu opravdu počítá? V návrzích IDS JMK jsem je nenašel. Zavední Sp vlaků tímto směrem by mělo být pro Znojmo jednou z priorit v oblasti dopravy. Osobně by se mi líbil např tento model: Os vlak Znojmo - Okříšky, který by dále pokračoval jako Sp nebo R směr Jihlava, H. Brod, Chrudim a Pardubice, tak jako to teď funguje, jen s tím rozdílem, že jako Os vlak nejede ze Znojma, ale z Brna.
Bohužel Znojemsko je v rámci republiky odstrkovaným regionem a to nejenom dopravně. Vítám spojení Znojma s Vídní, ale bez návaznosti dále do vnitrozemí ztrácí hodně ze svého "lesku".
Dodnes nechápu zrušení Sp vlaků ze Znojma do HB, prázdné mi rozhodně nepřipadaly. Stejně tak mi není jasné zrušení pátečního/nedělního rušáku do Prahy. Ten byl hojně využíván hlavně studenty dojíždějícími do Prahy. Bohužel jednou průvodčí dělal sčítání cestujících v neděli po novém roce, kdy sposta studentů byla ještě společensky unavena nebo měla již zkouškové, tak byl vlak poloprázdný :(
Nynější cestování šukafony (o víkendech i hypernovami) je utrpení. Nehledě na to, že jsou vedeny ve špatných časových polohách. A to už nemluvím o 15-20 minutovém stání v Mor. Bud. při čekání na osobák od Jemnice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.