Berlín — V německé metropoli probíhá největší světový veletrh železniční techniky. Kromě více než dvaceti výstavních pavilonů je k vidění 121 kolejových vozidel, od osobních vozů přes vysokorychlostní jednotky až po pracovní mechanismy. Než postupně zpracujeme jednotlivé novinky ze světa železniční techniky a služeb, podívejme se nejprve na vozidla, jejichž osud dlouhodobě sledujeme.
Bezmotorový ešus živě
Jak jsme již uvedli ve včerejším výčtu atrakcí letošního ročníku, nejzajímavějším exponátem z česko-slovenského prostředí je netrakční jednotka ř. 951 ZSSK, kterou můžeme v reálu vidět vůbec poprvé. Od elektrické jednotky ř. 671, za niž před malou chvíli Škoda Vagónka obdržela výroční cenu ACRI, se na pohled liší jiným designem čela, který posunovačům usnadní přístup k běžnému spřáhacímu ústrojí. Také v interiéru nalezneme minimální změny, třeba v uspořádání sedadel vloženého vozu ř. 051. Podle představitelů ZSSK běží výrobní program push/pull jednotek podle plánu. Do ostrého nasazení v depu Nové Zámky se tak dostanou začátkem března příštího roku. Již příští týden vyjede na trať modernizovaná lokomotiva 263.012, jeden z deseti kusů speciálně upravených pro provoz vratných souprav u ZSSK. Do konce roka absolvují ucelené soupravy zkoušky na okruhu i s dvěma lokomotivami příslušné řady. První stroj typu Škoda 109E se pak u ZSSK očekává do konce roku 2011.
Motorová jednotka z Vrútek se zpozdí
Již teď je naopak jisté, že očekávaná nízkopodlažní motorová jednotka ř. 861 z produkce ŽOS Vrútky nabírá zpoždění. Její oficiální rollout se neočekává před koncem letošního roku, a nebudou tedy splněny ani původní předpokládané termíny nasazení v okolí Humenného.
Kam dále?
K vysokorychlostním jednotkám, lokomotivním novinkám a do rychle rostoucího segmentu příměstských souprav. Kromě jiného uvidíte podrobněji i následující kousky:
Bombardier Zefiro • nové pendolino ETR610 Cisalpino • Z2N-NG SNCF Coradia Duplex • Končar 6112 HŽ • PESA EN76 ELF • Škoda 15T ForCity Riga
A na závěr, copak to Siemens skrývá? :)
Zdroj: ŽelPage
Exteriér vozu 951 nevypadá sice úplně nejlíp, dobře, šlo by to i jinak, ale stále patří mezi světovou desítku. Sice ne na dlouho, ale prozatím ano. Jenom by jeho čelo nemuselo být tak ,,smutné", to je fakt. Jsem rád, že tyto jednotky budou využity jen pro regionální dopravu, protože dvoupatráky podle mě do dálky nepatří.
A ještě bych tady chtěl rozvinout diskuzi o vozech Ampeer a Bmpeer, na které jsme v zápalu boje zapoměli. Přitom tyto vozy jsou jedním z nejlepších, co se dá INNOTRANSU vidět! Když srovnám Ampeer a Panorama Apm, tak jednoznačně na mě větší dojem udělal právě Slovák. Co se interiéru týče, tak jsou vozy Ampeer a Bmpeer zvládnutý mnohem lépe než italské Pendolino ( opět se porjevila italská neschopnost udělat dojem ).
Z regionální dopravy se mi nejvíc líbí EN-76 od Pesy. Nejenže exteriér vypadá krásně, oni zvládli i interiér. Holt, je vidět, že polské firmy se zlepšují velice rázným tempém.
Na závěr bych chtěl vyzdvihnout interiér nizzemského FLIRT-u. Tím by se mohly inspirovat dráhy...
V zahraničí by nevýrazný design mohl být problém, protože zákazník je zvyknutý na jiný vozidla, ale v ČR bohužel k vyniknutí ve srovnáním s většinou vozového parku stačí i to co škoda s 471/671/971/951 předvádí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.