Berlín — V německé metropoli probíhá největší světový veletrh železniční techniky. Kromě více než dvaceti výstavních pavilonů je k vidění 121 kolejových vozidel, od osobních vozů přes vysokorychlostní jednotky až po pracovní mechanismy. Než postupně zpracujeme jednotlivé novinky ze světa železniční techniky a služeb, podívejme se nejprve na vozidla, jejichž osud dlouhodobě sledujeme.
Bezmotorový ešus živě
Jak jsme již uvedli ve včerejším výčtu atrakcí letošního ročníku, nejzajímavějším exponátem z česko-slovenského prostředí je netrakční jednotka ř. 951 ZSSK, kterou můžeme v reálu vidět vůbec poprvé. Od elektrické jednotky ř. 671, za niž před malou chvíli Škoda Vagónka obdržela výroční cenu ACRI, se na pohled liší jiným designem čela, který posunovačům usnadní přístup k běžnému spřáhacímu ústrojí. Také v interiéru nalezneme minimální změny, třeba v uspořádání sedadel vloženého vozu ř. 051. Podle představitelů ZSSK běží výrobní program push/pull jednotek podle plánu. Do ostrého nasazení v depu Nové Zámky se tak dostanou začátkem března příštího roku. Již příští týden vyjede na trať modernizovaná lokomotiva 263.012, jeden z deseti kusů speciálně upravených pro provoz vratných souprav u ZSSK. Do konce roka absolvují ucelené soupravy zkoušky na okruhu i s dvěma lokomotivami příslušné řady. První stroj typu Škoda 109E se pak u ZSSK očekává do konce roku 2011.
Motorová jednotka z Vrútek se zpozdí
Již teď je naopak jisté, že očekávaná nízkopodlažní motorová jednotka ř. 861 z produkce ŽOS Vrútky nabírá zpoždění. Její oficiální rollout se neočekává před koncem letošního roku, a nebudou tedy splněny ani původní předpokládané termíny nasazení v okolí Humenného.
Kam dále?
K vysokorychlostním jednotkám, lokomotivním novinkám a do rychle rostoucího segmentu příměstských souprav. Kromě jiného uvidíte podrobněji i následující kousky:
Bombardier Zefiro • nové pendolino ETR610 Cisalpino • Z2N-NG SNCF Coradia Duplex • Končar 6112 HŽ • PESA EN76 ELF • Škoda 15T ForCity Riga
A na závěr, copak to Siemens skrývá? :)
Zdroj: ŽelPage
Ale klidně bych neměl problém vozy obou typů v soupravě nakombinovat, ať si každý vybere co mu víc vyhovuje...
A řekněme aby nevznikalo další velké množství různých vagónů (které sice možná pak jsou lépe přizpůsobeny pro svou funkci ale zhoršují univerzálnost a je těžké v proměnném prostředí správně odhadnout kolik (a kde) má být kterých) tak by takový dvoupodlažní dálkový vagón mohl být zpočátku pouze jediného typu, prostá (velkoprostorová) dvojka, vše ostatní (jednička, jídelák, služebák, kupátková dvojka) by zůstalo v klasice. Až pokud by se princip osvědčil a masově rozšířil tak by se mohlo pouvažovat o dalších verzích...
Ta budoucí jednotka mi příjde navenek perfektní, ovšem byl bych radši, kdyby ČD koupily něco podobného pro region ( možná budu označován za blázna, ale já takové pocity mám ). Navíc, co se týče vizulací, tak interiér ( až na bistro čát ) odpovídá zhruba regionální jednotce. ( i když to může být taky tím, že Švýcaři jsou jelita na inteiér ).
Naopak je tu neoddiskutovatelná výhoda nízkopodlažního nástupu postižených osob (já vím že plošina (ať už interní či externí) to zvládá ale je to jistá ztráta času a potřeba to domlouvat, kdežto 90% procent nástupů v úrovni perónu lze odbýt rychle a bez asistence) a někdy se užije i vyšší kapacita - i když samozřejmě to jen na nejvytíženějších tratích, kterých by ale potenciálně doufejme mělo přibývat ne?
I kdyby takový vůz měl být v soupravě jen jeden, pořád by to pomohlo. Klidně by ho mohli udělat jako poloslužebák/kolovůz, neříkejte že nakládat zavazadla/kola bez zvedání z perónu by se nešiklo...
ř.951 byla jediná, kde jsem nemoh rovně stát a už při vstupu jsem se praštil do hlavy. taky to vyzkoušejte. měřím 189 cm.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.