Praha - České dráhy od 8.března zvyšují ceny jízdného pro mladé lidi od 15 do 26 let věku, kteří pro své cesty využívají takzvané žákovské jízdné. Cena se zvýší ovšem pouze v případě že cesta je delší než 120 kilometrů. Například tedy cena cesty mezi Ostravou a Prahou se pro studenty zvýší ze současných 200 korun na 241 korun. Trasa Brno - Praha bude nově stát 173 korun, cena se zvýší o více než 30 korun.
Během posledních 3 měsíců jde už o druhé zvýšení cen jízdného ve vlacích pod taktovkou ČD, tentokrát však se ceny nezvyšují plošně. Tato situace vybízí hned k několika otázkám. Proč dráhy zdražují ceny jízdenek v krátké době podruhé?
Samotné ceny za cestování vlakem jsou v ceníku Českých drah detailně odstupňovány po jednotlivých kilometrech. Podrobné rozepsání však platí jen do 120. ujetého kilometru. Cenu za delší vzdálenost si může cestující spočítat, když k částce za ujetí oněch 120 kilometrů připočte sumu určenou za jeden kilometr. A právě zde se tvůrci ceníku zmýlili - u studentského jízdného ponechali starou částku, která se však již připočítávala ke správně vypočtené nové ceně za prvních 120 kilometrů.
Podle mluvčího drah Ondřeje Kubaly se nejednalo o záměrné zdražení, ale o napravení chyby. Výše slevy z cestovného pro studenty původně činila 55% z plného jízdného, nyní však už jen 45%. Chyba nastala kdy se připočítávaná cena za ujetý kilometr měla zvýšit, což se nestalo.
Zdroj: iDnes.cz
Například v brněnském regionu, kde sice dochází ke zkracování intervalů slušnou organizací dobrého IDS, jezdí to, co před 20 a více lety. Na Os 560, Bdmtee, na rychlících B, na řadě EC Bmee, Bpee v odpuzujícím stavu. Nemluvě o různě (ne)rekonstruovaných motorových a přívěsných vozech směrů, kam naštěstí nemusím. Tady není ani náznak zlepšení stavu! Konečně se také přiznalo, že Regionova nesvítí na nebesích, aby ukázala spásu (kromě vakuové toalety). Její výkon je na tratích, kam se nasazuje - S1, Č. Třebová-Letovice - nedostatečný, především jí ale chybí klimatizace.
Z pohledu studenta nemohou být ČD první volbou, ale budou čímdálvíc volbou nejposlednější.
Myslím, že už stačí zvýšit jízdné jenom o málo a cestující vlak opustí. Např. v relaci Praha-Brno je Student Agency již o 30 Kč levnější... Tomu se říká boj o zákazníka. Je vidět, že mnohem více energie věnují zástupci ČD do boje o dotace než do boje o zákazníky....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.