..: Železniční dopravu brzdí i přejezdy :..

Ilustrační obrázekČeská republika - Kvůli desítkám mnohdy nevýznamných přejezdů nemohou po koridoru jezdit vlaky vysokou rychlostí. Hned několik takových silničních přejezdů bychom nalezli na nejfrekventovanějším prvním železničním koridoru v úseku mezi Prahou a Kolínem. Na tratích, kde se kříží s tratí silnice, předpisy totiž vyšší traťovou rychlost než 160 km/h nepovolují.

Podobná situace byla ještě před několika lety v řadě evropských zemí, ovšem ty dnes systematicky přejezdy zcela ruší, nebo místo nich budují nadjezdy či podjezdy. Například Německo jen v loňském roce zrušilo přibližně 1200 přejezdů a tamní dráhy na tyto účely ročně vynakládají až 170 milionů €.

Přejezdy se zatím rušit nebudou

Česko však tento trend zaspalo. „Dlouhodobý plán neexistuje,“ přiznává mluvčí SŽDC Anna Kodysová. V roce 2007 tak bylo v ČR zrušeno pouze 11 přejezdů. „Naší snahou je zrušit jich největší množství v rámci platné legislativy,“ dodává. Podle odborníků bylo velkou chybou, že ke zrušení přejezdů nedošlo již při samotné výstavbě železničních koridorů, které byly projektovány v 90. letech. Někteří s trochou nadsázky tvrdí, že přejezd na koridoru je podobný nápad, jako umístit uprostřed dálnice klasickou křižovatku se semafory.

Ilustrační obrázek Přejezdy vadí především na trati 010 v úseku Praha - Pardubice, kde jich je celkem 31. Právě v této rovinaté krajině na nové trati by bez přejezdů vlaky mohly bez problémů jezdit cestovní rychlostí až 200 km/h. „Určitě budeme v této otázce spolupracovat se SŽDC. Jednáme o tom a jednat budeme, vlaky to zdržuje a nám rostou náklady,“ říká ke zbytečným přejezdům mluvčí ČD Ondřej Kubala. Podle SŽDC však Dráhy paradoxně například o zrušení přejezdu mezi poli nedaleko Peček doposud nepožádaly.

Nahrazení jednoho přejezdu silničním nadjezdem jsou přitom v porovnání s náklady na přestavbu koridorové tratě relativně nízké. „Podle složitosti stavby lze uvažovat o částce 40 až 60 milionů korun,“ za SŽDC zmínila Anna Kodysová. Protože jde však o silniční mosty, musely by se do jejich financování zapojit Ředitelství silnic a dálnic, Správy a údržby silnic, kraje či obce. Samotné Ministerstvo dopravy uvádí, že se títmo problémem zabývá. „Spíše než rušení přejezdů se snažíme zvyšovat jejich bezpečnost, případně stavět mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd,“ uzavírá mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 2.7.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
02.07.2008 (9:23)  
Celkem nechápu proč se nemůže jezdit 200 přes přejezdy.Stejnak,když tam uvízne auto,tak má v 95% smůlu,protože to vlak neubrzdí.
02.07.2008 (9:16)  
Ty vyřazené přejezdy by mohli dát na vedlejší tratě,kde vlaky zbrzdí zbytečně kvůli nechráněném přejezdům.Přitom rozjezd motorové lokomotivy stojí min.0,5 l nafty(osobní doprava,náklad třeba i 4l).Jestli tam jede 10 párů denně,tak to máme 10l/den ..skoro 4000 l/rok + 2min delší čas,....
registrovaný uživatel zsbeer  mail  
02.07.2008 (9:09)  
S tými pár kilometrami koridoru je na tom Slovensko s prejazdmi tiež tak biedne?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
02.07.2008 (8:54)  
PAja: taky by me to zajimalo, uz v nekolika diskusich jsme to resili, ale nikdy jsem tuto infomaci nevidel

tenzor: samozrejme, ze prejezdy nejsou hlavni problem. Predevsim v useku Praha - PCE pochybuji o 200km/h i bez prejezdu. Tam, kde ale smerove pomery trati na >160km/h vyhovuji je treba prejezdy zlikvidovat. To je usek PCE-Chocen ci prave ta 330.

Kubicek: tiskovy mluvka mel asi na mysli odpisove naklady, ktere jsou na vlkm vyssi pri nizsim poctu najetych km apod. Energie je ve 200 samozrejme vyssi.
02.07.2008 (8:49)  
Jo ještě upozorňuji, že v Anglii nemají kilometry, ale nějaké míle - tak sito přepočtěte.
02.07.2008 (8:47)  
Vážení, tohle jsme nedávno diskutovali na odborné sekci. Kdo má slušný internet, doporučuji mu spustit Googla a projet si železnici z londýnského nádraží KingsX do Yorku a spočítat si přejezdy. Na té trati se už léta jezdí stodvacítkou a nikomu přejezdy nevadí. Protihlukové zdi taky nenajdete. Prostě jsme papežštější a máme se na co vymlouvat. Ono už je totiž jedno jesli potkáte traktor ve 160 nebo 200km/h. Možná to pozná ta naklápěcí plechovka, ale normální mašina ne.
Stejně tak je kokotina jezdit přes přejezdy méně než 30 (na lokálkách, nebo při poruše). Pak si šoféři myslí, že jim strojvedoucí dává přednost, i když houká jako o život.

K plácání mluvčích, kteří nemají odborné vzdělání není potřeba nic dodávat. Normální šéf by je oba vyrazil jen za tento příspěvek.

Ad PAja: před 5 lety se ještě nesmělo mluvit o rychlosti vyšší než 160, takže jsi to nemohl nikde najít. Nyní běží revize kolejářské a přejezdářské norny, takže to možná bude písemně co jde a co ne.
02.07.2008 (8:43)  
Kubíček: Tož je to investice pro další generace a doufám že v brzkých letech se u nás bude jezdit opravdu rychlostí 200 km/h, jinak byla stavba koridorů na nic. Chyba je že se s rychlostí 200 nepočítalo od začátku. Jinak bych měl další návrh kde by se mohlo jezdit v klidu rychlostí 200 km/h a to trať 330 Přarov - Břeclav
02.07.2008 (8:18)  
Jednáme o tom a jednat budeme, vlaky to zdržuje a nám rostou náklady

Chápu tedy vyjádření pana Kubaly dobře tak, že vlak jedoucí 160 km/h má větší náklady než ten samý vlak jedoucí 200 km/h? Bych nevěřil, v jakých lichých představách jsem doteď žil...
Jinak by mě fakt zajímala nějaká ekonomická a dopravní studie, jestli se opravdu vyplatí investovat stovky milionů korun do toho, aby tam v budoucnu mohlo pár vlaků jezdit 200.
registrovaný uživatel tenzor 
02.07.2008 (7:48)  
Tak nevím, ale podle toho článku by se zdálo že jediná překážka k zvýšení rychlosti na 200 km/h na koridorech jsou přejezdy a tomu se mi nechce věřit.
Jinak humorné zážitky s přejezdy mám na hlavnívh tratích v Polsku, kde jsou občas nechráněné, takže vlak i ze 120 km/h musí zabrzdit na 40, někde i méně a pak se za přejezdem znovu rozjíždí na traťovou rychlost. Oproti jednorázovému osazení přejezdu semafory a závorami tohle řešení určitě musí přinášet velké úspory na nákladech ;)
registrovaný uživatel PAja 
02.07.2008 (7:24)  
Jen pro pořádek. Chtěl bych se zeptat který předpis řeší že nad 160km/h nesmí být úrovňové křížení s pozemní komunikací. Je to 5 let co jsem to sháněl k diplomce a nikde jsem to nenašel.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko