..: Unifikace do barev Najbrt jde ztuha, Regionovy jí uniknou úplně :..

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyPraha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.

Unifikace: plošně, a přeci pozvolna

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhy Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.

Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné

814.001 Most 24.11.2005 Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.

Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.

U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.

Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.

Návrh interiéru 1. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage Návrh interiéru 2. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage
Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů

vůz BDsee, foto: Ondik Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.

Zdroj: Studio Konting, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
30.07.2009 (13:56)  
Rek bych, ze na "Studio Najbrt" nadava malokdo. Pokud totiz reknu "mi se ten Najbrt nelibi", vetsina zrejme pochopi, ze nenadavam na pana Najbrta (nebo jeho kolegy), ale na napad a projekt Ceskych Drah se stejnojmennym oznacenim.

I kdyz, ja sam za sebe tomu od zacatku rikam "balkan" a ne "najbrt"... z moji hlavy to neni, nicmene je to velmi prilehave oznaceni. Jak co se tyka barev, tak i poradku a cistoty uvnitr :-D
registrovaný uživatel Sandik 
30.07.2009 (13:45)  
Payus: Souhlas, máslo na hlavě má především ČD. Stejně by mě ale zajímalo 1) jaké bylo zadání, 2) co konkrétně Najbrt předložil 3) jak se to pak podle požadavků zadavatele upravovalo.
Pokud jde o ten jídelňák, tak mi připadá docela dobrý, elegantní, možná se mi líbí z těch vozů nejvíc. Problém je v tom, že tyhle věci vypadají jinak "na papíře", ve 2D a jinak v reálu. To je jasně vidět už na těch 3D vizualizacích http://www.zelpage.cz/zpravy/7018 Ani ta regionova nevypadá ve 2D tak špatně, ve 3D je už jasně vidět, že je to celé nesmysl. Pánové si zkrátka neuvědomili, že neřeší jenom nějaké obrázky na sterilně bílém pozadí... Dokládá to, že nemají zkušenost s řešením podobné zakázky a to už rozhodně je problém "u Najbrtů" a ne v ČD. Když nic jiného, tak si mohli najmout externistu, který má s něčím takovým zkušenosti.
registrovaný uživatel Petr Nemec  mail  
30.07.2009 (13:38)  
Docela by mě potěšilo, kdyby se na 810 vrátil krásný modrý nátěr se žlutým dekorativním pruhem :)
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
30.07.2009 (13:20)  
Nenadával bych na Najbrtstudio. Dostal zakázku, použití barev a s ohledem na to vyrobil několik návrhů. Za rakev na lokomotivě a tudíž i ten pohřební průvod na kolejích je zodpovědný ten (ti), kdo z té sady návrhů vybral právě tento. ČDCargo má barvy dvě doplněné výrazným bílým písmem a působí to mnohem lépe a dynamičtěji, než barvy tři degradované velkou a mrtvolně šedou plochou, která by snad měla znázorňovat chuť k jídlu na bistrovozech a celkem luxus. ČD nějak zapomněli, že první kontakt zákazníka je očima a osobně mám nedůvěru k jídlu, které se mi pohledově nelíbí. Když šedou, tak s ní měli jen "doplňovat" modro-modrou a ne ji použít jako hlavní barvu
registrovaný uživatel Sandik 
30.07.2009 (13:06)  
Docela užitečné je podívat se na web studia Najbrt: http://najbrt.cz/cs/prace/firemni-styl/ceske-drahy/ Uvědomíte si, že zadání znělo: nový vizuální styl ČD, nikoli nový unifikovaný lak. To celkem dobře vystihuje podstatu problému. Najbrt je primárně grafik (a to velmi dobrý), nikoli designer (a takové věci, jako je nátěr vozů, lokomotiv či interiéry vozů jsou IMHO prací pro designera). Navíc tuhle zakázku Najbrt neřešil sám, ale asi je v podstatě dílem dvou jeho zaměstnanců (Petr Štěpán, Bohumil Vašák - oba studovali grafický design na VŠUP). Jak moc ji ovlivňoval sám Najbrt neumím odhadnout. Jak dokládá i jen letmý pohled na zmíněný web, zúčastnění grafici řešili primárně piktogramy, nápisy, hlavičkový papír, cedule na perónech. Z pohledu grafika je totiž nátěr vozů či lokomotiv "dost nezajímavá práce". Grafik pracuje primárně s textem, s písmem, s logy a piktogramy. Na navrhování nového laku pánům chybí jak zkušenosti, tak evidentně i zájem, takže to prostě "nějak uplácali" a vůbec jim nedošlo, jak závažná změna to je a jak moc je tahle část jejich práce nedotažená a nehotová. Možná za to ale může zadání. Modrošedá kombinace mohla být součástí zadání. Je totiž evidentní, že se nové barevné schéma blíží barevnosti pendolin a taky se mi zdá, že barevný nátěr lokomotiv reaguje na design lokomotivy Škoda 109E, že byl tedy zřejmě ušitý na míru právě jí a pak na ostatní stroje se víceméně mechanicky "naplácal".
registrovaný uživatel Theo 
30.07.2009 (12:55)  
O zdařilosti celého projektu vypovídá nejlépe přezdívka stroje 242 220-2 "bílá mrcha", tu si vysloužila v Plzni. Osobně bych dal přednost barevnému řešení, které vytvořil výrobce při dodání ČD (ČSD). Laminátky ČD-Cargo je obdobný nesmysl, hlavně s heslem cokoliv kamkoliv, to už je vrchol nevkusu dnešní arogantní doby.
30.07.2009 (12:46)  
Nevím ale osbně si myslím, že nějakej korporátní nátěr je lidem docela ukradenej když stejně jezděj v takovém humusu. Nevím co bylo špatného na tom dělat nové a reko vozy v šedo-červeném provedeni, vesele a kaštani už si i díky Bmz začali zvykat na to, co je červené je pěkné, tam jdu. I když teď to byly takové pofidérní reko. Ty lidi to ale prostě tak vnímali. Teď přijede studenej najbrtovskej vůz nátěr ala balkát a ve vnitř stejnej humus jako v zeleném. Vážně výhra. Proč ty naši idioti musej mít pořád něco extra, automaty na jízdenky stojící za prd, když na západ od nás mají luxusní vše umějící a teď příšernou kombinaci barev. Oni Němci, Rakušáci, Slováci vědi jak která barva na lidi působí a červená je prostě pozitivní barva. Barva modrá studená. Proč pořád lpět na tom, že se říkaloželezničářům modrá armáda. Ta doba je už na smetišti dějin tak proč se k tomu odkazu vracet. Je to snad tím, že tam sedí stále stejní papaláši a s láskou vzpomínají na dobrou modrou armádu....
30.07.2009 (12:39)  
tady nešlo o barvičky, tady šlo o to poslat pár milionů kamarádům. příští vedení celou tuhle šaškárnu zruší (a vyhlásí něco podobného)
30.07.2009 (12:05)  
Když už by musela nutně být modrá barva co by základ, tak se mohla použít kombinace stejný, jako byla na 363 v tmavším provedení. Na obou čelech by byl znak ČD, což by dostatečně reflektovalo cestujícím, že skutečně přijel vlak dopravce České dráhy. Na vozech by mohl být přímo uveden nápis v samolepkovém fóliovém provedení ČD - České dráhy a.s. Podvozky a střecha v šedé barvě a dveře oranžové (na vozech). Na vozidlech, která mají poněkud komplikovanější tvar, jako 814 a 471 by měly být pruhy (žluté) zalomeny podle tvaru skříní a výšky oken. Můj názor je, že v jednoduchosti je nejen účelnost, ale také připoutává pozornost a nevzbuzuje podiv nad tím, co to přijelo za ???. Úplně ale nejdůležitější je, aby soupravy jezdily čisté. Zevnitř, zvenku a s průhlednými okny.
Pokud dojde k aplikaci nátěru Najbrt, dá se podle mého názoru říci, že vedoucí manažeři Českých drah poškozují svým postupem firmu, která jim byla svěřena do rukou. Firma totiž není jejich, akcie vlastní stát. FRK
30.07.2009 (11:39)  
Klasika - vymyslí se "unifikované schéma", jenže na 814 nepůjde, série 471 a 054+954 už se dodělají v původním, loko 380 tomu zřejmě také unikne, stejně jako případná Desira, a nic jiného ČD v dohledné době kupovat nebudou. Takže Najbrta bude dostávat tu a tam nějaká mašinka a nějaký vagonek (nikoliv systematicky celá souprava) a pro příštích 10 let tu máme o cirkus postaráno. Tomu říkám unifik.
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko