..: Železniční dopravu brzdí i přejezdy :..

Ilustrační obrázekČeská republika - Kvůli desítkám mnohdy nevýznamných přejezdů nemohou po koridoru jezdit vlaky vysokou rychlostí. Hned několik takových silničních přejezdů bychom nalezli na nejfrekventovanějším prvním železničním koridoru v úseku mezi Prahou a Kolínem. Na tratích, kde se kříží s tratí silnice, předpisy totiž vyšší traťovou rychlost než 160 km/h nepovolují.

Podobná situace byla ještě před několika lety v řadě evropských zemí, ovšem ty dnes systematicky přejezdy zcela ruší, nebo místo nich budují nadjezdy či podjezdy. Například Německo jen v loňském roce zrušilo přibližně 1200 přejezdů a tamní dráhy na tyto účely ročně vynakládají až 170 milionů €.

Přejezdy se zatím rušit nebudou

Česko však tento trend zaspalo. „Dlouhodobý plán neexistuje,“ přiznává mluvčí SŽDC Anna Kodysová. V roce 2007 tak bylo v ČR zrušeno pouze 11 přejezdů. „Naší snahou je zrušit jich největší množství v rámci platné legislativy,“ dodává. Podle odborníků bylo velkou chybou, že ke zrušení přejezdů nedošlo již při samotné výstavbě železničních koridorů, které byly projektovány v 90. letech. Někteří s trochou nadsázky tvrdí, že přejezd na koridoru je podobný nápad, jako umístit uprostřed dálnice klasickou křižovatku se semafory.

Ilustrační obrázek Přejezdy vadí především na trati 010 v úseku Praha - Pardubice, kde jich je celkem 31. Právě v této rovinaté krajině na nové trati by bez přejezdů vlaky mohly bez problémů jezdit cestovní rychlostí až 200 km/h. „Určitě budeme v této otázce spolupracovat se SŽDC. Jednáme o tom a jednat budeme, vlaky to zdržuje a nám rostou náklady,“ říká ke zbytečným přejezdům mluvčí ČD Ondřej Kubala. Podle SŽDC však Dráhy paradoxně například o zrušení přejezdu mezi poli nedaleko Peček doposud nepožádaly.

Nahrazení jednoho přejezdu silničním nadjezdem jsou přitom v porovnání s náklady na přestavbu koridorové tratě relativně nízké. „Podle složitosti stavby lze uvažovat o částce 40 až 60 milionů korun,“ za SŽDC zmínila Anna Kodysová. Protože jde však o silniční mosty, musely by se do jejich financování zapojit Ředitelství silnic a dálnic, Správy a údržby silnic, kraje či obce. Samotné Ministerstvo dopravy uvádí, že se títmo problémem zabývá. „Spíše než rušení přejezdů se snažíme zvyšovat jejich bezpečnost, případně stavět mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd,“ uzavírá mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 2.7.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
04.07.2008 (20:16)  
Jedina trat u nasich hranic, kde to vypada na 160 v blizke dobe je paradoxne asi Slovensko od Breclavi dal...
04.07.2008 (16:04)  
Gropius: No já to myslel opačně. Možná se to v (blízké) budoucnosti změní, ale momentálně pojedeš do Vídně a Berlína za hranicemi velmi srovnatelně nebo pomaleji.
04.07.2008 (15:58)  
Kubíček, ostatní čtenáři: Jsem laik, zkus to tak brát... Šlo mi hlavně o to, že pokud to, co projíždí přes naše území (nebo to, o co bychom stáli), jezdí zhruba k našim hranicím 200 s eventuelní perspektivou dalšího zvyšování rychlosti, pak těch našich vmax 160 je jednoznačně chyba. Jinak Dresden - Berlin se 200 jezdí? Pod königsteinskou pevností to, myslím, tolik nebude.
04.07.2008 (15:23)  
InterCity : kdyby se s tím počítalo v době, kdy se politicky rozhodovalo o koridorech (v čele vlády doc. ing. Václav Klaus CSc.), tak by ty koridory nikdy nebyly, protože i schválení směšné částky kolem 36 miliard pro I. koridor bylo velmi problematické a I. koridor podle toho taky vypadá.
Odborníci totiž věděli předem jak to dopadne při tak malých částkách ... leč museli politikům namazat med kolem úst a vylíčit jim vše v růžovoučkém provedení, i když věděli, že to v konečném důsledku bude pouze bída s nouzí...
04.07.2008 (15:20)  
Gropius: Tak ten byl taky dobrej...:-D Projeď se někdy do Vídně nebo Drážďan.
04.07.2008 (13:01)  
A co navazující tratě v Německu a Rakousku? Jestli se tam jezdí 200 nebo v dohledné době bude, pak asi není nad čím váhat.
03.07.2008 (23:21)  
Když to trasování se dá většinou zlepšit právě jen výstavbou nových VRT na zelený louce, nebo spíš v zelenym tunelu. Ve volný krajině kolem Kolína a od Pic na Choceň a pak za Třebovou se něco až (skoro) na tu dvoustovku porovnalo, ale s údolim Orlice (80, pendo 90) se dá něco udělat až kombinací základnových tunelů. S údolim Berounky se nehne vůbec kvůli hustýmu osídlení, tak se bude VRTat přímej tunel do Berouna. Ono se ani moc velkoryse v první fázi hrabat nemohlo, protože přes potíže s pozemkama (viz dtto dálnice) a financema by se dodnes nestalo skoro nic. Ta druhá fáze začne tak za pět šest let, až bude pojízdná aspoň ta síť "jedniček" (a dvojky mezitim zrušíme).
03.07.2008 (19:34)  
On je problém, že se modernizace koridorů povýšila na stavbu železničních dálnic. Koridor se s dálnicí nemůže srovnávat. Mělo jít pouze o rekonstrukci po desetiletích stagnace. Že se tam prosadily stavby napodobující na velmi krátkých úsecích VRT (s tím, že stavba VRT se odložila), je jiná věc. Někdy si říkám, zda to mělo smysl, když stejně nejde o natolik souvislé úseky, aby došlo ke znatelnému zkrácení jízdních dob oproti prosté rekonstrukci, přičemž někde to bylo za cenu ochuzení místní dopravy. Koridory tak jako tak zůstávají vesměs na úrovni silnic I. tříd. Spíše než přejezdy samotné by se tedy podle mě měla odstranit rychlostní omezení na nich. A začal bych vážně uvažovat o VRT a nových dálkových úsecích doplňujících podle potřeby stávající tratě.
03.07.2008 (14:40)  
Tady se neustále mluví o zab. zař. ale na velkých úsecích tratí dvoustovce zabraňují nevhodné směrové poměry. S tím výhledem dopředu se mělo počítat už při projektu koridorů (a pak by se i totálně překopávala trasa). Když už teď je velká část těch nejdůležitějších hotova je pozdě. Teď už bych se do podobné investice pustil pouze v případě, že budu mít zajištěné vozidla na aespoň 50% vlaků a to by bylo ještě velké zvažování při představě, že mi EC jedoucí 200 zbrzdí Pnko jedoucí vmax 100 km/h nebo osobák stojící u každého patníku. A to se našich pčecpaných všehochuť koridorů stává mnohdy i teď. Pak zbývá ještě jedna možnost a to zčtyřkolejnění po rakouském vzoru a oddělení pomalých vlaků od rychlých, jedoucích po trati v nové trase.
03.07.2008 (11:31)  
Psal jsem si s ředitelem SŽDC a ten mi odepsal, že je přesvědčený, že se bude v ČR jezdit víc než 160. Tak to už aby začali dělat ty nadjezdy
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko