..: InnoTrans 2010: textem a obrazem přímo z Berlína :..

ZSSK 951.001, čelo, foto: Josef Petrák Berlín — V německé metropoli probíhá největší světový veletrh železniční techniky. Kromě více než dvaceti výstavních pavilonů je k vidění 121 kolejových vozidel, od osobních vozů přes vysokorychlostní jednotky až po pracovní mechanismy. Než postupně zpracujeme jednotlivé novinky ze světa železniční techniky a služeb, podívejme se nejprve na vozidla, jejichž osud dlouhodobě sledujeme.

Bezmotorový ešus živě

Jak jsme již uvedli ve včerejším výčtu atrakcí letošního ročníku, nejzajímavějším exponátem z česko-slovenského prostředí je netrakční jednotka ř. 951 ZSSK, kterou můžeme v reálu vidět vůbec poprvé. Od elektrické jednotky ř. 671, za niž před malou chvíli Škoda Vagónka obdržela výroční cenu ACRI, se na pohled liší jiným designem čela, který posunovačům usnadní přístup k běžnému spřáhacímu ústrojí. Také v interiéru nalezneme minimální změny, třeba v uspořádání sedadel vloženého vozu ř. 051. Podle představitelů ZSSK běží výrobní program push/pull jednotek podle plánu. Do ostrého nasazení v depu Nové Zámky se tak dostanou začátkem března příštího roku. Již příští týden vyjede na trať modernizovaná lokomotiva 263.012, jeden z deseti kusů speciálně upravených pro provoz vratných souprav u ZSSK. Do konce roka absolvují ucelené soupravy zkoušky na okruhu i s dvěma lokomotivami příslušné řady. První stroj typu Škoda 109E se pak u ZSSK očekává do konce roku 2011.

ZSSK 951.001 + 051.001, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, interiér horního patra, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, mezivozový přechod, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, interiér mezipatra, foto: Josef Petrák ZSSK 951.001, detail čela, foto: Josef Petrák

Motorová jednotka z Vrútek se zpozdí

Již teď je naopak jisté, že očekávaná nízkopodlažní motorová jednotka ř. 861 z produkce ŽOS Vrútky nabírá zpoždění. Její oficiální rollout se neočekává před koncem letošního roku, a nebudou tedy splněny ani původní předpokládané termíny nasazení v okolí Humenného.

Kam dále?

K vysokorychlostním jednotkám, lokomotivním novinkám a do rychle rostoucího segmentu příměstských souprav. Kromě jiného uvidíte podrobněji i následující kousky:

Bombardier Zefiro, foto: Josef Petrák SBB Cisalpino ETR610 a ZSSK 951.001, InnoTrans 2010, foto: Josef Petrák Z2N-NG Coradia Duplex pro SNCF, foto: Josef Petrák Končar 6112 HŽ, foto: Josef Petrák PESA EN76-001a, foto: Josef Petrák Škoda 15T ForCity pro Rigu, foto: Josef Petrák
Bombardier Zefiro • nové pendolino ETR610 Cisalpino • Z2N-NG SNCF Coradia Duplex • Končar 6112 HŽ • PESA EN76 ELF • Škoda 15T ForCity Riga

A na závěr, copak to Siemens skrývá? :)

Překvapení Siemensu: jednotka Velaro-D, foto: Juraj Kováč

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.9.2010 (14:57)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
24.09.2010 (12:39)  
Kde jsou další fotky nebo reportáže z Innotransu?
24.09.2010 (12:10)  
Taky přidám svůj názor:
Exteriér vozu 951 nevypadá sice úplně nejlíp, dobře, šlo by to i jinak, ale stále patří mezi světovou desítku. Sice ne na dlouho, ale prozatím ano. Jenom by jeho čelo nemuselo být tak ,,smutné", to je fakt. Jsem rád, že tyto jednotky budou využity jen pro regionální dopravu, protože dvoupatráky podle mě do dálky nepatří.


A ještě bych tady chtěl rozvinout diskuzi o vozech Ampeer a Bmpeer, na které jsme v zápalu boje zapoměli. Přitom tyto vozy jsou jedním z nejlepších, co se dá INNOTRANSU vidět! Když srovnám Ampeer a Panorama Apm, tak jednoznačně na mě větší dojem udělal právě Slovák. Co se interiéru týče, tak jsou vozy Ampeer a Bmpeer zvládnutý mnohem lépe než italské Pendolino ( opět se porjevila italská neschopnost udělat dojem ).

Z regionální dopravy se mi nejvíc líbí EN-76 od Pesy. Nejenže exteriér vypadá krásně, oni zvládli i interiér. Holt, je vidět, že polské firmy se zlepšují velice rázným tempém.

Na závěr bych chtěl vyzdvihnout interiér nizzemského FLIRT-u. Tím by se mohly inspirovat dráhy...
registrovaný uživatel ufo 
24.09.2010 (11:24)  
Paninaro: No k tomuto príspevku nie je čo dodať. Ale máte dobré pivo.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
24.09.2010 (11:04)  
Zajímavé, proč se tedy české dopravní podniky stále soustředí na tramvaje T3, proč tu koncepci stále oživují. Škodovka přece udělala i po stránce exteriéru pěkná vozidla, jen to byli tramvaje. Co třeba LTM Astra - pro česko, ale i zahraniční objednávky, nebo 13T- Porše, nebo 15T- For city. Nebo Trolejbus/Autobus Škoda 21Tr/21AB+ trolejbus 22Tr. Jasně, všechny ty kastle dělal nějakej člověk co to navrhl, ale bylo to pro škodovku. T3 nejsou špatné, ale všemožné modernizace a různé prodlužování a přestavby, také nenabízejí nic nového, jak by tu někdo chtěl. Solaris dělá pěkné kastle pro auto/trolejbusy, věřím, že i za 10 let budou vypadat pěkně, i když budou na pokraji své životnosti. Vnitřní dveře (oddílové), jsou v dnešní době docela nemoderní- respektive "v těžké" příměstské dopravě, obtěžují při výměně cestujících, ale snad v dákové/dálkovější/lehčí příměstské dopravě bych se jich zastal, protože pak to vypadá jako v tramvaji, oddílové dveře zaručují určité soukromí- je to jen názor :)
24.09.2010 (9:53)  
Opravdu nechápu ty věčné kritiky jednotek 471, 671 respektive 951. Pokud jde o design těchto jednotek, tak si myslím, že je nadčasový a onen funkční střízlivý vzhled je pro příměstské jednotky zcela odpovídající, který bude i po 20 letech vypadat dobře. Pohodlí a jízdní komfort pro cestující je zcela srovantelný s jednotkami od Siemens či Bombardier. Zajisté by bylo možná vhodné zohlednit desetiletý vývoj v oblasti jednotek, které se po dobu výroby CityElefantu udál (někdo zde zmiňoval přechody mezi vozy či řešení interierů...). Pokud mají tyto jednotky nějaký nedostatek, tak je konfigurace třech vozů s pouhou 1/3 hnacích náprav, což je pro jednotky zastavující každé 4 až 6 km a musející dosáhnou v mezistaničních úsecích přes 100 km/h, docela nevhodné. Takže konfigurace dvou hnacích čelních a dvou nehnacích vložených vozů by mnohé vyřešila (1/2 hnacích náprav, 4000 kW, 160 km/h). Ale jinak těmto jednotkám nelze nic významnějšího vytknout. A pokud jde o nějaký super futuristický design, po kterém zde někdo v předchozích příspěvcích volal, tak ten bych nechal třeba Alstomu a tedy zemím na jich od Rakouska a na západ od Německa. I když někdy by bylo lepší, když by se tyto země místo aut a vlaků spíše soustředili na sýry a víno, protože to umějí o poznání lépe...
registrovaný uživatel Kubajz 
23.09.2010 (23:37)  
Design exterieru je komplikovaná věc. Myslím, že Škoda zvolila spíše konzervativní přístup ... design, který nikdy nenadchnul ale ani po letech nijak zásadně nezklame. Naopak třeba takový Flirt byl v dobe své výroby designove velmi zajimavé a moderní řešení, ale z dnešního pohledu už je ten design IMHO hodně viditelně zastaralý a nemoderní.

V zahraničí by nevýrazný design mohl být problém, protože zákazník je zvyknutý na jiný vozidla, ale v ČR bohužel k vyniknutí ve srovnáním s většinou vozového parku stačí i to co škoda s 471/671/971/951 předvádí.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
23.09.2010 (17:25)  
-> doomlukas: V tom případě TGV Duplex be se nemohly vejít už vůbec, protože sice mají okna také zaoblená, ale jen mírně a hroní patro je prakticky stejně široké jako spodní.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
23.09.2010 (17:20)  
-> studio: Ne, to je ta, na kterou ČD vyhlásili VŘ a která s vysokou jistotou bude opět přiklepnuta Škodě s 471 (tedy pokud ho Bárta úplně nezatrhne). Viz http://www.zelpage.cz/zpravy/7789
23.09.2010 (16:41)  
Pavel Z: Podle mě tohle nic neříká o výhodnosti nebo nevýhodnosti oproti oblým oknům. :p Jestli se německé patrové vozy s oblými okny skutečně nevejdou do nějakého našeho obrysu vozidel, tak by měly být prostornější... Ale nevím, rakouské patrové vozy s oblými okny k nám jezdí, i když jen do Břeclavi a Znojma...
23.09.2010 (16:25)  
co byste chtěli, je to jen vylepšenej kraken. Ale je mi ho fakt líto, jak tam stojí a smutně kouká na ty opravdu moderní vozidla. A že je u nás stále nejmodernější? To je přece právě nejvíc k pláči. Ale jo, sednu v sobotu do nehumanizovanýho béčka a zajedu do Holomóca ukázat mladýmu Albatrosa a spol., z doby kdy se u nás dělaly mašiny na úrovni. A ten interiér Pesy mě dost vzal, tomu říkám přívětivé nechladné prostředí
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko