..: Srážka vlaku s autobusem na středním Slovensku, 12 mrtvých :..

Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.

Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.

Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.

Fotografie nehody: SME.sk

zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.2.2009 (12:41)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Slovensko Banskobystrický


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
25.02.2009 (11:42)  
To JK: Přejezd je bezpečný v okamžiku, kdy ho vlak opustí, jde o jednokolejnou trať! Pokud by řidič jednal přesně v duchu základní bezpečnosti, t. j. nejedu tam, kam nevidím a pokud nevidím na trať musím jednat tak, jako by se k přejezdu blížil vlak, ráčil z kabiny vylézt a chvilku koukat a poslouchat, nic by se nestalo! Toť vše! Jenže individua vašeho typu mají evidentně dlouhé vedení. Uvědomte si všichni jednu věc a sice to, že v okamžiku, kdy vjíždíte na železniční přejezd, opouštíte silnici a vjíždíte na drážní pozemek! A pokud jde o rozhledové poměry: Dráha je povinna zajistit pouze viditelnost návěstidel pro strojvedoucího, rozhled z pozemní komunikace musí zajistit její správce. Pokud je překážka na drážním pozemku a provozu vlaků nevadí, je její odstranění povinen iniciovat správce komunikace a pokud budou práce vykonávat drážní složky, je správce komunikace povinen tyto práce uhradit. Jediné, za co dráha odpovídá, je stav tělesa přejezdu, tedy plochy mezi kolejemi a návazných úseků.
registrovaný uživatel JK ml. 
25.02.2009 (0:36)  
AŽD: Je hovádko strojvedoucí z Paskova? Nebo pilot An 24 který vezl slovenské vojáky domů z jugošky a přehlédl poslední kopec před letištěm?
K vašemu bodu č.1. Pokud se ale potřebuji přes tento přejezd dostat, pak musí nastat okamžik, kdy to bude bezpečné. A dá se to s busem při rychlosti chůze (4-5kmh)(bezpečná rychlost přizpůsobená povrchu vozovky) stihnout před vlakem který jede téměř 70kmh a vidí se na vzd 140-160m? Mě to totiž hrubě nevychází. Bus jede 4-5kmh tj. rychlostí tj. 1,1 - 1,4 m/s....
Tedy ještě jednou jak dlouho trvá než se průměrně dlouhá Karosa (řekněme 11,1 m) přeplazí přes tento přejezd celou svou délkou??? Za těch 7 vteřin co zmiňovali v reportáži SME trefí průměrně rychlý motor řady 810 s vlekem tak právě druhou třetinu autobusu.....Takže ano máte de facto pravdu dávno tam měla být značka zákaz vjezdu na 3,5 tuny (a zbytek pouze na vlastní nebezpečí)....Nebo tam pan řidič měl vletět jako IQmenší 90 péra nepéra a přejezd přletět a byl v klidu. Jiné alternativy v tomto případě moc nevidím. Ohledně prokazování rozhledových poměrů... Zakřovení se od roku 2000 mohlo změnit, posuzovat se bude také střet autobusu (podstatně delší než osobák...)V ČR se už v případě Moravské Budějovice přece nepřehlednost přejezdu prokázala a v případě Vřesina dokonce zakřovený přejezd napomohl tragédii.
24.02.2009 (22:50)  
To Divok: Takovýchto případů jsou denně stovky! Ale dokud se nic nestane, tak to nikomu nevadí. Když to potom blbeček nestihne, tak za to může dráha, protože jezdí jak poděsové, před přejezdem nezpomalí minimálně na 2 km/hod a před vlakem neběží maník s praporkem! A navíc houkají tak slabě, že přes rachot ze čtyř stowattových reprobeden není houkačku slyšet! Jsem proto, aby, pokud někdo způsobí na přejezdu nehodu, a to je VŽDY řidič silničního vozidla, zaplatil do puntíku všechny škody, které svým zhovadilým jednáním způsobí, i kdyby to měli splácet ještě jeho prapravnuci! O tom, že doživotně přijde o řidičák už bych vůbec nediskutoval. Seděl jsem za kontroléry různých lokomotiv dva roky, od r. 72 řídím, bez jediného škraloupu, auta a tvrdím toto: 1/Pokud někdo vjede riskantně na přejezd, nemá strojvedoucí žádnou šanci nehodě zabránit! 2/Pokud vidím, že na trať v okolí přejezdu není vidět (křoví, terénní zářez, tunel a t. d.) a na PZZ nebliká bílá, musím se chovat tak, jakoby k přejezdu právě přijížděl vlak!
24.02.2009 (22:40)  
To Syn: V těchto zemích tvoří tato hovádka zanedbatelnou část populace a pokud si svou vlastní blbostí způsobí újmu na zdraví, nebo smrt, tak se z toho žádná věda nedělá, jako u nás, kde se okamžitě po nehodě v Sokolově vyskytli mudrcové, kteří požadovali, aby se troleje vypínaly, když nejede vlak!
24.02.2009 (22:37)  
To Web, Ferro: S Hradcem a tamějšími ,,profesionály" jezdícími ve službách Hradeckého DP, to má společné to, blbečkové nemyslící, že tito ,,profesionálové" by měli být podrobeni testům IQ (nejen klasickým psychotestům) a pokud by nedosáhli alespoň na 90, tak by měli na doživotí odevzdat řidičák! Logicky myslící člověk nevletí bez rozmyslu na přejezd, kde je trať krytá křovím! Platí zásada: Když někam nevidím, tak tam nejedu buď vůbec, nebo tak, abych mohl před náhle se vyskytnuvší překážkou včas a adekvátně reagovat! A pokud vezu plný autobus lidí, tak to platí dvojnásob, zejména když je všeobecně známo, že řídím kraksnu, o které nevím, kdy se mi rozpadne pod zadkem. Neváhal bych v takové situaci před přejezdem zastavit, cestující vyhnat s tím, ať přejdou na druhou stranu, potom, za předpokladu, že mi někdo ukáže, že mohu jet, přejet s prázdným busem sám a za přejezdem nechat lidi znovu nastoupit. Je to schizofrenní? možná, ale kdyby to ten ,,profesionál" takto udělal, k nehodě by nedošlo! Ve staré vyhlášce bylo napsáno, že přes přejezd se nesmí jezdit na neutrál, nebo na přejezdu řadit. Pokud to z nového zákona zmizelo, byla to medvědí služba bezpečnosti na přejezdech. A chtít vlaky nutit k tomu, aby dávaly řidičům silničních vozidel na přejezdech přednost je superhovězina, to snad víme všichni.
24.02.2009 (22:13)  
Ad Web 22.02.2009 (23:56):ale o tom to právě je! Slyším-li jako řidič houkání (návěst Pozor),tak na přejezd prostě NESMÍM! Pochybuji,že by to na Slovensku bylo jinak,vždyť tohle platí minimálně od roku 1965,to jsem dělal řidičák. A také se vyšetřující vždycky ptají,zda vlak před přejezdem jen s výstražnými kříži dával návěst Pozor. Jsou tam kvůli tomu návěstidla. A strojvedoucí,kteří se střetli na přejezdu se silničním vozidlem si u vlaku s přepravou cestujících ve vlastním zájmu hned zjišťují svědky.
24.02.2009 (21:09)  
Miroslav Zikmund: nedostatečné rozhledové poměry tam jsou, to se prokáže snadno, stačí si projít normy. Ta předchozí smrtelná nehoda se odehrála asi v roce 2000, okolnosti se mi ale na internetu nepodařilo dohledat, nicméně obec Polomka žádala dráhy o zřízení PZS několikrát, i na základě této nehody.
24.02.2009 (20:59)  
Golda: co měl řidič předvídat? Řidič předpokládá, že má dostatek času na bezpečné přejetí přejezdu. Jenže je prokazatelné, že ten čas nemá, ale řidič to vědět nemůže (např. neví, jaká je na trati traťová rychlost, takže si to ani nemůže podle rozhledových poměrů spočítat). Je totiž velmi pravděpodobné, že by ho (nebrzdící) vlak trefil, i kdyby na tom přejezdu nezastavil. A jak tvrdí profesionální řidiči, ve starých Karosách se stává, že na hrbolech vypadne rychlost, takže to řadění nemusel být záměr, ale nutnost na rozbitém přejezdu.
K tomu odsuzování, když někdo bez uvedení jediného relevantního argumentu tvrdí, že je to jednoznačně vina řidiče, tak tahle si představujete diskuzi?
24.02.2009 (20:49)  
Ten přejezd nevznikl ze dne na den, nedovolím si odhadovat, jak je tam dlouho – tipoval bych to na desítky let, ale při způsobu zabezpečení přejezdu, resp. stanovení traťové rychlosti se přihlíží k rozhledovým poměrům na přejezdu.
O zřízení nebo zrušení přejezdu se nerozhoduje "někde u piva", ale probíhá příslušné řízení do kterého mluví nejen příslušný drážní správní úřad, ale při zřízení také policie, stavební úřad atd.
Takže pochybuji o tom, že by se podařilo řidiči vysekat se z toho na základě "nedostatečných rozhledových poměrů". Podle doplňujících informací se na tom přejezdu před několika lety střetl vlak s osobním autem, takže "kdyby" tam nebyly dostatečné rozhledové poměry tak by se tohle řešilo tehdy.
Podstatou je, že se primárně jedná o přejezd na místní komunikaci (polní cestě) s minimálním provozem s nejjednodušším typem zabezpečení, jehož využití se výrazně v mezidobí změnilo.
I když bude za "dvoumetrové pásmo" od koleje odpovídat provozovatel dráhy, tak stejně nebude pohnán konkrétní pracovník provozovatele dráhy k trestní odpovědnosti za vznik události.
registrovaný uživatel SYN 
24.02.2009 (19:19)  
Spinne: No a proto se to tak špatně srovnává s křižovatkou ve městě. Co je cílovou úlohou? Zajistit možnost bezpečně překřížit automobilem hlavní silnici, s tím že počítám že se může nenadále objevit doposud neviděné auto a sejmout mě takže musím vidět na tolik metrů abych mu mohl ujet? Tak tam se bude muset kdeco přepočítat jelikož auto má jinou šířku než vlak, navíc může (na rozdíl od vlaku) zkusit úhybný manévr, a nakonec taktéž když vidí překážku tak může začít mnohem intenzívněji brzdit. Proto je srovnání nalevačku...

Golda: ale jo, takhle se s tím dá i souhlasit.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko