..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   
17.07.2010 (22:08)  
Krutas57: Nemyslel jsem zisky mínus pořizovací náklady, myslel jsem cena provozu a k tomu výdělek. ČD si může dovolit "utopit" náklady na soupravy někde jinde. Dále, psal jsem, že by mohl klíďo vozit IC/EC, v tom, uznávám, bude asi lepší. Ovšem slovo "bude" je v tomto případě dost silné, uznáš to?
Obsazení stanic: Pochopil jsem to dobře, že též bys to odstraňování výpravčích ze stanic nejradši zarazil?
17.07.2010 (21:35)  
Staňa Kulatý: Je opravdu to pendolino ziskové?

Pokud je mi známo, tak si vydělá na svůj provoz, ale nezvládá rozumně splácet pořizovací náklady.

A ptám se proto, že si myslím, že se vlastně ČD nemusí až tak (na této relaci) Jančury obávat.

Podle mě ne jako konkurecnce pro Pendolino (to je prostě rychlejší a komfort je na hodně vysoké úrovni), ale spíš bude Jančura hodně důraznou konkurecí pro jejich IC, oproti kterým je rychlejší, vybavnější (kafe, internet...) a podle všeho bude i luxusnější a možná i levnější.
EDIT: A samozřejmě bude Jančura usilovat o přidělení dotací, čili tam je ten finanční dopad pro ČD možná i vyšší, než u Pedolina (nevím teď jaká je výše těch dotací na IC oproti skutečným nákladům a výdělku z jízdného).

To není v tom, že ČD zaměstnává zbytečně lidi, to je v tom, že ti lidi tam prostě být musí (hradla, odbočky, stavědla....).

To souvisí s celkovou modernizací - až bude provoz automatizovaný, tak spousta pracovních míst může zaniknout. V tuhle chvíli je naopak některých míst spíš málo (hlavně obsazení stanic se neustále snižuje a podle mě už trochu zbytečně).
17.07.2010 (19:59)  
Dotaz: Ta severní větev a RJ vs. ČD... Docela jsem o tom přemýšlel. Jezdí tam přece naše pendolinové klopidlo. Jančura by tam mohl klíďo jezdit s IC/EC, stejně si pravidelné cestující s pendolina nepřevezme. A teď ten dotaz:) Je opravdu to pendolino ziskové? Myslím na této relaci. Já tomu teda věřím. Ale přesto se ptám někoho, kdo to zkoumá, či ví přesně jak to je. A ptám se proto, že si myslím, že se vlastně ČD nemusí až tak (na této relaci) Jančury obávat.
A jinak,
Za prvé: Naštval mě ten, kdo tady u tohoto článku nádražáky nazval modrou gumou-ty hochu, nebýt nás, nikam bys nedojel(vlakem), tak laskavě nech toto slovní spojení v klidu ve své hlavě!
Za druhé: Už mě neštvěte s tím PHS=protihluková stěna. PHS je přestavitelný hrot srdcovky, ano?
Za třetí: K "zbytečným" zaměstnancům v dopravě. To není v tom, že ČD zaměstnává zbytečně lidi, to je v tom, že ti lidi tam prostě být musí (hradla, odbočky, stavědla....). Jinak by se nejelo. A jestli vám počet zaměstnanců vadí, můžete sponzorovat železniční infrastrukturu...
Za čtvrté: Zbytečné železniční stavby-nechce se ni už hledat, kdo to spal, ale ty autohradla Boleslav-Bakov tam jsou třeba! Koukal jsi vůbec do JŘ, než jsi takovou blbost napsal?
17.07.2010 (19:58)  
Zatím nic neřešte,nový ministr má problémy s tím kde a jak zaparkovat,espézetku má taky v bordelu a teď se bude válet někde u moře. Ono asi lepší, ať nic neřeší.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
17.07.2010 (17:11)  
Nedělám si iluze, že duo Kalousek+Bárta bude ČD dotovat v té míře, jako se to dělo doposud. Zatím avizované úspory u organizací spravovaných státem jsou ve výši 10-50%, není důvod se domnívat, že se tohle vyhne dotacím pro ČD. Jak se to bude dít je otázkou, ale pokud se Jančurovi podaří vyjet, pak čekám, že se minimálně zruší dotace na IC a EC vlaky a dotace se můžou dotknout i rychlíků. Zároveň doufám, že konečně dojde na vypisování tendrů na rychlíky.
registrovaný uživatel rpet  mail  
17.07.2010 (15:21)  
ok, tak ja neco splichtim - vidim to na konec srpna, az budeme mit trosku min zakazek... jen doufam, ze uz mi nikdo nenapise, ze fotky z mobilniho telefonu nejsou povoleny (blby je, ze uz si nepamatuju, kdo mi to tenkrat napsal...)
17.07.2010 (15:13)  
Josef Petrák: Jedinou možností by bylo vlaky do Německa a Rakouska kompletně obsadit zahraničními vozy. A možná by to bylo nutné i na Slovensko a do Polska. Šlo by to, ale ČD by to vyšlo dost draho.
17.07.2010 (15:06)  
naroznej) To si píšu a jsem zvědavý, jak ty vagony budou trhat vejpůl, aby je měly. Protože oni je fakt nemají. :) A posílat turnuspvě B na EC kurzy do Rakouska a Německa jim prostě neprojde.
17.07.2010 (14:59)  
dokud se na severni vetvi nezmeni vozovy park, muzou CD jezdit klidne zadarmo a presto s RJ nekdo jezdit bude

Nejde o to , že někdo jezdit bude. Těch lidí musí být davy ,aby to bylo realizovatelé.
Bus potřebuje cca 28 plně platících cestujících , aby mohl jet bez dotací. Kolik potřebuje vlak ? 200? 250? 300?

Pište si , že pokud RJ vyjede , nasadí ČD na severní větev to nejlepší co má.
17.07.2010 (14:25)  
rpet) Já u některých aktualit taky cpal fotky ze svého 5Mpx–mobilu. ;)
  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko