..: Železniční dopravu brzdí i přejezdy :..

Ilustrační obrázekČeská republika - Kvůli desítkám mnohdy nevýznamných přejezdů nemohou po koridoru jezdit vlaky vysokou rychlostí. Hned několik takových silničních přejezdů bychom nalezli na nejfrekventovanějším prvním železničním koridoru v úseku mezi Prahou a Kolínem. Na tratích, kde se kříží s tratí silnice, předpisy totiž vyšší traťovou rychlost než 160 km/h nepovolují.

Podobná situace byla ještě před několika lety v řadě evropských zemí, ovšem ty dnes systematicky přejezdy zcela ruší, nebo místo nich budují nadjezdy či podjezdy. Například Německo jen v loňském roce zrušilo přibližně 1200 přejezdů a tamní dráhy na tyto účely ročně vynakládají až 170 milionů €.

Přejezdy se zatím rušit nebudou

Česko však tento trend zaspalo. „Dlouhodobý plán neexistuje,“ přiznává mluvčí SŽDC Anna Kodysová. V roce 2007 tak bylo v ČR zrušeno pouze 11 přejezdů. „Naší snahou je zrušit jich největší množství v rámci platné legislativy,“ dodává. Podle odborníků bylo velkou chybou, že ke zrušení přejezdů nedošlo již při samotné výstavbě železničních koridorů, které byly projektovány v 90. letech. Někteří s trochou nadsázky tvrdí, že přejezd na koridoru je podobný nápad, jako umístit uprostřed dálnice klasickou křižovatku se semafory.

Ilustrační obrázek Přejezdy vadí především na trati 010 v úseku Praha - Pardubice, kde jich je celkem 31. Právě v této rovinaté krajině na nové trati by bez přejezdů vlaky mohly bez problémů jezdit cestovní rychlostí až 200 km/h. „Určitě budeme v této otázce spolupracovat se SŽDC. Jednáme o tom a jednat budeme, vlaky to zdržuje a nám rostou náklady,“ říká ke zbytečným přejezdům mluvčí ČD Ondřej Kubala. Podle SŽDC však Dráhy paradoxně například o zrušení přejezdu mezi poli nedaleko Peček doposud nepožádaly.

Nahrazení jednoho přejezdu silničním nadjezdem jsou přitom v porovnání s náklady na přestavbu koridorové tratě relativně nízké. „Podle složitosti stavby lze uvažovat o částce 40 až 60 milionů korun,“ za SŽDC zmínila Anna Kodysová. Protože jde však o silniční mosty, musely by se do jejich financování zapojit Ředitelství silnic a dálnic, Správy a údržby silnic, kraje či obce. Samotné Ministerstvo dopravy uvádí, že se títmo problémem zabývá. „Spíše než rušení přejezdů se snažíme zvyšovat jejich bezpečnost, případně stavět mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd,“ uzavírá mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 2.7.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
02.07.2008 (12:41)  
jeffer: tak sa dycky každé druhé blokové návěstidlo vypne a posléze odmontuje :)..možná....už to na ŽP nedávno někdo říkal.
registrovaný uživatel jeffer 
02.07.2008 (12:38)  
a este ad 200 a zab zar: nie som fira, skusenosti ma len z MSTS, ale skuste si v projekte Bratislava - Praha (www.semora.cz/msts) usek brno-breclav, kde je virtualna 200 zavedena so sucasnymi polohami navestidiel. s ohladom na to, ze vozidla su odladene na pomerne realne hodnoty brzdiacich % etc. tak ma vlak iduci vo vykone co robit aby ked sa na opakovaci objavi vystraha zisiel z vykonu a okolo vystrahy prechadzal predpisovych 120.
registrovaný uživatel jeffer 
02.07.2008 (12:34)  
tenzor pokial naklad zastavi v 1,3 km vzdialenej stanici (zrejme na zaciatku predzvanacieho useku), tak budto zastavi mimoriadne (a potom je narusenie dopravy na ceste priatelne), alebo zastavil riadne a tak asi nema postavenu vlakovu cestu na trat a pokial tato nie je postavena, tak by priecestie malo zostat otvorene (zavislosti medzi stavom stanicneho zab.zar. a priecesti).

inak TV na koridoroch je na 200 stavane, zvrsok neviem, neviem - podbitie by vacsinou potreboval, mozno aj prebrusenie. nehovoriac o tom, ze 200 sa jazdit nebude uz len koli tratovemu zab.zar. - AB oddiely su imo moc kratke na ine ako rychlocinne brzdenie z 200 - to znamena, ze okrem odstranenia priecesti by sa pravdepodobne muselo prestavat cele zab.zar. a to su prosim pekne miliony a mozno aj miliardy. (to by sa ale mohli doplnit paralelne pocitadla naprav ku KO a tym predchadzat dalsim moravanom)
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
02.07.2008 (12:30)  
Dobře, slovo ,,trapné'' je moc silné slovo, ale už se to tady vysvětlilo
tenzor: nehledě na to, že ČD zatím nemají ani lokomotivu pro rychlost 200 (když nepočítám trapné pendolíno)....já tam taky nepíšu, že pendolíno je lokomotiva:)
registrovaný uživatel M 
02.07.2008 (12:26)  
Beru, ze je to prebrane, ale tady by to snad byt nemelo...
Ten clanek se da totiz vylozit i nasledovne - vlaky mezi Prahou a Kolinem jezdi misty i 300 kmh (mame na to vagony, lokomotivy i infrastrukturu), ale na prejezdech musi brzdit na pouhych 160 kmh...

Jizlive by se pak dalo rict, ze prejezdy (kde vlaky musi jet jen 160 kmh) jsou patrne jednim z nejrychlejsich mist na zeleznici, protoze jinde se vetsinou 160 nejezdi...
02.07.2008 (12:19)  
No kuci ze ŽP díky za podobné aktuality a články. Chce o tom psát furt a horlivě diskutovat jinak se nic dít nebude,páč MD,SŽDC zájem o Vmax.200 km/h nemají (museli by lépe udržovat trat a to se jim nechce) a ČD že chtějí to je jenom jako to zkoušejí ale echt zájem v tom nevidím.
Jinak souhlas ty srážky jsou tragický a je jedno zda to je ve 150 nebo 200km/h.Má to být bez přejezdů já bych nepovolil víc než 100-120 Vraňany mluví za vše. Silnice nadjezdy, polní cestičky zrušit. Tyhle koryta jsou zatím k ničemu.
No těch souprav co by to jezdilo bude celkem dost kundolína,380 a Taury + vozy Bmz naše,něměcký,rakouský,polský pak 100 vozů od DB sekáče to už je znát.
02.07.2008 (11:57)  
C.M.Burns: Berte v úvahu to, že kinetická energie roste s kvadrátem rychlosti. Proto jeden ministr dopravy nevidí žádný problém zvýšit rychlost na dálnicích z těch 130 km/h na 160 km/h. Jo jde o auta, ta brzdí líp, ale u nebržděného nárazu je to k ničemu a platí ta kinetika. A to ty dnešní mašiny a vagóny nejsou takové plechovky jako auta nebo dokonce motorky.
02.07.2008 (11:45)  
zirecek - Třeba z Brna směr Praha načas téměř nejezdí
registrovaný uživatel Praha hl. n.  mail  
02.07.2008 (11:35)  
zirecek:Pendolino, jako souprava není trapná (slovo trapná je moc silné slovo). Dá sr to pochopit tak, že většina železnic mají ještě lepší vlaky např. ICE, TGV a tak se dá říct, že je to trošku trapné.
02.07.2008 (11:32)  
Přejezdy na tratích s Vmax > 160km/h asi fakt nejsou dobrý nápad. Si vemte nehodu u Vraňan, co se stalo když vykolejil vlak v rychlosti 130 km/h.
Berte v úvahu to, že kinetická energie roste s kvadrátem rychlosti.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko