Praha - Již v loňském roce informovala ŽelPage o novém nátěru lokomotivy 163.257 ve světle a tmavě modrém provedení na světle šedém podkladu, realizovaném při příležitosti otevření pražského Nového Spojení 2. prosince 2008. Tento stroj však nebyl jediným vozidlem, které v době postupného zavádění jednotného vizuálního stylu Českých drah dostalo nový kabát - před několika dny k lokomotivě nově přibyl i osobní vůz řady B (51 54 20-41 691-6) z plzeňského depa, jehož barevné provedení je řešeno v podobném duchu. Zatím se jedná o zkušební verzi řešení nátěru, přičemž jeho případné celoplošné zavedení závisí na rozhodnutí představenstva ČD.
Navrhované barevné schéma se drží vizuálního stylu pražského Studia Najbrt, jenž České dráhy už delší dobu úspěšně používají v celé řadě médií, od informačních tabulí až po propagační a tiskové materiály. Kombinace dvou výrazných odstínů modré s typických optických prvků se rovněž v hojné míře objevuje na vozidlech společnosti ČD Cargo, a to už prakticky od momentu jejího oddělení od původního monolitického koncernu ČD. Nyní tedy přišla řada na otestování návrhu i v sektoru osobní dopravy.
Téma nátěrové unifikace lokomotiv a vozů v osobní divizi národního vlakového dopravcena dalo podnět mnoha obsáhlým diskuzím na železničních serverech. Ačkoliv se zatím jedná pouze o praktický test návrhu, podle vyjádření ČD pro ŽelPage je jasné, že zmiňované první dvě vlaštovky budou možná do budoucna znamenat mnohem větší změnu. "O problematice a schválení nového barevného schématu však teprve bude jednat představenstvo společnosti. Až podle výsledku tohoto jednání bude možné informovat, zda bylo toto barevné schéma schváleno, či zda dojde k nějakým korekcím," uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení dopravce. Pokud dráhy tento grafický motiv schválí, bude aplikován postupně, a to zejména na vozech, které čekají pravidelné prohlídky nebo opravy. "To znamená, že u nově modernizovaných vozů z ŽOS Trnava ani u druhé série vozů Siemens nelze očekávat změnu nátěru v nejbližší době," uzavřel Šťáhlavský. Na kolejích tak budeme prozatím vídat dvě vozidla, která se výrazně odlišují od ostatních vagonů a lokomotiv z osobní divize Českých drah.
Zdroj: ŽelPage; fotografie vozu: Richard Jakl, fotografie lokomotivy: Javy; námět: R 206
Zkusil jsem si pokusně v Gimpu zaměnit spodní bílou za tmavě modrou, proužek za světle modrou a horní část kolem oken za bílou a nevypadá to úplně zle.
Kdyby se pak ještě ta bílá jemně zešedila a ztmavla i ta střecha, bude se to možná líbit většině z vás.
Takže jak lokomotiva 163.257,tak vůz B by dostaly nový nátěr zeleno/šedý/slonová kost,tudíž k žádným finančním ztrátám nedošlo.
1. Proč barvy, které patří dceřinné společnosti, a které ČD na vozidlech nepoužívá?
2. Když už jiný nátěr, tak musí něco znamenat - např. červená na dálkových vozech - luxusní vůz z klimou, vak. WC apod., zelená - hnusné staré vozy s koženkou, červeno-bílá(?) - motoráky apod.
Ale kterého cestujícího se zeptat? Udělat volby po vzoru jako do parlamentu(modří,zelení,oranžoví,červení,hnědí).Kdo by získal nejvíc hlasů,měl by na skříni největší plochu.
Kdyby to dopadlo jak u posledních voleb byla by skříň modro oranžová,podvozky by byly hnědé,červená střecha a pod okny zelený proužek :-)
Největší připomínky kritiků jsou:
1) nejsou barevně odlišeny dveře
Nevím jak vy, ale já tedy vím kde hledat dveře a nepotřebuji je mít barevně odlišeny. Většina tvrdí, že design je jak z 80.let, naopak si myslím že je to krok vpřed a barevné zvýraznění dveří je přežitek. Mimochodem mají je takhle zvýrazněny v Německu nebo jste to někdy viděli na autobusech? A nevšiml jsem si, že by měl někdo problém najít dveře.
2) Bílá dole je nepraktická
S tím se dá souhlasit. Ale je tu jedno velké ALE. Současný nátěr, který je lepší má dole jakou barvu? Vychvalované Německo a Slovensko má dole jakou barvu? Je sice pravda, že když u se dělá nový nátěr, tak by na to mohlo myslet a ty barvy nahoře a dole třeba prohodit.
Jinak mám pocit, že většině diskutéru vadí, že podobné schémata mají na Balkáně, ale kdyby takové byly v Německu, tak se tu rozplývají blahem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.