..: Škoda 109E otestována na rychlost 200 km/h :..

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Cerhenice – Z nuly na dvě stě kilometrů v hodině za méně jak třicet vteřin? Právě takové zrychlení má nová 87,5 tuny vážící lokomotiva Škoda 109E. Ve středu 3. 12. 2008 představili pracovníci Výzkumného ústavu železničního a Škody Transportation sílu nového stroje pozvaným novinářům a hostům na Zkušebním železničním okruhu ve Velimi, kde se první provozní prototyp tohoto typu, 380.002, podroboval důkladným zkouškám. Na tuto středu byly naplánovány testy nanejvýš atraktivní – jízdy maximální provozní rychlostí 200 km/h. I ten poslední, kdo do té doby nevěřil, pochopil, když se kolem něj prořítil stroj plnou rychlostí. O tom, že lokomotiva dobře jezdí, jsme se byli přesvědčit na vlastní oči a přinášíme nejen fotografie, ale i další informace o vývoji projektu 109E.

Stroj 380.002 pobude na okruhu své poslední dva dny v tomto roce. V rámci úvodního kola zkoušek, které probíhaly od příjezdu stroje na okruh, počátem září tohoto roku, technici Škody Transportation úspěšně vyzkoušeli a doladili stroj tak, aby byl v provozu maximálně spolehlivý, a to se zmiňovanou nejvyšší rychlostí 200 km/h. Tyto zkoušky tedy sloužily výrobci. 002 se o víkendu opět podívá do svého domovského závodu, kde projde revizí; obnovou opotřebovaných partií či dalšími potřebnými úpravami. V lednu se pak dvojice 380.001 a 380.002 vrátí na okruh společně, a podstoupí sadu cca. 370 testů vyžadovaných Drážním úřadem ČR, EBA a dalšími, aby dokázala způsobilost k provozu ve všech šesti zemích, pro které má být typ homologován, tj. Česká republika, Slovensko, Rakousko, Německo, Polsko a Maďarsko. Často skloňovaná je i bezpečnost stroje naplněná předpisy TSI. Lokomotiva 109E je prvním strojem, který byl právě podle těchto norem schválen, a to i podle její poslední revize platné od září 2008.

Připomeňme, že lokomotiva 109E byla vyvinuta na základě objednávky českého národního dopravce, Českých drah, která zněla na vývoj, schválení typu a dodání 20 kusů třísystémových lokomotiv s maximální provozní rychlostí 200 km/h. Cena zakázky není přesně udávána, ale ČD mluví o rámcové hodnotě kontraktu 2,5 mld Kč. Vývoj běží již pátým rokem, a stroje by měly být dodány v roce 2010. Turnusově by měly být první stroje nasazeny s počátkem jízdního řádu 2009/10, ale v rámci provozních zkoušek se s nimi pravděpodobně setkáme už v létě příštího roku.

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, display s rychlostí 200 km/h, foto: Josef Petrák

Mnoho lidí se zvědavě ptá, zda-li zůstane u 20 kusů, nebo se rýsují další objednávky. Pan Herbst uvedl, že se může jednat o zákazníky z Evropy či Ameriky, ale konkrétnější být nechtěl. "Potenciální kupci vyčkávali hlavně na veletrh InnoTrans'08 s očekáváním, jestli bude lokomotiva představena," což se také stalo a 380.001 sklidila v Berlíně úspěch. Další čekají, jaké budou první provozní zkušenosti ČD. V závodě Škoda je však cítit optimizmus.

Na partnerském webu objektivem.net si můžete také prohlédnout videozáznam z jízd pořízený jak v exteriéru, tak přímo z kabiny strojvedoucího.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.12.2008 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
05.12.2008 (13:35)  
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
05.12.2008 (13:27)  
Paninaro: mám taký dojem, že to bude asi 150 ročně. Kdesi sem to četl...jinak ať se jí daří
05.12.2008 (13:04)  
Souhlasím s tím, že pokud se tato první serie osvědčí, tak proč by měly v budoucnu ČD či ČD Cargo nakupovat jiné stroje. Jak poznamenal Josef, tak je mnohem lepší mít více lokomotiv stejného tytu než mít od každé výrobce po 20 kusech. Jsou zde pak nižší náklady, pokud jde o servis, náhradní díly atd... Pokud jde o ČD Cargo - tak si myslím, že 109E s modifikovaným převodem může být velmi dobrá nakladní lokomotiva, při zpřevodování na 140 km/h by měla tažnou sílu kolem 360 kN, což je více než mají nyní 181, 182 a 183 (mají myslím 345 kN). Ona i ta současná (rychlíková) verze má nějakých 280 kN a myslím, že by se klidně dala tažná síla při 6400 kW a převodu na 200 km/h vyladit k 300 kN. A 300 kN dnes mají Pershingy 163 při 3480 kW a rychlosti 120 km/H, takže pro náklady by se klidně mohla používat i 109E bez převodových úprav.
05.12.2008 (12:55)  
Mám otázku na zdejší odborníky - Jaké je dneska potenciální výrobní kapacita Škody v oblasti lokomotiv (třeba 109E) - 20 strojů ročně, 50 strojů ročně...? Nemám představu, kolik by byla eventuálně při využítí všech výrobních kapacit schopna vyrobit strojů.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.12.2008 (12:38)  
IDeeSák: Jistě, ale novodobá česká elektrika už je, testuje se a koupěschopnost ČD jistě bude kompatibilní s dodacími lhůtami 380 ;o)
05.12.2008 (11:21)  
Martin Grill - Taky obecně preferuji české výrobky, když ale nejsou, tak nemá cenu čekat x let na vývoj - viz věčné diskuze na méně kapacitní elektrické a motorové jednotky.

Jeden typ elektriky ČD nezachrání.
05.12.2008 (10:46)  
AD-Josef Petrák:
Jde o to, zda ČD by na ně měly peníze. ČD jsou sice a.s., ale vlastně státní podnik, protože jej 100% vlastní stát. A stát sice ideologicky podporuje železniční dopravu, ale finančně mu jsou milejší silnice a dálnice. To je sice také důležité, ale chybí rovnováha. A jak vidíte v televizi, ministr dopravy to řeší perfektně-rovnovážným mlčením. FRK
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.12.2008 (10:28)  
Pavel Z: Taková však je běžná praxe. Ve Francii jezdí francouzské mašiny, v Itálii italské. Proč by tedy v Česku nemohly jezdit české stroje? A nechci slyšet nic o tom, že okolní země mají spolehlivé a otestované stroje - každý nový stroj se potýká s dětskými nemocemi a u nich tomu nebylo jinak.
05.12.2008 (10:26)  
Pavel Z) Tohle nechápu. :) Tady by nešlo už o cílenou podporu českého průmyslu, ale fakt, že když si ČD objednají a úspěšně zprovozní první sérii, a zaplatí si také vývoj, tak proč nedoobjednat další sérii? Rozhodně lepší, než další diverzita ve strojovém parku. ;)
05.12.2008 (10:25)  
Mě třeba zajímá názor možnosti užití 190E pro nákladní vozbu. Mně to připadá jako zbytečně drahý stroj, který nemá prvotní určení pro nákladní vozbu. Jestli někdo o tom víte více; dokážete říci, jestli je 109E vhodná pro nákladní vozbu rovnou, případně s úpravou (ponížení Vmax, apod), případně, jestli je to zbytečně vybavený, drahý stroj? Chápu, že Taurusy taky tahají náklady, avšak nevím v jaké míře... .
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko