Praha - České dráhy rozjely stipendijní program určený pro studenty devátých ročníků základních škol. Dopravce se tak snaží reagovat na věk provozních zaměstnanců. Dle personálního náměstka drah Milana Ruttnera průměrný věk zaměstnanců ČD stoupá. Dlouhodobě je známý nedostatek strojvedoucích, jejichž věk se v průměru pohybuje okolo padesáti let. Dráhy tak chtějí oslovit potenciální zájemce o práci na železnici. Ti musí úspěšně absolvovat přijímací pohovor a dále uzavřít smlouvu, která je bude po maturitě zavazovat k 5 rokům práce pro České dráhy.
Lákadlo pro případné zájemce a uchazeče bude například bezplatné ubytování při studiu, příspěvek na vzdělávání a školní pomůcky, či bezplatné cestování vlaky. Program nazvaný jako ČéDés bude od školního roku 2009/10 realizován na devíti partnerských školách.
Více informací na webu Českých drah. K výměně názorů na toto téma máte prostor i na diskuzním fóru ŽelPage.
Zdroj: TZ ČD
Ale teď vážně. Ano, ty doby tu byly, ale pokud si matně pamatuju, tak v té době toho tady v republice bylo "ve srabu" krapet víc, než jen České dráhy. Já bych řekl, že ono to bylo "ve srabu" tak nějak všechno. Ale ta doba je pryč a jsme na tom krapet lépe.
I kdyby se ČD rozdělily, tak závazky vůči stipendistům budou přece zachovány a přejdou na nástupnické organizace.
2 Vousac: Mel bych takovy odborny dotaz. Je nejaky rozdil mezi rychliky, EC a SC z hlediska odbornosti strojvedouciho? Myslim tim, jeslti clovek, ktery jezdi na 363 muze pristi tyden jezdit na 350ce na Vindobone (ted uz ne, ja vim) a dalsi tyden na 680 mezi Prahou a Ostravou. Taky by me zajimalo, podle jakych kriterii se vybira, kdo bude jezdit na tech par vlajkovych lodich CD, jestli ti nejstarsi, nejzkusenejsi, nejaci prominenti, ci jak. Dokazu si docela predstavit, ze by na nich chtel jezdit skoro kazdy.
Navic osobne znam nekolik mladejch kluku, kteri by do toho sli. Jeden mi o tomhle programu rek uz pred nekolika tydny. A jelikoz sem vedouci krouzku do kteryho chodi, tak vim, ze na to maj a ze to nejsou takovy, co by do toho sli jen proto, ze dostanou rezijku a kapesny. Ale uvedomuji si do ceho se navezou, kdyz pujdou ke draze delat strojvedouciho.
Problem je, jestli rozhodovani mladeho clovek v 15 letech je k takovemuto rozhodnuti adekvatni. Druhy problem je, co z drahy (i bez krize) vznikne za 5 nebo za 10 let a jak to bude vypadat s pracovnima podminkam. Kdyz srovnam to co je ted a co bylo pred 10 lety, tak se docela bojim.
Nebo obráceně, jakou má člověk v třeba čtyřiceti (z nějakého příbuzného nebo nějak relevantního oboru) získat zaměstnání u ČD a dělat tam něco užitečného? Nemluvme o ťukání do počítače někde v kanclu na ředitelství, samozřejmě.
Nedokážu si představit jakým způsobem je pro kohokoliv přínosné, když si ČD vychovává „modrou armádu“ od kolébky až po stařeckou hůl, a svět dělí na My a Oni.
A ani pravdepodobne ani nechce, protoze kdyz pomineme "lasku k praci", tak v nevystudovanem oboru nedostane tolik jako ve svem vystudovanem...
Takze prumer EU je jiste presne cislo, ale bohuzel pro "nas" pripad nepouzitelne. Je to jako tipovat podle cetnosti vysledku fotbalove gambrinus ligy vysledky ligy americkeho fotbalu - protoze neni fotbal jako fotbal:-)
Tedy, chápu, že ČD jsou jeden z mála zaměstnavatelů v oboru (v téhle zemi), pro spoustu věcí je třeba dost speciální kvalifikace, která je pak k ničemu, mimo ČD, a podobné problémy, ale stejně.
ostatne, aj napr. DP Bratislava ponuka nabor vodicov tak, ze sa tam clovek prihlasi, oni mu zaplatia autoskolu, vsetky potvrdenia a pod. - a on sa zaviaze robit 2 roky od skoncenia.
myslim ze v tomto pripade na to ide CD spravne!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.