..: Škoda 109E otestována na rychlost 200 km/h :..

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Cerhenice – Z nuly na dvě stě kilometrů v hodině za méně jak třicet vteřin? Právě takové zrychlení má nová 87,5 tuny vážící lokomotiva Škoda 109E. Ve středu 3. 12. 2008 představili pracovníci Výzkumného ústavu železničního a Škody Transportation sílu nového stroje pozvaným novinářům a hostům na Zkušebním železničním okruhu ve Velimi, kde se první provozní prototyp tohoto typu, 380.002, podroboval důkladným zkouškám. Na tuto středu byly naplánovány testy nanejvýš atraktivní – jízdy maximální provozní rychlostí 200 km/h. I ten poslední, kdo do té doby nevěřil, pochopil, když se kolem něj prořítil stroj plnou rychlostí. O tom, že lokomotiva dobře jezdí, jsme se byli přesvědčit na vlastní oči a přinášíme nejen fotografie, ale i další informace o vývoji projektu 109E.

Stroj 380.002 pobude na okruhu své poslední dva dny v tomto roce. V rámci úvodního kola zkoušek, které probíhaly od příjezdu stroje na okruh, počátem září tohoto roku, technici Škody Transportation úspěšně vyzkoušeli a doladili stroj tak, aby byl v provozu maximálně spolehlivý, a to se zmiňovanou nejvyšší rychlostí 200 km/h. Tyto zkoušky tedy sloužily výrobci. 002 se o víkendu opět podívá do svého domovského závodu, kde projde revizí; obnovou opotřebovaných partií či dalšími potřebnými úpravami. V lednu se pak dvojice 380.001 a 380.002 vrátí na okruh společně, a podstoupí sadu cca. 370 testů vyžadovaných Drážním úřadem ČR, EBA a dalšími, aby dokázala způsobilost k provozu ve všech šesti zemích, pro které má být typ homologován, tj. Česká republika, Slovensko, Rakousko, Německo, Polsko a Maďarsko. Často skloňovaná je i bezpečnost stroje naplněná předpisy TSI. Lokomotiva 109E je prvním strojem, který byl právě podle těchto norem schválen, a to i podle její poslední revize platné od září 2008.

Připomeňme, že lokomotiva 109E byla vyvinuta na základě objednávky českého národního dopravce, Českých drah, která zněla na vývoj, schválení typu a dodání 20 kusů třísystémových lokomotiv s maximální provozní rychlostí 200 km/h. Cena zakázky není přesně udávána, ale ČD mluví o rámcové hodnotě kontraktu 2,5 mld Kč. Vývoj běží již pátým rokem, a stroje by měly být dodány v roce 2010. Turnusově by měly být první stroje nasazeny s počátkem jízdního řádu 2009/10, ale v rámci provozních zkoušek se s nimi pravděpodobně setkáme už v létě příštího roku.

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, display s rychlostí 200 km/h, foto: Josef Petrák

Mnoho lidí se zvědavě ptá, zda-li zůstane u 20 kusů, nebo se rýsují další objednávky. Pan Herbst uvedl, že se může jednat o zákazníky z Evropy či Ameriky, ale konkrétnější být nechtěl. "Potenciální kupci vyčkávali hlavně na veletrh InnoTrans'08 s očekáváním, jestli bude lokomotiva představena," což se také stalo a 380.001 sklidila v Berlíně úspěch. Další čekají, jaké budou první provozní zkušenosti ČD. V závodě Škoda je však cítit optimizmus.

Na partnerském webu objektivem.net si můžete také prohlédnout videozáznam z jízd pořízený jak v exteriéru, tak přímo z kabiny strojvedoucího.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.12.2008 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
06.12.2008 (23:23)  
A co takhle vyrobit pro Cargo loko s uspořádáním 3*Bo´ a výkonem cca 1MW na nápravu po vzoru 184.5? Díky šesti nápravám lepší adheze a oproti klasickým šestikolákům menší opotřebování kolejnic. Teď ještě spočítat, jestli by se taková akce vyplatila. Možná vyjde levněji používání klasických čtyřnápravových strojů s dálkovým řízením a optimalizovat oběhy.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
06.12.2008 (20:11)  
To je vlastně taky dobrý argument vyrobit jen jedinou verzi
06.12.2008 (20:06)  
No otázka je, jestli má cenu tu 380 na nižší rychlosti vůbec převodovat, když za běžných adhezních podmínek to už bude omezený tim, co se dá přenýst čtyřma nápravama -- ?
06.12.2008 (14:54)  
Normy udávají u šroubovek minimální pevnost, která odpovídá síle při přetržení 380 kN (tažná F=130 kN) a 850 kN (tažná F=300 kN).
06.12.2008 (14:25)  
Snad moc nekecám ale vozidla lechké stavby šroubovka 380 kN a normalní stavba 720kN v tahu ale opravdu ruku do ohně za to nedám.
dopisovatel nebo člen ŽP Jakuza  mail  
06.12.2008 (8:49)  
Pavel Večeřa: snad mě případně někdo opraví jestli píšu blbost. Ale jedná se o maximální zatížení šroubovky a poláci mají dle normy větší zatížení než ČD (ČR). čili těch 800kN
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
06.12.2008 (8:41)  
Pavel Večeřa: Nejspíš to bude únosnost háku.
06.12.2008 (8:37)  
Jako ten zvuk při rozjezdu je špica, vypadá to jako deset pražských M1 co nemůžou. Mám ale dotaz týkající se těch kiloňjůtnů. Všichni se tady ohání čísly 200 až 400 kN, ale v Přerově na šestikolech do Polska je číslo 850kN, nevíte co je to za sílu?
EDIT: je to přesně nad hákem mezi nárazníky...
06.12.2008 (2:41)  
Jejejej, zdá se, že někteří přispěvatelé zamrzli v době odporové regulace a tyristorů 80tých let a vyšší tón IGBT měniče je zaskočil, i když ve světě už je dost normální a s velmi zajímacím spektrem melodií podle "nálady výrobce". ;-)
05.12.2008 (23:49)  
Serges, jsou tam sklopné sedačky na zdi u dveří, min. na jedné straně.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko