..: Škoda 109E otestována na rychlost 200 km/h :..

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Cerhenice – Z nuly na dvě stě kilometrů v hodině za méně jak třicet vteřin? Právě takové zrychlení má nová 87,5 tuny vážící lokomotiva Škoda 109E. Ve středu 3. 12. 2008 představili pracovníci Výzkumného ústavu železničního a Škody Transportation sílu nového stroje pozvaným novinářům a hostům na Zkušebním železničním okruhu ve Velimi, kde se první provozní prototyp tohoto typu, 380.002, podroboval důkladným zkouškám. Na tuto středu byly naplánovány testy nanejvýš atraktivní – jízdy maximální provozní rychlostí 200 km/h. I ten poslední, kdo do té doby nevěřil, pochopil, když se kolem něj prořítil stroj plnou rychlostí. O tom, že lokomotiva dobře jezdí, jsme se byli přesvědčit na vlastní oči a přinášíme nejen fotografie, ale i další informace o vývoji projektu 109E.

Stroj 380.002 pobude na okruhu své poslední dva dny v tomto roce. V rámci úvodního kola zkoušek, které probíhaly od příjezdu stroje na okruh, počátem září tohoto roku, technici Škody Transportation úspěšně vyzkoušeli a doladili stroj tak, aby byl v provozu maximálně spolehlivý, a to se zmiňovanou nejvyšší rychlostí 200 km/h. Tyto zkoušky tedy sloužily výrobci. 002 se o víkendu opět podívá do svého domovského závodu, kde projde revizí; obnovou opotřebovaných partií či dalšími potřebnými úpravami. V lednu se pak dvojice 380.001 a 380.002 vrátí na okruh společně, a podstoupí sadu cca. 370 testů vyžadovaných Drážním úřadem ČR, EBA a dalšími, aby dokázala způsobilost k provozu ve všech šesti zemích, pro které má být typ homologován, tj. Česká republika, Slovensko, Rakousko, Německo, Polsko a Maďarsko. Často skloňovaná je i bezpečnost stroje naplněná předpisy TSI. Lokomotiva 109E je prvním strojem, který byl právě podle těchto norem schválen, a to i podle její poslední revize platné od září 2008.

Připomeňme, že lokomotiva 109E byla vyvinuta na základě objednávky českého národního dopravce, Českých drah, která zněla na vývoj, schválení typu a dodání 20 kusů třísystémových lokomotiv s maximální provozní rychlostí 200 km/h. Cena zakázky není přesně udávána, ale ČD mluví o rámcové hodnotě kontraktu 2,5 mld Kč. Vývoj běží již pátým rokem, a stroje by měly být dodány v roce 2010. Turnusově by měly být první stroje nasazeny s počátkem jízdního řádu 2009/10, ale v rámci provozních zkoušek se s nimi pravděpodobně setkáme už v létě příštího roku.

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, display s rychlostí 200 km/h, foto: Josef Petrák

Mnoho lidí se zvědavě ptá, zda-li zůstane u 20 kusů, nebo se rýsují další objednávky. Pan Herbst uvedl, že se může jednat o zákazníky z Evropy či Ameriky, ale konkrétnější být nechtěl. "Potenciální kupci vyčkávali hlavně na veletrh InnoTrans'08 s očekáváním, jestli bude lokomotiva představena," což se také stalo a 380.001 sklidila v Berlíně úspěch. Další čekají, jaké budou první provozní zkušenosti ČD. V závodě Škoda je však cítit optimizmus.

Na partnerském webu objektivem.net si můžete také prohlédnout videozáznam z jízd pořízený jak v exteriéru, tak přímo z kabiny strojvedoucího.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.12.2008 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
05.12.2008 (15:43)  
saperpoker) Třeba Brno-Břeclav, co? :) Ale v úseku Choceň-Pardubice nevím, jak to je. Říká se, že by 200 km/h umožňoval, ale nevím, jestli tomu brání jen přejezdy, nebo i nějaké další náležitosti.
registrovaný uživatel saperpoker  mail  
05.12.2008 (15:13)  
Je to pěkný,ale na tuto rychlost by se musel předělat celý tratový svršek.
05.12.2008 (15:09)  
Zvuk to má pištivý jak jsem přesně čekal, jen mě mrzí že škodovka použila jednostupňovou nápravovou převodovku s rovnými zuby. Tak to hučí jak brejlovec. škoda.

Myslím si že to bude výborný stroj.
05.12.2008 (14:33)  
Hawkey - Hezky udělané video a dobře zvolená doprovodná muzika!!
05.12.2008 (14:14)  
Již to tu zmiňoval Josef Petrák, ale asi to ne všichni zaregistrovali. Žádnejch 150, ale 20 - 30 kusů ročně.
Zdroj pro změnu z vlaky.net, info z tiskovky
"ŠKODA TRANSPORTATION je schopna garantovat dodávku 20 až 30 lokomotiv ročně"
05.12.2008 (14:08)  
Pro zájemce, pár další fotek je v tomto flickr setu http://flickr.com/photos/jspetrak/sets/72157610620558537/
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
05.12.2008 (14:05)  
Zvuk, jako kdyby v sobě měla motor z Migu
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
05.12.2008 (14:00)  
Peter Svrcina: to první video jsem myslím už někde viděl :) Ale asi jsem to natočil a sestříhal dobře, když už mi to někdo dal bez mého vědomí na youtube :) Jsem rád, že se to líbí.
05.12.2008 (13:42)  
Peter Svrcina - Je to nádhera!! Mám z toho uplně husí kůži :-))))
05.12.2008 (13:40)  
Bartisko - Takže Škoda má výrobní kapacity na výrobu 150 lokomotiv ročně?? No pokud je to realné číslo, tak to jsem teda nečekal:-)
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko