..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
19.07.2010 (9:56)  
k RJ/680 ČD:

Poučme se z autobusové dopravy!
Myslet si, že Jančura bude klevnější je naivní hloupost.
Žluté autobusy jsou nejdražší ze všech. Možná do Hradce ještě jezdí levně, protože ještě nezničil konkurenci.

Takže pokud umí Jančura něco levněji, tak jen na přechodnou dobu, než získá významnou část trhu....

Paradoxní je, že v minulosti řada ČSAD (nebo nástupnických společností) dostala pokutu za o pár korun levnejší jízdné než soukromníci a SA nikdo nic neřekne.......
19.07.2010 (6:20)  
rpet > Ta věta je i v tom Tvém kontextu zcela jasná. A její výklad se prostě překroutit nedá. Když nejsi schopen si to přiznat, je to Tvůj problém.

Pana kolegu si můžeš odpustit. Na rozdíl od Tebe nemám vy zvyku připisovat někomu minusy za to, že si dovolí nesouhlasit s mým příspěvkem. Ono i to o něčem svědčí.
18.07.2010 (23:59)  
Josef Petrák: Rozumné důvody, rozumně napsané, snad se i poučím:) Ale musím ti říct, že já jsem nikdy neupozorňoval autora na chyby, už jen proto, že já sám bych asi těžko napsal nějaký článek... Beru však tu vzájemnou úctu.
18.07.2010 (22:51)  
Za čtvrté: Tu na ŽP nevidím důvod, proč psat spisovně... Myslím komentáře. Když píšu neco, třebas jak říkáš mail, tak zvládám gramatiku a aj si to po sobě přečtu než to odešlu, neboj sa, česky umím a dost dobře.

Staňa Kulatý – s dovolením, já vidím hned dva pádné důvody, proč psát komentáře spisovně.

1. Jako uživatel se nějak prezentuješ. A je jen na tobě, jestli budeš psát negramaticky a prezentovat se jako hotentot nebo psát spisovně.
2. Po autorech aktualit a článků se tu někdy diskutující vozí, až to hezké není, kde zas udělali jakou drobnou chybu v češtině. Čekal bych trochu vzájemné úcty a tudíž, že i diskutující budou mít své příspěvky v pořádku.

Ale myslím, že tahle aktualita o češtině není, takže zpět k našemu ministrovi a hlavně tomu, jak za devět dlouhých let nebyly schopní naši zákonodárci splnit to, co měli.
registrovaný uživatel rpet  mail  
18.07.2010 (22:43)  
tomino151:
nejdriv jsem tu vetu hledal, a nemohl ji najit. tak jsem napsal reakci, ze jsi si spletl autory.

pak jsem tu debatu projizdel jeste jednou, a zjistil jsem, ze ta veta v te diskusi je - jenze vytrzena z kontextu...

takze: ano, v kontextu mnou receno si stojim za tim, co jsem rekl. za jiny, manipulativni vyklad, ktery muze vzniknout napriklad tim, ze cast vety "vytrhneme" z kontextu, se vubec neminim nikomu zodpovidat. na podpasovy boj totiz nejsem trenovan, pane kolego...
18.07.2010 (22:09)  
rpet > "Kvalita vaší práce je prostě nízká". Myslím, že na této větě není co k nepochopení. Napsal jsi to zcela jasně. Navíc v kontextu s těmi 10000 zaměstnanci se to ani jinak pochopit nedalo. A na tuto větu byla moje reakce. Pokud něco myslíš jinak, tak to taky hned jinak napiš. Stačilo pouze napsat "kvalita práce některých zaměstnaců je prostě nízká" a hned to zní jinak a já sám s Tebou budu souhlasit, protože je to pravda. A věřím tomu, žes to vlastně takhle myslel.
Ale myslím, že to uzavřeme, protože nemá cenu se dohadovat o blbostech. Jsou jiné věci, které mi na dráze trápí víc než to, zda si někdo o nás něco myslí nebo nemyslí.
registrovaný uživatel rpet  mail  
18.07.2010 (21:07)  
@tomino151
nikde a nikdy jsem nerekl ani nenapsal, ze vsichni v globalu u CD jsou spatni.

takze si ujasni, co mi vlastne chces naznacit. pokud jsi moje pripsevky pochopil jako nejaky utok na zamestnance CD, je to ciste a jen tvuj problem, za nejz nenesu zadnou zodpovednost. svoje prispevky pisu vzdy jasne a srozumitelne a pokud to jde, vzdy jsou smerovany na konkretniho prispevovatele v dane diskusi - stejne, jako je tomu i nyni.
18.07.2010 (19:36)  
rpet > Myslíš si, že si jako strojvedoucí můžu dovolit nízkou kvalitu práce? Neházej všechny do jednoho pytle. Nevím co děláš Ty, ale nikdy bych si nedovolil napsat, že kvalita té Tvé práce je nízká. Jistě i ve Tvé firmě je desetina lemplů, ale nehodnotím podle nich všechny. Ty špatný jsou totiž vidět vždy víc. I já si pamatuju tu jednu nepříjemnou prodavačku a na ty slušný rychle zapomenu. Ale podle té Tvé logiky by byla celá špatná firma a všechny ostatní prodavačky.
18.07.2010 (18:07)  
rpet:
Tož teda za prvé: Je fajn, že ti nevadí, že bráním dráhy. A způsob jakým jich bráním, ti može byt jedno. Omluvil ses, beru, ale stejnak to uvedu na pravů míru. Já sem enom měl postavené a opustil búdu, což byla v té provozní situaci skorem nutnost. Odhlášku sem měl, neboj. To bych fakt neudělal toto. Dvakrát sa přesvědčuju o odhlášce než mu to hodím.

Za druhé: Beru a už to nechcu řešit.

Za třetí: To je tvůj názor, můj znáš.

Za čtvrté: Tu na ŽP nevidím důvod, proč psat spisovně... Myslím komentáře. Když píšu neco, třebas jak říkáš mail, tak zvládám gramatiku a aj si to po sobě přečtu než to odešlu, neboj sa, česky umím a dost dobře.

Za páté: Kdo si, že mě posíláš na psychotesty?!? To nemožu nekomu ubalit, když mě naštve? Neznáš moraváky! Já svoju prácu zvládám naprosto perfektně, mimochodem vyhandloval sem hradlo na odbočku. Nikdy sem neměl problém to zvládat. Svoju prácu prostě miluju a podle teho ju aj robím. Svědomitě a správně.

Za šesté: Odpověděl sem za čtvrté.

Moravsky sem teď psal schválně, aby sis procvičil české nářečí, angličane;-)
registrovaný uživatel rpet  mail  
18.07.2010 (16:37)  
@Stana...
achjo, Stano, Stano... s tebou to jde nejak z kopce... ztracis glanc a uroven... ale budiz:

1) nevadi mi, ze branis CD, to by mohlo byt i v poradku. jde o to, JAKYM ZPUSOBEM je branis. nebyl jsi to nahodou ty sam, kdo se tady verejne priznal, ze na sichte nechal projet soupravu bez odhlasky? pokud ano, potes koste. pokud ne, omlouvam se...

2) na ziskovost pendolina mas odpoved tady
http://www.zelpage.cz/zpravy/7776 , ja ti odpovedel na druhou cast ne-otazky, ktera se tykala ne-strachu CD z RJ.

3) pokud budu manager, ktery potrebuje byt opravdu rychle v Ostrave (z Prahy), pak se bez vahani sverim do rukou jakehokoliv poskytovatele sluzeb business-jet - nikoliv CD.

4)co se tyce "moravstiny" a tveho slovniku... kazdopadne zastavam nazor, ze kazdy by mel zvladat svuj rodny jazyk alespon do urovne 8. tridy zakladni skoly - bez ohledu na to, jakym narecim se dorozumiva doma. tvoje impertinentni poznamka na moji zblblost anglictinou je nejen mimo, ale hlavne hloupa -:) i kdyz, v jedne veci, byt neprimo, mas pravdu: ano, jsem pysny na to, ze jsem do UK odjel BEZ znalosti anglictiny. do CR se jednou vratim jako clovek, jehoz anglictina bude na urovni native speaker s jemnou nuanci regionalnich odchylek, kterych je v anglii tolik, ze se v tom ani sami anglani nejak prestali orientovat -:) nic mene, naucil jsem se anglinu tak, jak bych se v CR nikdy nenaucil na zadne skole. takze ano, anglictina mne zblbla v tom pozitivnim slova smyslu.

5) VZDYCKY rikam lidem svoje nazory do oci - jejich fyzicka konstrukce, vzhled a jine atributy, v mem postoji nehraji ani tu nejmensi roli. ovsem pokud ctu tvoji reakci, pak si rikam, jestli by nebylo rozumne, abys podstoupil psychotesty - tvoje reakce je velmi atypicka vzhledem k okolnostem. neumim si predstavit, jak afektovane resis slozitejsi dopravne-provozni situaci na svem pracovisti. a vzhledem k tomu, ze pracujes na hradle (pokud si pamatuju spravne, jako ze asi ano...), pak by tvoje jednani v pripade stresove psychicke zateze, mohlo ohrozit bezpecnost provozu v miste vykonu tveho povolani a nasledne by mohlo dojit k ohrozeni bezpecnosti cestujicich.

6) na svem PDA denne resim desitky mailu - v cestine a anglictine. vse s prediktivnim slovnikem v AJ. povazuji za prirozene si po sobe svuj vytvor precist a pripadne chybky opravit. prijde mi to naprosto normalni...
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko