..: Železniční revoluce ve Středočeském kraji k 15. výročí ROPIDu? :..

Esko 2009, foto: ČDPraha - "Zjednodušeně řečeno, všechny kraje potvrdily objednávky z loňska, vyjma Středočeského, kde dochází k nárůstu," prohlásil na včerejší tiskové konferenci Českých drah k novému jízdnímu řádu ředitel KCOD Praha Alois Kašpar. Cestující ve středních Čechách pocítí zásadní změnu, železniční doprava od prosince totiž posílí až o 30 procent. A to bez masivního navýšení nebo modernizace parku kolejových vozidel a bez výraznějších úprav zastaralé infrastruktury - snad s výjimkou Nového spojení. V rozsahu jde bezesporu o přinejmenším evropský unikát, ale nejspíš i slabé místo tohoto projektu.

"Zatímco změny v celorepublikovém měřítku jsou relativní, ve středočeském je to revoluce," uvádí Kašpar. A změn je skutečně požehnaně - skoro by se chtělo říct, že si je ROPID připravil ke svému 15. výročí, které oslaví o víkendu.

  • Nově se zavádí poprvé skutečná taktová doprava na trati 120 z Prahy do Rakovníka a všech návazných tratích
  • Častější bude i spojení na Neratovice (hodinový interval osobních vlaků a dvouhodinový interval rychlíků), do Řevnic nebo na Městské lince (30 minut po celý den)
  • V ranní špičce pojede vlak z Radotína každých 10 minut (a to doslova co zrovna na Smíchově má kola), ze Strančic každých 15 minut, z Nučic a Rudné, jakož i z Kolína a Českého Brodu každou půlhodinu

Díky dokončení Nového spojení Praha v regionální dopravě postupně přechází na tzv. poloprůjezdný model. První vlaštovkou bude linka S9/S29, která přinese kromě zajíždění spojů ze Strančic až do Prahy-Vysočan i interval 15 minut ve špičce. Na některých víkendových párech osobních vlaků by se navíc na sklonově náročné trati 221 měly vůbec poprvé pravidelně vypravovat jednotky řady 471, o jejichž schopnosti spolehlivého provozu na takovéto trati se dlouze spekulovalo.

Velkým otazníkem zůstává už celá vize tohoto projektu. "Eska" v zahraničí zpravidla představují mnohem více, než vidíme v Praze. Již se zavedením systému dochází zpravidla na jednoduché intervalové jízdní řády ve stylu linek, cíleného dosažení a zajištění přestupních vazeb mezi linkami a na další systémy (nejen úpravou přestupního terminálu, ale i vhodným navázáním jízdního řádu), nasazení zpravidla jednotných vozidel umožňujících garanci jízdních dob a služeb jako je nízkopodlažnost, přeprava kol, invalidů, kočárků či objemných zavazadel. Takto vybudovaný systém se stává skutečně hodnotnou značkou. České Esko, přinejmenším to pražské, je ve své podstatě stále především pojmenováním současného stavu s mnoha odstrašujícími příklady, jako jsou jízdní řád linky S8 na trati 210, nasazované letité soupravy řady 451/2 nebo 714 + Btax a další, neefektivní nebo zcela nedostatečně nasazené audiovizuální informační systémy, ať už jde o ukecanou "plechovou hubu" nebo i pouhé monitory s nejbližšími odjezdy - opět např. v přestupním uzlu Praha-Vršovice. V neposlední řadě je důležitá tarifní integrace - a ta v případě okolí Prahy usnula již před několika lety na mrtvém bodě. Některé úseky eska nejsou tarifně integrovány vůbec, na některých platí předplatní jízdenky, a pouze na několika málo z nich i jízdenky jednotlivé. Další lahůdkou jsou pražská pásma P, 0 a B, která pro různé typy jízdenek platí jinak (P je dvojpásmo, B platí jen pro jednotlivé jízdy, pro předplacené jízdenky je součástí pásma 0). V mnoha úsecích tak nakonec platí dvojí tarif. Jiné jízdenky jsou k dostání ve žlutých automatech PID, jiné prodávají pokladny ČD a průvodčí. A oba subjekty se přitom tváří, že nic jiného neexistuje. A třetí se připravuje. Středočeský kraj zaintegruje, dle vlastního vyjádření páteřní železniční dopravu, do svého systému Středočeské integrované dopravy do roku 2015 (chtělo by se dodat cimrmanovské +/- 200 let). A typicky po česku - komplikuje to čipová karta, o jejímž smyslu a přínosech se pochybovat nesmí, ačkoliv to jinde jde docela dobře i bez ní.

Nabízí se otázka, zda tolikrát uváděný úspěch v počtech dosažených cestujících není dán spíše zoufalou znouzectností stále početnějších pendlerů z regionu dojíždějících do Prahy, kteří by sice rádi jezdili kulturně, ale v podstatě jinou možnost oproti přeplněné silniční síti již ani nemají, než lepší nabídkou železničních služeb. Esko přitom vzniklo z iniciativy Českých drah, které ho jako ochrannou známku i vlastní - skoro by se chtělo říct, že šlo o metropolitní dopravní linky, propagované po katastrofální povodni z roku 2002 a v následujících letech zcela vymizelé, vyvedené v bleděmodrém (barva loga Eska Českých drah) - i to po roce téměř zaniklo, označení vozů samolepkami odpadává a uhnívá, vlaječky ze stanic zmizely. Nadobro?

Esko je poměrně nová značka. Pro naše sousedy představuje moderní vlak, který vás komfortně ale především spolehlivě, včas dopraví do práce, do školy, domů, za zábavou, na nákupy, na výlet - se vším co k tomu potřebujete. U nás nemá ambice o mnoho menší. Citlivost na výpadky v příměstské dopravě je ale mnohem vyšší než v dálkové nebo regionální dopravě. A spolehlivost pražského/středočeského Eska s jeho vozidly na současné infrastruktuře s vlivem stále častějších výpadků zabezpečovacího zařízení (bez ohledu na jejich viníka) a přenosů zpoždění vlaků vyšších kategorií lze odhadovat o několik řádů za očekáváním nejen stávajících, ale především nově přestoupivších cestujících, které se snaží nalákat. Bude pro ně novou šancí nebo spíše poslední kapkou? Není na marketing bez zajištěné kvality brzo? Nezneužívá ČD jen dobré jméno městské železnice v okolní Evropě? Již brzy uvidíme - na vlastní oči, v přímém přenosu - nebo už teď v naší anketě.

Zdroje a další informace: Tiskové zprávy ČD a ROPID


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 25.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
27.11.2008 (11:17)  
Jenomže Švýcarsko je kopcovité a po většinu roku jsou silnice minimálně vlhké, ne-li pod sněhem, kdyby měli rovinaté silnice tak by vyšilovali v autech stejně jako Češi a na kolejovou dopravu by kašlali.
27.11.2008 (10:58)  
Díky všem za příspěvky. Jsem nesmírně rád, že v otázce "nakolik je dnešní Esko analogií městské železnice v zahraničí" a že s tím určitě jde něco dělat, přestože "nejsme tak bohatá země", když si to jako cestující trvalými stížnostmi vyřveme, máme jasno.
Pokud jde o politicky a obchodně vylobované "České karetní šílenství," troufáte si o tom někdo napsat samostatný příspěvek? - třeba v takovém Švýcarsku má přes milion lidí celosíťovou jízdenku na veškerou veřejnou dopravu a další miliony poloviční slevu, a to v podobě plastové kartičky s velkým datem platnosti do. Kontrola je naprosto promptní a bezproblémová. S propracovaným přepravním průzkumem to všem naprosto stačí. Zvlášť zajímavé je to v otázce - opravdu jsme tak chudí, že si můžeme dovolit takto vyhazovat peníze na veřejnou dopravu z oken?
Jelikož to ale nepatří k tématu kvality městské železnice, přesuňte se s tím, prosím, na diskusní fórum, například sem http://www.zelpage.cz/forum/jizdenky-tarify-slevy-a-zvlastni-nabidky-t253.html
26.11.2008 (22:45)  
Revizoři mají ve svých čtečkách mít seznam zneplatněných karet tzv. blacklist. Stejně tak by mohli mít i whitelist - tedy od DP seznam karet, které mají v daný den (týden - záleží jak často jsou povinni nahrávat dat) nahraný platný kupón. Pak by asi ubylo dohadování, pokud by načtení selhalo. Samořejmě, pokud bude čtečka kaput nedá ani tuto informaci, ale pak je jasné u koho je chyba. Pokud budou selhání častá, bude politicky neprůchodné lidi honit na Bojiště.

Otázkou je, co budou mít nahrané řidiči třístovek, POPkaři a převozníci. Blacklist snad všichni.
registrovaný uživatel suri 
26.11.2008 (22:43)  
Miroslav Zikmund: zpětně to samozřejmě není problém prokázat, že jste měl zaplaceno, když jste měl zaplaceno, a to zřejmě i bez nějakého dokladu o zaplacení, protože určitě bude existovat nějaká databáze karet a k nim pořízených kupónů. Problém je v smluvních podmínkách, co dělat, když se nepodaří ověřit, cituji "Karta jako neplatný jízdní doklad. Karta je pro účely přepravní kontroly považována za neplatný jízdní doklad v případě, že je blokována nebo nelze platnost jízdenky nahrané na Kartě zkontrolovat prostřednictvím k tomu určeného technického zařízení."
a následně "Zpětné prokázání platného jízdního dokladu. Držiteli Osobní Karty, který se při přepravní kontrole prokázal platnou Kartou, přičemž v době kontroly nebylo možné zjistit, zda je na Kartě nahrána platná jízdenka, a který prokáže v doplatkové pokladně Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciová společnost nejdříve následující pracovní den od 12.30 h a nejpozději 15. kalendářní den ode dne uložení přirážky, že na Osobní Kartě byla nahrána jízdenka platná v době a v místě provedení přepravní kontroly, bude uložená přirážka v plné výši prominuta." Např. při nástupu do autobusu 3xx nebo ve vlaku probíhápřepravní kontrola ždy a pak se hádejte s někým, že karta je v pořádku a problém má čtečka a ne naopak jak vám bude tvrdit protistrana - co pak? označit si náhradní papírový doklad a jet ihned Na Bojiště pro nový? Neřešil bych to, kdybych s dosavadní spolehlivostí načítání opencard zejména v busech 3xx neměl tolik negativních, a to násje zatím minimum co ji používáme, po novém roce bude asi hůř.
registrovaný uživatel -aa- 
26.11.2008 (22:12)  
To by mě zajímalo, jaký nehorázný prachy stojí pravidelný frekvenční průzkum prováděný vlakovými četami? Mají o tom snad na DP nějaké bližší informace? Nebo kolik stojí získání informací vyčítaných z elektronických výdejních zařízení jízdenek UNIPOK a POP, které se musí stejně dělat za účelem odvodů tržeb a účetnictví? Kromě mzdy člověka, který to sumarizuje a pořízení příslušného počítačového programu tam moc nákladů nevidím.
Opencard no comment, není to moje starost (naštěstí).
26.11.2008 (22:09)  
suri : já osobně jsem přesvědčen, že daňový doklad o zaplacení částky v hodnotě roční síťové jízdenky dopravci nebo jím pověřeného subjektu by u soudu obstál.
Pokud je daňový doklad řádným dokladem o zakoupení licence na počítačový program a tedy oprávněnosti používání, pak musí mít stejnou důkazní hodnotu i v případě roční jízdenky. Ostatně ČD taky k IN–KARTĚ vydávají papírový [daňový] doklad (k čemu tedy IN–KARTA, že…), který průvodčí uznává v případě problému jako platnou jízdenku ...

Já jsem jednou u soudu, jako obecný zmocněnec žalovaného "černého pasažéra" DP porazil, protože advokátka zastupující žalující DP nebyla vůbec schopna soudu doložit proč vlastně žalobu podává, jelikož z oznámení revizora nebylo zřejmé, že "černý pasažér" nepředložil platnou jízdenku.
Navíc se v mezidobí od "spáchání přepravního přestupku" do doby projednávání u soudu několikrát změnila sazba přirážky k jízdnému, takže advokátka vlastně nevěděla, proč se žaloba podává a kolik má vlastně chtít, čili raději vzali žalobu na radu soudkyně zpět. Na seznamu bylo dalších asi 50 žalob nepřítomných žalovaných, kteří se odsuzovali šmahem bez jednání, takže jedna kauza by oběma dámám rozvrátila zaběhlý rituál. I tak měly zpoždění přes půl hodiny.

U té čtečky – jak chce DP dokázat, že ta čtečka byla v daném okamžiku funkční? Jestliže existuje nějaká databáze u správce, tak si má revizor (kontrolní pracovník dopravce, řidič) v případě problému zavolat mobilem na operátora serveru, kde jsou OPENCARD nahrány. Analogie jako u ČD v případě IN–KARTY. Na HELP DESKU je 24 hodin, včetně Štedrého dne a Silvestra služba, která sdělí průvodčímu nebo revizorovi, co je na IN–KARTĚ nahráno. Když to jde u ČD, tak to musí jít i u provozovatele OPENCARD. A tohle by měl vyžadovat po provozovali OPENCARD jednak DP, další dopravci a ROPID. Mobilní telefony by pochopitelně dodal pracovníkům dopravců správce OPENCARD a platil by jejich provoz. Správce OPENCARD je obchodní společnost, která podniká za účelem dosažení zisku, čili musí od někoho dostávat za tuhle činnost prachy. Takže musí taky za ty prachy něco dělat.

Já si myslím, že ROPID není tím pravým adresátem, ale otravoval bych MAGISTRÁT a osobně pana primátora, protože tahle blbost je z jejich hlav. Doporučuji napsat taky na Sdružení obrany spotřebitelů – právník zurek@spotrebitele.info

Ona je to sice jen "občanská instituce", ale má vliv.
26.11.2008 (22:02)  
Fakticky po každém případu, kdy se kartu nepodaří načíst musíte osobně Na Bojiště a tam dokazovat je vše o.k. Já bych tam podle SPPO musel běhat obden.

Není nad to to pilotně začít zkoušet na 230000 pidocestujících .-)
26.11.2008 (21:43)  
Narozdíl od in-karet jsem zatím problém s přečtením Open karet na POPu neměl, tedy až na jednu dnešní vyjímku, kdy tam měl cestující narvanou ještě ISIC kartu, ale po vyndání to četlo normálně.
registrovaný uživatel suri 
26.11.2008 (20:34)  
Miroslav Zikmund: přesně stejné otázky k opencard pramenící z mých dosavadních zkušeností mě taky zajímaly, proto jsem poslal na ROPID stížnost/dotaz,jsem zvědav, co odpoví. V krátkosti, nejhůř dopadá opencard v autobusech 3xx, kde se velmi často nenačte, dokonce je schopna zablokovat pokladnu a ta se musí restartovat. Až to bude mít ta masa lidí co si jí pořizovali kvůli ročnímu kupónu, tak se v těhle linkách, kde se nastupuje jen předem odbavení ještě víc zpomalí. POP má s opencard mnohem lepší bilanci, ale i tam to občas na první pokus nevyjde a když nefunguje čtečka, což není ojedinělý případ, tak se prostě nic ověřit nedá.... S revizrorskou čtečkou mám sice jen jednu zkušenost a tam se to povedlo až na šestý pokus. Problém je že smluvní přepravní podmínky PID staví držitele opencard do absolutně nerovného postavení v případě, že se nepodaří kartu načíst - vůbec se tam nepřipouští možnost, že by nebyla v pořádku čtečka, prostě nepodaří se načíst, jste automaticky podezřelí a musíte....musíte použít náhradní papírový doklad a pak někde Na Bojišti prokazovat, že jste ho použil oprávněně - podle SPPO ho lze použít, pokud je karta poškozená a pak vám vydají náhradní papírový doklad pro případ, že to nenačte druhý den zas někde jinde, což je víc než pravděpodobné. Co ale když Na Bojišti kartu načtou a zjistí, že karta je tedy v pořádku? Pak jste náhradní papírový doklad dle logiky použili neoprávněně a máte smůlu, nový nedostanete... Fakticky po každém případu, kdy se kartu nepodaří načíst musíte osobně Na Bojiště a tam dokazovat je vše o.k. Já bych tam podle SPPO musel běhat obden.
26.11.2008 (20:27)  
Zatímco -aa- dělá na Ropidu, redakci přišel i jeden komentář od pána z DP, který si také přeje zachovat anonymitu:

-aa-: Ten Váš "primitivní přepravní průzkum stojí taky nehorázný prachy" - řekl bych že vůbec nemáte přehled, kdo všechno se takových průzkumů účastní a jakým způsobem se vyhodnocují výsledky... A co se Opencard týče, nevím na co narážíte, ale je to víceméně nutnost. Můžem být rádi, že s tím projektem přišel magistrát s DP teď, a ne až v době, když bude pozdě. O původu celého projektu a jejím využití jako jízdenky by se dala napsat celá slohová práce, ale je to zas jiná kapitola.
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko