..: Železniční revoluce ve Středočeském kraji k 15. výročí ROPIDu? :..

Esko 2009, foto: ČDPraha - "Zjednodušeně řečeno, všechny kraje potvrdily objednávky z loňska, vyjma Středočeského, kde dochází k nárůstu," prohlásil na včerejší tiskové konferenci Českých drah k novému jízdnímu řádu ředitel KCOD Praha Alois Kašpar. Cestující ve středních Čechách pocítí zásadní změnu, železniční doprava od prosince totiž posílí až o 30 procent. A to bez masivního navýšení nebo modernizace parku kolejových vozidel a bez výraznějších úprav zastaralé infrastruktury - snad s výjimkou Nového spojení. V rozsahu jde bezesporu o přinejmenším evropský unikát, ale nejspíš i slabé místo tohoto projektu.

"Zatímco změny v celorepublikovém měřítku jsou relativní, ve středočeském je to revoluce," uvádí Kašpar. A změn je skutečně požehnaně - skoro by se chtělo říct, že si je ROPID připravil ke svému 15. výročí, které oslaví o víkendu.

  • Nově se zavádí poprvé skutečná taktová doprava na trati 120 z Prahy do Rakovníka a všech návazných tratích
  • Častější bude i spojení na Neratovice (hodinový interval osobních vlaků a dvouhodinový interval rychlíků), do Řevnic nebo na Městské lince (30 minut po celý den)
  • V ranní špičce pojede vlak z Radotína každých 10 minut (a to doslova co zrovna na Smíchově má kola), ze Strančic každých 15 minut, z Nučic a Rudné, jakož i z Kolína a Českého Brodu každou půlhodinu

Díky dokončení Nového spojení Praha v regionální dopravě postupně přechází na tzv. poloprůjezdný model. První vlaštovkou bude linka S9/S29, která přinese kromě zajíždění spojů ze Strančic až do Prahy-Vysočan i interval 15 minut ve špičce. Na některých víkendových párech osobních vlaků by se navíc na sklonově náročné trati 221 měly vůbec poprvé pravidelně vypravovat jednotky řady 471, o jejichž schopnosti spolehlivého provozu na takovéto trati se dlouze spekulovalo.

Velkým otazníkem zůstává už celá vize tohoto projektu. "Eska" v zahraničí zpravidla představují mnohem více, než vidíme v Praze. Již se zavedením systému dochází zpravidla na jednoduché intervalové jízdní řády ve stylu linek, cíleného dosažení a zajištění přestupních vazeb mezi linkami a na další systémy (nejen úpravou přestupního terminálu, ale i vhodným navázáním jízdního řádu), nasazení zpravidla jednotných vozidel umožňujících garanci jízdních dob a služeb jako je nízkopodlažnost, přeprava kol, invalidů, kočárků či objemných zavazadel. Takto vybudovaný systém se stává skutečně hodnotnou značkou. České Esko, přinejmenším to pražské, je ve své podstatě stále především pojmenováním současného stavu s mnoha odstrašujícími příklady, jako jsou jízdní řád linky S8 na trati 210, nasazované letité soupravy řady 451/2 nebo 714 + Btax a další, neefektivní nebo zcela nedostatečně nasazené audiovizuální informační systémy, ať už jde o ukecanou "plechovou hubu" nebo i pouhé monitory s nejbližšími odjezdy - opět např. v přestupním uzlu Praha-Vršovice. V neposlední řadě je důležitá tarifní integrace - a ta v případě okolí Prahy usnula již před několika lety na mrtvém bodě. Některé úseky eska nejsou tarifně integrovány vůbec, na některých platí předplatní jízdenky, a pouze na několika málo z nich i jízdenky jednotlivé. Další lahůdkou jsou pražská pásma P, 0 a B, která pro různé typy jízdenek platí jinak (P je dvojpásmo, B platí jen pro jednotlivé jízdy, pro předplacené jízdenky je součástí pásma 0). V mnoha úsecích tak nakonec platí dvojí tarif. Jiné jízdenky jsou k dostání ve žlutých automatech PID, jiné prodávají pokladny ČD a průvodčí. A oba subjekty se přitom tváří, že nic jiného neexistuje. A třetí se připravuje. Středočeský kraj zaintegruje, dle vlastního vyjádření páteřní železniční dopravu, do svého systému Středočeské integrované dopravy do roku 2015 (chtělo by se dodat cimrmanovské +/- 200 let). A typicky po česku - komplikuje to čipová karta, o jejímž smyslu a přínosech se pochybovat nesmí, ačkoliv to jinde jde docela dobře i bez ní.

Nabízí se otázka, zda tolikrát uváděný úspěch v počtech dosažených cestujících není dán spíše zoufalou znouzectností stále početnějších pendlerů z regionu dojíždějících do Prahy, kteří by sice rádi jezdili kulturně, ale v podstatě jinou možnost oproti přeplněné silniční síti již ani nemají, než lepší nabídkou železničních služeb. Esko přitom vzniklo z iniciativy Českých drah, které ho jako ochrannou známku i vlastní - skoro by se chtělo říct, že šlo o metropolitní dopravní linky, propagované po katastrofální povodni z roku 2002 a v následujících letech zcela vymizelé, vyvedené v bleděmodrém (barva loga Eska Českých drah) - i to po roce téměř zaniklo, označení vozů samolepkami odpadává a uhnívá, vlaječky ze stanic zmizely. Nadobro?

Esko je poměrně nová značka. Pro naše sousedy představuje moderní vlak, který vás komfortně ale především spolehlivě, včas dopraví do práce, do školy, domů, za zábavou, na nákupy, na výlet - se vším co k tomu potřebujete. U nás nemá ambice o mnoho menší. Citlivost na výpadky v příměstské dopravě je ale mnohem vyšší než v dálkové nebo regionální dopravě. A spolehlivost pražského/středočeského Eska s jeho vozidly na současné infrastruktuře s vlivem stále častějších výpadků zabezpečovacího zařízení (bez ohledu na jejich viníka) a přenosů zpoždění vlaků vyšších kategorií lze odhadovat o několik řádů za očekáváním nejen stávajících, ale především nově přestoupivších cestujících, které se snaží nalákat. Bude pro ně novou šancí nebo spíše poslední kapkou? Není na marketing bez zajištěné kvality brzo? Nezneužívá ČD jen dobré jméno městské železnice v okolní Evropě? Již brzy uvidíme - na vlastní oči, v přímém přenosu - nebo už teď v naší anketě.

Zdroje a další informace: Tiskové zprávy ČD a ROPID


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 25.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JB 
28.11.2008 (18:44)  
Indi: Ony ale současné elefanty už začínají připomínat šrot.
registrovaný uživatel SYN 
28.11.2008 (15:59)  
Sákryš, doufám že to přežiju? :-)))
Jo a nemělo by tam teda být že mi to vytmaví?
28.11.2008 (15:41)  
to SYN počkej on ti to MZ vysvětlí :-)
registrovaný uživatel SYN 
28.11.2008 (15:28)  
Ale ale, on nám tu někdo (zdá se) vcelku zasvěcený potvrzuje ze 471 někde (Benešov) není schopna vyjet ani takový čas jako žabotlam? Jak se to srovnává s tvrzením mnoha osob že trakční vlastnosti ešusu jsou výborné? A to furt že neoprávněně napadáme "chudáka" domácího výrobce...

Jinak když tu vidím trefná označený šestitlama, čtyřtlama (stručné a jasné) tak se velmi přimlovám za používání stručného šestislon, tříslon :-)
28.11.2008 (14:37)  
-aa-: U té 171 to říkám už dávno, že jeden ešus je málo a dva moc, kéž by tam šel dát ještě jeden vložák. Ona ranní špička by se klidně mohla řešit dvouma, ovšem na odpoledne už by to bylo zbytečné. Také se asi uvidí co udělá snížení intervalu. Nicméně, by se také ČD mohly pomalu podívat po něčem jiném, než je jen ešus. Chápu, že údržba na nápravu je nižší než při jednopodlažních vozidlech, ale ono to také není vše.
registrovaný uživatel -aa- 
28.11.2008 (14:28)  
Chary: Náklady na jízdenku ČD mi nejsou známy, o těch se nehovořilo.

Vozidla na 171 a 221: Na Berouny je předpoklad ešusů cca postupně od roku 2010, Benešovy též tak nějak, v obou případech je ale problém ne zcela adekvátního využití. Na Berounech je 1x471 málo, 2x471 zase při daném intervalu skoro moc. Každopádně ale je možnost postupovat pouze druhou možnou variantou = na 1 žabotlam nutno mít 2 ešusy. A to tak rychle nepůjde. Benešov má zase ten problém, že ešus tam při horších adhezních podmínkách vyjede v delších jízdních dobách, než nyní žabotlam. Tedy kultura cestování by vzrostla, jízdní doby též. Na této trati ale nárůst jízdních dob automaticky generuje předjíždění rychlíkem v nějaké stanici. Takže vstupní podmínky nic moc.
28.11.2008 (12:54)  
Indi: všude? jak si na tohle přišel, např. na benešovech bude jezdit jen ř.451/2 (třívozovky a čtyřvozovky) a historicky teprve poprvé se na nich o víkendu objeví jeden ešus (ale negarantovaný).
28.11.2008 (11:04)  
Indi: Já z toho radost také nemám, ale trochu to vynahradí víkendy, kdyby měly jezdit jen, až na pár večerních vyjímek, kvůli návozům na všední dny, ešusy.
registrovaný uživatel Indi  mail  
28.11.2008 (10:40)  
Pavel Z: díky za info, byť není moc potěšitelné... Všude už budou jezdit elefanty, jen tady bude šrot :(
28.11.2008 (9:25)  
Indi: Co jsem tak koukal na verzi řazení před čtrnácti dny, tak 5x šestitlama, 2x čtyřtlama a Kraken, toto všechno se má točit PH - Radotín/Řevnice/Beroun, plus ráno ještě z Radotína na posilách nějaké klasické soupravy, nejspíše s pokračováním někam dále jako R.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko