..: Premiéra autobusové linky SC Bus mezi Prahou a Norimberkem :..

cedule, foto: MGPraha, Norimberk — V rámci změn, které čekají na cestující v relaci Praha – Bavorsko, představily České dráhy v kooperaci s Deutsche Bahn nový produkt — SC Bus / DB Expressbus. Tarify a podmínkami jsme se nedávno zabývali, podívejme se tedy blíže na samotné cestování. V sobotu 8. 8. 2009 se konala prezentační jízda nových autobusových spojů z Prahy do Norimberka a zpět, a protože jsme zvědaví redaktoři, nemohli jsme na této akci chybět. Oficiální odjezd byl naplánován na 5:30 od silnice u pražského Hlavního nádraží (stanoviště B2, ul. Wilsonova), a tak jsme se asi dvacet minut předtím dostavili, abychom si v klidu prohlédli dvoupatrový autobus a usadili se na „VIP“ místa ve druhé třídě, tedy úplně dopředu k čelnímu oknu poskytující ten nejlepší výhled na to, co nás čeká — 310 kilometrů směr Norimberk.

Něco málo o stroji

int2, foto: JPint1, foto: JP Autobusy, kterých se na lince využívá, patří Omnibusverkehr Franken GmbH a provozuje je DB. Je jich celkem sedm a jejich nákup přišel na 3,1 milionů EUR. Důvěra byla projevena značce Setra, konkrétně dvoupatrovému typu S 431 DT, představujícímu současnou špičku výrobního programu. Verze pro Frankenbus/DB nabízí 14 kožených sedadel v první třídě situované ve spodním patře a 56 míst nahoře, určených cestujícím druhé třídy. Všechna sedadla jsou s nastavitelným sklonem, stolkem, bezpečnostními pásy, područkami, výdechem klimatizace a čtecími lampičkami, nechybí ani zásuvky 230 V. Na palubě je také kuchyňka s toaletou. O průběhu jízdy informují displeje navigačního systému. Střecha autobusu je zčásti prosklená, což přispívá k pocitu pohodlí v horním oddíle. Ještě dodejme, že pohon má na starosti vidlicový osmiválec Mercedes–Benz MB OM 502 LA (Bluetec), splňující emisní normu Euro V, disponující výkonem 503 koní a točivým momentem 2299 Nm, přenášeným dvanáctistupňovou automatickou převodovkou ZF.

Z Prahy do Norimberka opravdu za 3:45!

dojeli jsme 2, foto: MGPrvni SC Bus Praha - Norimberk v cili, foto: MG Zavírají se dveře, řidič téměř neslyšně rozjíždí náš autobus a Aleš Ondrůj, v současnosti výkonný ředitel pro marketing a komunikaci Českých drah, nás vítá na palubě a seznamuje nás s produktem. V sedadle není nejmenší problém si najít pohodlnou pozici. Protože sedíme nad řidičem, máme k dispozici stejný pohled jako on a v nejednom případě bychom nejradši zatleskali nad uměním, jakým dvoupatrový kolos provádí pražským tankodromem na Letné. Po sjezdu na dálnici D5 se plynule rozjíždíme vstříc maximální povolené rychlosti pro autobusovou dopravu, 100 km/h. Ani při tomto kalupu vás neruší žádný hluk od motoru a občasné předjížděcí manévry s vámi nijak nepohazují po sedadle přesto, že sedíte přes dva metry nad zemí. Silnice ve směru na Norimberk jsou poměrně kvalitní a tedy se opravdu nebráním přirovnání některému z moderních železničních vozů, jedoucího po koridorové trati. Ostatně i co do zvukového vjemu je to velmi podobné — šum ocelových kol odvalujících se po kolejích je zde „nahrazen“ lehkým aerodynamickýcm svistem. Aktuální pozici oznamují displeje napojené na GPS navigaci řidiče. Přesně tedy vidíte, kde se nacházíte, v kolik orientačně dorazíte a kolik kilometrů ještě pojedete. Pár mikrospánků zaviněných monotónním panoramatem dálnice a už nás palubní amplion budí a upozorňuje na brzké zastavení v cílové stanici. Uvítací výbor sestává z představitelů města Norimberk, Německých drah a samozřejmě těch, kteří o akci věděli a přišli se podívat. Krátký oficiální program – projevy jednotlivých zainteresovaných – prohlídka města s českou rodačkou v roli průvodkyně a společný oběd, kde jsme si nemohli dovolit neochutnat místní specialitu – Norimberské klobásky (Nürnberger Rostbratwurst) připravené na grillu. V rámci osobního programu jsme s kolegou neodolali železničnímu muzeu nedaleko železniční stanice Nürnberg Hbf. Expozici historie železnic ve světě i v Německu, modelové kolejiště a také exponáty na volném prostranství, z nichž však některé byly zničeny před několika lety požárem, jsme pročesávali až do chvíle, kdy jsme se vydali zpět k domovu — předpokládaný příjezd do Prahy byl stanoven na 19:45, což se podařilo dodržet.

Srovnávat nesrovnatelné?

Setra S413DT, DB-Expressbus / SC Bus, Nürnberg Hbf, 8.8. 2009, foto: Josef Petrák RE 353 Karel Čapek, Schwandorf, foto: Josef Petrák I tak by se některými dalo nazvat to, oč se nyní pokusím — porovnat autobus vs. vlak. Nejprve řeč čísel. Po železnici je relace dlouhá 355 km a např. R 350 Karel Čapek ji urazí za pět hodin a tři minuty — v den prezentace navíc se zpožděním 20 minut. Naproti tomu po silnici je to 310 km a časově o hodinu a čtvrt rychlejší, tedy již avizované tři a tři čtvrtě hodiny! Kapacita? Pro železnici berme řazení R 350 Karel Čapek z Plzně, tedy dva Bee, BDbmrsee a Aee, celkem 153 míst druhé a 54 v první třídě. Oproti tomu autobus má 56+14 míst k sezení a žádné ke stání. Čapek je ale jedním ze dvou párů přímých vlaků — druhým je R 352 Jan Hus a ten má kapacitu 180+50. Spoje s přestupem ve Schwandorfu nebudeme uvažovat. Naproti SC Bus jede 6× denně v obou směrech. Nabízí se také otázka skutečné obsazenosti vlaků… Tím jsme však vyčerpali objektivně srovnatelná kritéria a přistoupíme k „pocitové“ části. Pohodlí? Pravda, v autobuse se při jízdě moc neprojdete, neotevřete si okno a i to WC je tam jen jedno. Komfort sedadel je však daleko větší, máte možnost občerstvení, (odpadají přepřahy a odpojování vozů, což ale smrtelníka nezajímá) a v neposlední řadě jste v cíli o více než hodinu rychleji. Osobně jsem na dané relaci vlakem nikdy nejel, troufám si však tvrdit, že spoje SC Bus jsou tou nejlepší variantou alespoň do chvíle, než se zmodernizují tratě mezi Prahou a Norimberkem.

Naše krátké představení novinky mezi mezinárodními spoji mezi Prahou a Bavorskem je u konce. Po obědě si shrneme současnost v této oblasti a podíváme se na to, jaké další změny můžeme v nejbližších měsících očekávat…

Zdroj: České dráhy, Frankenbus/Deutsche Bahn, ŽelPage


Martin Grill Poslat mail autorovi | 11.8.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
11.08.2009 (9:08)  
Ač také železničář, musím uznat že tvé chování a vystupování je skutečně ryze protiželezniční. Stačí si přečíst Tvé mnohdy vysoce inteligentní příspěvky v Železničáři nebo na k-reportu. Radši by jsi se měl zamyslet nad tvým nesmyslným obviňováním poctivých lidí, hnaní některých k soudu a přitom být ožratý jak ...

A mmch. SC Bus byl pochválen i v televizi, že je to dobrá konkurence proti SA a spo. ... a to se nestává často.
11.08.2009 (9:02)  
Tyto spoje nemají s plány ČD na provozování autobusové dopravy nic společného. Celé si to vymyslely DB, které ve prospěch Arrivy teď přijdou o rychlíky na této relaci, tj. poslední přímé spoje DB z Bavorska do Prahy. Samotné ČD by taková myšlenka ani nenapadla, k čemu bus?
11.08.2009 (9:02)  
Já vím proč se vám to nelíbí,protože je to autobus a provozují ho i z části ČD,já bych jel vlakem protože mám vlaky rád,ale řada jiných lidí radši využije SC BUS ,a když vezmeme kapacitu 2 vlaků směr Nürnberg,a 6 autobusů směr Nürnberg budeme skoro na stejných čísel co do počtu kapacity sedadel.
registrovaný uživatel waszyn 
11.08.2009 (8:52)  
Opravdu je max.povolena rychlost busu 100 km/h?
Pro cestujici toto predstavuje kvalitativni skok o nekolik desetileti dopredu, sroty typu Bee- v ceske kotline mozna ok, lidem co jim do vesnice jezdi sukafon a z okresniho mesta do Prahy kozenkove Becka, calounene sedadlo a 6 mist v kupe mozna opravdu predstavuje komfort a splnuje predstavy o modernim cestovani, ale posilat to do Bavor? Opravdu nechapu nektere nenavistne komentare. Kdyz ten bus srovnam s Husem nebo Capkem a potrebuju az do Norimberku, tak me nenapada jedina vyhoda techto vlaku oproti busu. Mozna ten problem s lomenym jizdnym viz nize.. Ale kvuli tomu opravdu na 5 hodin do zadneho z techto vlaku nepolezu kdyz muzu jet jako clovek..
11.08.2009 (8:37)  
No osobně se mi tento projekt příliš nelíbí. Ano, z pohledu některých cestujících může jít o pozitivní krok, nicméně pochybuji, že autobus pro relaci Praha-Norimberk přitáhne denně 420 cestujících jedním směrem. A je otázka, kolik musí autobus využít cestujících, aby to přinášelo dopravci zisk. A o případnou ztrátu by se v konečném důsledku zvýšila úhrada MD za rychlíkovou dopravu, což je pro mě nepřijatelné...
registrovaný uživatel Busman 
11.08.2009 (8:13)  
Miloš:
Osobně za to ČD, resp. spíše DB, tleskám! ÖBB taky provozují busy Graz - Klagenfurt a Klagenfurt - Venezia, dokonce vlastní společnost PostBus. Takže bych si ty modrogumní kecy nechal od cesty a zkusil něco podobného i vnitrostátně.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
11.08.2009 (8:09)  
Pěkné, hned bych se svezl! Rozhodně bych preferoval takový autobus v horním patře vepředu, než tu tragédii, kterou provozují ČD na kolejích. Polorozpadlé Bee se zvolna plazí nepříliš kvalitními tratěmi, dlouhý přepřah v Plzni se dá využít k nákupu svačiny (jak v 19. století), ve Furt v lese se taky nikam nespěchá a když se to v Německu konečně rozjede, klepe se to jak umírající ratlík. A do toho poslouchat řeči Němců, kteří do toho omylem nastoupili- fakt nevelmi optimistický zážitek!
Jiná věc je ovšem tarif: tohle provozují DB Fernverkehr, takže Bayern-Ticket tu neplatí a KMB taky ne. Když má člověk IR, tak zase existuje institut hraničního bodu Weiden Gr. a pro zbytek cesty do Prahy je nutný lístek TCV (cca. 500 Kč). Takže je to moc dobré, pokud člověk jede z/do nějakého konkrétního bodu v Německu (od toho jsou zvýhodněné lístky v německém eShopu), ale ne každý si svou nabídku najde. Nicméně pokud bych jel na nějakou větší akci, tak milerád tu tisícovku tam a zpátky na hranice obětuju, jen abych se konečně vezl jako člověk!
A ještě drobnost: doplňkové autobusy k železnici jsou v Evropě naprosto normální a když prostě vhodná trať není, tak je to pro železniční dopravce nejlepší řešení: člověk dojede do Norimberka autobusem a tam si přesedne na ICE, místo aby letěl nebo jel busem přes půl Evropy.
dopisovatel nebo člen ŽP Miloš  mail  
11.08.2009 (7:58)  
Jednou jsou to ČD a.s. tak ať pykají nad svými vlaky a nad svými možnostmi. Toto bych byl ochoten přetrpět jen v dočasném případě, třeba při dlouhodobějších výlukách. Jinak aby se železniční dopravce veřejně chlubil tím, že německé autobusy na nových dálnicích jsou znatelně rychlejší než české vlaky, to mi přijde naprosto neprofesionální a typicky "Žaludovské".
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
11.08.2009 (7:46)  
Do poschodového a zvlášť hore, dopredu , by som si nikdy nesadol !
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko