Česká republika - Kvůli desítkám mnohdy nevýznamných přejezdů nemohou po koridoru jezdit vlaky vysokou rychlostí. Hned několik takových silničních přejezdů bychom nalezli na nejfrekventovanějším prvním železničním koridoru v úseku mezi Prahou a Kolínem. Na tratích, kde se kříží s tratí silnice, předpisy totiž vyšší traťovou rychlost než 160 km/h nepovolují.
Podobná situace byla ještě před několika lety v řadě evropských zemí, ovšem ty dnes systematicky přejezdy zcela ruší, nebo místo nich budují nadjezdy či podjezdy. Například Německo jen v loňském roce zrušilo přibližně 1200 přejezdů a tamní dráhy na tyto účely ročně vynakládají až 170 milionů €.
Přejezdy se zatím rušit nebudou
Česko však tento trend zaspalo. „Dlouhodobý plán neexistuje,“ přiznává mluvčí SŽDC Anna Kodysová. V roce 2007 tak bylo v ČR zrušeno pouze 11 přejezdů. „Naší snahou je zrušit jich největší množství v rámci platné legislativy,“ dodává. Podle odborníků bylo velkou chybou, že ke zrušení přejezdů nedošlo již při samotné výstavbě železničních koridorů, které byly projektovány v 90. letech. Někteří s trochou nadsázky tvrdí, že přejezd na koridoru je podobný nápad, jako umístit uprostřed dálnice klasickou křižovatku se semafory.
Přejezdy vadí především na trati 010 v úseku Praha - Pardubice, kde jich je celkem 31. Právě v této rovinaté krajině na nové trati by bez přejezdů vlaky mohly bez problémů jezdit cestovní rychlostí až 200 km/h. „Určitě budeme v této otázce spolupracovat se SŽDC. Jednáme o tom a jednat budeme, vlaky to zdržuje a nám rostou náklady,“ říká ke zbytečným přejezdům mluvčí ČD Ondřej Kubala. Podle SŽDC však Dráhy paradoxně například o zrušení přejezdu mezi poli nedaleko Peček doposud nepožádaly.
Nahrazení jednoho přejezdu silničním nadjezdem jsou přitom v porovnání s náklady na přestavbu koridorové tratě relativně nízké. „Podle složitosti stavby lze uvažovat o částce 40 až 60 milionů korun,“ za SŽDC zmínila Anna Kodysová. Protože jde však o silniční mosty, musely by se do jejich financování zapojit Ředitelství silnic a dálnic, Správy a údržby silnic, kraje či obce. Samotné Ministerstvo dopravy uvádí, že se títmo problémem zabývá. „Spíše než rušení přejezdů se snažíme zvyšovat jejich bezpečnost, případně stavět mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd,“ uzavírá mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Zdroj: Deník
| 2.7.2008 (7:00)
inak TV na koridoroch je na 200 stavane, zvrsok neviem, neviem - podbitie by vacsinou potreboval, mozno aj prebrusenie. nehovoriac o tom, ze 200 sa jazdit nebude uz len koli tratovemu zab.zar. - AB oddiely su imo moc kratke na ine ako rychlocinne brzdenie z 200 - to znamena, ze okrem odstranenia priecesti by sa pravdepodobne muselo prestavat cele zab.zar. a to su prosim pekne miliony a mozno aj miliardy. (to by sa ale mohli doplnit paralelne pocitadla naprav ku KO a tym predchadzat dalsim moravanom)
tenzor: nehledě na to, že ČD zatím nemají ani lokomotivu pro rychlost 200 (když nepočítám trapné pendolíno)....já tam taky nepíšu, že pendolíno je lokomotiva:)
Ten clanek se da totiz vylozit i nasledovne - vlaky mezi Prahou a Kolinem jezdi misty i 300 kmh (mame na to vagony, lokomotivy i infrastrukturu), ale na prejezdech musi brzdit na pouhych 160 kmh...
Jizlive by se pak dalo rict, ze prejezdy (kde vlaky musi jet jen 160 kmh) jsou patrne jednim z nejrychlejsich mist na zeleznici, protoze jinde se vetsinou 160 nejezdi...
Jinak souhlas ty srážky jsou tragický a je jedno zda to je ve 150 nebo 200km/h.Má to být bez přejezdů já bych nepovolil víc než 100-120 Vraňany mluví za vše. Silnice nadjezdy, polní cestičky zrušit. Tyhle koryta jsou zatím k ničemu.
No těch souprav co by to jezdilo bude celkem dost kundolína,380 a Taury + vozy Bmz naše,něměcký,rakouský,polský pak 100 vozů od DB sekáče to už je znát.
Berte v úvahu to, že kinetická energie roste s kvadrátem rychlosti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










