..: Srážka vlaku s autobusem na středním Slovensku, 12 mrtvých :..

Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.

Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.

Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.

Fotografie nehody: SME.sk

zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.2.2009 (12:41)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Slovensko Banskobystrický


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Golda  mail  
24.02.2009 (19:14)  
2 Spinne: Špatně jsem to podal, věděl jsem, že když budu argumentovat srovnáním křížení silnice+železnice a vedlejší+hlavní silnice, že se to nebude líbit, ale lepší srovnání mě nenapadlo. Chtěl jsem tím pouze říct, že si myslím, že největší podíl viny je na straně řidiče, orgány, které nezajistili např. přehlednost trati nebo lepší stav přejezdu sice pochy byly, nicméně nebyly účastníky nehody, ani jí nezavinili. Dle mého názotu, měl být řidič pozornější a více předvídat. (na místě jsem nebyl, názor jsem si udělal pouze z toho, co jsem slyšel ve zprávách a přečetl tady na zelpage.
24.02.2009 (18:15)  
SYN: Rozhledové poměry na přejezdech nezahrnují brzdění vlaku, ale vzdálenost, kterou ujede čelo vlaku traťovou rychlostí za dobu, za kterou auto dokáže spolehlivě zastavit před přejezdem nebo přejezd je schopno přejet.
registrovaný uživatel SYN 
24.02.2009 (17:41)  
Golda: ale to je přeci jasné, zábrzdná délka ve městě (50kmh) pro styk kolo-asfalt (pokud tedy nemyslíte vedlejší ulici s hlavní tratí?) je násobně kratší než 200m proto netřeba rozhled na 200m ale řádově na 40m...
Pochopitelně pokud pak nějakej trouba parkuje těsně u křižovatky a není přes něj vidět tak může snadno dojít k nehodě. Proto se to taky nesmí.
24.02.2009 (17:33)  
a neříkejte mi někdo, že řidič potřebuje k překonání přejezdu déle než 7s.

Pro nejdelší a nejpomalejší vozidlo u jednokolejného přejezdu s úhlem křížení 90° se počítá s časem 20,52 s na přejetí a z tohoto času vychází rozhledová délka.
registrovaný uživatel Golda  mail  
24.02.2009 (17:22)  
A když jede autobus ve městě z vedlejší silnice na hlavní, tak má rozhledové podmínky také 200 m a více???
Nepochybuji o předpisech, určitě existuí a měly by se dodržovat, ale to nic nemění na tom, že řidič autobusu udělal chybu (která stála ivot 12 lidí), když vjel na přejezd. Pokud příslušné úřady nesou vinu (za stav vozovky, za bezpečnost přejezdu apod.), tak pouze nepřímou. Hlavní část viny nese řidič za své neopatrné chování!!! (a neříkejte mi někdo, že řidič potřebuje k překonání přejezdu déle než 7s.)
Vyjádřil jsem pouze svůj názor!!!
Btw. A příspěvky typu: "Nevyhlašujme ukvapené výroky před vydáním oficiálního závěru" nebo "koukám, další soudce" jsou směšné! K čemu jinému by tady byla právě tato diskuze, než k polemizování nad tématy patřičnými?
registrovaný uživatel Web 
23.02.2009 (19:00)  
MZ: Sákra, vždycky tady tak tvrdě za předpisy a najednou je to provozovateli dráhy jedno, že má nevyhovující rozhledové poměry a má si to řešit správce silnice? Tak šup na pacifik přes přejezdy 70, ať si to ten silniční správce řeší, ne?
23.02.2009 (18:55)  
Miroslav Zikmund: a koukám další soudce, s tou jednoznačností byste měl brzdit. Kdyby takhle soudila justice, tak máme věznice plné nevinných. Já si naopak myslím, že se na základě nedostatečných rozhledových poměrů dokonce může prokázat, že řidič je v tom nevinně. Bude záležet na výslechu účastníků a na přesné rekonstrukci.
A ještě jedna poznámka, teď z hlavy nevím přesně, ale přejezd, tuším, končí 2 metry od krajní kolejnice, takže o tento kus komunikace by se nejspíše měl starat správce přejezdu. Pokud je to tak, tak za ty výmoly by mohla nést vinu i železnice.
23.02.2009 (18:05)  
Viníkem je jednoznačně řidič. Leč původně se jednalo o přejezd na "polní" cestě, kde byl zřejmě provoz nic moc, polňačka v jakéms takém stavu, takže traktor nebo něco podobného nemuselo zastavit a dokázalo přejet přes přejezd bez potíží. "Ondřejský" kříž jako zabezpečení stačil.
Pak obec udělala lyžařský areál, který nesl penízky, z polňačky se stala frekventované komunikace, která nebyla na takový provoz určena – takže se časem ze slušné polňačky stala "sama jama", která se musí projíždět krokmo ... Provozovateli dráhy je do toho, jak vypadá okolí přejezdu celkem houby, pokud stav přejezdu odpovídá a stav přejezdu není důvodem ke snížení rychlosti.
A vlastník komunikace se na zvýšení zabezpečení přejezdu a udržování komunikace ve stavu umožňujícím jízdu přes přejezd bez zastavení vybodl. Stálo by to totiž peníze.

Pohužel konstrukce slovenského trestního práva, podobně jako českého nedovoluje postavit před soud odpovědné obecní funkcionáře ...
registrovaný uživatel qwix 
23.02.2009 (15:25)  
Clovek, ktory je schopny vojst na priecestie pokial blika cervene svetlo alebo je vidiet vlak je bez debaty k...t! O tom tu nediskutuje nikto...

Ide o to, ze priecestie v Polomke (a takisto to v Bratislave - vid link nizsie) si o pruser vyslovene pyta. A spravca (ci uz je to ZSR, prevadzkar vleku, Miestny urad, minister, ...) sa tvari, ze vsetko je v poriadku, ved "vosiel na prieceste pred bliziacim sa vlakom" a "neprisposobil rychlost stavu a povahe vozovky" su predsa zazracne formulky!
registrovaný uživatel qwix 
23.02.2009 (15:21)  
apropo, diskutujuci zo Slovenska uz urcite citali, Bratislavcania uz urcite na vlastnej kozi zazili, ale opakovanie je matkou mudrosti: http://drahovsky.blog.sme.sk/c/184041/Bratislavu-tiez-caka-aspon-20-mrtvych-pri-zrazke-vlaku-a-autobusu.html
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko