Švýcarsko — Z největší objednávky v historii švýcarských spolkových drah (SBB) se může těšit Bombardier Transportation. V soutěži o dodávku 59 (s opcí na dalších 100 kusů) nových patrových elektrických jednotek pro vnitrostátní dálkové vlaky porazil své největší konkurenty, Stadler a Siemens. Na vlaky v celkové hodnotě 1,9 miliardy CHF (34,5 miliardy Kč) se cestující můžou těšit ke konci roku 2013.
Nabídka Bombardieru přesvědčila nejen nejnižšími náklady (pořizovací cena jednotky a náklady na provoz a údržbu během celé životnosti jednotky), ale i nejlepším řešením interiéru a až o 10 % úspornějšími motory. Obdobně jako starší patrové vozy IC2000, nabídnou nové jednotky plnohodnotný restaurační vůz a prostorný vůz pro rodiny s dětmi. Jednotka bude plně klimatizovaná, všechna místa v 1. i 2. třídě budou vybavena elektrickými přípojkami a o větší bezpečnost cestujících by se měl postarat kamerový systém. Bombardier plánuje jednotky vyrábět ve svém švýcarském závodě Villeneuve a v německém závodě Görlitz. Rozhodnutím národního dopravce je zklamán především tradiční švýcarský výrobce Stadler, který již varoval před snižováním stavu zaměstnanců ve výrobě. Zákon o veřejných zakázkách nicméně ve Švýcarsku zakazuje zohledňovat místo výroby, a podporovat tak "domácí" výrobce.
Nové jednotky budou rovněž vybaveny naklápěcím systémem; nepůjde ale o plnohodnotné naklápění, jak jej známe z našich pendolín nebo německých ICE-T – Nové švýcarské jednotky budou kompenzovat naklápění skříně přibližně o 2 stupně. I to jim však umožní zrychlit průjezd oblouků, což by v kombinaci s vylepšeními infrastruktury, například odstraněním úvratě v Curychu, mělo zkrátit jízdní dobu mezi Bernem a Lausanne a mezi Curychem a St. Gallenem na maximálně 60 minut. Bude tím umožněno v rámci integrálního taktového grafikonu povýšení Lausanne a St. Gallenu na plnohodnotné přestupní body dálkové dopravy, kam vždy těsně před celou hodinou přijedou vlaky ze všech směrů a těsně po celé hodině se opět rozjedou. Cestujícím tak bude umožněno bez čekání pohodlně přestoupit. Tento systém již dnes funguje především v trojuhelníku Curych - Bern - Basilej. Kompenzace naklápění však nebude zavedena ihned s dodávkou prvních jednotek, zkušebně bude instalována na 2 jednotkách, do roku 2016 pak dodána i do zbylých. Pokud by naklápění nebylo schváleno drážním úřadem, bude Bombardier povinen zaplatit smluvní pokutu 100 miliónů CHF (1,8 miliardy Kč).
Nové jednotky by se měly představit poprvé v prosinci 2013 na spojích IC Ženeva - Lausanne - Bern - Curych - St. Gallen a Romanshorn - Curych - Bern - Brig. Měly by být připraveny také pro možný pozdější provoz v Německu a Rakousku.
Zdroj: SBB, Lok-Report
Něco srovnatelného (i věkově) jezdí ve Švýcarsku - jsou to IC2000. Pochybuji, že Švýcaři by šli s komfortem dolů, takže se dá očekávat něco podobného. A v případě komfortu cestování u mě jednoznačně vítězí IC2000 - minimum hluku, fungující klima, menší vibrace,...
Průchod patrem považuju za praktičtější, není nutno klopýtat nahoru dolů přes podvozky.
Elefanty bych nezatracoval. Za prvé, jak už zde někdo psal, nejedná se o dálkové vlaky. A za druhé, ty nové SBB jednotky ještě neexistují. Takže nelze srovnávat to, co u nás jezdí 5-10 let s tím, co ve Švýcarsku bude jezdit za 3,5 roku.
Mimochodem, ani český design se ve světě neztratí. Byl využit už i ve finských patrácích:
http://ww3.startribune.com/blogimages/roadguy/DSCN1164.JPG
:-)
Jasně, já myslel to, že je tam klasický mezivozový průchod, s manuálně otvíranými dveřmi...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.