..: InnoTrans 2010: textem a obrazem přímo z Berlína :..

ZSSK 951.001, čelo, foto: Josef Petrák Berlín — V německé metropoli probíhá největší světový veletrh železniční techniky. Kromě více než dvaceti výstavních pavilonů je k vidění 121 kolejových vozidel, od osobních vozů přes vysokorychlostní jednotky až po pracovní mechanismy. Než postupně zpracujeme jednotlivé novinky ze světa železniční techniky a služeb, podívejme se nejprve na vozidla, jejichž osud dlouhodobě sledujeme.

Bezmotorový ešus živě

Jak jsme již uvedli ve včerejším výčtu atrakcí letošního ročníku, nejzajímavějším exponátem z česko-slovenského prostředí je netrakční jednotka ř. 951 ZSSK, kterou můžeme v reálu vidět vůbec poprvé. Od elektrické jednotky ř. 671, za niž před malou chvíli Škoda Vagónka obdržela výroční cenu ACRI, se na pohled liší jiným designem čela, který posunovačům usnadní přístup k běžnému spřáhacímu ústrojí. Také v interiéru nalezneme minimální změny, třeba v uspořádání sedadel vloženého vozu ř. 051. Podle představitelů ZSSK běží výrobní program push/pull jednotek podle plánu. Do ostrého nasazení v depu Nové Zámky se tak dostanou začátkem března příštího roku. Již příští týden vyjede na trať modernizovaná lokomotiva 263.012, jeden z deseti kusů speciálně upravených pro provoz vratných souprav u ZSSK. Do konce roka absolvují ucelené soupravy zkoušky na okruhu i s dvěma lokomotivami příslušné řady. První stroj typu Škoda 109E se pak u ZSSK očekává do konce roku 2011.

ZSSK 951.001 + 051.001, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, interiér horního patra, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, mezivozový přechod, foto: Josef Petrák ZSSK 051.001, interiér mezipatra, foto: Josef Petrák ZSSK 951.001, detail čela, foto: Josef Petrák

Motorová jednotka z Vrútek se zpozdí

Již teď je naopak jisté, že očekávaná nízkopodlažní motorová jednotka ř. 861 z produkce ŽOS Vrútky nabírá zpoždění. Její oficiální rollout se neočekává před koncem letošního roku, a nebudou tedy splněny ani původní předpokládané termíny nasazení v okolí Humenného.

Kam dále?

K vysokorychlostním jednotkám, lokomotivním novinkám a do rychle rostoucího segmentu příměstských souprav. Kromě jiného uvidíte podrobněji i následující kousky:

Bombardier Zefiro, foto: Josef Petrák SBB Cisalpino ETR610 a ZSSK 951.001, InnoTrans 2010, foto: Josef Petrák Z2N-NG Coradia Duplex pro SNCF, foto: Josef Petrák Končar 6112 HŽ, foto: Josef Petrák PESA EN76-001a, foto: Josef Petrák Škoda 15T ForCity pro Rigu, foto: Josef Petrák
Bombardier Zefiro • nové pendolino ETR610 Cisalpino • Z2N-NG SNCF Coradia Duplex • Končar 6112 HŽ • PESA EN76 ELF • Škoda 15T ForCity Riga

A na závěr, copak to Siemens skrývá? :)

Překvapení Siemensu: jednotka Velaro-D, foto: Juraj Kováč

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.9.2010 (14:57)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
23.09.2010 (16:16)  
Luxian - jak pravi klasik - to jsem rad, ze jsi pouzil kondicional...
23.09.2010 (16:11)  
Pokud budu citovat Atlas Elektrických vozů a jednotek (ŽM), tak tam se píše (u 471), že "pro zvýšení pohodlí cestujících byl v horním oddíle rozšířen obrys vozů oproti kinematickému obrysu UIC 505-1 v místě hrany nad horními okny". Takže jen jestli ono zmiňované zakulacení, příp. zalomení oken nebude spíš pro cestující "těsnější". Ale študovanej v tomhle nejsem, takže buď budu dál hledat, nebo přijde někdo chytřejší a rozlouskne to. :)
registrovaný uživatel studio 
23.09.2010 (16:02)  
Luxian: osmikusové zakázky? To je po té současně dodávané patnáctikusové?
registrovaný uživatel Luxian  mail  
23.09.2010 (15:03)  
-> doomlukas: Ano, také děkuji za konkrétní připomínky. Je toho dokonce víc, než jsem myslel. Každopádně řešení interiéu je opravdu zastaralé (příp. mimo to, co se dnes považuje za optimální) a to je primární, podle čeho by se mělo rozhodovat při nákupu. Já osobně doufám, že žádné další 471 se už nakupovat nebudou (snad kromě té poslední 8 ks objednávky).

S tím průjezdným průřezem mi to přijde nějaké divné, např. vozy Bp měly okna lomená a aspoń já mám pocit, že prakticky kopírovaly obrys těch oblých.
23.09.2010 (14:39)  
M: Tak dražší asi budou, ale zas je tam potom o něco více místa... Setkal jsem se i s názorem, že oblá okna neumožňuje náš průjezdný průřez, ale to nedokážu moc posoudit...
registrovaný uživatel M 
23.09.2010 (14:31)  
Jediny, kdo napsal neco jineho nez "je to nemoderni a konketne nevim a tecka" je zatim jen doomlukas a dekuji za to!
Treba to zaoblene sklo je vecna a konkretni odpoved. Dokonci ji nelze vyvratit a to aniz bych te chtel napadnout, ze jsi snedl vsechnu moudrost sveta a mas ode vseho klice:-))
Jen ale muj subjektivni odhad - nebudou treba ta obla skla i drazsi?

Jinak zasadni a hlavni argument pronesl waszyn:-)
23.09.2010 (14:06)  
Proti 951 se toho zas tolik namítat nedá, je to jen souprava osobních vozů. Některé věci společné s eušusem se ale vytknout dají - např. rovná zkosená okna v horním patře místo oblých, jak je obvyklé u jiných patrových jednotek. Nebo poměrně velký počet podélně umístěných sedadel v horních patrech, kde se sedí jak na hřadu - navíc bez opěrek hlavy a rukou, stolků a zavazadlových polic. Podstatně více se toho dá vytknout elektrickému ešusu, jehož celková koncepce je dnes už opravdu zastaralá. V dnešní době se dělají jednotky s distribuovaným pohonem, ešus má ale veškerou elektrickou výzbroj a pohon nacpané v jednom voze. Dnešní příměstské jednotky se dělají s pohonem alespoň 1/2 dvojkolí, novějším trendem je ale už pohon 2/3 dvojkolí. Základními důvody jsou lepší dynamika jízdy a větší podíl elektrodynamického rekuperačního brzdění, což vede k úsporám energie, šetří se mechanické brzdy apod. Ešus má hnací jen 1/3 dvojkolí. Tohle se ale dá řešit vhodnější konfigurací jednotek, třeba 471+071+071+471. Tato sestava by se potom dala doplňovat třeba dvojicí 471+971, aby vznikl v Praze obvyklý šestivozový vlak. S oddílem první třídy bych počítal jen v jednom elektrickém voze ze čtyřvozové jednotky, dvouvozová by mohla být celá druhé třídy, protože většinou by stejně doplňovala čtyřvozovou. Takže třeba při dnes obvyklém provozu na trati 011/010 by jely tyto dvě jednotky z Prahy spojené a z Poříčan by pokračovala delší jednotka do Pardubic a kratší do Nymburka, kde by ty dva vozy bohatě stačily. Dalším nedostatkem ešusů jsou netěsné mezivozové přechody s návalky, prakticky stejné jako u 40 let starých osobních vozů. Tohle u žádné moderní jednotky není k vidění, a to už delší dobu. Celkově je v ešusu až moc různých interiérových dveří, to se dnes už taky moc nedělá. Nepříjemné je taky ostré přímé osvětlení, první ešusy (asi jen první dvě jednotky) se mi líbily v tom, že měly u každé čtyřky vypínače osvětlení. Taky jsem byl o dost raději, když se ještě v ešusech nehlásilo, ale někdo je za to třeba rád, nevím... Podle mě stačí dobrý vizuální informační systém (tedy jiný, než je použitý v ešusech...), akustické hlášení aspoň mě dost obtěžuje...
Doufám, že nové jednotky ze Škody už budou dál a že další objednávky ešusů v dnešní podobě už nebudou.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
23.09.2010 (12:48)  
Zajímavé je, že u té chorvatské jednopodlažní jednotky se objevila zpráva o jejím vývoji na ŽP tak maximálně rok zpátky (nechce se mi to teď hledat možná jsem se sekl, ale daleko od pravdy snad taky nejsem), ale o české jednotce se mluví, jak tu někdo už podotkl, tři roky možná i dýl...to je opravdu neuvěřitelné :(
registrovaný uživatel waszyn 
23.09.2010 (12:08)  
Souhlas, tak elektricke jednotky se asi opravdu nevybiraji podle designu. Mnohem vetsi roli hraje politika, korupce, nekde dale potom i treba cena:-) kdyz se vratime k esusu, jak je na tom z bezpecnosti strojvudce pri narazu oproti svym konkurentum? Tipoval bych spravne ze spatne?
23.09.2010 (12:06)  
tarten: Díky za odkaz na ty interiéry.
Pak jsem tam narazil na pojednání o "smradech" jednotlivých jednotek....
Dovolím si vložit googlí překlad (upravovat to fakt nehodlám, ale pochopit se to dá):

různých vozidel, u kterých jsem si všiml, bylo velmi odlišné pachy (různé "čerstvé", plasty), aby mi některé velmi nepříjemné pachy byly.
Bohužel není možné zaznamenat stále a odrážejí netztdernetze ...

Mohu jen doufat, že budoucí cestující, že záznam operace, dokud všechno je pryč!

Většina negativ mi spadl Škoda double-paluba autobusy pro ZSSK on - musel jsem se rychle dostat ven!
Vzpomněl jsem si nejvíce pozitivní Stadler Dostojevského - SBB Rabe 511 001 (téměř bez zápachu) - tam pak jsem také udělal mittagspause ;-)


Takže pokud tam Schade doveze smradlavou jednotku, tak může těžko chtít aby to někdo koupil. I drobnosti dělají obchod. :-)
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko