..: Unifikace do barev Najbrt jde ztuha, Regionovy jí uniknou úplně :..

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyPraha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.

Unifikace: plošně, a přeci pozvolna

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhy Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.

Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné

814.001 Most 24.11.2005 Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.

Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.

U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.

Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.

Návrh interiéru 1. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage Návrh interiéru 2. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage
Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů

vůz BDsee, foto: Ondik Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.

Zdroj: Studio Konting, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
31.07.2009 (10:22)  
Dráha (ČD) je krásná díky její rozmanitosti.

Tady si někdo neuvědomuje, proč vlastně ČD unifikují. Ona totiž začíná liberalizace žel. trhu a ta rozmanitost bude právě v tom, že tu budou jezdit různí dopravci v různých firemních barvách... a právě v tomto prostředí je nutné, aby každý poznal konkrétního dopravce již podle barevného řešení jeho vozidel. Příznivci unitární železnice a starých "pořádků" můžou sice nadávat, brečet a litovat, ale je to bohužel tak...
31.07.2009 (9:05)  
A co 812+912 (Esmeralda+Kasandra) - ty také břebarví nebo zůstanou v zeleno-bílém nátěru?
registrovaný uživatel Sim 
31.07.2009 (8:30)  
Theo, tys to spatne pochopil. Kdyz uz to neni videt, tak to musi byt aspon slyset > takze super vymluva pro zachovani hlucnosti :-)
registrovaný uživatel Marass  mail  
31.07.2009 (6:11)  
aspon ze zustanou regionovy tak jak jsou ted,...
registrovaný uživatel Theo 
31.07.2009 (1:22)  
Jinak dobře maskované soupravy na zimu. Viděl to někdo v zasněžené krajině (nevidím vlak, neslyším vlak). Jsem zvědav o kolik se zvýší nehodovost na přejezdech? A pak to někdo doplní žlutým pruhem.
31.07.2009 (0:41)  
Zamyslel se někdo nd tím, kdy bude vidět najbrtí šukafon v mlze na nechráněnym přejezdu? Asi až s tím červenym autem mezi nárazníky kus za přejezdem...

Jinak, nevšiml si někdo nápadné shody unifiku Najbrt s modrým schématem pro hráče v Transport tycoon deluxe :-)
registrovaný uživatel Theo 
31.07.2009 (0:02)  
Pokud si pamatuji korporátní mátěr zkoušelo i předlistopadové vedení tehdejších ČSD. Tenkrát to nejvíc odnesly řady 830/831, 230/240, 141 a 753/754. Dnes tu již 20 let nemáme komunisty, ale nápady vedení jsou pořád stejné. Dráha (ČD) je krásná díky její rozmanitosti. Výměna nábytku ve vozech je samozřejmě na místě a dělají ji všechny železniční společnosti, ale proč oblékat soupravy do uniformy Najbrt? To jsme fakt zase o 20 let zpátky. Doufám, že mi nikdo za 10 let nebude vnucovat jakou barvou si mám natřít svoje auto.
registrovaný uživatel Dusanh 
30.07.2009 (23:44)  
Já jsem dnes viděl v Praze na hlavním výstavku na téma "prostor ve vozidle". Součástí výstavky ČD je otrhaná sedačka z nějaké Karosy z 80. let, grafické pozadí tohoto panelu je (kupodivu) laděné do žluta :-D
Superpohodlnou a luxusní sedačku všech vysněných vlaků prezentuje sedačka z první třídy pendolina.
Proč to tady píšu. Je to zase samozřejmě zcela lživá a zavádějící reklama společnosti Černá Díra a.s.(s). Místo toho, aby se snažili vylepšit jízdní komfort pro většinu platících cestujících, tak se tváří jako spolek pro horních deset tisíc. Stačí pak vyjít na peron a helemese, rychlík na Moravu (kromě lok. 151001 v lehce futurisitckém nátěru) tvoří 1xA,WRm a 5xB. Pokud jsem v soupravě historických retrovozů ze sedmdesátých let, komfortem na úrovni Škody MB náhodou přehlídnul nějaké BDs, tak se detailistům omlouvám, spěchal jsem totiž na 40let starý žabotlam 451 :-D
Proč tam nevystavili nějakou standartní sedačku "první" třídy, tvořenou ubohým olezlým šedým plastem (většina rekonstrukcí) anebo rovnou kovbojkou Janoza? Jak dlouho budeme ještě trpět tohle lhaní do kapsy ze strany těch, co se tvářili jako kingové, když vstupovali do funkce (Žaluda, plný plánů, než pochopil, že státní dráhy nejsou totéž, co pojišťovna) anebo nakonec i Bazala a spol., kteří jsou mistři v přihrávání kšeftů, ale řízení společnosti v tržním systému se hernajs nějak nedaří a všechny grafy v powerpointu směřují dolů? Ale hlavně, že casino na hlavním nádraží stále bliká...
registrovaný uživatel Jirka Smolik  mail  
30.07.2009 (22:26)  
U nás mezi kamarády se vžila hláška: Hnusné jako Najbrt , bo nic hnusnějšího jsem fak tneviděl
registrovaný uživatel Sim 
30.07.2009 (22:20)  
Elias > me to barevny podani dvojky taky prijde hezci... ale neboj, ono pokud tim potahnou ty ctyrkovy lavice, stejne to nebude zadny terno. Pokud nejsou ve vagonu samostatny sedacky (a vubec mi neva, ze jsou 4 na sirku vozu, Bp je v pohode), vzdy mam pocit, ze se tulim ke spolusedicimu vic nez bych chtel (pokud to zrovna neni moje partnerka O:-).
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko