..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
18.07.2010 (13:10)  
rpet:

Stana Kulaty opet nezklamal -:)

Ja nikdy nezklamu. České Dráhy budu vždy bránit a za svými názory si budu stát.

prevezme, a uz jen z principu "zvedavosti" konzumenta sluzby, ktery, je-li postaven pred "neco noveho", tak si to vetsinou poridi - treba na zkousku. a je-li spokojen, nema duvod se vracet k puvodne konzumovane sluzbe. osobne si myslim, ze presne tak dopadne i RJ proti pendolinu. pokud nabidne sluzby, ktere bezne prevysuji kvalitou konkurenci - coz jancura vetsinou dela.

Ja si myslím, že Pendolino má své stále zákazníky-manažery, kteří spěchají, kterým jde o rychlost. Takže většina zůstane v Pendolinu. Ovšem, je to jen můj názor...

jak je na tom pinda se ziskem netusim, ale za to jsem si jist, ze CD se RJ boji uz ted - opet z principu. RJ proste neni fabrika s mnoha zamestnanci a proto dokaze na potreby trhu reagovat mnohem pruzneji, nez gigant CD - to je Stano bohuzel principielni logika, se kterou nikdo z nas nic neudela, jancura - nejancura...

Když netušíš jak je na tom Pendolino se ziskem, tak proč mi odpovídáš?!

ty hochu, vzdycky me dostane tvoje vetna skladba -:) ne, ze by to byla tragedie, znam i horsi pripady, ale tady na techto strankach jsi jediny, kdo mne spolehlive dostane z me ranni letargie -:) a k tem gumam - myslim si, ze na pracovniky CD existuji mnohem horsi privlastky, nez je ten tebou zminovany, takze to neber nijak tragicky -:)

Takto ti to řeknu: Já jsem z Moravy a proto možná mám takové slovní sledy. Píšu prostě tak, jak bych to říkal, víš? Nebo nevíš? Nebo jsi už popletený z angličtiny natolik, že zapomínáš smysl pro tvarovatelnou češtinu? A dále to s tou modrou gumou... Takhle kdyby mi někdo řekl osobně, tak mu zrovna jedna přiletí, že druhou chytne o futro! Tak asi...

K před předposlednímu a předposlednímu se vyjadřovat nebudu(nechci se hádat).

taky nevim, kdo kde spal, pred chvilkou jsem otevrel vika -:)

Překlep je normální věc, kor když píšeš na mobilu T9, tak nevím co děláš. Místo abys reagoval na tu část příspěvku, tak napíšeš takovou hovadinu za nula bodů jen abys mě rádoby shodil...

Má úcta
registrovaný uživatel rpet  mail  
18.07.2010 (11:51)  
Stana Kulaty opet nezklamal -:)

Dotaz: Ta severní větev a RJ vs. ČD... Docela jsem o tom přemýšlel. Jezdí tam přece naše pendolinové klopidlo. Jančura by tam mohl klíďo jezdit s IC/EC, stejně si pravidelné cestující s pendolina nepřevezme.

prevezme, a uz jen z principu "zvedavosti" konzumenta sluzby, ktery, je-li postaven pred "neco noveho", tak si to vetsinou poridi - treba na zkousku. a je-li spokojen, nema duvod se vracet k puvodne konzumovane sluzbe. osobne si myslim, ze presne tak dopadne i RJ proti pendolinu. pokud nabidne sluzby, ktere bezne prevysuji kvalitou konkurenci - coz jancura vetsinou dela.

A teď ten dotaz:) Je opravdu to pendolino ziskové? Myslím na této relaci. Já tomu teda věřím. Ale přesto se ptám někoho, kdo to zkoumá, či ví přesně jak to je. A ptám se proto, že si myslím, že se vlastně ČD nemusí až tak (na této relaci) Jančury obávat.

jak je na tom pinda se ziskem netusim, ale za to jsem si jist, ze CD se RJ boji uz ted - opet z principu. RJ proste neni fabrika s mnoha zamestnanci a proto dokaze na potreby trhu reagovat mnohem pruzneji, nez gigant CD - to je Stano bohuzel principielni logika, se kterou nikdo z nas nic neudela, jancura - nejancura...

A jinak,
Za prvé: Naštval mě ten, kdo tady u tohoto článku nádražáky nazval modrou gumou-ty hochu, nebýt nás, nikam bys nedojel(vlakem), tak laskavě nech toto slovní spojení v klidu ve své hlavě!


ty hochu, vzdycky me dostane tvoje vetna skladba -:) ne, ze by to byla tragedie, znam i horsi pripady, ale tady na techto strankach jsi jediny, kdo mne spolehlive dostane z me ranni letargie -:) a k tem gumam - myslim si, ze na pracovniky CD existuji mnohem horsi privlastky, nez je ten tebou zminovany, takze to neber nijak tragicky -:)

Za druhé: Už mě neštvěte s tím PHS=protihluková stěna. PHS je přestavitelný hrot srdcovky, ano?

no dobre, dobre! se zas tak moc nerozciluj, bohajeho... navic, PHS je "Prvni Hospodarska Sprava" - vtip, samozrejme. ale je z nej dobre videt, ze jedna zkratka muze ukryvat vice moznosti vykladu....

Za třetí: K "zbytečným" zaměstnancům v dopravě. To není v tom, že ČD zaměstnává zbytečně lidi, to je v tom, že ti lidi tam prostě být musí (hradla, odbočky, stavědla....). Jinak by se nejelo. A jestli vám počet zaměstnanců vadí, můžete sponzorovat železniční infrastrukturu...

jo, efektivita provozu bude vzdycky pro zamestnance CD "cervenej hadr"... pamatuju si, jak jste nekdy kolem roku 1996 rvali, ze proste NELZE propustit dalsi provozni zamestnance, neb je to z provozniho hlediska nemozne a CD nebudou moci radne poskytovat svoje sluzby (rekl sveho casu nami vsemi oblibeny J. Dusek...). Ubehlo par let, a my - donatori tvoji prace - s hruzou zjistujeme, ze je uplne jedno, jestli tech zamestnancu je na draze 10000, nebo 11500, protoze kvalita vasi prace (a cestujicimu je u zadku, ci je to zodpovednost - zajima ho vysledek, nic vic...) je proste nizka. je to smutny, je to asi tvrdy, ale je to tak.

Za čtvrté: Zbytečné železniční stavby-nechce se ni už hledat, kdo to spal, ale ty autohradla Boleslav-Bakov tam jsou třeba! Koukal jsi vůbec do JŘ, než jsi takovou blbost napsal?

taky nevim, kdo kde spal, pred chvilkou jsem otevrel vika -:)
registrovaný uživatel Jugy  mail  
18.07.2010 (11:49)  
Tvrdit, že je Pendolino ziskové, protože pořizovací cenu nemusíme počítat, protože to stejně zaplatíme všichni, je parádní nesmysl. Se stejnou logikou bychom "my všichni" mohli zaplatit i nové soupravy RegioJetu. S tím byste taky souhlasili?

Personální úspory: náklady na pracovní místo jednoho výpravčího (při nepřetržitém provozu) přesahují podle mého odhadu 150.000 Kč/měsíčně. Jestli to stojí za ten pocit bezpečí a možnost podávat informace cestujícím - to ať si každý odpoví sám. Na vandalismus to vliv nemá - doporučuji návštěvu stanice Praha-Hostivař, která je obsazená 24 hodin denně a počmáraná až hrůza.

Modrá guma: chápu, že se tohle označení některým nádražákům nelíbí, ale mně přijde docela trefné. Samozřejmě ne každý pracovník ČD si toto označení "zaslouží", ale pro ty, co žijí ve svém uzavřeném železničním světě (a přispívají i sem do tohoto fóra) a trpí už totální "provozní slepotou", je toto označení přesné.
registrovaný uživatel SYN 
18.07.2010 (7:54)  
Krutas57: Hezky shrnuty ten odstavecek o obsazeni stanice, jako bylo by fan aby tam kde je nejaka vetsi budova, frekvence cestujicich a koleje vic nez jen "do prima" nejaka osoba byla pritomna. Sice bych trochu videl problem s tim jak spravne tuto osobu nazvat a jakou ji dat kvalifikaci aby zvladala hlasit mimoradna hlaseni, prodavat jizdenky, hlidat budovu a v pripade mimoradnosti zamcit vymeny a pomahat ridit provoz, ale snad je to resitelne. Aspon to ovsem nemusi byt 24h denne, az na vyjimky se skoro vsude mezi cirka 22:00 a 5:00 nehne ani kolo (nebo treba jeden vlak za celou dobu).
registrovaný uživatel M 
18.07.2010 (1:06)  
Jinak ano, RJ bude pomalejsi. Bez pochyby. Bude ale take levnejsi. Oboji ve vztahu k pendolinu.
Aktivita RJ tak trosku odpovi i na otazku, zda-li lide pendolinem do Ovy jezdi kvuli tomu, ze je rychlejsi nez "konvencni" vlak nebo kvuli tomu, ze pro 99% lidi predstavuje pendolino neporovnatelnou kvalitu s tim, co do Ovy jezdi na IC/EC/Ex/R.
Pokud lide chteji jen tu rychlost, tak RJ nepretahne z 680 ani jednoho cloveka (pripadane jen ty, kterym vyhovi jina casova poloha). Pokud ale uspech "ostravskych" pendolin tkvi v tom, ze cestovani "dobytcaky" posouvaji do jine dimenze, tak tomuto RJ bude moct konkurovat pravdepodobne velice snadno, protoze zhruba totez nbidne levneji a rozdil bude spocivat skutecne pouze v rychlosti
registrovaný uživatel M 
18.07.2010 (0:57)  
Za prvé: Naštval mě ten, kdo tady u tohoto článku nádražáky nazval modrou gumou-ty hochu, nebýt nás, nikam bys nedojel(vlakem), tak laskavě nech toto slovní spojení v klidu ve své hlavě!

Nebyt tech, kteri te nazyvaji modrou gumou, tak jsi na pracaku
registrovaný uživatel M 
18.07.2010 (0:55)  
Stana se ptal na provozni vysledek a Krutas mu spravne odpovedel. Tahat do toho porizovaci investici v tuto chvili (kdy pendolina jsou na hony vzdalena od zamyslenho zpusobu jejich vyuziti) nema valneho smyslu.

Bych to rekl i takto - v roce 1998 (nebo kdy) by se koupilo 14 identickych jednotek - 7 od Italu za 2 miliardy (treba) kus a 7 jednotek od Slovaku (treba) za 1 miliardu kus. Vsechna budou cely zivot pendlovat do Ostravy a kazde pendolina pak vydela ve stalych cenach 1.3 miliardy. Tak... Budou pendolina dobrou investici? No ano, budou, resp. byla by, kdyby je vedeni z roku 1998 nekoupilo za zahadnych podminek zbytecne draho v Italii.

Proste z hlediska roku 2010 odmitam kalkulovat ziskovost pendolin, ktera mela delat neco zcela jineho, nez ted delaji. To uz radeji mluvme o dvou zivotech tehle rade. Prvni zivot byla investice spocivaji v jejich nakupu a jezdeni Berlin-Wien. Tahle investice skoncila v minusu odpovidajicim cene jejich porizeni, pripadne ponizenou o jejich "odprodej" do druheho zivota.
Druhy zivot je pak jezdeni Praha-Ostrava...

PS: Cela uvaha o ziskovosti pendolin (jakozto i vsech jinych vlaku statniho dopravce) je lehce absurdni.
Pr.1: Vlak se koupi za 100 z penez dopravce, jezdi 25 let, rocne je rozdil naklady minus jizdne na nule, ale statni dotace je 5
Pr.2: Vlak se koupi za 100 ze statnich penez, jezdi 25 let, rocne je rozdil naklady minus jizdne na nule, ale statni dotace je 1
Pr.3: Vlak se koupi za 100 z penez dopravce (na "pokyn" statu, jakozto vlastnika), jezdi 25 let, rocne je rozdil naklady minus jizdne na nule, ale statni dotace je 1
Otazka: Ktery vlak generuje nejvyssi zisk..?
18.07.2010 (0:35)  
Krutas57: Jo, to jsem přesně myslel. Zaplatíme to všichni. Stejně jako cestu po silnici, stejně jako dětské hřiště ve Veselí na Hutníku, stejně jako cyklostezku v Praze-Vysočanech...... Ale po odečtu nákupní ceny, je pendolino ziskové. Do budoucna OK. Souhlasím.

Jančura má velký důvod se snažit, hlavně ty vozy... A net a kafe? Kafe jo, ale net? By mne zajímalo, kde vezme signál... Ano, půjde to, ale určité místa... No... Necháme to na diskuzi pod jiným článkem:) Jinak jo, Jančura má mašiny(koupil je, nevím, jestli je už "někde" má), ale pokud bude s nimi jezdit na zmíněné trase-bude POMALEJŠÍ než ČD. Za tím si budu stát. (Tento odstavec patří i pro Cestujícího) Jinak souhlas, uvidíme výsledek, až skutečně vyjede žluťoch český jančurovský.

K poslední části. Souhlas. Jde vidět, že to bereš s pohledu "normálního", napsal jsi vlastně všechno, co bych řekl aj já. Dálkové řízení je sice super na finance, ale jakmile se něco stane, bum! A máme tady půl dne bez vlaků... Kdyby tam ten výpravčí byl, tak půjde s přenosnými výměnovými zámky, zamkne si stanici do rovna a v "klidu" bude jezdit na hubu a ještě bude stíhat informovat cestující, že z duvodu poruchy zab. zař. budou vlaky cca deset minut opožděny(ano nadsázka, může to být i daleko více minut, ale furt lepší, než nedávný čtyřhodinový prostoj vlaků na 221 kvůli výpadku ve Strančicích).
17.07.2010 (23:34)  
Krutas57: Pokud je mi známo, tak si vydělá na svůj provoz, ale nezvládá rozumně splácet pořizovací náklady.

To ale trochu protimluv. Pořizovací náklady se snad rozpouštějí v odpisech, které jsou součástí provozních nákladů. Čili Pendolino je zřejmě ztrátové.

http://www.ct24.cz/ekonomika/47770-pendolina-prodelavaji-pul-miliardy-za-rok/

(Článek je ale rok starý.)
17.07.2010 (22:45)  
Staňa Kulatý: Nemyslel jsem zisky mínus pořizovací náklady, myslel jsem cena provozu a k tomu výdělek.

V tom případě je ve výdělku. A ty pořizovací náklady nakonec zaplatíme všichni, ať to utopí kdekoliv - čili bych jako podstatnější viděl fakt, že momentálně na to doplácíme. Ale teoreticky by se i ty pořizovací náklady měly vrátit během životnosti souprav.

Ovšem slovo "bude" je v tomto případě dost silné, uznáš to?

No zatim jo. Jančura ještě nekoupil ani vagóny, takže těžko říct jak to bude vypadat. Ovšem v grafikonu má kratší čas oproti ČD (daný spíš jinými zastávkami) a net&kafe je u něj zvyk. Navíc už za lokomotivy zaplatil půl miliardy svojich peněz, takže už má důvod se velmi snažit.

Finální výsledek uvidíme asi až ve chvíli, až vyjede na koleje a ČD budou nějak reagovat.

Pochopil jsem to dobře, že též bys to odstraňování výpravčích ze stanic nejradši zarazil?

Z pohledu cestujícího ocením, když tam je člověk co mi dokáže poradit ať už při mimořádnostech nebo při běžném nákupu jízdenky. Někteří cestující se také (zejména večer a v noci) můžou cítit bezpečněji v prostoru nádraží.

Z pohledu dopravce je zase fajn mít po ruce člověka na řešení mimořádností a kontrolu jak provozu, tak i cestujících. U obsazené stanice je určitě i menší riziko vandalství a podobných nepříjemností.

Navíc - abych dodal i "finanční argument" - prodej jízdenek ve vlaku je podmíněn potkáním průvodčího - u plnějších vlaků se klidně může stát, že průvodčí toho cestujícího ani nestihne zkontrolovat. Za moje poslední tři samostatné jízdy vlakem mě průvodčí jednou kontroloval až těsně před cílovou stanicí (tj. eště dvě minuty a jel bych zadarmo) a dvakrát mě nezkontroloval vůbec (byť jsem nápadný a věděl o mě).

Chápu, že i ten jeden člověk něco stojí (navíc na 24 hodin denně jsou třeba 3 lidi), ale myslím že je to lepší, než stanici nechat chátrat.
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko