Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.
Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.
Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.
Fotografie nehody: SME.sk
zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3

K vašemu bodu č.1. Pokud se ale potřebuji přes tento přejezd dostat, pak musí nastat okamžik, kdy to bude bezpečné. A dá se to s busem při rychlosti chůze (4-5kmh)(bezpečná rychlost přizpůsobená povrchu vozovky) stihnout před vlakem který jede téměř 70kmh a vidí se na vzd 140-160m? Mě to totiž hrubě nevychází. Bus jede 4-5kmh tj. rychlostí tj. 1,1 - 1,4 m/s....
Tedy ještě jednou jak dlouho trvá než se průměrně dlouhá Karosa (řekněme 11,1 m) přeplazí přes tento přejezd celou svou délkou??? Za těch 7 vteřin co zmiňovali v reportáži SME trefí průměrně rychlý motor řady 810 s vlekem tak právě druhou třetinu autobusu.....Takže ano máte de facto pravdu dávno tam měla být značka zákaz vjezdu na 3,5 tuny (a zbytek pouze na vlastní nebezpečí)....Nebo tam pan řidič měl vletět jako IQmenší 90 péra nepéra a přejezd přletět a byl v klidu. Jiné alternativy v tomto případě moc nevidím. Ohledně prokazování rozhledových poměrů... Zakřovení se od roku 2000 mohlo změnit, posuzovat se bude také střet autobusu (podstatně delší než osobák...)V ČR se už v případě Moravské Budějovice přece nepřehlednost přejezdu prokázala a v případě Vřesina dokonce zakřovený přejezd napomohl tragédii.
K tomu odsuzování, když někdo bez uvedení jediného relevantního argumentu tvrdí, že je to jednoznačně vina řidiče, tak tahle si představujete diskuzi?
O zřízení nebo zrušení přejezdu se nerozhoduje "někde u piva", ale probíhá příslušné řízení do kterého mluví nejen příslušný drážní správní úřad, ale při zřízení také policie, stavební úřad atd.
Takže pochybuji o tom, že by se podařilo řidiči vysekat se z toho na základě "nedostatečných rozhledových poměrů". Podle doplňujících informací se na tom přejezdu před několika lety střetl vlak s osobním autem, takže "kdyby" tam nebyly dostatečné rozhledové poměry tak by se tohle řešilo tehdy.
Podstatou je, že se primárně jedná o přejezd na místní komunikaci (polní cestě) s minimálním provozem s nejjednodušším typem zabezpečení, jehož využití se výrazně v mezidobí změnilo.
I když bude za "dvoumetrové pásmo" od koleje odpovídat provozovatel dráhy, tak stejně nebude pohnán konkrétní pracovník provozovatele dráhy k trestní odpovědnosti za vznik události.
Golda: ale jo, takhle se s tím dá i souhlasit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











