..: Premiéra autobusové linky SC Bus mezi Prahou a Norimberkem :..

cedule, foto: MGPraha, Norimberk — V rámci změn, které čekají na cestující v relaci Praha – Bavorsko, představily České dráhy v kooperaci s Deutsche Bahn nový produkt — SC Bus / DB Expressbus. Tarify a podmínkami jsme se nedávno zabývali, podívejme se tedy blíže na samotné cestování. V sobotu 8. 8. 2009 se konala prezentační jízda nových autobusových spojů z Prahy do Norimberka a zpět, a protože jsme zvědaví redaktoři, nemohli jsme na této akci chybět. Oficiální odjezd byl naplánován na 5:30 od silnice u pražského Hlavního nádraží (stanoviště B2, ul. Wilsonova), a tak jsme se asi dvacet minut předtím dostavili, abychom si v klidu prohlédli dvoupatrový autobus a usadili se na „VIP“ místa ve druhé třídě, tedy úplně dopředu k čelnímu oknu poskytující ten nejlepší výhled na to, co nás čeká — 310 kilometrů směr Norimberk.

Něco málo o stroji

int2, foto: JPint1, foto: JP Autobusy, kterých se na lince využívá, patří Omnibusverkehr Franken GmbH a provozuje je DB. Je jich celkem sedm a jejich nákup přišel na 3,1 milionů EUR. Důvěra byla projevena značce Setra, konkrétně dvoupatrovému typu S 431 DT, představujícímu současnou špičku výrobního programu. Verze pro Frankenbus/DB nabízí 14 kožených sedadel v první třídě situované ve spodním patře a 56 míst nahoře, určených cestujícím druhé třídy. Všechna sedadla jsou s nastavitelným sklonem, stolkem, bezpečnostními pásy, područkami, výdechem klimatizace a čtecími lampičkami, nechybí ani zásuvky 230 V. Na palubě je také kuchyňka s toaletou. O průběhu jízdy informují displeje navigačního systému. Střecha autobusu je zčásti prosklená, což přispívá k pocitu pohodlí v horním oddíle. Ještě dodejme, že pohon má na starosti vidlicový osmiválec Mercedes–Benz MB OM 502 LA (Bluetec), splňující emisní normu Euro V, disponující výkonem 503 koní a točivým momentem 2299 Nm, přenášeným dvanáctistupňovou automatickou převodovkou ZF.

Z Prahy do Norimberka opravdu za 3:45!

dojeli jsme 2, foto: MGPrvni SC Bus Praha - Norimberk v cili, foto: MG Zavírají se dveře, řidič téměř neslyšně rozjíždí náš autobus a Aleš Ondrůj, v současnosti výkonný ředitel pro marketing a komunikaci Českých drah, nás vítá na palubě a seznamuje nás s produktem. V sedadle není nejmenší problém si najít pohodlnou pozici. Protože sedíme nad řidičem, máme k dispozici stejný pohled jako on a v nejednom případě bychom nejradši zatleskali nad uměním, jakým dvoupatrový kolos provádí pražským tankodromem na Letné. Po sjezdu na dálnici D5 se plynule rozjíždíme vstříc maximální povolené rychlosti pro autobusovou dopravu, 100 km/h. Ani při tomto kalupu vás neruší žádný hluk od motoru a občasné předjížděcí manévry s vámi nijak nepohazují po sedadle přesto, že sedíte přes dva metry nad zemí. Silnice ve směru na Norimberk jsou poměrně kvalitní a tedy se opravdu nebráním přirovnání některému z moderních železničních vozů, jedoucího po koridorové trati. Ostatně i co do zvukového vjemu je to velmi podobné — šum ocelových kol odvalujících se po kolejích je zde „nahrazen“ lehkým aerodynamickýcm svistem. Aktuální pozici oznamují displeje napojené na GPS navigaci řidiče. Přesně tedy vidíte, kde se nacházíte, v kolik orientačně dorazíte a kolik kilometrů ještě pojedete. Pár mikrospánků zaviněných monotónním panoramatem dálnice a už nás palubní amplion budí a upozorňuje na brzké zastavení v cílové stanici. Uvítací výbor sestává z představitelů města Norimberk, Německých drah a samozřejmě těch, kteří o akci věděli a přišli se podívat. Krátký oficiální program – projevy jednotlivých zainteresovaných – prohlídka města s českou rodačkou v roli průvodkyně a společný oběd, kde jsme si nemohli dovolit neochutnat místní specialitu – Norimberské klobásky (Nürnberger Rostbratwurst) připravené na grillu. V rámci osobního programu jsme s kolegou neodolali železničnímu muzeu nedaleko železniční stanice Nürnberg Hbf. Expozici historie železnic ve světě i v Německu, modelové kolejiště a také exponáty na volném prostranství, z nichž však některé byly zničeny před několika lety požárem, jsme pročesávali až do chvíle, kdy jsme se vydali zpět k domovu — předpokládaný příjezd do Prahy byl stanoven na 19:45, což se podařilo dodržet.

Srovnávat nesrovnatelné?

Setra S413DT, DB-Expressbus / SC Bus, Nürnberg Hbf, 8.8. 2009, foto: Josef Petrák RE 353 Karel Čapek, Schwandorf, foto: Josef Petrák I tak by se některými dalo nazvat to, oč se nyní pokusím — porovnat autobus vs. vlak. Nejprve řeč čísel. Po železnici je relace dlouhá 355 km a např. R 350 Karel Čapek ji urazí za pět hodin a tři minuty — v den prezentace navíc se zpožděním 20 minut. Naproti tomu po silnici je to 310 km a časově o hodinu a čtvrt rychlejší, tedy již avizované tři a tři čtvrtě hodiny! Kapacita? Pro železnici berme řazení R 350 Karel Čapek z Plzně, tedy dva Bee, BDbmrsee a Aee, celkem 153 míst druhé a 54 v první třídě. Oproti tomu autobus má 56+14 míst k sezení a žádné ke stání. Čapek je ale jedním ze dvou párů přímých vlaků — druhým je R 352 Jan Hus a ten má kapacitu 180+50. Spoje s přestupem ve Schwandorfu nebudeme uvažovat. Naproti SC Bus jede 6× denně v obou směrech. Nabízí se také otázka skutečné obsazenosti vlaků… Tím jsme však vyčerpali objektivně srovnatelná kritéria a přistoupíme k „pocitové“ části. Pohodlí? Pravda, v autobuse se při jízdě moc neprojdete, neotevřete si okno a i to WC je tam jen jedno. Komfort sedadel je však daleko větší, máte možnost občerstvení, (odpadají přepřahy a odpojování vozů, což ale smrtelníka nezajímá) a v neposlední řadě jste v cíli o více než hodinu rychleji. Osobně jsem na dané relaci vlakem nikdy nejel, troufám si však tvrdit, že spoje SC Bus jsou tou nejlepší variantou alespoň do chvíle, než se zmodernizují tratě mezi Prahou a Norimberkem.

Naše krátké představení novinky mezi mezinárodními spoji mezi Prahou a Bavorskem je u konce. Po obědě si shrneme současnost v této oblasti a podíváme se na to, jaké další změny můžeme v nejbližších měsících očekávat…

Zdroj: České dráhy, Frankenbus/Deutsche Bahn, ŽelPage


Martin Grill Poslat mail autorovi | 11.8.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
18.08.2009 (11:35)  
To K. K:
Když máš tak rád gumokol... Protože mne baví číst specielně tvoje výlevy. Nic mne nerozchchechtá tolik, jako výlevy ,,pravověrných" ajznboňáků, kteří se naivně domnívají, že ČD, nebo někdo jiný, kdo po českých kolejích jezdí, nebo jezdit někdy bude, nabídne něco, co bude schopno konkurovat individuální dopravě.
18.08.2009 (11:31)  
To MG:
No, já se tomuhle zázraku vyhnu obloukem. A je trapné, že dráha řeší problémy s pohodlím a dobou přepravy právě takto. Takže teď ještě zbývá zjistit, zdali v této trase nejezdí někdo jiný a levněji.
To K. K: In karta se mi, vzhledem k tomu, že bez auta být nemohu, nevyplatí. Až mi povedou koleje minutu od baráku v Praze a minutu od chaty, tak bych o tom, že přejdu na vlak mohl začít teoreticky uvažovat. Pokud bych měl k dispozici dva nosiče, kteří by mi odnesli potřebné věci z domova do vlaku a z vlaku k chatě, byl bych ochoten, za předpokladu, že to všechno bude za současnou cenu jízdného, uvažovat reálně o tom, že auto prodám a respektovat omezení, daná jízdním řádem. A když už chceš něco počítat, tak:
Pokud bys chtěl jet trasu Brno - Plzeň za srovnatelný čas, jako auto, musel bys v Praze přesednout do Pendolina, takže připočti ještě 200 Kč za místenku a cenu za MHD v Plzni, Praze a v Brně. Navíc je ještě otázka, jestli by ti to bylo v časové relaci od domu k domu něco platné, vzhledem ke ztrátovým časům při čekání na MHD a na přestupy. A pokud jde o ceny benzinu: Pumpu s nejlevnějším palivem v Praze a okolí mám na cestě na chatu, takže pokud vím, že pojedu někam jinam, nebo dál, není problém nabrat kromě nádrže také do kanystrů.
17.08.2009 (20:32)  
„Setří" patro dopravního podniku Luzern jezdí na trase Luzern – Altdorf jako Tellbus. Zajímavé spoje jsou v Italsku v režii Trenitalia. Např. Taranto – Napoli Centrale (5 hodin), které otvírají dveře pohledu do zajímavých míst v Italsku. Spojení busy je mezi Venezií a Padovou, mezistátní busy v režii SNCF / Trenitalia ... mezi Torino Porta Nuova - Lyon.
Na data jezdí spoje Geneve–Lyon.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
15.08.2009 (23:27)  
KK: cca před šestou odpolední bych tipnul.. směrem na Plzeň
registrovaný uživatel Kakov 
15.08.2009 (22:44)  
Foxx: prosim v kolik to bylo hodin a v kterem smeru (predpokladam na Plzen)?
registrovaný uživatel Foxx  mail  
15.08.2009 (20:07)  
Dnes jsem koukal že řidič tohoto DB expressu nějak pospíchal. Na Zličíně jsem ze svého dýchavičného clia po sjezdu vyždímal 120 a levým pruhem mě tento červenobílý šíp předjel :-)
14.08.2009 (22:26)  
Martin Grill: Super, podobná statistika bude jistě zajímavá. Pokud byste uvítal nějakou malou pomoc v rámci mých časových možností, kontaktujte mne na emailu koubek.jirka(a)seznam.cz
registrovaný uživatel Kakov 
14.08.2009 (12:44)  
Ážetďák: pokud mas tak rad gumokol, tak nechapu proc chodis sem???
registrovaný uživatel Kakov 
14.08.2009 (12:38)  
Ážetďák:
to neni zcestne!!!!!
to ja bych mohl pocitat cenu toho nejdrazsiho benzinu na svete, a byl by jste taky v troube

hlavne se dopustite velkeho omylu!!!!!!!!!!
pokud podniknete vlakem tri delsi cesty do roka (napr. mou zminovana cesta Plzen-Brno) tak uz se Vam In-karta vyplati!!
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
14.08.2009 (11:37)  
Ážetďák: Super, seznámil jste nás se svým životním příběhem, poměry a prioritami. Jsou tu ale i ostatní a já si troufám tvrdit, že si nové autobusové spoje najdou své přívržence. Někdo nemá auto a ač by na něj měl, jednoduše ho nechce. Pokud je potřeba se někam dopravit, prostě se jede bez ohledu na cenu. Určitý "nekomfort" jak v případě autobusu, tak i vlaku, se dá přežít.

Zanedlouho přineseme statistiku vytíženosti SC Busů... ;o)
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko