Praha — Po uzavření 10letých smluv na provozování regionální dopravy s kraji v prosinci loňského roku začaly České dráhy vypisovat výběrová na regionální vozidla pro některé ze smluvně provozovaných relací. Financovány jsou také pomocí regionálních operačních programů (ROP). Pro Vysočinu a Liberecký kraj ČD již objednaly 33 motorových vozů Stadler RS1 Regio–Shuttle. Pro volné použití vyrobí PARS Nova Šumperk dalších 62 rekonstrukcí motorového vozu Regionova. V zatím neuzavřených soutěžích poptávají 4 dvousystémové elektrické jednotky pro Jihočeský kraj, 4 motorové a 5 elektrických jednotek pro Pardubický a Královehradecký kraj nebo 8 dvoupatrových elektrických jednotek pro Moravskoslezský, Středočeský kraj a Prahu, které by nasadily na linku S9 mezi Prahou a Benešovem u Prahy, stejně jako mezi Ostravou a Mosty u Jablunkova. Dnes České dráhy oznámily záměr na pořízení dalších 15 elektrických a 31 motorových regionálních vozidel pro několik krajů České republiky. Celková hodnota kontraktu se odhaduje asi na 5 miliard korun.
Z 15 poptávaných elektrický jednotek budou 3 dvousystémové, ostatní pouze stejnosměrné. Kapacita má čítat cca 240 míst, požadovaná maximální rychlost činí pro současná regionální vozidla této kategorie typických 160 km/h. Nasazeny budou do tří let od podpisu kontraktu na lokálních tratích i koridorech v Ústeckém, Pardubickém, Královehradeckém a Olomouckém kraji, tj. kolem roku 2013. Asi dvoumiliardový kontrakt by měl být dotován programy ROP asi 830 miliony korun. Na linkách Litvínov – Ústí nad Labem, Děčín – Most – Kadaň, Jaroměř – Hradec Králové – Pardubice, Šumperk – Zábřeh na Moravě a Olomouc – Prostějov – Nezamyslice vystřídají klasické soupravy ze starších vozů řad Bt, Bdt či Bdtmee, motorové jednotky Regionova nebo starší elektrické jednotky řady 460.
Druhý kontrakt zahrnuje celkem 31 motorových vozů, z nichž 12 bude pořízeno bez spolufinancování ROP. Udávaná kapacita 120 míst k sezení zhruba odpovídá typu Siemens Desiro Classic, Stadler GTW 2/6 i dalším vozidlům této kategorie. Dodány mají být do jara 2013 a nasazení je plánováno na úseky elektrifikovaných tratí Mariánské Lázně – Cheb – Karlovy Vary, Karlovy Vary – Chomutov, Čáslav – Nymburk, stejně jako na neelektrifikované trasy Plzeň – Domažlice, Kojetín – Valašské Meziříčí, Děčín – Jedlová – Dolní Poustevna – Bad Schandau (Německo) – Děčín či Liberec – Česká Lípa. V provozu nahradí rozličná vozidla od klasických souprav vozů z Bt, Bdt nebo Bmto, motorové vozy řad 810, 842 a 854, přípojné vozy Btax nebo Bdtn, stejně jako modernizované jednotky Regionova. Požadovaná maximální rychlost je 120 km/h.
Všechna objednaná vozidla budou částečně nízkopodlažní, klimatizovaná, a vybavená bezbariérovou toaletou s uzavřeným odpadním obvodem. Ve výbavě bude audiovizuální informační systém cestujících. Bezpečnost zajistí mimo jiné centrální zajištění dveří za jízdy, které je standardem u moderních vozidel. Součástí interiéru bude i prostor pro kola.
Zdroj: České dráhy
A elektrické dvousystémy tady, tuším, schválené nejsou žádné. Což je veliká škoda a dluh z minulosti. Dodnes za to platíme nutností tahat vlak pro 100 lidí soupravou 2 Bdt + loko 363 nebo dieslem pod dráty.
Edit: Přínos vidím v tom, že toto může být řešení na dobu, než adekvátní dvousytémy budou k dispozici. Ale já vím, jsem těžko napravitelný optimista.
PS: Kéž by ty "Desira" (Štadlery atd..) byly hybridy s utrakapacitory s možností rekuperačního brzdění, úspora až 30 % paliva je přecijenom nezanedbatelná. Dovolil bych si citovat pana Pratchetta: Vždyť máme století ovocného netopýra!
Pokud se nepletu tak nemůže nikam jinam 5 (?) let? A jestli myslíte mimořádnosti, tak to se pak dá říct o každém el. vozidle, včetně 380tek...
Na problematiku nákladních vlaků bych si také posvítil, pokud ten nákladní vlak jede jen pod dráty (a ne kombinovaně), tak bych třeba zvýšil polatek za použití DC jako sankci. Je tam ovšem (oproti osobní dopravě) výhoda nezávlíslé trakce, že může až na vlečky.
Tohle mě opravdu neskutečně irituje...
Jinak samozřejmě že řada 640, zvlášť v provedení SNCF, je výrazně pohodlnější, ale zajímala by mě také její cena ve srovnání s RS1. Jestli to pro jízdu lokálkou do Smržovky není zbytečně drahý luxus.
Zdravý model fungování ... Když jsme začali vyvážet do Německa housky, tak se Němci okamžitě ohradili a zatrhli nám to. Musí se nám smát, když si naivně myslíme, že jsme si rovni.. Sice tam vyvážíme auta, ale ne česká - to by si taky nenechali líbit. Oni totiž dokáží uvažovat jako národ a ví, co jim škodí. A jak jsme na tom my? Stačí vyrazit do supermarketu, tam si můžeme koupit samé Milch, Käse und so weiter und so fort.
PS: komunista nejsem :-D .. ale s tímhle systémem tady taky nesouhlasím - nabízí příliš možností darebákům, jak okrást většinu
PARDON za offtopic a všem těm, kteří se mnou nesouhlasí, bude jich dost ;)
Ale tím hlavním důvodem přeci jen budou především ty desetileté uzavřené smlouvy s kraji.
Druhá motorová souprava jede z Berlína přes Padborg až do Fredericie taky pod dráty a pak kousek do Aarhusu mimo dráty ...
To už by se vyplatil nějaký "hybrid", jako si pořídili v Normandii v podobě BIBI.
Tam má motorová jednotka navíc část elektrické trakční výzroje - nebo elektrické jednotce dodali spalovací motory. Těžko řící jak to bylo, protože se jedná o stavebnici ...
Nicméně nákup RS1 není níc moc. Když to srovnám s motorovým vozem řady 640 DB (velryba), tak RS1 je o jeden až dva stupně níže. Minulý víkend jsem se v Německu svezl oběma typy vozidel, takže srovnání bylo bezprostřední ...
A když ještě srovnám použité sedačky mezi německou a francouzskou velrybou, tak je ta francouzská o jeden stupeň lepší než německá ...
Kdybych měl volit mezi řadami 640 a 650 DB, tak bych kupoval 640 s francouzskými sedačkami a k tomu jako bonus standardní stoleček pod oknu ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.