..: Dráhy sjednocují žákovské jízdné :..

 451, Ústí nad Labem, foto: Pavel MartochPraha - České dráhy od 8.března zvyšují ceny jízdného pro mladé lidi od 15 do 26 let věku, kteří pro své cesty využívají takzvané žákovské jízdné. Cena se zvýší ovšem pouze v případě že cesta je delší než 120 kilometrů. Například tedy cena cesty mezi Ostravou a Prahou se pro studenty zvýší ze současných 200 korun na 241 korun. Trasa Brno - Praha bude nově stát 173 korun, cena se zvýší o více než 30 korun.

Během posledních 3 měsíců jde už o druhé zvýšení cen jízdného ve vlacích pod taktovkou ČD, tentokrát však se ceny nezvyšují plošně. Tato situace vybízí hned k několika otázkám. Proč dráhy zdražují ceny jízdenek v krátké době podruhé?

Samotné ceny za cestování vlakem jsou v ceníku Českých drah detailně odstupňovány po jednotlivých kilometrech. Podrobné rozepsání však platí jen do 120. ujetého kilometru. Cenu za delší vzdálenost si může cestující spočítat, když k částce za ujetí oněch 120 kilometrů připočte sumu určenou za jeden kilometr. A právě zde se tvůrci ceníku zmýlili - u studentského jízdného ponechali starou částku, která se však již připočítávala ke správně vypočtené nové ceně za prvních 120 kilometrů.

Podle mluvčího drah Ondřeje Kubaly se nejednalo o záměrné zdražení, ale o napravení chyby. Výše slevy z cestovného pro studenty původně činila 55% z plného jízdného, nyní však už jen 45%. Chyba nastala kdy se připočítávaná cena za ujetý kilometr měla zvýšit, což se nestalo.

Zdroj: iDnes.cz


city.elefant Poslat mail autorovi | 10.3.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
11.03.2009 (9:07)  
M: ano, vlaky jsou často plné studentů, otázkou je ale proč. Existuje pro studenty vlastně nějaká alternativa? Domnívám se že nikoliv. ČD se v tomto případě chovají jako monopol.
registrovaný uživatel M 
11.03.2009 (0:33)  
Taky to muze byt takto
-clovek si zamlada zvykne mit ucet u banky, ktera mu dava nejlepsi podminky (nepredpokladam, ze by vsechny banky mely ucet za 30 centu). Kdyz clovek vyroste, tak si zridi si ucet u banky podle osvedceneho systemu - tzn. tam, kde mu nabidnou nejvyhodnejsi nabidku. Nebo jsi si tuhle svoji banku vybral podle barevnosti loga? Asi ne...
-v Cesku podnikatele defacto musi mit bankovni ucet (leda by pojisteni platili slazenkama nebo to tam nosili cash), pricemz nelze (no, mozna jsem podlehl nejake masazi a pravda to neni, nicmene vznikl by asi problem s danenim uroku:) na tohle pouzit normalni ucet, je treba specialni "podnikatelsky", ktery je, z nejakeho duvodu, drazsi. Duvod proc si lide tyhle drazsi ucty porizuji ale neni v jejich vyhodnosti, ale spise v tom, ze neni zbyti a je to taknak skoro nutnost, resp. ackoliv tyhle ucty jsou drahe (drazsi nez osobni), tak porad je to nejlevnejsi z moznych zpusobu to pojisteni platit... Takze sice jsou vlaky pro studenty "hrozne drahe", ale furt je to nejlevnejsi moznost z dostupnych (pokud ne, tak in-gold-holder s tema preplnenejma vlakama pekne keca:-))
10.03.2009 (22:26)  
Dovolim si iste prirovnanie k banke. Mam studentsky ucet (za 30 centov mesačne) v ktorom mám výbery z bankomatov mojej banky zdarma + zdarma výbery z bankomatov danej bankovej skupiny v zahraničí, kartu mám tiež zdarma a banke v podstate platím len tých 30 centov. Na účte mám pomerne málo peňazí, pre banku nič zaujímavé. Prečo mi teda banka ponúka ten zvýhodnený balík, keď zo mňa nič nemá (dokonca teoreticky môže byť stratová)? Lebo vie, že jedného dňa budem aktívne zarábajúci a možno pre banku zaujímavý. A už dnes si ma snaží získať (a snaží sa o moju spokojnosť) aby som následne u nej zostal. Lebo na čo si človek zvykne za mlada, to u neho pretrvá, to je všeobecne známe.

Mne však nie je jasné, prečo toto nedopne nikomu v Času Dosť. Kedže po ČR cestujem celkom veľa, kúpil som si ešte v (cca) novembri in-juniora na dva roky, takže do roku 2010 budem aktívne cestovať železnicou, ale potom zrejme budem viac využívať autobusy. A takých bude viac. A možno skončím(e) ako moja mama, ktorá dodnes všade cestuje autobusmi, lebo "ja keď som chodila na vysokú, tak mi šiel priamo z dediny autobus, tak som si na ne zvykla".

Aj tak si myslím, že najvýhodnejšie (pre obe strany) by bolo keby dráhy prišli s niečim podobným ako funguje v SR - tam ako študent proste cestujem za 50% po celej sieti (študentský lístok je taktiež poskytovaný v 1.triede, hoci sa mi zdá, že s menšiou zľavou; mimochodom, túto zľavu poskytuje aj drvivá väčšina autobusových dopravcov). Tým by si študentov dosť získali.
registrovaný uživatel DJ 
10.03.2009 (21:35)  
Jo, ČD, sjednocujte slevy, čiňte jízdné spravedlivějším, optimalizujte nabídku, zpřehledňujte tarif... Sakra, jak se v poslední době dalo také zdražení nazvat?

Určitě z toho vytáhnete víc peněz a zákazníků vám neubude. Určitě budete jezdit za každé situace, a ti studenti, kteří tedy zaplatí víc, nebudou bráni jako rukojmí požadavků odborářů, jak tomu bylo v lednu, a spousta studentů netušila, jestli se o pár dní později dostanou do školy... Jen tak dál!
registrovaný uživatel pato 
10.03.2009 (21:00)  
to in-gold-holder :
nezní to jako parodox co jste napsal? Studenti vlakem skoro nejezdí.......jsou tyto v 2. třídě ve studentských dnech přeplněné:-)
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
10.03.2009 (20:47)  
Jistě, proč nezdražit jízdné zrovna těm co studují a jednou to třeba budou dobře platící zákazníci, že? Co takhle zavést třeba ještě vstupné do vlaku, případně poplatek za sedadlo u okna, použití záchodu, věšáku na kabát, použítí koše na odpadky? Hlavně, že se budou vozit vlaky plné vzduchu mezi Prahou a Brnem. Tleskám, milé dráhy opravdu tleskám. Co máte v plánu příště?
10.03.2009 (20:26)  
Takže sushi nezabralo, tohle je Plán B. :)
registrovaný uživatel junkrs 
10.03.2009 (20:23)  
Zajímavý článek. Ještě bych nechal vytvořit komisi (minimálně 99-ti členou), aby zjistila, kdo doposud pro dráhu nevýhodného ceníku využíval a požadoval bych po dotyčných doplacení vzniklé ztráty případně i soudní cestou :-)))
10.03.2009 (20:01)  
anti M - jsou, při několika cestách, kdy třeba INGApee netopilo, byl řazen 1 vůz místo 2 1. třídy a ten obsazen, musel jsem použít Bpee. Vlaky a časy bych dohledal ve stížnostech, ale sedačky v Bpee jsou žlutohnědé tam, kde byly šedé :-(_ . I když jsem ráno 60 km klimatizovaným autobusem s polohovatelnými čalouněnými sedačkami jel, není bus řešení, vím, ale neobhájí to, že ČD nemají studentům co nabídhout.
10.03.2009 (19:54)  
xAnri05 - beru. A navíc je teď na to univerzální odpověď v podfinancování, takže to, co jezdí, bude jezdit dál.
Chtěl bych ale vědět jaké může mít student důvody jezdit vlakem např. ve srovnání s busem? (Delší vzdálenost, situace, kdy není koordinována železniční a autobusová doprava (regulována). Jediná výhoda je snad více místa pro zavazadla, resp. to, že je máte v dosahu.
Stačí to?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko