..: InnoTrans 2010: textem a obrazem přímo z Berlína :..

ZSSK 951.001, čelo, foto: Josef Petrák Berlín — V německé metropoli probíhá největší světový veletrh železniční techniky. Kromě více než dvaceti výstavních pavilonů je k vidění 121 kolejových vozidel, od osobních vozů přes vysokorychlostní jednotky až po pracovní mechanismy. Než postupně zpracujeme jednotlivé novinky ze světa železniční techniky a služeb, podívejme se nejprve na vozidla, jejichž osud dlouhodobě sledujeme.

Bezmotorový ešus živě

Jak jsme již uvedli ve včerejším výčtu atrakcí letošního ročníku, nejzajímavějším exponátem z česko-slovenského prostředí je netrakční jednotka ř. 951 ZSSK, kterou můžeme v reálu vidět vůbec poprvé. Od elektrické jednotky ř. 671, za niž před malou chvíli Škoda Vagónka obdržela výroční cenu ACRI, se na pohled liší jiným designem čela, který posunovačům usnadní přístup k běžnému spřáhacímu ústrojí. Také v interiéru nalezneme minimální změny, třeba v uspořádání sedadel vloženého vozu ř. 051. Podle představitelů ZSSK běží výrobní program push/pull jednotek podle plánu. Do ostrého nasazení v depu Nové Zámky se tak dostanou začátkem března příštího roku. Již příští týden vyjede na trať modernizovaná lokomotiva 263.012, jeden z deseti kusů speciálně upravených pro provoz vratných souprav u ZSSK. Do konce roka absolvují ucelené soupravy zkoušky na okruhu i s dvěma lokomotivami příslušné řady. První stroj typu Škoda 109E se pak u ZSSK očekává do konce roku 2011.

ZSSK 951.001 + 051.001, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, interiér horního patra, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, mezivozový přechod, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, interiér mezipatra, foto: Josef Petrák ZSSK 951.001, detail čela, foto: Josef Petrák

Motorová jednotka z Vrútek se zpozdí

Již teď je naopak jisté, že očekávaná nízkopodlažní motorová jednotka ř. 861 z produkce ŽOS Vrútky nabírá zpoždění. Její oficiální rollout se neočekává před koncem letošního roku, a nebudou tedy splněny ani původní předpokládané termíny nasazení v okolí Humenného.

Kam dále?

K vysokorychlostním jednotkám, lokomotivním novinkám a do rychle rostoucího segmentu příměstských souprav. Kromě jiného uvidíte podrobněji i následující kousky:

Bombardier Zefiro, foto: Josef Petrák SBB Cisalpino ETR610 a ZSSK 951.001, InnoTrans 2010, foto: Josef Petrák Z2N-NG Coradia Duplex pro SNCF, foto: Josef Petrák Končar 6112 HŽ, foto: Josef Petrák PESA EN76-001a, foto: Josef Petrák Škoda 15T ForCity pro Rigu, foto: Josef Petrák
Bombardier Zefiro • nové pendolino ETR610 Cisalpino • Z2N-NG SNCF Coradia Duplex • Končar 6112 HŽ • PESA EN76 ELF • Škoda 15T ForCity Riga

A na závěr, copak to Siemens skrývá? :)

Překvapení Siemensu: jednotka Velaro-D, foto: Juraj Kováč

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.9.2010 (14:57)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Německo


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Luxian  mail  
23.09.2010 (12:02)  
-> M: Nejde o nějakou hranatost či kulatost, ale o celkový dojem. Například rakouské patrové Cityshuttly jsou dokonce starší jak 471, jsou ještě hranatější, ale na mě působí modernějším dojmem.

-> Mr. T: Myslím, že i u pater se dá udělat velice zajímavý design, viz Bombardier http://www.zelpage.cz/zpravy/7721
registrovaný uživatel Luxian  mail  
23.09.2010 (11:56)  
Když si porovnám fotky jak exteriéru tak interiéru 951 a ostatních pater (Alstom Corida Duplex, Stadler Dosto), tak vidím jak v řešení, tak v designu rozdíl jedné generace.
Ale já 951 nekritizuji, jen prostě říkám, že jestli chce udržet Škoda krok s konkurencí, tak by mohla trochu hýbnout zadkem.
registrovaný uživatel SYN 
23.09.2010 (11:46)  
No já si myslím že takovej žabotlam dneska nedojezdil na to že by se už nikomu nelíbil, ale na technické parametry a stav. Takže ten design je při používání skutečně dost sekundární, snad jedině při tom pořizování (když se někdo rozhoduje mezi několikati možnými), ale i tam by měly hrát prim vlastnosti ne design.
Tedy pokud designem nemyslíme "praktičnost" provedení, jako rozložení věcí v interiéru, umístění dveří atd., toto samozřejmě vliv má (a bude mít po celou dobu života těch jednotek).
registrovaný uživatel ufo 
23.09.2010 (11:31)  
M: Na výstave bolo poznať, v čom je zastaralý - krabička, vnútri sedačky nahádzané do priestoru. Oproti iným poschodovým kolegom to pôsobilo o 15 rokov staršie.
Bombardier napr. vyrába poschoďáky omnoho dlhšie ako STudénka, ale stále na nich pracujú a zdokonaľujú. 951a ich predchodcovia sú stále to isté...
registrovaný uživatel M 
23.09.2010 (11:26)  
V cem presne je vlastne ten design 951 (a spol) zastaraly? Ze ted vsichni musi byt povinne zakulaceni a az unifikovani? U jednotek Corradia a PESA je to zvyraznene jeste tim, ze obejsou v modre barve

BMW je taky hranatejsi nez zakulacene Audi a prodavaji se oba. Mozna prave proto, ze jeden je hranatej a druhej kulatej
23.09.2010 (11:22)  
koupila předtím i tu Vagonku v Ostravě (tehdy ještě jako MSV).
Škoda koupila Vagonku jako ČKD Vagonka Ostrava, s.r.o., někdy v roce 2006 či 07. První ešusy (snad s výjimkou prototypů) nebo serie Dm12-ek má šítky ČKD Vagonka.
To jen pro upřesnění.
23.09.2010 (10:13)  
Ono je jasný, že vývoj nového vozidla stojí nemalej peníz ale pokud si Škoda chce hrát na velkého hráče na trhu kolejových vozidel tak prostě musí investovat do vývoje a ne žít s podstaty. Nebo ať si přizná, že jí stačí prodat pár vozidel u nás a nějaké kousky na východ a je vše v pořádku a nemá pak cenu aby s tím jezdila na takový veletrh. To je asi lepší jezdit na veletrhy na východ od nás.
Jen nevím jestli je budoucnost se soutředit jen na český trh, je malej, a třeba jednou už se rozbijí ty vztahy mezi Škodou a ČD a pak ostrouhá i tady. Ono, když ešus zrovna nevyniká spolehlivostí, výkřik moderní techniky to také není a cenově to žádná bomba též není tak už nebude důvod ho dál kupovat.
Je mi ho na tom veletrhu až líto. Taková popelka:o)))
registrovaný uživatel tarten 
23.09.2010 (10:11)  
waszyn, Mr. T:
Ty nové čumáky působí dojmem, že by narozdíl od ešusu mohly to TSI opravdu splňovat.

Helejte co na mě vypadlo z googlu- jsou tam i interiéry:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?114,5016338,5016404
registrovaný uživatel SYN 
23.09.2010 (10:05)  
Končar, PESA - to jsou "východní" níkopodlažky které už jezdí (i když třeba teprve v prototypu resp. prvních pár kouscích) a je to prakticky to samé co tu potřebujeme jako menší doplněk ke Slonům. Chápu že už není RVHP aby se centrálně řeklo "vy Češi budete dělat velké jednotky a vy Poláci (Chorvati) malé" ale připadne mi že by to nebylo úplně od věci... Nevím jestli by ještě dneska šlo na úrovni vlád dohodnout nějakou vzájemnou spolupráci "my od vás koupíme ešusy když vy od nás koupíte EN76 (řekněme)"? Ale takhle si každej vyvíjet to svoje mi nepříjde moc efektivní. Jako neřeknu kdyby ten vývojovej cyklus (projekce, prototyp, testování, schvalování) trval rok nebo dva, ale tu se o jednopatrové jednotce mluví už tak tři roky a ještě není ani prototyp (a až bude tak podle vzoru mesršmita to zas bude roky než bude schopnej sériově jezdit), to se pak člověk opravdu musí zamyslet...
registrovaný uživatel waszyn 
23.09.2010 (9:42)  
Musím se přiznat, že přes nesporné technické kvality, mi taky přijde design ešusu v porovnání s ostatními exponáty jako naprosto mimo, nevím zda je horší tvar čela ala 80.léta nebo naprosto odfláknuté barevné řešení. To ČR neexistuje designér, který by navrhl moderní barevné řešení kterým by se tvarové nedostatky daly určitě elegantně skrýt?
Krásně je to vidět, pokud srovnáme ešus s patrovým alstomem o pár fotek dál..
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko