..: Unifikace do barev Najbrt jde ztuha, Regionovy jí uniknou úplně :..

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyPraha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.

Unifikace: plošně, a přeci pozvolna

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhy Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.

Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné

814.001 Most 24.11.2005 Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.

Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.

U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.

Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.

Návrh interiéru 1. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage Návrh interiéru 2. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage
Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů

vůz BDsee, foto: Ondik Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.

Zdroj: Studio Konting, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
31.07.2009 (14:12)  
hamish: Právě naopak, tu pestrobarevnost si způsobíme tím "postupným" Najbrtem. Nalakujeme tady jedno Béčko, tady jednoho Peršinga, támhle jedno Bétéčko... čtyřicet kusů za rok se píše v článku. Takže z toho kouká mnoho a mnoho let cirkusu (15? 20?) a na konci stejně budou žluté regíny a modročervení sloni.
registrovaný uživatel hamish 
31.07.2009 (13:56)  
Twix: Všichni víme, že se bude lakovat postupně... Vy jste cirkusák, že jo, že tak máte rád tu pestrobarevnost... ;-)
31.07.2009 (13:50)  
hamish: K tomu aby člověk rozpoznal naprosto nesmyslnou a do nebe volající činnost nemusí kandidovat na šéfa drah. V době, kdy se celý vozový park hroutí a nepostačuje potřebám, kvalita cestování klesá a klesá, a my nebudeme kupovat vagony, ale barvičky.
Totéž jako kdyby manažer fotbalového mužstva na konci tabulky, ohroženého sestupem do nižší soutěže, namísto nakoupení lepších hráčů a zefektivnění tréninku nařídil, ať si všichni nabarví hlavy na modrošedo, aby byli mezi ostatními ligovými hráči poznat. (Mimochodem, M je na dovolené? Čekám tu od něho podobné připomínky a ticho po pěšině :-)
registrovaný uživatel hamish 
31.07.2009 (13:21)  
Pánové, a který z vás že to kandidoval na šéfa drah? ;-) Myslím, že psát kriticky do diskuzí by Žaluda taky zvládnul... ;-)
31.07.2009 (13:09)  
K podstatě unifikace: je to naprostý nesmysl. Někdo se shlédl v tom, že se na letištích po celém světě potkávají letadla různých společností, a tedy je potřeba je odlišit, ale k čemu je unifikace u lokálky z Horní Dolní? Na ní bude patrně jezdit jeden jediný dopravce až do skonání věků.

Unifikace nátěru má smysl u firmy, která má pár procent podílu na trhu, tedy třeba i u busů Student Agency. Ale zkuste si představit, že by nějaký úřada nařídil, že všechny městské autobusy v Ćesku dostanou povinně modrošedý nátěr, nebo že 95 % osobních automobilů dostane modrý nátěr. Nesmysl, mimo jiné proto, že by to přece nemohlo nikoho bavit...

Unifikace u ČD je ještě nesmyslnější. Ta část veřejnosti, která vlakem často jezdí (neplést s nadávajícími diskutéry na idnesu) nevnímá jejich služby jako jeden produkt, jako "vlak ČD", což je nepochybně cíl unifikace. Tahle skupina lidí rozlišuje hopsavý motorák, koženkový rychlík a pohodlné EC. Když už si s jednotlivými položkami spojila i vnější nátěry, všechno sjednotíme. Trochu to zavání snahou oklamat zákazníka, svázat mu ruce.

Pokud ČD chtějí postupně sjednotit svůj výtvarný projev, musí na to jít zcela jinak. Ujasnit si společné prvky, které se mají objevovat v interieru, například modré sedačky, nebo logo ČD a výskyt třeba bílé anebo i červené barvy na bočnicích, přičemž zbytek se zatím nechá. Lokomotiv se v takové fázi unifikace vůbec netýká, protože s nimi zákazník nepřichází do styku, první je na řadě interier, pak nátěr vozů a až nakonec se někdo zamyslí, jak naložit i s lokomotivami. Takhle by ovšem postupoval moudrý hospodář nebo dobře fungující firma na západě, ne úřednický moloch, doplněný o pár lidí s manažerským rychlokurzem.
registrovaný uživatel hamish 
31.07.2009 (12:56)  
Asi jsem jediný, komu se nové schéma líbí... :-) Nebo křičí (brečí) jen ti jedni... :-)
31.07.2009 (12:30)  
George_Couser: No dobře, ale ať Tvůj příspěvek z 10:22 čtu jakkoliv, pořád v tom vidím že ČD unifikují nátěr, protože je potřeba aby byly poznat. A s tím nesouhlasím, zčásti už protože evidentně úplně unifikované nebudou.
registrovaný uživatel Raquac 
31.07.2009 (12:21)  
Georege_Couser, Twix: V zapadni Evrope se muzete setkat i s unifikaci nateru podle objednavatele, nikoli provozovatele. Takhle jsou napriklad vsechny vozidla jezdici ve Styrskem Hradci na linkach MHD v jednotnem nateru, i kdyz treba autobusovou dopravu zajistuji nejmene 3 firmy - dominantni DP a jeste dve dalsi. Ze vuz patri te ktere firme poznate az pri detailnejsim pohledu podle loga vlastnika. Mimochodem, jezdi i nekolik dopravcu na jedne lince soucasne...kdo plati, ten rozhoduje. Cestujicimu to prece muze byt uplne jedno - kdyz vsechno funguje, jak ma.
31.07.2009 (12:04)  
Twix: Evidentně jsi nepochopil, co jsem psal. Já neříkám, že nutně musí být vše ve stejném laku, ale spíš že ty nářky že bude vše jednobarevné jsou jaksi liché, když tu bude jezdit víc dopravců a každý bude jinak barevný...
31.07.2009 (11:33)  
George_Couser: Liberalizace je myslím dost slabý argument. Ve Švýcarsku také jezdí X dopravců, a mají SBB nějaké unifikované schéma? Jsou to modrobílé Pendelzugy, zelenobílé vozy Bpm, šedé IC vozy, černobílé IC2000 vozy a nové dvoupodlažní S-Bahny, celomodré starší dvoupodlažní S-Bahny, nebo červené lokomotivy? A proč vlastně potřebuju poznat dopravce podle barvy? S jakou společností jedu vím už při kupování jízdenky, a pokud je to nějaký IDS, ani mě to vůbec nemusí zajímat. A už vůbec neřeším to, že i v regionální dopravě používají ČD vozidla DB Regio, Vogtlandbahn, Waldbahn... a ta Najbrta mít nikdy nebudou.

Na novém unifiku mi vadí hlavně to, jakým způsobem je prosazován - dostane ho jenom něco, tu a tam namátkově, a potrvá to dlouho. Aspoň by ten unifik mohl vycházet z některého současného schématu, zelenokrémová či červenokrémová by mohla slušet všemu včetně 814 a 471. Zvolené schéma je ovšem tak nevkusné a nepraktické, že se tím dráhy akorát zesměšní a kloudný užitek z toho nebude mít nikdo. Úzkostlivě doufám, že to ČD samy brzo zaříznou, až v praxi uvidí co za hrůzu samy sobě způsobily.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko