Praha — Po uzavření 10letých smluv na provozování regionální dopravy s kraji v prosinci loňského roku začaly České dráhy vypisovat výběrová na regionální vozidla pro některé ze smluvně provozovaných relací. Financovány jsou také pomocí regionálních operačních programů (ROP). Pro Vysočinu a Liberecký kraj ČD již objednaly 33 motorových vozů Stadler RS1 Regio–Shuttle. Pro volné použití vyrobí PARS Nova Šumperk dalších 62 rekonstrukcí motorového vozu Regionova. V zatím neuzavřených soutěžích poptávají 4 dvousystémové elektrické jednotky pro Jihočeský kraj, 4 motorové a 5 elektrických jednotek pro Pardubický a Královehradecký kraj nebo 8 dvoupatrových elektrických jednotek pro Moravskoslezský, Středočeský kraj a Prahu, které by nasadily na linku S9 mezi Prahou a Benešovem u Prahy, stejně jako mezi Ostravou a Mosty u Jablunkova. Dnes České dráhy oznámily záměr na pořízení dalších 15 elektrických a 31 motorových regionálních vozidel pro několik krajů České republiky. Celková hodnota kontraktu se odhaduje asi na 5 miliard korun.
Z 15 poptávaných elektrický jednotek budou 3 dvousystémové, ostatní pouze stejnosměrné. Kapacita má čítat cca 240 míst, požadovaná maximální rychlost činí pro současná regionální vozidla této kategorie typických 160 km/h. Nasazeny budou do tří let od podpisu kontraktu na lokálních tratích i koridorech v Ústeckém, Pardubickém, Královehradeckém a Olomouckém kraji, tj. kolem roku 2013. Asi dvoumiliardový kontrakt by měl být dotován programy ROP asi 830 miliony korun. Na linkách Litvínov – Ústí nad Labem, Děčín – Most – Kadaň, Jaroměř – Hradec Králové – Pardubice, Šumperk – Zábřeh na Moravě a Olomouc – Prostějov – Nezamyslice vystřídají klasické soupravy ze starších vozů řad Bt, Bdt či Bdtmee, motorové jednotky Regionova nebo starší elektrické jednotky řady 460.
Druhý kontrakt zahrnuje celkem 31 motorových vozů, z nichž 12 bude pořízeno bez spolufinancování ROP. Udávaná kapacita 120 míst k sezení zhruba odpovídá typu Siemens Desiro Classic, Stadler GTW 2/6 i dalším vozidlům této kategorie. Dodány mají být do jara 2013 a nasazení je plánováno na úseky elektrifikovaných tratí Mariánské Lázně – Cheb – Karlovy Vary, Karlovy Vary – Chomutov, Čáslav – Nymburk, stejně jako na neelektrifikované trasy Plzeň – Domažlice, Kojetín – Valašské Meziříčí, Děčín – Jedlová – Dolní Poustevna – Bad Schandau (Německo) – Děčín či Liberec – Česká Lípa. V provozu nahradí rozličná vozidla od klasických souprav vozů z Bt, Bdt nebo Bmto, motorové vozy řad 810, 842 a 854, přípojné vozy Btax nebo Bdtn, stejně jako modernizované jednotky Regionova. Požadovaná maximální rychlost je 120 km/h.
Všechna objednaná vozidla budou částečně nízkopodlažní, klimatizovaná, a vybavená bezbariérovou toaletou s uzavřeným odpadním obvodem. Ve výbavě bude audiovizuální informační systém cestujících. Bezpečnost zajistí mimo jiné centrální zajištění dveří za jízdy, které je standardem u moderních vozidel. Součástí interiéru bude i prostor pro kola.
Zdroj: České dráhy
Jen tak mimochodem, kdybyste byl ten dělník pracující na Zličíně, tak byste se na to díval jinak. Tím neříkám, že vše musí jít jen Škodě, ale obhajuji zdravý model fungování před extrémy z obou stran.
Důvod bude asi nižší cena (při vozidlech s manší kapacitou se vyplatí), ale jsem zcela přesvědčen, že je to naprosto neobhajitelné, když ty vlaky nemají jezdit ani kousek mimo elektřinu a nebudou moct jezdit jinde....
Asi se stala chyba už v ROPech, že tam není definováno, že na elektrifikované trati jedině elektricky...ACH JO!!!
"Ježiš" jen to ne. Stačí si vzpomenout na opravdu fundované zprávy takových novinářů...
Mě je to také divné, ale třeba nějak zdůvodnitelné.
A když už jsme u toho, co na 120 (trať), tam se neplánuje nic nového? Pořád se bude spoléhat na to, že jednou (možná) bude rychlodráha a do té doby se tam budou "plácat" regionovy a 854?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.