..: Škoda 109E otestována na rychlost 200 km/h :..

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Cerhenice – Z nuly na dvě stě kilometrů v hodině za méně jak třicet vteřin? Právě takové zrychlení má nová 87,5 tuny vážící lokomotiva Škoda 109E. Ve středu 3. 12. 2008 představili pracovníci Výzkumného ústavu železničního a Škody Transportation sílu nového stroje pozvaným novinářům a hostům na Zkušebním železničním okruhu ve Velimi, kde se první provozní prototyp tohoto typu, 380.002, podroboval důkladným zkouškám. Na tuto středu byly naplánovány testy nanejvýš atraktivní – jízdy maximální provozní rychlostí 200 km/h. I ten poslední, kdo do té doby nevěřil, pochopil, když se kolem něj prořítil stroj plnou rychlostí. O tom, že lokomotiva dobře jezdí, jsme se byli přesvědčit na vlastní oči a přinášíme nejen fotografie, ale i další informace o vývoji projektu 109E.

Stroj 380.002 pobude na okruhu své poslední dva dny v tomto roce. V rámci úvodního kola zkoušek, které probíhaly od příjezdu stroje na okruh, počátem září tohoto roku, technici Škody Transportation úspěšně vyzkoušeli a doladili stroj tak, aby byl v provozu maximálně spolehlivý, a to se zmiňovanou nejvyšší rychlostí 200 km/h. Tyto zkoušky tedy sloužily výrobci. 002 se o víkendu opět podívá do svého domovského závodu, kde projde revizí; obnovou opotřebovaných partií či dalšími potřebnými úpravami. V lednu se pak dvojice 380.001 a 380.002 vrátí na okruh společně, a podstoupí sadu cca. 370 testů vyžadovaných Drážním úřadem ČR, EBA a dalšími, aby dokázala způsobilost k provozu ve všech šesti zemích, pro které má být typ homologován, tj. Česká republika, Slovensko, Rakousko, Německo, Polsko a Maďarsko. Často skloňovaná je i bezpečnost stroje naplněná předpisy TSI. Lokomotiva 109E je prvním strojem, který byl právě podle těchto norem schválen, a to i podle její poslední revize platné od září 2008.

Připomeňme, že lokomotiva 109E byla vyvinuta na základě objednávky českého národního dopravce, Českých drah, která zněla na vývoj, schválení typu a dodání 20 kusů třísystémových lokomotiv s maximální provozní rychlostí 200 km/h. Cena zakázky není přesně udávána, ale ČD mluví o rámcové hodnotě kontraktu 2,5 mld Kč. Vývoj běží již pátým rokem, a stroje by měly být dodány v roce 2010. Turnusově by měly být první stroje nasazeny s počátkem jízdního řádu 2009/10, ale v rámci provozních zkoušek se s nimi pravděpodobně setkáme už v létě příštího roku.

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, display s rychlostí 200 km/h, foto: Josef Petrák

Mnoho lidí se zvědavě ptá, zda-li zůstane u 20 kusů, nebo se rýsují další objednávky. Pan Herbst uvedl, že se může jednat o zákazníky z Evropy či Ameriky, ale konkrétnější být nechtěl. "Potenciální kupci vyčkávali hlavně na veletrh InnoTrans'08 s očekáváním, jestli bude lokomotiva představena," což se také stalo a 380.001 sklidila v Berlíně úspěch. Další čekají, jaké budou první provozní zkušenosti ČD. V závodě Škoda je však cítit optimizmus.

Na partnerském webu objektivem.net si můžete také prohlédnout videozáznam z jízd pořízený jak v exteriéru, tak přímo z kabiny strojvedoucího.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.12.2008 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
05.12.2008 (23:32)  
Martin Grill: Mě se moc nelíbí, ale je to lepší než ten druhej nákres na tom serveru objektivem.net. Jak tam má takovou kulatější příď a širší sklo. Ta je vůbec strašná. Podle mě byla, je a bude nejkrásnější 150/151/350. Ale zvuk má pěknej. Trochu mi to připomělo metro. Doufám, že brzo začnou jezdit aspoň zkušebně tady na koridoru za lesem. Chtěl bych ji slyšet na vlastní boltce. :-P
registrovaný uživatel Alex Džiuba  mail  
05.12.2008 (23:01)  
K tomu zvuku: Mne to hodne pripomína pražské metro alebo tatranskú električku.
registrovaný uživatel SergeS 
05.12.2008 (23:00)  
Me zajima jen tak mimochodem jesli tam bude druha sedacka :-D ( nebo seznani kdyz tam nejake bude tak bude muset stat )
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.12.2008 (22:40)  
Hloubkar: Vidišto, já bych zase řekl, že je tím nejhezčím, co kdy zdejší železniční průmysl vyplivnul...v rámci evoluce ;o)
05.12.2008 (22:35)  
30 km kabelů... Tak to je docela pěkný :-D Jinak teda je to strašně šeredná lokomotiva, ale zase jsem rád, že našinci vymysleli nějakou novou lokomotivu a že tady nebudou z moderních strojů jezdit jenom Taurusy. :-)
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
05.12.2008 (20:36)  
Díkec za objasnění :)
05.12.2008 (20:28)  
Bartisko: Jo, měly by to dělat ty převodovky. Třeba taková laminátka jezdí potichu. Konstukce s přímými zuby je jednodušší, ale hlučnější. Převodovky s šikmými zuby pracují potichu, ale vlivem zešikmení ozubení se kola převodovky vlastně odtlačují od sebe v axiálním směru. Aby se tento jev odstranil tak se na dvojkolí s takovýmito převodovkami nasazuje dvojech ozubených kol a z trakčního motoru vybíhají dva pastorky. Samozřejmě že zešikmení zubu je na každém kole rozdílné aby se výsledek působení "odtlačování" anuloval.
05.12.2008 (20:16)  
Bartisko: To pištění je projev modulační frekvence střídače, takže způsobuje ho střídač, ale ten je sám o sobě tichý a ten kravál se line až z motorů. Ale na té mašině je spousta dalších zdrojů kraválu...
05.12.2008 (19:28)  
Tenzor, Bartisko - Ano ta 160 km/h by byla ideální a tažná síla by byla v podstatě stejná jako při 140 km/h :-)
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
05.12.2008 (19:12)  
Já bych tam hodil pro nákladní verzi těch 160km/h, protože by se to dalo využít i v osobní dopravě.
Zdeněk Šnajdr: takže ten špicovní hučivý zvuk vydávají nápravové převodovky a né (trochu teda jo) motory? Protože já ten zvuk miluju, nebude to jakýsi divný zvuk jako má taurus třeba.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko