Praha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.
Unifikace: plošně, a přeci pozvolna
Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.
Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné
Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.
Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.
U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.
Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat
Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.


Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů
Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.
Zdroj: Studio Konting, ŽelPage

Totéž jako kdyby manažer fotbalového mužstva na konci tabulky, ohroženého sestupem do nižší soutěže, namísto nakoupení lepších hráčů a zefektivnění tréninku nařídil, ať si všichni nabarví hlavy na modrošedo, aby byli mezi ostatními ligovými hráči poznat. (Mimochodem, M je na dovolené? Čekám tu od něho podobné připomínky a ticho po pěšině :-)
Unifikace nátěru má smysl u firmy, která má pár procent podílu na trhu, tedy třeba i u busů Student Agency. Ale zkuste si představit, že by nějaký úřada nařídil, že všechny městské autobusy v Ćesku dostanou povinně modrošedý nátěr, nebo že 95 % osobních automobilů dostane modrý nátěr. Nesmysl, mimo jiné proto, že by to přece nemohlo nikoho bavit...
Unifikace u ČD je ještě nesmyslnější. Ta část veřejnosti, která vlakem často jezdí (neplést s nadávajícími diskutéry na idnesu) nevnímá jejich služby jako jeden produkt, jako "vlak ČD", což je nepochybně cíl unifikace. Tahle skupina lidí rozlišuje hopsavý motorák, koženkový rychlík a pohodlné EC. Když už si s jednotlivými položkami spojila i vnější nátěry, všechno sjednotíme. Trochu to zavání snahou oklamat zákazníka, svázat mu ruce.
Pokud ČD chtějí postupně sjednotit svůj výtvarný projev, musí na to jít zcela jinak. Ujasnit si společné prvky, které se mají objevovat v interieru, například modré sedačky, nebo logo ČD a výskyt třeba bílé anebo i červené barvy na bočnicích, přičemž zbytek se zatím nechá. Lokomotiv se v takové fázi unifikace vůbec netýká, protože s nimi zákazník nepřichází do styku, první je na řadě interier, pak nátěr vozů a až nakonec se někdo zamyslí, jak naložit i s lokomotivami. Takhle by ovšem postupoval moudrý hospodář nebo dobře fungující firma na západě, ne úřednický moloch, doplněný o pár lidí s manažerským rychlokurzem.
Na novém unifiku mi vadí hlavně to, jakým způsobem je prosazován - dostane ho jenom něco, tu a tam namátkově, a potrvá to dlouho. Aspoň by ten unifik mohl vycházet z některého současného schématu, zelenokrémová či červenokrémová by mohla slušet všemu včetně 814 a 471. Zvolené schéma je ovšem tak nevkusné a nepraktické, že se tím dráhy akorát zesměšní a kloudný užitek z toho nebude mít nikdo. Úzkostlivě doufám, že to ČD samy brzo zaříznou, až v praxi uvidí co za hrůzu samy sobě způsobily.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
