..: Železniční dopravu brzdí i přejezdy :..

Ilustrační obrázekČeská republika - Kvůli desítkám mnohdy nevýznamných přejezdů nemohou po koridoru jezdit vlaky vysokou rychlostí. Hned několik takových silničních přejezdů bychom nalezli na nejfrekventovanějším prvním železničním koridoru v úseku mezi Prahou a Kolínem. Na tratích, kde se kříží s tratí silnice, předpisy totiž vyšší traťovou rychlost než 160 km/h nepovolují.

Podobná situace byla ještě před několika lety v řadě evropských zemí, ovšem ty dnes systematicky přejezdy zcela ruší, nebo místo nich budují nadjezdy či podjezdy. Například Německo jen v loňském roce zrušilo přibližně 1200 přejezdů a tamní dráhy na tyto účely ročně vynakládají až 170 milionů €.

Přejezdy se zatím rušit nebudou

Česko však tento trend zaspalo. „Dlouhodobý plán neexistuje,“ přiznává mluvčí SŽDC Anna Kodysová. V roce 2007 tak bylo v ČR zrušeno pouze 11 přejezdů. „Naší snahou je zrušit jich největší množství v rámci platné legislativy,“ dodává. Podle odborníků bylo velkou chybou, že ke zrušení přejezdů nedošlo již při samotné výstavbě železničních koridorů, které byly projektovány v 90. letech. Někteří s trochou nadsázky tvrdí, že přejezd na koridoru je podobný nápad, jako umístit uprostřed dálnice klasickou křižovatku se semafory.

Ilustrační obrázek Přejezdy vadí především na trati 010 v úseku Praha - Pardubice, kde jich je celkem 31. Právě v této rovinaté krajině na nové trati by bez přejezdů vlaky mohly bez problémů jezdit cestovní rychlostí až 200 km/h. „Určitě budeme v této otázce spolupracovat se SŽDC. Jednáme o tom a jednat budeme, vlaky to zdržuje a nám rostou náklady,“ říká ke zbytečným přejezdům mluvčí ČD Ondřej Kubala. Podle SŽDC však Dráhy paradoxně například o zrušení přejezdu mezi poli nedaleko Peček doposud nepožádaly.

Nahrazení jednoho přejezdu silničním nadjezdem jsou přitom v porovnání s náklady na přestavbu koridorové tratě relativně nízké. „Podle složitosti stavby lze uvažovat o částce 40 až 60 milionů korun,“ za SŽDC zmínila Anna Kodysová. Protože jde však o silniční mosty, musely by se do jejich financování zapojit Ředitelství silnic a dálnic, Správy a údržby silnic, kraje či obce. Samotné Ministerstvo dopravy uvádí, že se títmo problémem zabývá. „Spíše než rušení přejezdů se snažíme zvyšovat jejich bezpečnost, případně stavět mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd,“ uzavírá mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 2.7.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mara.t 
02.07.2008 (18:59)  
M,jonáš:já si taky spíš myslim, že to není zbytečné o té 200 teď uvažovat, protože taury už sou u nás schválené, 380 už pomalu taky hotové, mz taky nějaké sou a další myslim sou obědnané+ještě nějaké ty pendolina. a navíc to že se ted o tom začíná mluvit(nebo začíná mluvit trochu hlasitěj)ještě neznamená že dokonce roku(ani příštího a myslim ani přespříštího) nebude mezi prahou a pcema žádný přejezd.a mezi brnem a břeclaví by to určitě marné nebylo když jsou tam prý jenom 2 přejezdy
registrovaný uživatel saperpoker  mail  
02.07.2008 (18:47)  
Já to vidím tak.Na sklonku parní éry u nás, jsme měli v plánech parní lokomotivy o rychlosti okolo 200 km viz. lokomotiva 210.Při modertnizaci 1.železničního koridoru úsek Praha,Pardubice se dalo počítat okolo rychlosti 200km.Už na začátku rekonstrukce se mělo s mimoúrovnovém křižování.
02.07.2008 (18:26)  
Tož já to vidim přesně naopak, teprve existencí mašin na 200, čili až budou jezdit 380 všude a Taury dál než do Břeclavi, vznikne reálnej tlak o takových úpravách uvažovat .. a v první řadě jde o úpravy legislativy event. vlakovýho zabezpečovače, protože svršek na 200 a víc už na několika místech položenej je (jiná věc, že se zatim udržuje nebo spíš jen šolichá spíš na těch 140).
registrovaný uživatel tenzor 
02.07.2008 (18:22)  
M: Já bych řekl naopak, že pokud už máme schválené Taury, které mohou jezdit těch 200 a do dvou let budou i 380, tak je docela pozdě nad zvýšením na 200 km/h uvažovat až teď. Když vezmu vaše přirovnání, je to spíš asi tak, že jste si v zemi kde mají obchody přes víkend zavřeno nekoupil v pátek jídlo, protože ještě máte nějaké zbytky v ledničce a tudíž ho nepotřebujete a v sobotu začnete řešit, jaktože nemáte nic k obědu a ani v neděli nic mít nebudete :)
registrovaný uživatel Fauny  mail  
02.07.2008 (18:09)  
Manažer a všechny EC, IC a EX mají konstruovaný grafikon na 140 km/h. Proto má třeba Mojmír s 162 stejné jízdní doby jako EC se 151 a při nasazení vozu s Vmax. 140 km/h by nemělo narůstat zpoždění.
02.07.2008 (17:31)  
Tak samozřejmě, každej kilometr, kde se zbytečně pojede 80 místo 100, ovlivní jízdní dobu dvakrát víc, než stejně dlouhej úsek, kde se místo 160 pojede 200. Čili první priorita pro zkrácení jízdní doby je likvidace pomalých úseků, a zvyšovat nad 160 to má význam, teprve když se všude dá projet aspoň tou stovkou ..
registrovaný uživatel lukin 
02.07.2008 (16:42)  
Mohl by někdo z teoretiků odhadnout úsporu času při použití 200 km/h například v úseku Ostrava - Praha ?
Mám zkušenost z Manažera kdy vlak trasovaný na 160 km/h i při použití vozů s vmax140 a tudíž jedoucí celou trasu max 140 km/h dojede do Prahy buď bez zpoždění, nebo se spožděním do 10 minut. Mám pocit, že pokud se nepoužijí výrazně výkonější lokomotivy, které by dokázaly zrychlit na krátkém úseku, tak úspora bude malá. On i ten Manažer se 151 zrychluje na 160 km/h docela dlouho.
Nebyla by stejná úpora dosažena použitím například dvou lokomotiv (nebo jedné ale hodně výkonné) které se dostanou na vmax mnohem rychleji (teoreticky za poloviční dobu) ? Určitě na to existují teoretické modely a podle mne by to mohlo být ekonomičtější (hlavně při členitosti našich tratí). Možná je to kacířská myšlenka, ale možná by to mohl být směr pro zkrácení jízdních dob. A o to tady snad jde a nikoliv o to říct jezdíme 200 km/h.
registrovaný uživatel M 
02.07.2008 (16:04)  
jeffer - to vizum jsem dal jako priklad s vedomim tech "parametru". Kazdopadne neverim, ze sis ho zarizoval pro pripad "jednou tam treba pojedu". Ja samozrejme nemam problem s necim jako planovani - tj. pokud vis, ze tam pristi rok opravdu pojedes, tak OK, da se to vizum sjednat i letos (mozna to akorat snizi pravdepodobnost uspechu). Pokud ale zadny casovy horizont navstevy USA nemas, tak bych do toho nesel, protoze to jsou nemoudre utopene naklady (penezni, casove i "moralni")...

Kazdopadne ja vidim to uzke hrdlo v tom tvem poslednim odstavci
registrovaný uživatel jeffer 
02.07.2008 (15:37)  
M vizum by som nespominal - turisticke vizum do USA ma platnost "len" 10 rokov a vybavis ho za mesiac (jedno mi strasi v pase).

na rozdiel od toho sa trat (co sa tyka polohy) stavia na 50-100 rokov kludne a vystavba spolu s pripravou projektu, schvalovanim, posudzovanim etc. zaberie tak 3 roky prinajmensom (bez vacsich tunelov, mostov a podobne).

teraz si vezmi, ze uz sem moze jazdit taurus (vmax 200+), o rok-dva (snad) 380, vagony (A/Bm(p)z) uz su (okay, malo. ale jazdia aj nemecke, rakuske, madarske), pendolina tiez - to uz je celkom slusna flotila co by 200 vyuzila.

pokial by na 200 bolo treba iba odstranit urovnove krizenia, tak je to najmensie zlo - vystavba nadjazdu a zrusenie priecestia nevyzaduju prakticky ziadne vyluky (snad nic co by sa nestihlo pocas kratkych nocnych trvajucich par hodin; podjazd bude o nieco horsi) a je to drahsie len o rekonstrukciu priecestia pocas uplynulej koridorizacie.

otazka je, ci sa da vsade nahradit priecestie nad/pod-jazdom - uprostred obce (kde je krizenie trate velmi ziadane) nie je miesto na najazdove rampy. takze ako?

pokial na 200 treba nieco dalsie (zab.zar., alebo dokonca upravy trasovania aby nebolo 5km 200, 1km 130, 5km 200 atd) tak to uz je horsie - to je potom asi zbytocne o 200 uvazovat.
registrovaný uživatel M 
02.07.2008 (14:34)  
Jestli je to prizemni nevim. Osobne si naklady delam tak, ze kdyz nemam zbytecne volne penize, tak si nedrzim velke zasoby (a pokud zbytecne penize mam, tak je do zasob narvu jen v pripade, ze je to takovy nakup, ze to ma vlastne formu investice - jinak je radeji investuji).
Proto pokud TED nemam veci, ktere by mohly zajistit jezdeni >160, tak mi staci infrastruktura na 160 mohu jet, tak jo, potom zacnu resit prejezdy.
Opak mi pripada stejny, jako kdyz patnactilete dceri koupis kocarek a vybavu do detskeho pokoje, protoze nekdy v budoucnu otehotni a tyhle veci se prece budou rozhodne hodit...
No ale jsem prizemni:-)

PS: Mas platne vizum do Ameriky? Jestli ne, tak je to skoda, protoze nekdy v budoucnu tam muzes letet a to vizum vyuzijes. Ja vim, ze to zni blbe. Stejne blbe je ale stavet neco z duvodu, ze se to casem vyuzije...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko