Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.
Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.
Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.
Fotografie nehody: SME.sk
zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3

A to že v HK jezdili skrz světla má s tímhle společného co?
Já bych u toho přejezdu zastavil, otevřel okno a pozorně poslouchal, co se děje alespoň půl minuty. Potm bych zařadil rychlost, šlápl na plyn a co nejrychleji na druhou stranu kolejí. Svatá prostoto ... to má fakt čekat že tam jezděj vlaky 70? Nebo mám čekat že tam jezděj 120? 160?
Co popisujete je možná typický myšlenkový pochod milovníka kolejové dopravy, Vám to ani nepříjde jak je to pro běžného člověka nepřirozené.
Člověk má hlavu od toho, aby jí používal! Když vjíždím na oraniště a ještě k přejezdu, není problém zařadit jedničku, pomalu dojet ke kolejím, pohledem na stav svršku aspoň přibližně vyhodnotit hustotu provozu a tím i možné rizko. Pokud vidím, že koleje jsou lesklé a v dobrém stavu, budu si počínat úpně jinak, než na přejezdu, kde je podle vrstvy rzi a hustoty plevelu jasné, že trať neviděla vlak už několik let. To, že na trati je povolena 70, znamená jen tolik, že strojvedoucí má právo předpokládat, že touto rychlostí může jet a že řidiči silničních vozidel budou mít rozum a nebudou si hrát na kaskadéry. To, že na tomto přejezdu už k jedné nehodě došlo, znamená jen tolik, že řidiči jsou nepoučitelní a statistiky obecné nehodovosti to jen potvrzují. Stačí pár vloček sněhu a ranní mrazík a polovina silnic v ČR je zablokována nehodami! A stále platí, že vlak má na přejezdu vždy a za všech okolností přednost!
A kdo za to má zodpovědnost. Fíra ne, ale ten kdo spravuje trať a přejezd.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











