..: Železniční dopravu brzdí i přejezdy :..

Ilustrační obrázekČeská republika - Kvůli desítkám mnohdy nevýznamných přejezdů nemohou po koridoru jezdit vlaky vysokou rychlostí. Hned několik takových silničních přejezdů bychom nalezli na nejfrekventovanějším prvním železničním koridoru v úseku mezi Prahou a Kolínem. Na tratích, kde se kříží s tratí silnice, předpisy totiž vyšší traťovou rychlost než 160 km/h nepovolují.

Podobná situace byla ještě před několika lety v řadě evropských zemí, ovšem ty dnes systematicky přejezdy zcela ruší, nebo místo nich budují nadjezdy či podjezdy. Například Německo jen v loňském roce zrušilo přibližně 1200 přejezdů a tamní dráhy na tyto účely ročně vynakládají až 170 milionů €.

Přejezdy se zatím rušit nebudou

Česko však tento trend zaspalo. „Dlouhodobý plán neexistuje,“ přiznává mluvčí SŽDC Anna Kodysová. V roce 2007 tak bylo v ČR zrušeno pouze 11 přejezdů. „Naší snahou je zrušit jich největší množství v rámci platné legislativy,“ dodává. Podle odborníků bylo velkou chybou, že ke zrušení přejezdů nedošlo již při samotné výstavbě železničních koridorů, které byly projektovány v 90. letech. Někteří s trochou nadsázky tvrdí, že přejezd na koridoru je podobný nápad, jako umístit uprostřed dálnice klasickou křižovatku se semafory.

Ilustrační obrázek Přejezdy vadí především na trati 010 v úseku Praha - Pardubice, kde jich je celkem 31. Právě v této rovinaté krajině na nové trati by bez přejezdů vlaky mohly bez problémů jezdit cestovní rychlostí až 200 km/h. „Určitě budeme v této otázce spolupracovat se SŽDC. Jednáme o tom a jednat budeme, vlaky to zdržuje a nám rostou náklady,“ říká ke zbytečným přejezdům mluvčí ČD Ondřej Kubala. Podle SŽDC však Dráhy paradoxně například o zrušení přejezdu mezi poli nedaleko Peček doposud nepožádaly.

Nahrazení jednoho přejezdu silničním nadjezdem jsou přitom v porovnání s náklady na přestavbu koridorové tratě relativně nízké. „Podle složitosti stavby lze uvažovat o částce 40 až 60 milionů korun,“ za SŽDC zmínila Anna Kodysová. Protože jde však o silniční mosty, musely by se do jejich financování zapojit Ředitelství silnic a dálnic, Správy a údržby silnic, kraje či obce. Samotné Ministerstvo dopravy uvádí, že se títmo problémem zabývá. „Spíše než rušení přejezdů se snažíme zvyšovat jejich bezpečnost, případně stavět mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd,“ uzavírá mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 2.7.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
02.07.2008 (14:19)  
DJTiësto: A kolonizace Marsu je také ve výhledových plánech, co?:-) Jako vážně, mně se fakt nezdá, že by ušetření pár minut mezi Prahou a Chocní nebo mezi Brnem a Břeclaví ospravedlnilo ty stamilionové, možná milardové investice. Smysl by to možná(!) mohlo mít u Ferdinandky, tam se aspoň vyskytují souvislejší a delší úseky.
02.07.2008 (14:13)  
M.Typicky přízemní myšlení. Teď není tak na co to dělat ale že se to nedělá na rok dva ale desetiletí už je jedno...Jinak teď jsou pinďata, bude 380 + Taurusy+ Bmz a časem se třeba dočkáme ICE.
registrovaný uživatel M 
02.07.2008 (14:04)  
DJ - nad 160 u nas ale neni nic. Aneb k cemu stavet 5 kilometru dlouhou ranvej, kdyz z letiste startuji jenom ultralajty (a ted doufam, ze tem staci min nez tech 5 km:-)
02.07.2008 (13:45)  
Pánové nerozčilujte se on to mluvka myslel určitě tak, že by se uspořilo kdyby nebylo tolik přejezdů na vedlejších tratích, což má pravdu. Jen novináři to španě pochopili. Jinak chápu,že nad 160 nemůžou být přejezdy. Jak by to vypadalo u přejezdu kdyby na spínacím úseku pro 200km/h jelo nějaké Pn 80km/h....To by se asi gumokolistům nelíbilo
02.07.2008 (13:30)  
Jestli by to spíše nechtělo ETCS Level 1 / 2. Jezdit dvě kila na oči a pouhý opakovač... Hmmm.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
02.07.2008 (13:24)  
Martin Kulich: no, nebo
02.07.2008 (13:19)  
Bartisko: Nebo se může předělat na čtyřznaký autoblok...
02.07.2008 (13:17)  
jeffer: O návěsti Výstraha říká předpis D1 toto:

114. Návěst 26, Výstraha (žluté světlo) dovoluje strojvedoucímu jízdu vlaku a předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle.
Je-li na vjezdovém (cestovém) návěstidle tato návěst, strojvedoucí projíždějícího vlaku jedná za vjezdu do stanice jako u vlaku pravidelně zastavujícího a musí ve stanici s vlakem zastavit, pokud nejsou splněny podmínky předpisu ČD D2 pro projetí vlaku.


Nikde není psáno, že se kolem může jen 120 km/h. To si zavedl jen pan Šemora na své MSTS trati. A co není zakázáno, je dovoleno. Tzn., že se kolem výstrahy může jet klidně i těch 200 km/h a musí se to dát v následujícím úseku ubrzdit.
02.07.2008 (13:10)  
Já bych položil zákeřnou otázku. Kolik procent současných vlaků jezdících po zmíněné části koridoru je vůbec schopno využít současnou maximální rychlost 160 km/h? Nebýt Pendolín, tak je to hodně absurdní situace a ani ta nevyužívají své "klopící koeficienty" nad 160 km/h pokud vím.

Ne že bych byl proti zvyšování rychlosti, spíše se zatím jakékoliv dodatečné investice moc nevyplatí (nadjezdy), když je tady jen pár Pendolín, ktera by to mohla využít. Mezi xMZ bývá stejně řazeno něco zeleného, stejně tak do spousty vlaků zahraničních dopravců.
registrovaný uživatel Mibe 
02.07.2008 (12:59)  
No jsem pro na hlavních tratích nahradit přejezdy nadjezdy nebo podjezdy (tedy tam, kde to bude technicky proveditelné). Vemte si, pokud na nějakém přejezdu dojde byť k jediné nehodě se škodou v řádech desítek miliónů korun + ke ztrátám na životech či doživotních následcích úrazu (obdobné té u Vraňan či u Úžic), za těchto okolností se stavba nadjezdu/podjezdu vyplatí. Je pravdou, že škodu vesměs zaplatí pojištovna, ale ta si to pochopitelně zahrne do pojistného... Zároveň odpadnou opatření při poruchách přejezdů, omezení rychlostí při nefunkčnosti (rozkaz Op), konflikty se zloději kabelů a pod. Jiná věc je se přejezdy na lokálních tratích, kde stejně jezdí vlaky 40 km/h, tam se silniční nadjezd nevyplatí...
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko