..: SBB modernizují: koupí nové patrové jednotky pro dálkové vlaky :..

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBŠvýcarsko — Z největší objednávky v historii švýcarských spolkových drah (SBB) se může těšit Bombardier Transportation. V soutěži o dodávku 59 (s opcí na dalších 100 kusů) nových patrových elektrických jednotek pro vnitrostátní dálkové vlaky porazil své největší konkurenty, Stadler a Siemens. Na vlaky v celkové hodnotě 1,9 miliardy CHF (34,5 miliardy Kč) se cestující můžou těšit ke konci roku 2013.

Nabídka Bombardieru přesvědčila nejen nejnižšími náklady (pořizovací cena jednotky a náklady na provoz a údržbu během celé životnosti jednotky), ale i nejlepším řešením interiéru a až o 10 % úspornějšími motory. Obdobně jako starší patrové vozy IC2000, nabídnou nové jednotky plnohodnotný restaurační vůz a prostorný vůz pro rodiny s dětmi. Jednotka bude plně klimatizovaná, všechna místa v 1. i 2. třídě budou vybavena elektrickými přípojkami a o větší bezpečnost cestujících by se měl postarat kamerový systém. Bombardier plánuje jednotky vyrábět ve svém švýcarském závodě Villeneuve a v německém závodě Görlitz. Rozhodnutím národního dopravce je zklamán především tradiční švýcarský výrobce Stadler, který již varoval před snižováním stavu zaměstnanců ve výrobě. Zákon o veřejných zakázkách nicméně ve Švýcarsku zakazuje zohledňovat místo výroby, a podporovat tak "domácí" výrobce.

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBNové jednotky budou rovněž vybaveny naklápěcím systémem; nepůjde ale o plnohodnotné naklápění, jak jej známe z našich pendolín nebo německých ICE-T – Nové švýcarské jednotky budou kompenzovat naklápění skříně přibližně o 2 stupně. I to jim však umožní zrychlit průjezd oblouků, což by v kombinaci s vylepšeními infrastruktury, například odstraněním úvratě v Curychu, mělo zkrátit jízdní dobu mezi Bernem a Lausanne a mezi Curychem a St. Gallenem na maximálně 60 minut. Bude tím umožněno v rámci integrálního taktového grafikonu povýšení Lausanne a St. Gallenu na plnohodnotné přestupní body dálkové dopravy, kam vždy těsně před celou hodinou přijedou vlaky ze všech směrů a těsně po celé hodině se opět rozjedou. Cestujícím tak bude umožněno bez čekání pohodlně přestoupit. Tento systém již dnes funguje především v trojuhelníku Curych - Bern - Basilej. Kompenzace naklápění však nebude zavedena ihned s dodávkou prvních jednotek, zkušebně bude instalována na 2 jednotkách, do roku 2016 pak dodána i do zbylých. Pokud by naklápění nebylo schváleno drážním úřadem, bude Bombardier povinen zaplatit smluvní pokutu 100 miliónů CHF (1,8 miliardy Kč).

Nové jednotky by se měly představit poprvé v prosinci 2013 na spojích IC Ženeva - Lausanne - Bern - Curych - St. Gallen a Romanshorn - Curych - Bern - Brig. Měly by být připraveny také pro možný pozdější provoz v Německu a Rakousku.

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBVizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBVizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBB

Zdroj: SBB, Lok-Report


ANKU | 17.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
18.05.2010 (6:43)  
Sry za trochu offtopic, ale nemají průchod patrem i americké patrové vozy? Co si pamatuji z filmu Přepadení 2 Temné území, tak mají okna v patře až k mezivozovým přechodům a možná se vrchem i chodilo.
17.05.2010 (22:03)  
Joska Holibajda: A za druhé, ty nové SBB jednotky ještě neexistují. Takže nelze srovnávat to, co u nás jezdí 5-10 let s tím, co ve Švýcarsku bude jezdit za 3,5 roku.

Něco srovnatelného (i věkově) jezdí ve Švýcarsku - jsou to IC2000. Pochybuji, že Švýcaři by šli s komfortem dolů, takže se dá očekávat něco podobného. A v případě komfortu cestování u mě jednoznačně vítězí IC2000 - minimum hluku, fungující klima, menší vibrace,...
17.05.2010 (19:58)  
Nevíte někdo, kolik z těch 59 jednotek bude osmivozových a kolik čtyřvozových? Rád bych si totiž spočítal cenu jednoho vozu.

Průchod patrem považuju za praktičtější, není nutno klopýtat nahoru dolů přes podvozky.

Elefanty bych nezatracoval. Za prvé, jak už zde někdo psal, nejedná se o dálkové vlaky. A za druhé, ty nové SBB jednotky ještě neexistují. Takže nelze srovnávat to, co u nás jezdí 5-10 let s tím, co ve Švýcarsku bude jezdit za 3,5 roku.

Mimochodem, ani český design se ve světě neztratí. Byl využit už i ve finských patrácích:
http://ww3.startribune.com/blogimages/roadguy/DSCN1164.JPG
:-)
17.05.2010 (18:28)  
Josef Petrák: Samozřejmě že ne, ale odhad nějaký je. No, mně to teda RailJet vůbec nepřipomíná. Navíc, v 1.třídě není využita moc červená a když jo, nelíbí se mi její odstín. Navíc pro mě jsou nejlepší barvy do 1.třídy černá a tmavě modrá.
17.05.2010 (17:24)  
Josef Petrák : Ty vizulace se mi zdají cdocela přesný. Sedačky v 1.třídě vypadají dosti pohodlně, ale barevně totálně propadly. To je snad i o malinko horší než Najbrt 1.třída! 2.třída jakš takš, ale ty opěrky na hlavu se mi zdají nemoderní. Kdyby byly opěrky aspoň jako v ICE... Restaurační třída, to je možná na vyšší úrovni, ale také mohla být lepší. A snad ta jednotka bude mít nějaké stolky! :-)
17.05.2010 (17:19)  
Já souhlasim s Tomášem hlavně co se týče jídelního vozu. A stejně tak se mi nelíbí v DB restaurant
17.05.2010 (17:08)  
Co se týče exteriéru, patří tato jednotka k úplné špičce Evropy! Paráda! Ve vnitřku už je to horší. Je vidět, že švýcarské vozy mají zpravidla krásný exteriér, ale horší interiér. Ty sedačky mohly být lepší v obou třídách...
registrovaný uživatel fisa 
17.05.2010 (16:52)  
Ad naklapeni: podle podminek kontraktu se zacne testovat jeste letos na jednom starsim vagonu IC2000 (popripade jednotce) a od 2012, kdy budou dodany prvni nove jednotky i na nich. Pokud se naklapeni neosvedci nebude aktivovat/instalovano do zbytku vlaku a Bombardier zaplati pokutu az 100 Mio CHF. Coz je presne udana cena naklapeni. Jinymi slovy SBB to zkusi a kdyz to nebude fungovat tak to nezaplati.
17.05.2010 (16:44)  
to Tomáš Kraus
Jasně, já myslel to, že je tam klasický mezivozový průchod, s manuálně otvíranými dveřmi...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko