Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.
Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.
Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.
Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.
Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


naroznej > dokud se na severni vetvi nezmeni vozovy park, muzou CD jezdit klidne zadarmo a presto s RJ nekdo jezdit bude. Presunout lepsi vozy sem neni odkud, kdyz je CD nema. A pokud je ma, tak proc je tam nenasazuje uz ted?
Vzhledem k mým zkušenostem , jak v naší zemi i celé ekonomice různé jevy fungují si troufnu prognózovat následující scénář:
Jančura začne jezdit za nějaké peníze. Na to zareagují ČD akčními nabídkami, kterými se dostanou pod náklady RJ. Vzhledem k tomu , že ČD jsou finančně daleko silnější firma než RJ a možnosti , jak dorovnat přípoadnou ztrátu jsou u ČD daleko vyšší, tak si mohou dovolit svými akčními nabídkami RJ "umlátit". Takže RJ skončí a ČD zůstanou.
Proto dle mého názoru jediná možná konkurence , kterou je možné u železnice zavést je systém výběrových řízení na konkrétní linky.
Že se nebojím o práci jsem psal z mého pohledu. Je ale fakt, že nejezdím na nějaké lokálce a výkony u nás přibývají jak houstne doprava v okolí Prahy a dálkových vlacích. Jezdím sice už relativně dlouho, ale stejná doba mi ještě čeká, než budu moci do důchodu. Začal jsem totiž hned v 21 letech. Mladý by i zájem měli, jenže když zjistí, jak složité je se na mašinu dostat, tak to vzdají předem.
Co se týká trati z Prahy do Ostravy, tak s tím naprosto souhlasím. Ani já si nemyslím, že vstupem RJ na tuto trasu přibydou cestující. Nastane jen to, že velká většina vlaků bude jezdit méně zaplněná. Nakonec jsem na to docela zvědavý, protože sám na této trase ty vlaky vozím.
Jenže ten počet cestujících nestoupne x-násobně. Ten zůstane stejný , max se podaří přetáhnout do vlaků pár automobilistů. To znamená , že počet cestujících v průměrném vlaku bude klesat. Je otázka , kde je ta ekonomická mez , kolik musí ve vlaku být cestujících za plné jízdné ,aby ten si na sebe vydělal. Já osobně jsem skeptik i vůči účinkování RJ na této trase.
Takže já se jako fíra s praxí 21 let o práci nebojím
Pravda , staří fírové odchází do penze a o tak náročnou a zodpovědnou práci není mezi mladými moc zájem. Je ale otázka , jaký bude další vývoj. Pokud dojde k rušení lokálek , příp.stát přiškrtí dotace na os.žel.dopravu , či nákladní železniční doprava bude zmenšovat svůj podíl vůči silniční nákladní dopravě.... může se stát lecos.
U nádražního personálu se plánuje, že přejde pod SŽDC a tak nevidím důvod, aby se báli
Když jsem v roce 1993 končil SPŠD považoval jsem profesi výpravčího za jednu z nejperspektivnějších profesí. Během studia VŠ jsem si přivydělával jako signalista. Nakonec jsem skončil mimo ČD. A když dnes projíždím vlakem po stanicích , kde jsem dříve pracoval , zjišťuji , že za těch 15 posledních let byla polovina mých bývalých pracovišť zrušena.
Ani místa staničních zaměstnanců nejsou 100% bezpečná. Pokud se zlepší zabezpečovací systém , příp. bude jezdit méně vlaků-i tito lidé jsou ohroženi.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
