..: Dokončení elektrizace Šatov - Znojmo :..

CityShuttle ÖBB Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.

žst. Šatov Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.

Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.

Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.

znojemské nádraží, foto: kubam Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.

Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje

Zdroj: České dráhy, foto: kubam

Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.

 

Walker Poslat mail autorovi | 11.11.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mozek 
13.11.2009 (9:19)  
Nezaniká v souvislosti s vybudováním zastávky Znojmo – Nový Šaldorf jedno NEJ v rámci české železniční sítě? Mám tím na mysli 11 km dlouhý mezistaniční úsek Znojmo - Šatov. V rámci Jihomoravského kraje určitě neexistuje delší vzdálenost mezi dvěma tarifními body (zastávka / stanice), v případě celé sítě SŽDC si ale nejsem jistý.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
13.11.2009 (8:14)  
Josef Petrák: Já bych s Balkánem neměl nic, ovšem na západních fórech podobných tomuto nás s ním házejí dost často do jednoho pytle. A když vidím, co posíláme za hranice a co tady vydáváme za pokrok (z "kvality" svezení třeba z Prahy na Karlštejn jsou "na větvi" i srbští šotouši), tak se ani nelze divit.
Z toho důvodu jsem rád, že aspoň z jednoho hraničního přechodu české vehikly zmizí a za to ta miliarda rozhodně stála. Jinak ovšem celá trať (bez ohledu na to, v jakém je stavuú má jednu jedinou nevýhodu: slouží výhradně a pouze pro to Znojmo. Už z Jihlavy je mnohem rychlejší jet do Vídně přes Brno, o vzdálenějších destinacích nemluvě. A na jednodenní výlet do Vídně mohou i v té nepříliš vzdálené Jihlavě s klidem zapomenout: v so/ne se to přes Znojmo rozhodně zvládnout nedá a to ani v budoucnu. V rámci české dopravní sítě je totiž to Znojmo dost odřízlé od světa- to už je ale úplně jiná pohádka...
13.11.2009 (7:22)  
Rail-2005, Nechic: S oběma souhlasím. Myslím, že úprava hlavních tratí na cca 120 km/h (a dalších dejme tomu na cca 80 km/h) je nezbytná, ale ani stavba VRT by neměla dlouho za těmito úpravami zaostávat. Mám za to, že na dopravní stavby je peněz až až, a taková VRT podle mě nestojí víc než běžně (a leckde sporně či evidentně zbytečně) stavěné dálnice. Jde jen o to rozdělení. Zcela schází nějaká obecně formulovaná dopravní koncepce (nepočítám-li stovky memorand o něčem, co se pak stejně udělá naopak). I na železnici jsou prosazovány investice sporné, zbytné a dokonce škodlivé (to když megalomanství zvítězí nad racionalitou - viz železniční uzel Brno). Ve srovnání s tím je elektrifikace tratě do Znojma věcí přínosnou - lepší než celý zbytek tratě pojíždět motorovými jednotkami pod trolejí, o přestupování během cesty doufám nikdo jako o perspektivním neuvažuje :). Elektrický pohon má řadu provozních výhod (rychlejší rozjezd, možnost rekuperace, relativní čistota), pouze případný neplánovaný výpadek napájení je problematický.

znojmák: Je sice hezké mít nová vozidla, ale v prvé řadě je třeba mít po čem jezdit. A v tomto skutečně naše síť zaostává. Velká část zmíněných obyčejných lidí proto také vlakem vůbec nejezdí! Co je mi platné, že jede Regionova, když 55 km z Prahy do Dobříše jede hodinu a třičtvrtě! Pravda, je to pohodlnější než 810, ale to samo o sobě ještě neláká lidi jezdit do Dobříše vlakem. A v tom je ten problém. Neříkám, že by tam musela být nějaká rychlodráha, ale 80 km/h (v malých obloucích 60) by udělalo své.
13.11.2009 (0:53)  
Pro běžného člověka, kterých jezdí vlakem většina to modernizace je! Když člověk projde halou, odjezd si zjistí z digitální cedule, na info se zeptá v ČD centru, dojde si na pěkný zvýšený perón a nastoupí do Regíny s vakuovým záchodem. Na západě (snad až na tu regínu) standart, ale u nás ještě bohužel moderna. Jednou to tu bude snad taky standart všude, ale do té doby musíme být rádi za každou novou takovou to akci, protože bez nich by se to standartem nikdy nestalo. Neříkám že je to dobře, spíš je to trošku smutné, ale je to tak a někteří pánové zde se s tím musí smířit. Protože taková je prostě realita. PS: historka ze života.. jeli jsme s naším oddílem na výpravu Regínou a děckám trvalo asi 5 minut uvěřit že se na záchod může jít už ve stanici. od té doby jezdíme z výprav zásadně od Okříšek spojema s regínou. Pro naše děcka je to totiž moderní pohodlné vozidlo :-D :-D
registrovaný uživatel M 
12.11.2009 (23:54)  
KK - ty technologicke pauzy jsem oznacil za to "tuhnuti betonu". Kazdopadne jestli nekdo chce tvrdit, ze nektere stavby v Cesku jdou tak "rychle" jen kvuli technologickym pauzam, tak se s nim prit nehodlam
registrovaný uživatel Kakov 
12.11.2009 (21:45)  
M: jaka je prosim Vase profese??
jako stavar Vam mohu zodpovedne rict, ze existuje cela rada nutnych technologických pauz, kdy se po provedeni nekterych praci neda v danem miste pracovat, tudiz jedna parta klidne muze delat dva useky najednou
registrovaný uživatel Nechic  mail  
12.11.2009 (20:58)  
Rail 2005: Naše spojení se západem je tragické, jenže ono je tragické i uvnitř naší země. I "lokálka" Dresden - Görlitz je rychlejší a kvalitnější než většina našich tratí. Dokud se u nás nedostanou rychlíkové tratě aspon na 120km/h, tak nemá smysl přemýšlet o VRT, která spolyká tolik peněz, že na "normální" tratě ani nezůstanou prostředky :(
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
12.11.2009 (19:08)  
Já jsem rád, že máme další "kulturní" přechod do Rakouska. Dráty sice nemají v ČR návaznost, ale to vůbec prozatím nevadí. Znojmo stejně vždycky patřilo tak trochu blíže k Rakousku, takže to je jen dobře. Při troš snahy má velký potenciál na zadrátování trať Znojmo - Břeclav včetně zvýšení rychlosti na 120 km/h a místní úpravy trasování (optimalizace umístění zastávek/ vznik nových).

Podívejte se, kolik elektrifikovaných přechodů máme s Německem? Jen jediný, to je tragédie! Je absurdní jezdit na západ přes Drážďany, ale je to paradoxně výrazně rychlejší, ačkoliv je to na Frankfurt o více než 200km delší! Pak někdo chce tvrdit, že tunel do Berouna a VRT přes Rozvadov nebo alespoň DMB přes Domažlice není potřeba?
Jestli ano, tak asi patří do ústavu nebo nežije ve 21. století.
registrovaný uživatel M 
12.11.2009 (17:37)  
No, ta otazka docela smysl mela, kdyz nekdy vidim, jak se stavi. Tak se nediv, ze jsem v podstate prekvapen, ze se delalo na vice mistech soucasne:-)
Pozn.: Pokud se to delalo soucasne, tak to jedna parta delat nemohla - leda by vzdycky cekali, az jim ztuhne beton:-)
12.11.2009 (17:34)  
M - Tak jasně, že to bylo zaráz. Zavřel se Šatov – Znojmo, dělalo se na mostě, okolní trati a stanici, nakonec se natáhly dráty. Jestli to dělala jedna či víc part, nemám šajnu. Takové detaily nebudu ze SŽDC tahat a místní nám moc do magazínu nepřispívají, bohužel.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko