Praha - České dráhy rozjely stipendijní program určený pro studenty devátých ročníků základních škol. Dopravce se tak snaží reagovat na věk provozních zaměstnanců. Dle personálního náměstka drah Milana Ruttnera průměrný věk zaměstnanců ČD stoupá. Dlouhodobě je známý nedostatek strojvedoucích, jejichž věk se v průměru pohybuje okolo padesáti let. Dráhy tak chtějí oslovit potenciální zájemce o práci na železnici. Ti musí úspěšně absolvovat přijímací pohovor a dále uzavřít smlouvu, která je bude po maturitě zavazovat k 5 rokům práce pro České dráhy.
Lákadlo pro případné zájemce a uchazeče bude například bezplatné ubytování při studiu, příspěvek na vzdělávání a školní pomůcky, či bezplatné cestování vlaky. Program nazvaný jako ČéDés bude od školního roku 2009/10 realizován na devíti partnerských školách.
Více informací na webu Českých drah. K výměně názorů na toto téma máte prostor i na diskuzním fóru ŽelPage.
Zdroj: TZ ČD
Email: o.peckon@gmail.com
Většina študáků o prázdninách mezi 3. a 4. ročníkem sloužila jako signalisté, výhybkáři, průvodčí apod.
Pokud nešli na VŠ do Žiliny, tak pak měli praktický výcvik a po autorizaci sami sloužili. Když byli pánové povoláni na vojnu, tak vesměs skončili u železničního vojska a zase sloužili jako výpravčí (Vršovice, Bohumín apod.).
Posluchači přijatí na obor provoz a ekonomika železniční dopravy na VŠ v Žilině, kteří nepřišli z dopravních průmyslovek s kvalifikací výpravčího, šli v rámci podzimního (zimního) semestru na VŠ do internátního kurzu pro výpravčí, který byl zakončen "úspěšnou autorizací". Teprve v letním (jarním) semestru byla VŠ výuka. O prázdninách pak museli všichni studenti "povinně" sloužit měsíc v nějaké dopravní funkci (výpravčí, signalista, výhybkář).
Absolventi průmyslovek nastupující na VŠ do Žiliny pak podzimní semestr odloužili jako výpravčí.
Absolvent VŠ v Žilině po skončení studia nastupoval do pracovního poměru u ČSD "jako výpravčí" a teprve po nejméně roční službě ve funkci výpravčího (muži šli navíc na rok plnit nejčestnější povinnost) se mohl dostávat do nějakých THP funkcí (nejprve ve stanici, pak "provozní oddíl", dále Správa dráhy nebo ministerstvo). Vysokoškoláci byli v "kádrovém pořádku" příslušného provozního oddílu i když sloužili ve stanici nebo depu a většina THP funkcí byla v kádrovém pořádku příslušného stranického výboru KSČ, včetně funkcí řadových techniků v lokomotivních depech.
Pro obsazení vedoucích funkcí se vytvářely tzv. kádrové zálohy, to znamená, že příslušný pracovník věděl, že se s ním výhledově počítá pro vyšší funkci. Takže se na ní nějakým způsobem připravoval, například tzv. "stáží" na Provozním oddíle nebo Správě dráhy. To znamenalo několikaměsíční práci v tomto úutvaru, pak se vrátil na svoje původní pracoviště a očekával vývoj věcí dalších.
thingie, tomu průměru délky zaměstnání v EU jistě budou odpovídat ani lékaři, piloti, vojáci, a jistě i další. Možná by byla zajímavé srovnat statistiku délky zaměstnání u jednoho zaměstnavatele a dobu vykonávání profese (bez ohledu na zaměstnavatele)
Vyšší fluktuace než u nás bývá hodnocena jako pozitivní, protože přináší zaměstnancům možnost rozšířovat si odbornost, znalosti a praxi, strojvedoucí mohou "rotovat" u ČD, Carga, na vlečkách u SDC a několika soukromých dopravců. Pořád jezdí podle stejných předpisů, takže vlastně žádná výrazná odlišnost.
Tak to se ani nedivím, že nikdo z mladých nechce dělat výpravčího. Připomíná mi to trochu moji zkušenost. Rozhodujícím momentem , proč jsem nešel nakonec pracovat k ČD byla ta skutečnost , že mi po absolvování VŠ bylo nabídnuto místo výpravčího.
Fakt nechapu, proc odmitas takovou elementarni vec...
PS: Pokud teda jsou strojvudci takovi specialiste na cokoliv elektrotechnickeho, tak proc tolik narikani, ze kdyz od 55 (treba) nemuzou ridit masinu, tak ze maji problem se nekde upichnout. Vsestranne odborniky prece vezmou vsude, ne?
PPS: Ad "chudak" vypravci - Doktor, co 15 roku dela obvodaka taky asi z fleku nebude primarem na bulovce...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.