Praha - Již v loňském roce informovala ŽelPage o novém nátěru lokomotivy 163.257 ve světle a tmavě modrém provedení na světle šedém podkladu, realizovaném při příležitosti otevření pražského Nového Spojení 2. prosince 2008. Tento stroj však nebyl jediným vozidlem, které v době postupného zavádění jednotného vizuálního stylu Českých drah dostalo nový kabát - před několika dny k lokomotivě nově přibyl i osobní vůz řady B (51 54 20-41 691-6) z plzeňského depa, jehož barevné provedení je řešeno v podobném duchu. Zatím se jedná o zkušební verzi řešení nátěru, přičemž jeho případné celoplošné zavedení závisí na rozhodnutí představenstva ČD.
Navrhované barevné schéma se drží vizuálního stylu pražského Studia Najbrt, jenž České dráhy už delší dobu úspěšně používají v celé řadě médií, od informačních tabulí až po propagační a tiskové materiály. Kombinace dvou výrazných odstínů modré s typických optických prvků se rovněž v hojné míře objevuje na vozidlech společnosti ČD Cargo, a to už prakticky od momentu jejího oddělení od původního monolitického koncernu ČD. Nyní tedy přišla řada na otestování návrhu i v sektoru osobní dopravy.
Téma nátěrové unifikace lokomotiv a vozů v osobní divizi národního vlakového dopravcena dalo podnět mnoha obsáhlým diskuzím na železničních serverech. Ačkoliv se zatím jedná pouze o praktický test návrhu, podle vyjádření ČD pro ŽelPage je jasné, že zmiňované první dvě vlaštovky budou možná do budoucna znamenat mnohem větší změnu. "O problematice a schválení nového barevného schématu však teprve bude jednat představenstvo společnosti. Až podle výsledku tohoto jednání bude možné informovat, zda bylo toto barevné schéma schváleno, či zda dojde k nějakým korekcím," uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení dopravce. Pokud dráhy tento grafický motiv schválí, bude aplikován postupně, a to zejména na vozech, které čekají pravidelné prohlídky nebo opravy. "To znamená, že u nově modernizovaných vozů z ŽOS Trnava ani u druhé série vozů Siemens nelze očekávat změnu nátěru v nejbližší době," uzavřel Šťáhlavský. Na kolejích tak budeme prozatím vídat dvě vozidla, která se výrazně odlišují od ostatních vagonů a lokomotiv z osobní divize Českých drah.
Zdroj: ŽelPage; fotografie vozu: Richard Jakl, fotografie lokomotivy: Javy; námět: R 206
Tipněte provozovatele a rok zavedení tohoto barevného schématu.
Oni budou hádat BDŽ, CFR, HŽ a ŽS, rok kolem 1980, a až jim prozradíme že je to nové schéma ČD z roku 2009, čelist jim poklesne až na zem... :-(
A ty myslis ze to bude na patricnych mistech nekoho zajimat? :-D
Když započítáme "piváky" a "červené" tak tohle je třetí změna za 20 let, tedy zatím bez šance. A to nepočítám drobnější změny např. jednotky 471 už druhá varianta, nekompatibilní prakticky s ničím.
Takže proč ne, ale jedině když se jasně řekne že příštích min. 20 let se to nebude měnit. Dokazovat akčnost častým uváděním (mnoha) nových vozidel (vlaků:), ne nových laků. Ale jako čárka v mediální kampani se to počítá, já vím...
V tom případě jsou debaty o tom, že by se radši měl vylepšit interiér zcela irelevantní.
K těm barvám - no ta bleděmodrá není moc ideální. No ale ještě je čas vyladit vlastní odstín a poslat na patřičná místa, než začnou lakovat i další, ne?
Osobně by mě víc potěšilo zevnitř vymydlené zelené béčko s udržovaným podvozkem a průhlednými okny (když už s tou koženkou musím jet) než stejný hnojník zvenku v modrém ohozu. Podle mě to povede jen k dalšímu vizuálním rozkladu sestavených vlaků, protože než se přelakují všechna béčka, nějaké to desetiletí ulyne.
Osobně bych navrhoval barevné schéma vložených vozů pendolino a to pouze na Xm(p)z a X(p)ee s klimatizací + klimatizované jídelní, vyjma WLABmz, pro lokomotivy 151, 150.2, 362, 162, 371 nátěr vzor ř380, u ostatních a WLABmz ponechat současné schéma. Jestli by se tento model aplikoval do puntíku, mohlo by se případně u ostatních modernizovaných vozů (X(m/p)ee, Bee272, Aee145/147/14761, možná i B hadr ad.) pro odlišení použít nátěru současné řady Beer.
Kolik tohle mohlo stát ... a jestli ty peníze nešly využít jinak.
Nestojí to v podstatě nic,protože se lakuje vůz,který to potřebuje.Rozdíl v ceně barev zelená/šedá,nebo modrá /šedá bude minimální.
A kdy se nátěr sjednotí u všech vozidel?
Až to budou potřebovat,takže za dýl,než za 10 let.
Tady se každý bojí červené barvy jako čert kříže,
No když skoro všichni větší konkurenti okolo poožívají červenou barvu(rakousko,německo,slovensko),je asi nejlepší odlišit se barvou jinou,než dalším červeným nátěrem.
Jinak ten tmavej pruh dobrý (to je asi jediný dobrý), ale proč je zase proboha v barvě "hnusná modrá"?
O účelnosti vynakládaných prostředků se na ČD/ČSD přestalo uvažovat někdy v roce 1990, takže to ani nestojí za komentář.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.